Permalänk

Varför WinRaR/7zip

Hej!
Har alltid använt WinRar till att extrahera komprimerade filer. Skaffade dock ny laptop för ett tag sedan (och glömde såklart installera WinRaR). Har extraherat en hel del mappar utan att använda varesig 7zip eller Winrar. Kom på det efter ett tag men såg ingen poäng i att ladda ner skiten. Vill ha så lite saker installerade som möjligt. Vad är poängen med att använda såna program? Handlar det om att de enbart effektiviserar extraheringen och att det är snabbare för större filer eller är det något annat det handlar om?

Permalänk
Medlem

Tidigare fanns ej stöd i Windows för att hantera packade filer, numera finns det. Pysslar man frekvent med packade filer är 7-Zip ett bättre alternativ, annars kan man glatt strunta i det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Tidigare fanns ej stöd i Windows för att hantera packade filer, numera finns det. Pysslar man frekvent med packade filer är 7-Zip ett bättre alternativ, annars kan man glatt strunta i det.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Däremot har jag varit med om ett fåtal gånger när windows egna program inte klarat av att packa upp en fil så jag har varit tvungen att ladda ner ett extra program.

Så helt felfritt är det inte.

Permalänk

Klarar ens det inbyggda .7z och .rar filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Klarar ens det inbyggda .7z och .rar filer?

Förut har det bara varit .Zip vad jag vet. Vet inte hur det är med nyare Windows. WinRAR och 7z kan hantera flera olika packningsformat, även .ISO filer

Själv kör jag helst med portabla versioner som man bara packar upp i en mapp istället för installationsprogram
Finns ju inbyggda benchmark (i alla fall i WinRAR) om man vill testa prestandan hur snabb datorn är att packa filer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Bildexpert

Behöver är väl ett starkt ord men 7-Zip är i många fall mycket smidigare och enklare än att använda Windows egna extraherare. Det gäller främst om många filer ska packas upp samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att winzip är bra mycket snabbare än windows inbyggda särskilt när det handlar om större storlekar på filen eller filerna.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tar för givet att alla MS-alternativ är värdelösa när det berör explorer och har kört 7zip sedan gammal vana. Blivit mindre frekvent nu iochmed att jag kör DirectoryOpus när jag väl använder Windows.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

En gång i tiden var det Piratkopierings grupper som mer eller mindre tävlade om att få sina installationer så små som möjligt. Slutade med att standarden RAR van över ACE. (väldigt förenklat) Men rent allmänt så började fler och fler använda RAR till vad de en gjorde så vart något av en standard. På Asus hemsida var det det enda som fanns för ca 10 år sedan så ville man packa upp en drivrutin så var det om man satt på Windows att installera WinRAR. Winzip var defaktostandard men bara stannade i utvecklingen. Var bara GUIt som ändrades mer eller mindre.
7zip är gratis och förutom det bra på att använda flera processor kärnor. Vilket WinRar inte är och framförallt inte Windows egna som saknar stöd för många format.
Jag tar manuell backup på mina dokument mappar då och då och då kan jag alla dagar om året rekommendera 7zip och ultra inställningen i kompression. Försöka göra det ett antal gånger i Windows inbyggda och man måste ha mycket tålamod.
Jag rekommenderar att man installerar 7zip på alla windows datorer. Winrar är extra om man vet att man har behov av det.

Edit:
@AMD-FX
Finns inbyggd benchmark i 7zip också. Swec brukar använde det för SSD tester och CPU tester.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda stödjer väl bara zip så det är den största anledningen till att i alla fall jag använder 7zip.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

För windows egna stödjer inte alla format, och är löjligt värdelöst.
Winrar kommer alltid finnas på mina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För windows egna stödjer inte alla format, och är löjligt värdelöst.
Winrar kommer alltid finnas på mina datorer

Precis, Winrar är det enda som klarat alla komprimerade filer jag laddat ner. 7zip och Windows inbyggda har haft problem med vissa och genererat felmeddelande och tom mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För windows egna stödjer inte alla format, och är löjligt värdelöst.
Winrar kommer alltid finnas på mina datorer

Fast nu tar vi i från tårna. Jag törs påstå att för 99 % av alla som använder windows så är windows egna lösning mer än tillräckligt. Jag menar, när kommer medelsvensson ens i kontakt med packade filer? Kanske om man laddar ner bilder eller dyl. från en molntjänst men de filerna fixar windows enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Historiskt hade jag först winzip, efter det winrar (har kvar en livstidslicens tror jag), sen 7zip och numera enbart det inbyggda i operativsystemet. Är ju väldigt sällan jag behöver packa upp eller komprimera någonting.

