Punkter i Gmail-adressen har ingen betydelse

Permalänk
Medlem

Jaha. Har länge undrat varför jag får mail från en jämra indisk bank, kunden har (till synes, men tydligen inte) samma epost som jag själv, men 2 punkter i adressen.
Får hans bank-statements. Alla inköp listas, kundnummer, kvittonummer, rubbet. PDFen är krypterad med delar av hans namn + födelsedagen, så det var lätt att lista ut passwordet till pdfen som banken skickar ut. Har mailat flera gånger till banken att de har fel adress, men inget tar skruv. Varje gång idioten köper nåt med sitt kort får jag ett mail. Har även mailat indiern men får mail i retur direkt, trodde han lagt en forward till min adress av misstag men kunde inte förstå hur det gått till då jag inte godkänt någon adress.

Men, google skiter alltså i punkter. Jätteintressant faktiskt. Förklarar som sagt ett och annat. Banken har failat grovt som lagt till en adress utan att verifiera den. Tjommen får även statements till sin mobil (ser jag i dokumenten jag får) vilket innebär att han väl inte fattar att han även får mail. Har även sett att han försökt lägga till sin (dvs, min) adress till något Microsofts företagskonto, men det kräver verifiering vilket jag såklart struntat i, brukar ploppa in sådana då och då. Brukar sluta med "your account 39824612f8i4762 has been terminated" eller nåt, som svar från MS.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jaha. Har länge undrat varför jag får mail från en jämra indisk bank, kunden har (till synes, men tydligen inte) samma epost som jag själv, men 2 punkter i adressen.
Får hans bank-statements. Alla inköp listas, kundnummer, kvittonummer, rubbet. PDFen är krypterad med delar av hans namn + födelsedagen, så det var lätt att lista ut passwordet till pdfen som banken skickar ut. Har mailat flera gånger till banken att de har fel adress, men inget tar skruv. Varje gång idioten köper nåt med sitt kort får jag ett mail. Har även mailat indiern men får mail i retur direkt, trodde han lagt en forward till min adress av misstag men kunde inte förstå hur det gått till då jag inte godkänt någon adress.

Men, google skiter alltså i punkter. Jätteintressant faktiskt. Förklarar som sagt ett och annat. Banken har failat grovt som lagt till en adress utan att verifiera den. Tjommen får även statements till sin mobil (ser jag i dokumenten jag får) vilket innebär att han väl inte fattar att han även får mail.

Man kan ju tycka att banken skulle bry sig, men att ta bort kundens angivna kontaktinformation från deras sida kan ju vara knepigt. De skulle förstås kunna be sin kund att verifiera att uppgifterna är korrekta, vilket de kanske gjort, vem vet.
De skickar ju iaf säkert bara mailen dit deras kund har bett dem att skicka dem (dvs till dig), så på det sättet är väl allt "rätt" ur deras perspektiv.

Om du någonsin får reda på vad personen faktiskt har för mailadress så kan du ju kontakta dem, det kanske skulle ta skruv. Men som det är nu så summeras det väl i att personen angivit fel adress hos banken och antingen inte märkt det eller inte bryr sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jaha. Har länge undrat varför jag får mail från en jämra indisk bank, kunden har (till synes, men tydligen inte) samma epost som jag själv, men 2 punkter i adressen.
Får hans bank-statements. Alla inköp listas, kundnummer, kvittonummer, rubbet. PDFen är krypterad med delar av hans namn + födelsedagen, så det var lätt att lista ut passwordet till pdfen som banken skickar ut. Har mailat flera gånger till banken att de har fel adress, men inget tar skruv. Varje gång idioten köper nåt med sitt kort får jag ett mail. Har även mailat indiern men får mail i retur direkt, trodde han lagt en forward till min adress av misstag men kunde inte förstå hur det gått till då jag inte godkänt någon adress.

Men, google skiter alltså i punkter. Jätteintressant faktiskt. Förklarar som sagt ett och annat. Banken har failat grovt som lagt till en adress utan att verifiera den. Tjommen får även statements till sin mobil (ser jag i dokumenten jag får) vilket innebär att han väl inte fattar att han även får mail. Har även sett att han försökt lägga till sin (dvs, min) adress till något Microsofts företagskonto, men det kräver verifiering vilket jag såklart struntat i, brukar ploppa in sådana då och då. Brukar sluta med "your account 39824612f8i4762 has been terminated" eller nåt, som svar från MS.

Har fått så mycket sånt där, officiella mail ibland med känslig information, och jag har försökt meddela att de har en felaktig adress. Ibland har det hjälpt men oftast inte. Har tröttnat så bara markerar som spam istället, tror nog det tar mer skruv i slutändan när gmail börjar skicka allt från vissa av dessa direkt i skräpmappen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har ju hans telefonnummer, tror jag, men drar mig för att ringa eller SMSa. Vad händer om han felaktigt anklagar mig för att försöka hacka honom och rapporterar min gmail-adress? Får jag den låst för evigt?

Tar också in det i spamfoldern, men hade varit skönare att inte få alls. Får en del riktig mail till spamfoldern också så jag måste hålla koll på den då och då.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Jag har ju hans telefonnummer, tror jag, men drar mig för att ringa eller SMSa. Vad händer om han felaktigt anklagar mig för att försöka hacka honom och rapporterar min gmail-adress? Får jag den låst för evigt?

Tar också in det i spamfoldern, men hade varit skönare att inte få alls. Får en del riktig mail till spamfoldern också så jag måste hålla koll på den då och då.

Du skulle ju kunna sätta upp ett filter som lägger alla mail till "hans adress" i en egen mapp så slipper du tänka på dem mer, men har ändå kvar dem om personen skulle få tummen ur och försöka lösa skiten.