TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Läser att oled är dumt att ha i ett ljust vardagsrum då de inte är speciellt l ljusstarka. Har idag en Sony XH90 och tycker ljusstyrkan är tillräcklig för mitt semiljusa vardagsrum men reflektionerna kunde hanterats bättre. Är ändå väldigt sugen på att köpa en LG C1, någon som vet om LGn är ljusstarkare än min nuvarande xh90 och om den har ett bättre reflexskydd?

Personligen tycker jag att LG C1 på max är ljus nog för att vara på gränsen att göra ont i ögonen. Då har jag dock inte direkt solljus på TV:n så det påverkar säkerligen en del.

Om jag minns rätt är den som heter Sony XH90 här samma som Sony X900H i USA. Därmed kan du jämföra på länken nedan.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900h-vs-lg-c1-o...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga: Jag står och väljer mellan C1 och A80J och Sony har bättre färger "out-of-the-box" men jag gillar mer VRR funktionerna i C1. så, hur man jag som vanlig Svensson kalibrera C1?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qwertylol1:

Läser att oled är dumt att ha i ett ljust vardagsrum då de inte är speciellt l ljusstarka. Har idag en Sony XH90 och tycker ljusstyrkan är tillräcklig för mitt semiljusa vardagsrum men reflektionerna kunde hanterats bättre. Är ändå väldigt sugen på att köpa en LG C1, någon som vet om LGn är ljusstarkare än min nuvarande xh90 och om den har ett bättre reflexskydd?

OLED är tvärtom ljusstarka – den kanske vanligaste missuppfattningen någonsin om OLED måste jag säga och tyvärr något jag hela tiden måste bemöta överallt. Typiskt någon läser på ett forum och kommentarer och så upprepas det ad nauseum.

Jag tar upp detta i artikeln, i första upplägget, nämner det i videon och har gjort en egen artikel om det: https://www.sweclockers.com/artikel/28703

LG C1 är ungefär lika ljusstark vid HDR men är ljussvagare vid SDR än XH90. Däremot är det ett mycket bättre reflexfilter på OLED:n jämfört med XH90. Hög ljusstyrka i TV:n hjälper om rummets ljusnivå generellt är hög men har inte så stor effekt på vad som speglas.

Sekundära reflexer (likt att rummets väggar speglas) kan man i stort hantera med reflexfiltret. Direkta reflexer hanterar man bäst med placering och samt gardiner. OLED-filtret kommer vara mycket bättre på sekundära reflexer. Direkta reflexer är ett problem för alla TV, men även direkta reflexer kommer att dämpas bättre med OLED-filtret jämfört med XH90 och andra "näst bäst"-modeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av palmify:

Jag har en fråga: Jag står och väljer mellan C1 och A80J och Sony har bättre färger "out-of-the-box" men jag gillar mer VRR funktionerna i C1. så, hur man jag som vanlig Svensson kalibrera C1?

Det kan du inte såvida du inte lägger tiden, energin och resurserna på mätutrustning samt att lära dig teorin bakom färgåtergivning. Eller anlita någon som kan kalibrera TV:n åt dig vilket då kostar pengar.

Tar upp det i teknikvideon 9:40:

Detta ska du förstås väga mot vad du anser vara gränsen för rätt färger. Beroende på hur mycket man arbetar med färger i andra sammanhang är man tränad olika i att upptäcka avvikelser i färg.

LG:s OLED kommer att variera i vitbalans en del där exemplaren tenderar att gå mot gulgrön karaktär jämfört med D65 som är den väntade vitbalansen. Hanteringen av skuggtoner är också sämre på LG:s OLED. Sony kommer att vara mer korrekt från början i sitt Custom-läge och skulle man kalibrera med mätutrustning är Sonyn också mycket mindre besvärlig. Sonys OLED kommer överlag också vara bättre på hur den reproducerar nyanser och återger bilden som helhet.

Detta ska då sättas i perspektivet att LG:s OLED är långt ifrån dålig. Den är faktiskt bra bara man gör grundläggande inställningar rätt. Sony (och Panasonic) är däremot ännu bättre och då utan att du behöver ändra något mer än att välja rätt bildläge.

