Val av operativ / VM host

Permalänk
Medlem

Val av operativ / VM host

Hej!
Kör idag på server 1 i signaturen en setup med Windows Server 2016 med Hyper-V som host.
Denna maskin har sedan 5st VMs igång. 2st Windows baserade och 3st linux.

Windows VM är 1st filserver och 1st lab.
Linux VM är spelservrar och hemautomation.

Börjar fundera på om man ska välja något annat. Server 2016 är ju så förbannat segt att uppdatera osv.
Server 2022 verkar ju bli svindyrt, 20 kärnor och 5 vms verkar kosta skjortan.

Funderar därför vad jag ska gå på istället. Ska jag slopa min hårdvaru raid, köra zfs och Proxmox istället med TrueNAS som filserver? Eller ska man välja ESXi?

Hur hade ni valt?

Tar tacksamt emot tips och förslag.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag kör Proxmox med Pi-Hole, Truenas(mjukvaru-raid), Plex, Windows 10 klient (gpu-pass through) och lite annat, det funkar kanon. Visst, det har varit en del meckande i CLI men allt finns att lära sig via forum och Youtube, speciellt från de här herrarna;

Techno Tim

Craft Computing

Och såklart är det bra om du kan prova kompabilitet innan du går live med byte av system.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Valmöjligheterna är mååånga men skulle alla tiders föredra Linux dist som huvud OS till server.
Jag själv kör Debian för VM's, plex, filserver, spelservers etc. Fungerar också kanon.
Fördelen med just Debian är utbudet av guider/google.

Permalänk
Medlem

Proxmox + Openmediavault. Bra skit (y)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tack för tips.
Funderar faktiskt på att behålla min hårdvaruraid och hoppa över ZFS.
Vilket då lutar åt ESXi och kanske köra Openmediavault.

Smidigast hade ju såklart varit att stanna på Hyper-V, men vet inte riktigt vad licenserna kostar.
Får kolla upp det också.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Tack för tips.
Funderar faktiskt på att behålla min hårdvaruraid och hoppa över ZFS.
Vilket då lutar åt ESXi och kanske köra Openmediavault.

Smidigast hade ju såklart varit att stanna på Hyper-V, men vet inte riktigt vad licenserna kostar.
Får kolla upp det också.

Varför stanna kvar på hårdvaruraid? Det fanns ett syfte för hårdvaruraid för 10+ år sedan men idag kan jag aldrig riktigt se något behov av det, mer än att man använder raidkontrollerkort för att få fler portar då.

Permalänk
Medlem

Har du kollat in unRAID som OS?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du kollat in unRAID som OS?

Kostar ju massa pengar. Svindyr licensmodell.

Samma effekt går ju att få med snapraid och mergerfs på valfri dist.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Varför stanna kvar på hårdvaruraid? Det fanns ett syfte för hårdvaruraid för 10+ år sedan men idag kan jag aldrig riktigt se något behov av det, mer än att man använder raidkontrollerkort för att få fler portar då.

Mest för att jag redan har hårdvaran antar jag.

Skrivet av Mullvaden83:

Har du kollat in unRAID som OS?

Inte kollat något vidare på det, använder man det både som VM host och "NAS mjukvara"?

Skrivet av scienta:

Kostar ju massa pengar. Svindyr licensmodell.

Samma effekt går ju att få med snapraid och mergerfs på valfri dist.

Aha, är unRAID dyrt alltså?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Aha, är unRAID dyrt alltså?

Dyrt är kanske subjektivt, men det kostar ju som ett Windows-OS. Som nämnt så kan du få i princip samma effekt med andra medel.

Sen är kanske supporten + de extra funktionerna värt det. Frågan du behöver ställa dig själv till att börja med är nog "vad ska lagras". Finns ju tydliga för- och nackdelar med Unraid kontra ZFS osv.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ja UNRAID används som NAS mjukvara. Dem har en speciell "raid" modell. Diskarna formateras var för sig. Men du har ändå en Parity drive som i ett raid. Du kan ha 1 eller 2 parity drives. Så en eller 2 diskar kan dö samtidigt utan att förlora data.
Men det är inte stripeat som i raid.
Du kan t ex ta en drive o sätta i en annan dator o läsa all data utan problem. Men t ex utifrån har du en mapp som ligger över flera diskar.

O sen används UNRAID som VM host oxå ja.

Men ja det kostar pengar. Men det är nice webGUI och bra supportforum.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros