Kunder lurade genom CDON Marketplace

Permalänk
Melding Plague

Kunder lurade genom CDON Marketplace

Nu framkommer att CDON inte har stenkoll på alla aktörer som säljer genom den grön-vita samlingssidan. Bolaget avsätter pengar för att återbetala de drabbade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde faktiskt ha nån koll på de företag som får sälja genom dem.

Vi var med om ett bolag som inte ville göra återköp. Köpte ett moderkort som tog 4 månader att få.
+ Computerscalp som härjar där med överprisade grafikkort

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Cdon en klassisk musik och filmbutik på nätet där man hade betydligt större utbud och priser än ens lokala butik. I den stad jag bor i fanns det under Cdos storhetstid 2st renodlade butiker som endast sålde film och musik. Och hade typ varenda butik en hörna med en massa filmer och musik. Idag finns det typ inget kvar alls. Marknaden är som borta. Även om matbutiker har billiga filmer kvar ofta riktade åt barn som är med föräldrarna och handlar.

Cdon för att överleva ändrade sig och sett till företagets synvinkel så var valet kanske rätt. Men oss gamla cdon kunder ser inte längre cdon som samma butik och många som mig ser riskabelt att handla därifrån.

Så jag blir inte det minsta förvånad att detta kunde ske. Det enda som förvånar mig är att cdon samlar ihop pengar för att betala drabbade, troligen var det då inte så många för jag vet inte hur de annars skulle ha råd.

*edit*
När jag köper datorhårdvara så ser jag det som känslig produkter, lite som att köpa receptbelagd medicin på apoteket då skapa kan få stora konsekvenser. Där man vill ha så pålitlig hantering av produkten som möjligt, men kan ifrågasätta hur säkert det är att handla från inet, webhallen och co. Men min känsla är att handla genom en säljare på cdon lite är som att handla från en säljare på tradera där man har väldigt dålig koll på hanteringen.

Permalänk
Medlem

Gick genast in på mobileshop.se. Hade aldrig handlat på den sidan, den ser skum ut rakt av. Tar hellre en kändare aktör. Men om folk har använt sig av cdon.com och ändå fått saker via mobileshop så vet jag inte vad jag ska säga...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas detta leder till att CDON ser över sin affärsmodell rejält och rensar upp i sitt träsk, men med tanke på hur lång tid tveksamma aktörer fått figurera fritt under CDONs paraply ställer jag mig tveksam till att det blir någon större förbättring.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Musikälskare

Har alltid haft en skum känsla av att handla från CDON, kommer försöka att inte handla där längre nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

CDON borde kanske vara tydligare i att upplysa en köpare vem säljaren egentligen är, än att det ska stå ”finstilt”. Bara namnet på butiken som lurat folk är ju ett uppenbart valt namn. Alla dessa lurendrejare följer en röd tråd av dåliga namnval. Definitivt dåligt skött av CDON att inte granska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Gick genast in på mobileshop.se. Hade aldrig handlat på den sidan, den ser skum ut rakt av. Tar hellre en kändare aktör. Men om folk har använt sig av cdon.com och ändå fått saker via mobileshop så vet jag inte vad jag ska säga.

CDON har ju under många år använt samma upplägg som Amazon; de säljer vissa produkter själva men agerar även marknadsplats för en uppsjö andra butiker som listar och säljer sina produkter genom CDON.

Överlag så känns det väl som något som kommer att hända ibland med detta upplägg, oavsett om man heter CDON, Amazon eller något annat.
Så länge marknadsplatsen löser problemet för kunden när det händer så känns det ju som allt man kan begära. Låter som att CDON gjort det i det här fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

CDON har gått utför ända sedan de började med marketplace. Det är trist, brukade handla mycket därifrån innan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Gillar inte marketplace, så handlar inte från Cdon och Elgiganten längre samt Amazon.

Permalänk
Medlem

Jag tänker direkt två saker:

1. "Det är sjukt enkelt att låta en bot kolla upp ett bolag innan man släpper in det på sin plattform, bara så att det inte är något skumt"

2. "Det säger rätt mycket om CDON att dom inte gör punkt 1".

Kolla upp bolaget 559205-3259 och fundera på om ni hade släppt in dom på er plattform.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag undviker CDON pga att man bara kan nå deras support via mail. Har så svårt för företag med dålig support.

Permalänk
Medlem

"Mopileshop.se drivs av NeckCndy AB Org.nr: 559205-3259. På Mobileshop.se erbjuder vi kvalitetsprodukter inom hemelektronik. Istället för ett brett utbud ligger vårt fokus på att kunna erbjuda ett fåtal produkter till konkurensskratiga priser. Vi anser även att det är viktigt att man får sina vaor inom rimlig tid, därför säljer vi endast varor som lagerhålls i Sverige."

Seriöst.. bara det där fick mig att se rött.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av PsyLO:

"Mopileshop.se drivs av NeckCndy AB Org.nr: 559205-3259. På Mobileshop.se erbjuder vi kvalitetsprodukter inom hemelektronik. Istället för ett brett utbud ligger vårt fokus på att kunna erbjuda ett fåtal produkter till konkurensskratiga priser. Vi anser även att det är viktigt att man får sina vaor inom rimlig tid, därför säljer vi endast varor som lagerhålls i Sverige."

Seriöst.. bara det där fick mig att se rött.

https://allaverksamheter.se/sv/foretag/1702725/

Själv handlar jag bara av firmor med Gmail-adresser som saknar F-skatt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tänker direkt två saker:

1. "Det är sjukt enkelt att låta en bot kolla upp ett bolag innan man släpper in det på sin plattform, bara så att det inte är något skumt"

2. "Det säger rätt mycket om CDON att dom inte gör punkt 1".

Kolla upp bolaget 559205-3259 och fundera på om ni hade släppt in dom på er plattform.

Vad gäller denna nivå av kontroll känns det inte som att man behöver blanda in någon bot eller automation rent allmänt, sådan volym av nya butiker lär det ju inte vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sedan Cdon blev nån jävla wish så häller man sig långt därifrån kommer aldrig att handla på det besudlade företaget igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så länge marknadsplatsen löser problemet för kunden när det händer så känns det ju som allt man kan begära. Låter som att CDON gjort det i det här fallet.

Problem verkar vara att folk jagat CDON i veckor utan att få svar eller att de agerat mot butiken. Jämför det med Amazon där du kan nå dem via telefon, chatt och mail från morgon till kväll. Redan i somras slog kunder larm till CDON om att butiken sålde piratkopior men ingen agerade. Det är positivt att CDON gör rätt till kunderna nu men detta kunde förhindrats mycket tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är väl antagligen ett gäng målvakter som står för de synliga kontaktpunkterna. Nu blir det i första hand CDONs aktieägare som får ta smällen. Företaget uppskattar 15-20 miljoner, så man förstår varför scammandet är poppis.

"During the CDON's sales campaign "Black Week", an issue relating to a merchant's delivery of products was discovered. Customers buying from a specific merchant on CDON Marketplace didn't receive their ordered products as stated. This represents a breach in CDON's terms and conditions which led CDON to remove the merchant from CDON Marketplace. To be able to compensate the customers for their made purchases, a one-time cost of approximately 15-20 million SEK will be reserved by CDON in the fourth quarter of 2021."

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2021/11/26/cdo...

Låter onekligen som att man borde haft bättre koll. En hel del varningsflaggor här.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Slutade handla där direkt när jag upptäckte att det var en marknadsplats då jag vill ha enkel support om något skulle gå fel / trasig produkt inom reklamationstiden.

Handlar mestadels från Netonnet och inet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom drabbade..
Beställde en switch och en apple tv, när jag skulle hämta ut paketen var det två små brev istället.. tog ej emot o förstog att jag blivit lurad..

Det var inga fantasi-priser heller, switch för 2700 o apple tv för 1700, handlar aldrig från shady sidor annars men trodde ej jag skulle bli scammad på cdon..

Har kontaktat dom o dom skulle återkomma, får väl se hur lång tid detta tar (:

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Problem verkar vara att folk jagat CDON i veckor utan att få svar eller att de agerat mot butiken. Jämför det med Amazon där du kan nå dem via telefon, chatt och mail från morgon till kväll. Redan i somras slog kunder larm till CDON om att butiken sålde piratkopior men ingen agerade. Det är positivt att CDON gör rätt till kunderna nu men detta kunde förhindrats mycket tidigare.