Det näst bästa du kan göra om du inte känner att du behöver gå hela vägen är att lära sig förstå inställningarna på repsektive modell. Filmmaker mode är tänkt att svara på just detta, men Filmmaker mode är fortfarande inte ett färgkorrekt läge eller ett läge som är anpassat för just det rum man befinner sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kan du inte såvida du inte lägger tiden, energin och resurserna på mätutrustning samt att lära dig teorin bakom färgåtergivning. Eller anlita någon som kan kalibrera TV:n åt dig vilket då kostar pengar.

Tar upp det i teknikvideon 9:40:
https://youtu.be/CoULFuDp-Jg?t=580

Detta ska du förstås väga mot vad du anser vara gränsen för rätt färger. Beroende på hur mycket man arbetar med färger i andra sammanhang är man tränad olika i att upptäcka avvikelser i färg.

LG:s OLED kommer att variera i vitbalans en del där exemplaren tenderar att gå mot gulgrön karaktär jämfört med D65 som är den väntade vitbalansen. Hanteringen av skuggtoner är också sämre på LG:s OLED. Sony kommer att vara mer korrekt från början i sitt Custom-läge och skulle man kalibrera med mätutrustning är Sonyn också mycket mindre besvärlig. Sonys OLED kommer överlag också vara bättre på hur den reproducerar nyanser och återger bilden som helhet.

Detta ska då sättas i perspektivet att LG:s OLED är långt ifrån dålig. Den är faktiskt bra bara man gör grundläggande inställningar rätt. Sony (och Panasonic) är däremot ännu bättre och då utan att du behöver ändra något mer än att välja rätt bildläge.

Det näst bästa du kan göra om du inte känner att du behöver gå hela vägen är att lära sig förstå inställningarna på repsektive modell. Filmmaker mode är tänkt att svara på just detta, men Filmmaker mode är fortfarande inte ett färgkorrekt läge eller ett läge som är anpassat för just det rum man befinner sig i.

Ahh, okej tack för det tydliga svaret, men då skulle jag vilja lyfta ett varningens finger till uttrycket "out of the box" som förekommer både här och där på internet. "out of the box" kan ge falska förhoppningar om att det är en relativt "enkel" justering att göra på egen hand och att panelen direkt från fabrik inte är korrekt. Men om nu man måste ha mätutrustning för att sin nya TV ska kunna återge tex. färger korrekt eller i samma nivå som andra modeller är detta inget som en vanlig Svensson kan rimligt göra på egen hand. Som jag tror många av oss på Swec är så är nedgrottandet i inställningarna en del av hobbyn och jag hoppas att jag kan komma ganska långt på att pilla fram och tillbaks i dom. (ja, jag har nu redan beställt LG:n ).

grammatik...suck
Permalänk
Medlem

Om nån behöver lite hjälp med att ställa in SDR, HDR, Dolby Vision

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av palmify:

Ahh, okej tack för det tydliga svaret, men då skulle jag vilja lyfta ett varningens finger till uttrycket "out of the box" som förekommer både här och där på internet. "out of the box" kan ge falska förhoppningar om att det är en relativt "enkel" justering att göra på egen hand och att panelen direkt från fabrik inte är korrekt. Men om nu man måste ha mätutrustning för att sin nya TV ska kunna återge tex. färger korrekt eller i samma nivå som andra modeller är detta inget som en vanlig Svensson kan rimligt göra på egen hand. Som jag tror många av oss på Swec är så är nedgrottandet i inställningarna en del av hobbyn och jag hoppas att jag kan komma ganska långt på att pilla fram och tillbaks i dom. (ja, jag har nu redan beställt LG:n ).

Out of the box i bokstavlig mening där ingenting rört utan man smäller på bilen direkt? Då ser alla TV ut som stryk och satans kalsonger. Även Sony. Men en "Out-of-the-box" som bara handlar om att välja rätt bildläge likt "Expert" eller "Custom" snarare än att ge sig in på inställningar på djupet? Då regerar Sony och Panasonic.

Permalänk
Medlem

Nån som kan säga vad skillnaden är mellan dessa sony's

Sony KD-85X85JAEP
Sony KE85XH9096 85"

Är det bara årsmodell?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kawavs:

Nån som kan säga vad skillnaden är mellan dessa sony's

Sony KD-85X85JAEP
Sony KE85XH9096 85"

Är det bara årsmodell?

Guiden tar upp detta – se tabellerna. XH90 är 2020-modellen som ersätts av X90J och är kvar på ungefär samma nivå som XH90.

