Punkter i Gmail-adressen har ingen betydelse

Permalänk
Medlem

Punkter i Gmail-adressen har ingen betydelse

Detta kanske alla redan visst men var nytt för mig. Det spelar ingen roll om man lägger till punkter i sin e-postadress på Gmail, det hittar rätt ändå.

Har man alltså adressen förnamnefternamn@gmail.com så kan man även skicka till förnamn.efternamn@gmail.com eller t.o.m. f.ö.r.n.a.m.n.e.f.t.e.r.n.a.m.n@gmail.com och det kommer att komma fram till förnamnefternamn@gmail.com

Har det alltid varit så eller är det något som införts på senare tid? Någon som kan förklara varför man ignorerar punkter, finns säkert en fullkomligt logisk förklaring? Är det samma med alla e-posttjänster?

Permalänk
Medlem

Om de infört det nu, vem får då e-posten om någon tidigare registrerat en adress med punkt i och en annan registrerat en utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Detta kanske alla redan visst men var nytt för mig. Det spelar ingen roll om man lägger till punkter i sin e-postadress på Gmail, det hittar rätt ändå.

Har man alltså adressen förnamnefternamn@gmail.com så kan man även skicka till förnamn.efternamn@gmail.com eller t.o.m. f.ö.r.n.a.m.n.e.f.t.e.r.n.a.m.n@gmail.com och det kommer att komma fram till förnamnefternamn@gmail.com

Har det alltid varit så eller är det något som införts på senare tid? Någon som kan förklara varför man ignorerar punkter, finns säkert en fullkomligt logisk förklaring? Är det samma med alla e-posttjänster?

Såvitt jag vet har det alltid varit så med Gmail.
Nej, det är inte så generellt för epostadresser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Vila i frid

Hm, man kanske skulle ta och testa förnamn@efternamn.gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om de infört det nu, vem får då e-posten om någon tidigare registrerat en adress med punkt i och en annan registrerat en utan?

Ja, det är förmodligen för att undvika just den varianten av förvirrande lika epostadresser som de hanterar adresserna som att punkter inte existerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Minskar väl risken för phishing/nätfiske något extremt när det är en gratistjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Detta kanske alla redan visst men var nytt för mig. Det spelar ingen roll om man lägger till punkter i sin e-postadress på Gmail, det hittar rätt ändå.

Har man alltså adressen förnamnefternamn@gmail.com så kan man även skicka till förnamn.efternamn@gmail.com eller t.o.m. f.ö.r.n.a.m.n.e.f.t.e.r.n.a.m.n@gmail.com och det kommer att komma fram till förnamnefternamn@gmail.com

Har det alltid varit så eller är det något som införts på senare tid? Någon som kan förklara varför man ignorerar punkter, finns säkert en fullkomligt logisk förklaring? Är det samma med alla e-posttjänster?

Jag har en namne i Skåne. Han har med punkt och jag för och efternamn i ett ord. Men vi får ju inte varandras?

Permalänk
Medlem

Går även att lägga till valfri text med ett + t.ex om jag har förnamn@gmail.com så fungerar förnamn+vadsomhelst@gmail.com lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxi:

Går även att lägga till valfri text med ett + t.ex om jag har förnamn@gmail.com så fungerar förnamn+vadsomhelst@gmail.com lika bra.

Ja, om man har nytta av att t.ex. ge ut olika adresser för filtrering eller liknande så är ju detta av större nytta.

Just den varianten är ju dessutom mindre oväntad och är en funktion som ofta ses även utanför Gmail.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Jag har en namne i Skåne. Han har med punkt och jag för och efternamn i ett ord. Men vi får ju inte varandras?

Då måste det vara något annat som skiljer i adressen för punkterna ska vara helt betydelselösa.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om de infört det nu, vem får då e-posten om någon tidigare registrerat en adress med punkt i och en annan registrerat en utan?

Gmail har varit såhär från första början. Om någon registrerat med punkt och någon försökt registrera med samma fast utan punkt så har det inte gått, då den uppenbarligen redan varit upptagen.