Permalänk
Avstängd

Windows inbyggda räcker till vanliga zip-filer, för andra format får man förstås använda något annat. Fördelen med 7zip är ju att det är gratis och open source, så man slipper tjatandet från WinRAR om att köpa fullversionen. En annan aspekt är ju att många program, exempelvis VLC, kan använda packade filer utan att behöva packa upp dem (eller rent tekniskt packar förstås programmet upp dem "on the fly", men utan externt program och utan att ta upp plats på disk).

7zip är vad som är godkänt av mitt jobb, det enda som går att installera om man inte har lokala admin-rättigheter. Jag vet inte om det betyder att koden är granskad eller något liknande förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast nu tar vi i från tårna. Jag törs påstå att för 99 % av alla som använder windows så är windows egna lösning mer än tillräckligt. Jag menar, när kommer medelsvensson ens i kontakt med packade filer? Kanske om man laddar ner bilder eller dyl. från en molntjänst men de filerna fixar windows enligt min erfarenhet.

Och vart skrev jag vad medelsvensson använder?

Självklart skrev jag ifrån mina ändamål, där windows egna är värdelöst.

Permalänk

Windows inbyggda version av i princip allt suger. En stor förklaring är att konkurrensmyndigheterna historisk har varit på dem.
Det dröjde länge innan Microsoft la till stöd för zip och förklaringen är nog det ovanför och inte att de saknade kunskap för att utveckla ett sådant applikation.

Nå detta leder till att .zip på windows är begränsat. Skulle zip på windows vara hyfsat bra, ja då skulle ytterst få ladda hem något annat och de skulle dö ut.

Permalänk
Medlem

7zip alla dagar i veckan

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och vart skrev jag vad medelsvensson använder?

Självklart skrev jag ifrån mina ändamål, där windows egna är värdelöst.

Nja, oftast när man skriver så brett som du gjorde brukar författaren mena att det gäller överlag och inte bara för väldigt specifika scenarior.

Det har i alla fall stämt in bra hittills så vitt jag vet men visst, finns säkert olika sätt att tolka det. Men att det är ”självklart” stämmer inte.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Och vart skrev jag vad medelsvensson använder?

Självklart skrev jag ifrån mina ändamål, där windows egna är värdelöst.

Fast du får tänka på var du skriver. Hade du skrivit på ett datorteknisk forum så hade fler hållit med dig.
Fast detta forum handlar främst om matlagning och lite dryckesprovning. Och majoriteten av användarna gör inte annat än att googlar recept på de båda.

Windows inbyggda packningsprogram är dåligt, där jag misstänker orsaken i princip enbart handlar om att de ej vill bli stämda av konkurrensverket. Gör de programmet för bra, ja varför ska folk då välja de andra?
Bara ta en sådan sak som att kunna splittra filer går ej. Och såklart att majoriteten av folk här inte gör lika komplicerade saker som gemene ungdom som hade en egen dator gjorde på 90 talet.

Orsak till att splittra filer. Bara en sådan sak som att lämna in ens arbete till någon där filtjänsten för uppladdning har en filstorleks begränsning.

*edit*
Att majoriteten klarar sig med det inbyggda är en annan sak. Microsoft vill såklart öka denna andel, företag ligger bakom komprimeringsprogram vill såklart att de ej ska göra det och går till konkurrensverket om de tror de har en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Historiskt hade jag först winzip, efter det winrar (har kvar en livstidslicens tror jag), sen 7zip och numera enbart det inbyggda i operativsystemet. Är ju väldigt sällan jag behöver packa upp eller komprimera någonting.

Permalänk
Medlem

Tja, om man ska maila flera filer är det ju smidigare att "zippa" dem först.

Kan även finnas fördelar om man vill arkivera saker vid backuper exempelvis, dels får man ett sammanhållet arkiv, "Semester2002.zip" där man kan slänga in bilder, filmer, etc, dels kan man testa arkivet då och då för att se om det fått skador. Arkiv tar upp mycket mindre plats, inte minst om man lagrar många småfiler, det gör hantering snabbare. Jag använder ofta arkivering (utan komprimering) om jag ska göra backup på ett helt SD-kort exempelvis från telefon eller spelkonsoll, det går mycket snabbare att köra Rar eller 7zip från SD-kort till ett arkiv på hårddisken än att alla filer kopieras en och en . Varför kan diskuteras.