Permalänk
Medlem

Hej alla,
tänkte se om ni kunde hjälpa mig lite. Jag ska hjälpa min särbo köpa TV med budget cirka 6000kr. Tanken är att främst kolla filmer och serier (och kanske lite spelande när jag är där, men det är sekundärt). 55 tum helst.
Jag tänker mig också att VA kanske lämpar sig bäst i ett vardagsrum? Men här får ni gärna övertala mig

Anyhow, jag har kikat lite på dessa:
TCL 55C725N (blir lite mer än 6000kr, med studentrabatt) - https://www.webhallen.com/se/product/333868-TCL-55-55C725N-4K...
Philips 55PUS7805 - https://cdon.se/hemelektronik/philips-55pus7805-55-smart-4k-u...
LG 55NANO79 55 - https://cdon.se/hemelektronik/lg-55nano79-55-smart-4k-ultra-h...
Samsung 50" Q60A - https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293438/samsung-5...

Permalänk
Medlem

En liten varning till alla er som skaffat ny blänkande TV till datorn och som sitter med 3080 eller liknande med 2 eller fler hdmi-utgångar (har själv ett 3080 Aorus Master i datorn för tillfället), det kan hända att inte alla är 2.1.
I mitt fall så höll jag på att få psykbryt när min ny C1:a vägrade köra 4k120, hur mycket jag än försökte så åkte den tillbaka på 4k60. Efter 2 timmar av firmware updates, nollställning av TV:n, byte av hdmi ingångar, DDU och massa googlande så testade jag att byta hdmi-utgång på kortet och då fungerade allt felfritt med en gång. Det visade sig att den mittersta utgången på min GPU endast är 2.0, de två övriga är 2.1, hade helt enkelt lyckats välja den enda utgången som inte fungerade fullt ut när jag i blindo satt i kontakten. Hade heller ingen tanke på att kortet skulle ha olika standard på utgångarna.

Kan tillägga att en 48 tums C1 fungerar över förväntan på mitt lilla skrivbord, men kommer förmodligen köra en väggmontering för att få någon decimeter till i avstånd. Har enbart kollat lite på serier och lirat ett par timmar Guardians of the Galaxy än så länge och första intrycket är att som spel/media skärm är den riktigt grym! Skulle nog dock inte köra den som enda monitor, en 1440p skärm får vara kvar för surf och annat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Out of the box i bokstavlig mening där ingenting rört utan man smäller på bilen direkt? Då ser alla TV ut som stryk och satans kalsonger. Även Sony. Men en "Out-of-the-box" som bara handlar om att välja rätt bildläge likt "Expert" eller "Custom" snarare än att ge sig in på inställningar på djupet? Då regerar Sony och Panasonic.

Hur skulle du karaktärisera Philips grundinställningar när det kommer till färg. Hört bra saker om just Film maker mode och tänkte prova det först när jag får hem TVn. Vilken förinställning är enligt dig bäst för tittande i mörka/svarta rum?

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Om nån behöver lite hjälp med att ställa in SDR, HDR, Dolby Vision
https://www.youtube.com/watch?v=qSpzw0HXxRw

Mycket bra guide där, tack!
Klickade hem en LG OLEDC1 65" från Webhallen i veckan. Vilken fantastisk TV! Svärtan är utom denna värld (OLEDs förtjänst som förväntat) och jag upplever inga som helst problem med ljusstyrkan som var min största farhåga.
Vi har 3 stora fönster i ryggen som kastar ljus på skärmen och den har inga som helst problem att visa en kanonbild trots det.

Permalänk
Medlem

Hej. Köpte en 55" LG C1 igår på Netonnet, stod mellan C1 och TCL 55C825, vågade inte chansa på TCL så tog LG.
Gjorde man fel undrar jag idag ?
Jag köper sällan TV, den jag har nu är en 42" Sony som är från 2009 typ.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Hej. Köpte en 55" LG C1 igår på Netonnet, stod mellan C1 och TCL 55C825, vågade inte chansa på TCL så tog LG.
Gjorde man fel undrar jag idag ?
Jag köper sällan TV, den jag har nu är en 42" Sony som är från 2009 typ.

Klockrent val, don't worry.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Severin87:

Hej. Köpte en 55" LG C1 igår på Netonnet, stod mellan C1 och TCL 55C825, vågade inte chansa på TCL så tog LG.
Gjorde man fel undrar jag idag ?
Jag köper sällan TV, den jag har nu är en 42" Sony som är från 2009 typ.