Jag reggade min med en punkt där i gmails begynnelse eftersom jag inte visste om detta då. Blev varse att det fungerade så när det började poppa in epost från ditten och datten som jag inte hade någon aning om vad eller vilka de var. Någon, eller till och med några, som uppenbarligen inte har koll på sina egna epostadresser har angett min, fast utan punkt då, i olika sammanhang. Ganska störigt, har bl.a. fått ett inkassokrav från en dansk bilfirma och kallelser till någon tandläkare i England. Det finns fler exempel, tror det är åtminstone 5 olika personer som angett min adress, utan punkt då, och ingen av dem kan ha reggat den så de måste blanda ihop med någon annan adress.

Har själv aldrig angett denna epostadress på någon obskyr sajt men får ändå tonvis med spam från diverse ryska dejtingsajter mm. varav en hel del är på danska så jag antar att dansken som skulle fått inkassokravet är att beskylla för dessa.

I början försökte jag faktiskt skriva tillbaka till olika som mailat, bland annat den danska bilfirman, och tala om att personen angett fel adress (ja, inte spammailen då utan sådant som varit mer officiellt) men det har inte gjort någon skillnad så bara markerar skiten som spam och raderar nu. Har till och med fått mail med rena företagshemligheter. Där är det dock inte bara personen som angett fel adress som gjort fel utan även företaget som skickar sådant helt okrypterat och öppet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Då måste det vara något annat som skiljer i adressen för punkterna ska vara helt betydelselösa.

Om det är Gmail eller en annan tjänst som är konfigurerad likadant. Det är inte så att punkter i e-postadresser rent generellt saknar betydelse, utan det är en fråga om den som tillhandahåller tjänsten valt att konfigurera den så.

Permalänk
Medlem

När jag skapade mailen så skaffade jag förnamn.efternamn@gmail.com då förnamnefternam@gmail.com var upptaget.
Mina mail kommer iaf till mig och inte den andra tjommen. Så det är ju bra att de håller isär det iaf.
Jag använder alltid + när jag reggar mig någonstans. T.ex. förnamn.efternamn+hbo / netflix /whatever. När man börjar få spam så ser man vem som läckt mailadressen, sedan spärrar jag bara den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

När jag skapade mailen så skaffade jag förnamn.efternamn@gmail.com då förnamnefternam@gmail.com var upptaget.
Mina mail kommer iaf till mig och inte den andra tjommen. Så det är ju bra att de håller isär det iaf.
Jag använder alltid + när jag reggar mig någonstans. T.ex. förnamn.efternamn+hbo / netflix /whatever. När man börjar få spam så ser man vem som läckt mailadressen, sedan spärrar jag bara den.

Det kan inte vara möjligt, om förnamnefternamn@gmail.com var upptagen borde du inte kunnat registrera med punkt i mitten och framförallt borde inte mailen separeras då de faktiskt är samma adress. Prova skicka mail till din adress fast utan punkt så ska du se att den kommer till dig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Är väl lite så som att alla websideadresser slutar med en punkt, men hur ofta lägger du till den? (kände inte till detta fallet), men har läst att folk fakeat extra mailkonton genom att lägga till en extra siffra eller något och får det att gå till samma konto eller vad det nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det kan inte vara möjligt, om förnamnefternamn@gmail.com var upptagen borde du inte kunnat registrera med punkt i mitten och framförallt borde inte mailen separeras då de faktiskt är samma adress. Prova skicka mail till din adress fast utan punkt så ska du se att den kommer till dig.

Skaffade mailen när Gmail var i beta. Det ser förmodligen annorlunda ut nu.
Men jag drar ett test och återkommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Är väl lite så som att alla websideadresser slutar med en punkt, men hur ofta lägger du till den? (kände inte till detta fallet), men har läst att folk fakeat extra mailkonton genom att lägga till en extra siffra eller något och får det att gå till samma konto eller vad det nu var.

Du kan fejka flera genom att lägga till +, alltså mail som skickas till dinmail+fejk1@gmail.com & dinmail+fejk2@gmail.com osv. kommer alla komma fram till dinmail@gmail.com

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är Gmail eller en annan tjänst som är konfigurerad likadant. Det är inte så att punkter i e-postadresser rent generellt saknar betydelse, utan det är en fråga om den som tillhandahåller tjänsten valt att konfigurera den så.