Rar har fördelen, förutom att det packar bättre än standard zip, att det går att lägga till recovery record, det gör arkivet någon procent större men känns tryggare vid långtidsförvaring tycker jag. Att ha ett 78GB zip-arkiv som får något enstaka bitfel ställer bara till elände, bättre då att ha recovery record (i synnerhet om man använder Winrars 'solida' arkiv som inte packar filer individuellt).

7zip är jag annars rätt förtjust i, tycker det är ganska bra. Saknar såvitt jag ser recovery record, och har ingen bra client till MacOS (MacOS är riktigt eftersatt på arkiveringsområdet tycker jag), men jag hoppas på bättring, hoppas även att kunna ställa in default komprimeringsgrad i Windows context-menyer, men det verkar inte prioriterat. Med tanke på hur snabba datorer är idag finns det inga skäl att inte packa till max, alternativt köra ren storage om man bara vill ha hastighet.

Förde över lite filer till min Amiga för ett tag sedan, använde Winrar 2.7 eftersom nyare Winrar var struligare för min Amigas unrar, men provade då även PowerArchiver som skulle kunna packa till Amigakompatibel .lha (det gick inte). Det packar ruggigt bra ibland, men verkar inte finnas open source uppackare (vilket jag anser är ett måste). Winrar stod sig rätt slätt i jämförelse. (Om man använder 7zip i PA kan man ju packa upp med andra program antar jag, men tänkte på deras egna .pa-arkiv)

Provar nu PowerArchiver till Mac, 1 månad trial, hade det kostat $10 hade jag ju min vana trogen köpt det för längesen (jag har köpt billiga program och shareware för tusentals kronor, men extremt få program som kostar över typ 200kr), men nu kostar det $35 (+moms antar jag) och då blir det lite drygt med tanke på att det man komma tvungna betalningar framöver. Winrar 2.7 går ju exempelvis att köra fortfarande på Windows 10, typ 20 år efter det kom ut, men program föråldras mycket snabbare på MacOS, delvis pga Apple, delvis pga tradition att program ska uppdateras (mot kostnad) i takt med att OS uppdateras. Dessutom verkar inte MacOS-versionen ha alla funktioner som Windowsfunktionen har (=packar sämre), men å andra sidan vill jag mest ha en bra uppackare i MacOS, saknar det.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

<klipp>
Windows inbyggda packningsprogram är dåligt, där jag misstänker orsaken i princip enbart handlar om att de ej vill bli stämda av konkurrensverket. Gör de programmet för bra, ja varför ska folk då välja de andra?
Bara ta en sådan sak som att kunna splittra filer går ej. Och såklart att majoriteten av folk här inte gör lika komplicerade saker som gemene ungdom som hade en egen dator gjorde på 90 talet.
<klipp>
Att majoriteten klarar sig med det inbyggda är en annan sak. Microsoft vill såklart öka denna andel, företag ligger bakom komprimeringsprogram vill såklart att de ej ska göra det och går till konkurrensverket om de tror de har en chans.

En orsak, tror jag, till att Windows använder en gammal dålig zip (med dagens mått) är att "den fungerar". Arkiven går att packa upp på vilken dator som helst, går att packa upp i mobiltelefoner, det går åt ganska lite RAM vid uppackning, det ena med det andra. MacOS har också en rätt dålig inbyggd zip. Jag tror man kan ändra inställningar i Mac till lite bättre komprimering, men defaultläget är "kompatibelt snarare än välpackat", och packar man via Finder väljs alltid defaultläget "vanlig zip".

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Övergav WinRAR för ett antal år sedan, kör alltid 7zip på datorerna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kör alltid 7-Zip. Tidigare var det Winrar, men i och med att jag började göra prestandatester gick jag över till 7-Zip som har ett inbyggt och insåg då storheten i mjukvaran som helhet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

7-zip är mycket snabbare för mig så jag använder alltid det till större arkiv. 7z har ju även bättre compression ratio äm zip, så det kan vara användbart ibland.

För de flesta mindre zip-filer använder jag Windows inbyggda eftersom det är integrerat i Utforskaren vilket gör det snabbare och enklare att använda. Ska man zippa och maila en fil till någon okunnig är det även säkrast eftersom man då vet att de kommer kunna öppna filen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag jobbar med .rar, .tar etc. nuförtiden och sedan Windows lärde sig att montera .iso så har jag inte behövt WinRAR/7-zip.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Windows egna verktyg låser ju filerna. Lagom irriterande. Alors... 7-zip

Permalänk
Medlem

Alltid installerat 7zip. Tar inte mycket tid och det är ett bra program

Permalänk
Medlem

Winrar känns bäst för mig, varför ändra på något som fungerat felfritt sen man var barn?