Köpte en likadan och har haft en LG OLED tidigare också, inget att tveka på, ett bra och säkert köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hej allihop

Jag slog till och köpte nyligen LG B1 65" från Webhallen.
När jag packade upp den så fanns det ingen plastfilm på framsidan men det fanns två små röda lappar på varsin sida av TVen.
När jag drog bort lapparna så var det ingen film som följde med, jag undrar om andra B1 varit likadana eller har jag fått en returnerad vara?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nooro:

Hej alla,
tänkte se om ni kunde hjälpa mig lite. Jag ska hjälpa min särbo köpa TV med budget cirka 6000kr. Tanken är att främst kolla filmer och serier (och kanske lite spelande när jag är där, men det är sekundärt). 55 tum helst.
Jag tänker mig också att VA kanske lämpar sig bäst i ett vardagsrum? Men här får ni gärna övertala mig

Anyhow, jag har kikat lite på dessa:
TCL 55C725N (blir lite mer än 6000kr, med studentrabatt) - https://www.webhallen.com/se/product/333868-TCL-55-55C725N-4K...
Philips 55PUS7805 - https://cdon.se/hemelektronik/philips-55pus7805-55-smart-4k-u...
LG 55NANO79 55 - https://cdon.se/hemelektronik/lg-55nano79-55-smart-4k-ultra-h...
Samsung 50" Q60A - https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/293438/samsung-5...

Finns ingen av dem som är något särskilt utan de fungerar för det där grundläggande. Philipsen hör till deras allra enklaste modell för 2020. Övriga är i alla fall steget över deras allra enklaste. VA panel ger högre kontrast och kan vara en fördel ifall det bara är du som behöver bry dig om bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swetech85:

Hur skulle du karaktärisera Philips grundinställningar när det kommer till färg. Hört bra saker om just Film maker mode och tänkte prova det först när jag får hem TVn. Vilken förinställning är enligt dig bäst för tittande i mörka/svarta rum?

Philips har inga riktigt bra inställningar för mörka rum. Varje gång jag försökt få en Philips OLED att följa något i stil med en 2.4-gamma och 100-120 nits blir bilden platt, tråkig och beige. Färgomfånget krymper för mycket. Reglagen för att sänka belysningen fungerar inte som det är tänkt och vitbalansen blir ofta distinkt grönare och grönare när man kliver ned under 120 nits. ISF/Expert-lägena är därför rätt begränsade i vad man kan åstadkomma runt filmkorrekt bild. Så även Filmmaker mode.

Istället bör man följa Philips grundläggande karaktär med något överdrivna färger och en ganska hög ljusstyrka. Hellre 200 nits än 120 nits, samt blåsa på med Ambilight och hålla mysbelysningen på i rummet. Och med det behålla Philips strävan i Custom-läget med att ljussätt bilden lite ljusare. Philips idag tenderar att processa bilden så att allt ser ut som det är filmat utomhus dagtid. Vilket är bättre än Philips 2010 som ville att hudtoner ska var orange eller purpur.

Men det går att mildra den känslan av "utomhusbild" med custom-läget och förhålla sig till en 2.2-gamma och stabilisera vid 160-200 nits på 25 procent snittljusnivå. Dvs nivåer för just ljusare rum och med Ambilighten igång. Då får man en bildupplevelse ganska mycket som Philips har tänkt det ska vara utan att det är galet överdrivet.

Permalänk
Medlem

Jag letar efter en bra tv till sovrummet, har ingen exakt budget men tänker mig att 10-15 borde räcka, och jag vill ha 75".
Vi kommer titta mest på serier, men även lite filmer ibland så jag vill ändå ha hyfsad kvalité.
Spelande kan hända att det blir någon gång, men ytterst sällan.

Av någon anledning så har jag tittat lite på Samsung även om jag inte vet varför, jag är mest insnöad på projektorer som vi har vardagsrummet och har nog faktiskt aldrig köpt en ny tv.
Tv´n som står i sovrummet nu är någon gammal plasma-sak som föregående ägare lämnade kvar när vi köpte huset för ~8 år sedan, så den används ytterst sällan, men ungarna har fastnat för att ha myskväll och titta på film i våran säng så då tänkte jag att vi lika gärna kan köpa nått bra så kan även vi vuxna ligga och titta någon kväll.