Okej, dålig reaktionstid helt klart isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Cdon en klassisk musik och filmbutik på nätet där man hade betydligt större utbud och priser än ens lokala butik. I den stad jag bor i fanns det under Cdos storhetstid 2st renodlade butiker som endast sålde film och musik. Och hade typ varenda butik en hörna med en massa filmer och musik. Idag finns det typ inget kvar alls. Marknaden är som borta. Även om matbutiker har billiga filmer kvar ofta riktade åt barn som är med föräldrarna och handlar.

Cdon för att överleva ändrade sig och sett till företagets synvinkel så var valet kanske rätt. Men oss gamla cdon kunder ser inte längre cdon som samma butik och många som mig ser riskabelt att handla därifrån.

Så jag blir inte det minsta förvånad att detta kunde ske. Det enda som förvånar mig är att cdon samlar ihop pengar för att betala drabbade, troligen var det då inte så många för jag vet inte hur de annars skulle ha råd.

*edit*
När jag köper datorhårdvara så ser jag det som känslig produkter, lite som att köpa receptbelagd medicin på apoteket då skapa kan få stora konsekvenser. Där man vill ha så pålitlig hantering av produkten som möjligt, men kan ifrågasätta hur säkert det är att handla från inet, webhallen och co. Men min känsla är att handla genom en säljare på cdon lite är som att handla från en säljare på tradera där man har väldigt dålig koll på hanteringen.

Skrivet av flashen:

Har alltid haft en skum känsla av att handla från CDON, kommer försöka att inte handla där längre nu

En gång i tiden var CDON stora hos Sweclockers läsare. De hade ofta 10-15% rabatt för sweclockers läsare på många datorprodukter när de körde sin rea. Eller ja rabatten gällde för alla men riktades mot sweclockers läsare.

Idag är det inte relevant alls. För många obskyra butiker de säljer via och som ej kan lita på.

Permalänk
Medlem

Så jag har blivit blåst? För jag beställde ju Xbox Series X. Min står det att den har skickats men postnord har ju inte fått den än och ändå står det upp till 3 veckors leveranstid.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Brukar bara köpa från butiker som har vettiga recensioner på Prisjakt. Det är ju inte svårt att se på CDON vilken butik som säljer via dem heller. Har struntat i vissa produkter bara för att det är någon konstig butik man aldrig hört talas om eller som har dåligt omdöme.

Visste faktiskt inte om att Elgiganten hade liknande förens jag köpte ett chassi nu i veckan och såg att det inte var Elgiganten utan en annan butik, detta också väl synligt innan beställning, så man får väl se upp lite där också nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller denna nivå av kontroll känns det inte som att man behöver blanda in någon bot eller automation rent allmänt, sådan volym av nya butiker lär det ju inte vara.

Tänkte på det också, men det fina med automation är att det är billigt och pålitligt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare stor kund på CDON. Handlade spel, filmer, handkontroller och annat därifrån.
Sedan började de med sitt Marketplace och det blev dels omständigt att söka det man vill köpa samt att de gav upp både mailkontakt och telefonsupport. Avskyr sidor där man måste gå igenom deras hemsida och deras "kontaktformulär" istället för att bara skicka ett mail till deras support.

Permalänk
Medlem

Gillar CDON när produkter man köper är från just dom.

Deras marketplace är en god tanke, men att integrera den bland sina egna produkter är riktigt dumt - de skulle ha en separat del för marketplace och ha CDON’s produkter för sig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vem betalar man när man lägger en order på cdon marketplace? Går inte pengarna först till cdon och efter en vis tid betalar cdon säljaren? Hade inte det försvårat lite för säljaren?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jag blir inte det minsta förvånad att detta kunde ske. Det enda som förvånar mig är att cdon samlar ihop pengar för att betala drabbade, troligen var det då inte så många för jag vet inte hur de annars skulle ha råd.

15-20 MSEK är reserverade för att bekosta detta, vilket är hyfsat mycket för ett företag som gjorde en förlust på 30 MSEK de första 9 månaderna.

Alternativet hade väl varit att konka bolaget men ägarna hoppas väl kunna sälja av "skiten" innan dess.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Har alltid haft en skum känsla av att handla från CDON, kommer försöka att inte handla där längre nu

Det beror ju på vilka säljare man köper av, lite som amazon, gäller å kolla upp dom.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none