Jo precis, jag tog för givet att det rörde sig om gmail-adresser. Så vitt jag vet ska det inte finnas någon möjlighet, mens det verkar ju här som att det inte var så i tidernas begynnelse (Gmail beta)? Vi får vänta på resultat

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Du kan fejka flera genom att lägga till +, alltså mail som skickas till dinmail+fejk1@gmail.com & dinmail+fejk2@gmail.com osv. kommer alla komma fram till dinmail@gmail.com

Så länge sidan stödjer det i mailadressen, vilket tyvärr inte alla gör. Brukar försöka använda det för att se vilka sidor som säljer ut informationen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Punkt hade inte betydelse för mig under Gmail beta så konstigt om det har det för andra. Fast företaget var ungt och saknade processer så vad som helst kan nog gälla

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Då måste det vara något annat som skiljer i adressen för punkterna ska vara helt betydelselösa.

Nej han förnamn.efternamn@gmail.com och jag förnamnefternamn@gmail.com. Dock får jag hans mail ibland när han köper Apple produkter, för där verkar dom alltid skicka orderbekräftelsen till mig, d.v.s. utan punkt. Brukar vidarebefordra till rätt adress, och jag får inte heller en kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Nej han förnamn.efternamn@gmail.com och jag förnamnefternamn@gmail.com. Dock får jag hans mail ibland när han köper Apple produkter, för där verkar dom alltid skicka orderbekräftelsen till mig, d.v.s. utan punkt. Brukar vidarebefordra till rätt adress, och jag får inte heller en kopia.

Det låter inte sannolikt alls. Det borde inte vara så. Mailar jag till min adress, med eller utan punkt, så kommer båda mailen till mig själv. Det låter inte särskilt troligt att google konfigurerat enstaka epostadresser att undantas från de generella reglerna. Jag reggade också min adress när gmail var i beta, väldigt tidigt också.

Att du ibland får mail som din namne ska ha beror sannolikt på att han angett fel epostadress just där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Nej han förnamn.efternamn@gmail.com och jag förnamnefternamn@gmail.com. Dock får jag hans mail ibland när han köper Apple produkter, för där verkar dom alltid skicka orderbekräftelsen till mig, d.v.s. utan punkt. Brukar vidarebefordra till rätt adress, och jag får inte heller en kopia.

Har en liknande erfarenhet. Har haft förnamn.efternamn@gmail.com sedan men någon gång per år senaste tre åren har jag fått mail som är adresserade till förnamnefternamn@gmail.com. Har varit t.ex. Toyota som tackar för att jag registrerat min nya bil med dem och nu senast Hyresgästföreningen som hälsar mig välkommen som medlem. Så det verkar inte direkt vara mail där man skrivit in en godtycklig eller felaktig mailadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har en liknande erfarenhet. Har haft förnamn.efternamn@gmail.com sedan men någon gång per år senaste tre åren har jag fått mail som är adresserade till förnamnefternamn@gmail.com. Har varit t.ex. Toyota som tackar för att jag registrerat min nya bil med dem och nu senast Hyresgästföreningen som hälsar mig välkommen som medlem. Så det verkar inte direkt vara mail där man skrivit in en godtycklig eller felaktig mailadress.

Det är helt uppenbart någon som angett fel adress, kanske blandat ihop två olika adresser. Jag är hundraprocentigt säker på detta då jag genom åren fått sådana mail från företag, alltså officiella mail, i såväl Danmark, Storbritannien som USA adresserade till tre olika personer med namn som påminner om mitt på ett eller annat sätt. Jag har förnamn plus två första bokstäverna i efternamnet i min adress med punkt mellan. Dansken har samma förnamn men dubbel-efternamn med första bokstäverna i respektive efternamn som blir samma som mina två första, en av de andra är en kvinna med mitt förnamn som efternamn och sedan initialerna från hennes båda förnamn..

It goes on and on.

Alla tre kan inte ha reggat samma adress som mig utan punkt. Enda förklaringen är att de angett fel epostadress till bilfirman, tandläkarkliniken osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

har också förnamnefternamn@gmail.com och nu när ni säger det. får mail från div företag/myndigheter/personer ang samma person, kallelse till tingsrätt, diskusioner kring anmälan osv kring det. Någon som har väldigt snarlik mailadress men har inte tänkt på att det kan vara en sån här enkel grej. då det sker från olika källor så är det ingen omöjlighet. Har dock ett minne av att jag från början (säg 12-15 år sedan) skrev med . och nu när jag loggar in har jag ingen . i inloggningen.

NVM kan logga in på kontot med både . och inte

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har en liknande erfarenhet. Har haft förnamn.efternamn@gmail.com sedan men någon gång per år senaste tre åren har jag fått mail som är adresserade till förnamnefternamn@gmail.com. Har varit t.ex. Toyota som tackar för att jag registrerat min nya bil med dem och nu senast Hyresgästföreningen som hälsar mig välkommen som medlem. Så det verkar inte direkt vara mail där man skrivit in en godtycklig eller felaktig mailadress.

Ja verkar ju som dom infört detta med "meningslösa punkter" på senare år. Då min mail är gammal. Men hur tänker man när man inför dessa regler senare? tex som i ditt exempel. Du får ju mail som inte ska till dig. Praktikant på Google????

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Ja verkar ju som dom infört detta med "meningslösa punkter" på senare år. Då min mail är gammal. Men hur tänker man när man inför dessa regler senare? tex som i ditt exempel. Du får ju mail som inte ska till dig. Praktikant på Google????

Det har varit såhär med punkterna ända sedan början av gmail, jag reggade som sagt min adress redan när det var beta, så det är inget man ändrat på. Knappast googles fel att somliga inte kan hålla reda på sina egna epostadresser.

Jag hade en stor konflikt för drygt 20 år sedan med en snubbe som hette exakt likadant som mig som fick för sig att jag hade snott hans epostadress på swipnet, en adress jag haft ganska länge då. Han försökte skicka epost från sitt jobb till sin privata adress. Till slut, efter att jag blev tvungen koppla in Tele2 för att reda ut eländet, så gav han sig och insåg att han blandat ihop sin jobb- och privata adress. Detta som ett exempel på vad det förmodligen handlar om.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Har man ett vanligt förekommande namn och lyckades få en Gmail-adress med det namnet så kommer man att få en del mail från folk som inte fattar vad email är typ. Ofta står det ju ett exempel när man ska registrera sin adress, och exemplet är inte sällan förnamn.efternamn@gmail.com eller liknande och då har folk en tendens att fylla i det så utan att de fattar att de faktiskt behöver ett konto liksom. Jag läste en artikel med någon som hade det så, han lyckades regga typ johnsmith@gmail.com och fick så mycket mail ämnad för helt andra personer med samma namn. I början försökte han ordna det, logga in och hitta andra kontaktuppgifter och på så vis meddela personen, men det slutade ofta med anklagelser om att han hade hackat dem, försökte "stjäla" deras identitet eller liknande, så han slutade med det.

Permalänk
Medlem

Punkter har aldrig räknats in i Gmail.
Om någon har registrerat t ex sven.svensson@gmail.com, så går det inte att registrera svensvensson@gmail.com

Ett annat tips är att det går att använda alias mha ett +, t ex sven.svensson+netflix@gmail.com
På så sätt kan man knyta en specifik mail till en specifik tjänst. Dock så är det vissa tjänster som inte tillåter + tecknet när man registrerar sig.

Edit: Läste igenom posterna och det kanske inte alltid varit så?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man ett vanligt förekommande namn och lyckades få en Gmail-adress med det namnet så kommer man att få en del mail från folk som inte fattar vad email är typ. Ofta står det ju ett exempel när man ska registrera sin adress, och exemplet är inte sällan förnamn.efternamn@gmail.com eller liknande och då har folk en tendens att fylla i det så utan att de fattar att de faktiskt behöver ett konto liksom. Jag läste en artikel med någon som hade det så, han lyckades regga typ johnsmith@gmail.com och fick så mycket mail ämnad för helt andra personer med samma namn. I början försökte han ordna det, logga in och hitta andra kontaktuppgifter och på så vis meddela personen, men det slutade ofta med anklagelser om att han hade hackat dem, försökte "stjäla" deras identitet eller liknande, så han slutade med det.

Precis detta jag fått leva med sedan begynnelsen. Folk som antingen inte kan sina egna adresser eller helt enkelt inte förstår hur detta med epost fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2