Det jag tittade på är antingen AU7105-serien (UE75AU7105KXXC, 9990:- på mediamarkt), 60 Hz, Crystal processor 4K, Tizen OS, eller Q60A (QE75Q60AAUXXC, 12 990:- hos elgiganten, netonnet etc).
SKillnaden som jag förstått det är väl lite bättre fjärr, Quantum HDR, Dual LED (?), sen lite fler bildlägen.
Den billigare drar lite mer ström, och enligt Samsungs Picture Quality Index (vad nu det innebär) så skiljer det sig
2000 vs 3100 poäng. Hur mycket det skiljer i verkliga livet har jag ingen aning om, eller ens vad som avviker.

Jag är inte intresserad av smart-funktioner alls, vi kommer köra via chromecast eller Kodi, så jag vill bara ha en bra bild egentligen.
Blev lite nyfiken på Samsung Q-Symphony som synkar deras soundbar med tv´n så de använder tv´ns högtalare som typ surround, så en sådan historia kommer det nog bli, borde nog räcka med deras HW-Q610A för ~4 000:-.

Kan ni rekommendera någon av dessa apparater, är det värt tre tusen extra för Q60A?
Eller finns det någon annan, bättre tv runt samma prisklass? Storleken vill jag gärna ha 75", testade med projektor och det kändes bra (stort sovrum).
Eller ska jag titta på något annat märke?
Vi har mörka gardiner så ljuset är inget större problem, speciellt inte på kvällen när vi brukar titta.

Tack på förhand!

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg:

Jag letar efter en bra tv till sovrummet, har ingen exakt budget men tänker mig att 10-15 borde räcka, och jag vill ha 75".
Vi kommer titta mest på serier, men även lite filmer ibland så jag vill ändå ha hyfsad kvalité.
Spelande kan hända att det blir någon gång, men ytterst sällan.

Av någon anledning så har jag tittat lite på Samsung även om jag inte vet varför, jag är mest insnöad på projektorer som vi har vardagsrummet och har nog faktiskt aldrig köpt en ny tv.
Tv´n som står i sovrummet nu är någon gammal plasma-sak som föregående ägare lämnade kvar när vi köpte huset för ~8 år sedan, så den används ytterst sällan, men ungarna har fastnat för att ha myskväll och titta på film i våran säng så då tänkte jag att vi lika gärna kan köpa nått bra så kan även vi vuxna ligga och titta någon kväll.

Det jag tittade på är antingen AU7105-serien (UE75AU7105KXXC, 9990:- på mediamarkt), 60 Hz, Crystal processor 4K, Tizen OS, eller Q60A (QE75Q60AAUXXC, 12 990:- hos elgiganten, netonnet etc).
SKillnaden som jag förstått det är väl lite bättre fjärr, Quantum HDR, Dual LED (?), sen lite fler bildlägen.
Den billigare drar lite mer ström, och enligt Samsungs Picture Quality Index (vad nu det innebär) så skiljer det sig
2000 vs 3100 poäng. Hur mycket det skiljer i verkliga livet har jag ingen aning om, eller ens vad som avviker.

Jag är inte intresserad av smart-funktioner alls, vi kommer köra via chromecast eller Kodi, så jag vill bara ha en bra bild egentligen.
Blev lite nyfiken på Samsung Q-Symphony som synkar deras soundbar med tv´n så de använder tv´ns högtalare som typ surround, så en sådan historia kommer det nog bli, borde nog räcka med deras HW-Q610A för ~4 000:-.

Kan ni rekommendera någon av dessa apparater, är det värt tre tusen extra för Q60A?
Eller finns det någon annan, bättre tv runt samma prisklass? Storleken vill jag gärna ha 75", testade med projektor och det kändes bra (stort sovrum).
Eller ska jag titta på något annat märke?
Vi har mörka gardiner så ljuset är inget större problem, speciellt inte på kvällen när vi brukar titta.

Tack på förhand!

Går att köpa UE85AU8075 för 14 990 i nuläget annars.

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-85-4k-led-tv-ue85...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Går att köpa UE85AU8075 för 14 990 i nuläget annars.

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-85-4k-led-tv-ue85...

Tack för tipset, men 85" funkar tyvärr inte, 75" är lagom för avståndet men sen finns det inte mer utrymme på väggen för större tv

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidhogg:

Tack för tipset, men 85" funkar tyvärr inte, 75" är lagom för avståndet men sen finns det inte mer utrymme på väggen för större tv

X90J är förmodligen den bästa 75-tummaren för 15 000.

X90J: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j
Q60A: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q60-q60a-qled

OLED77A1 säljs för 20 000 just nu vilket är ett extremt bra pris för den men är ju 5 000 över budget.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

X90J är förmodligen den bästa 75-tummaren för 15 000.

X90J: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j
Q60A: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q60-q60a-qled

OLED77A1 säljs för 20 000 just nu vilket är ett extremt bra pris för den men är ju 5 000 över budget.

X90J ser klart intressant ut, ska titta lite på den...
Hade helst velat komma under 20 000:- för ett komplett kit (tv, soundbar, väggfäste), det är fortfarande bara en sovrums-tv så vill inte gå helt bananas

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns ingen av dem som är något särskilt utan de fungerar för det där grundläggande. Philipsen hör till deras allra enklaste modell för 2020. Övriga är i alla fall steget över deras allra enklaste. VA panel ger högre kontrast och kan vara en fördel ifall det bara är du som behöver bry dig om bilden.

Okej, tack så mcycket för feedbacken! Det blev TCL 55" 55C725N

/Nooro

Permalänk

Ska flytta hemifrån och således köpa första TVn. Varit och tittat och tycker att 55' är en rimlig storlek och har en budget på upp till 8000:-, 10000:- kan jag känna är lite för mycket. Ska användas i vardagsrummet (där det är ganska ljust, inte superljust) för sport och allmänt slö tittande, i princip ingen gaming.

Har sett Q70A och tyckte den såg rimlig ut men recensionerna verkar vara mixade beroende på vart man tittar. Läst att B1an verkar bra men är dels rädd för inbränning samt ställer mig frågande om den verkligen är värd att betala 2000:- extra när man redan har en tight budget? Eller har ni tips på andra prisvärda modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theboxen21:

Ska flytta hemifrån och således köpa första TVn. Varit och tittat och tycker att 55' är en rimlig storlek och har en budget på upp till 8000:-, 10000:- kan jag känna är lite för mycket. Ska användas i vardagsrummet (där det är ganska ljust, inte superljust) för sport och allmänt slö tittande, i princip ingen gaming.

Har sett Q70A och tyckte den såg rimlig ut men recensionerna verkar vara mixade beroende på vart man tittar. Läst att B1an verkar bra men är dels rädd för inbränning samt ställer mig frågande om den verkligen är värd att betala 2000:- extra när man redan har en tight budget? Eller har ni tips på andra prisvärda modeller?

Ska du inte spela så mycket kan du köpa A1 för ca 9 000. Solklart värd en ynka tusenlapp mer än Q70A. Däremot undrar jag vilket avstånd du har till teven? Kör själv 55" men jag sitter bara 1,6 meter från teven så får en bra biokänsla. Har man t.ex. 3-4 meter eller längre tycker jag definitivt man ska satsa på en större TV.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Ska du inte spela så mycket kan du köpa A1 för ca 9 000. Solklart värd en ynka tusenlapp mer än Q70A. Däremot undrar jag vilket avstånd du har till teven? Kör själv 55" men jag sitter bara 1,6 meter från teven så får en bra biokänsla. Har man t.ex. 3-4 meter eller längre tycker jag definitivt man ska satsa på en större TV.

Tack för svaret! Köpt nyproduktion och flyttar inom först om 2 veckor så kan inte säga exakta avstånd men uppskattar mellan 2-2,5m ifrån TVn.
Gällande A1, är det någon skillnad på den och B1an förutom att A1 har 60hz (och märker man större skillnad på 60 och 120hz)?

Permalänk
Medlem

Det är nu bekräftat att Panasonic JZ-serien är fullt kapabel till att visa 4k/120Hz material med VRR.
Således en perfekt TV för alla filmkonnässörer såväl som gamers.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av theboxen21:

Tack för svaret! Köpt nyproduktion och flyttar inom först om 2 veckor så kan inte säga exakta avstånd men uppskattar mellan 2-2,5m ifrån TVn.
Gällande A1, är det någon skillnad på den och B1an förutom att A1 har 60hz (och märker man större skillnad på 60 och 120hz)?

Väldigt liten skillnad i övrigt. B1 är något ljusstarkare och har lite bättre gradients men ingen större skillnad. 120 Hz är något du har stor nytta av om du kopplar datorn till teven eller spelar TV-spel som körs i högre än 60 FPS. För ditt användningsområde ser jag dock ingen fördel med 120 Hz.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB