Kunder lurade genom CDON Marketplace

Permalänk
Sötast
Skrivet av Vangen:

Jag jag handlade från mobilshop.se. Nix handlar inte faktura. alltid direktbetalning.

Suck...

Jag tvärtom.
Handlar alltid på faktura.

Får man ingen produkt, så får företaget inga pengar.
Varför förskottsbetala i god tro om man inte måste?

Skrivet av blue eyed devil:

Det beror ju på vilka säljare man köper av, lite som amazon, gäller å kolla upp dom.

Här är den stora skillnaden att Amazon verkligen sätter kunden först, åtminstone i Sverige.
Stöter man på någon form av problem så tar du det med kundsupporten sedan är problemet löst.

CDON har betett sig betydligt mindre seriöst än Amazon sedan flera år tillbaka när de började med sin marknadsplats.

Permalänk
Medlem

Bara läst rubriken men det låter likadant som Amazon. Får ha koll på reviews o se om nån blivit lurad innan du köper.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Här är den stora skillnaden att Amazon verkligen sätter kunden först, åtminstone i Sverige.
Stöter man på någon form av problem så tar du det med kundsupporten sedan är problemet löst.

CDON har betett sig betydligt mindre seriöst än Amazon sedan flera år tillbaka när de började med sin marknadsplats.

Ja, det är märkligt. Jag har det senaste året inte sett billigare priser hos CDON än direkt hos den aktör som säljer där, bland dom seriösa aktörerna. Ofta har det även varit fraktkostnad hos CDON som man sluppit om man istället gått direkt till aktörens egna webshop.

Jag förstår alltså inte varför man öht ska handla "genom" CDON? Folk tycker att det är bekvämt att ha en central sökmotor?

Förvisso verkar ju kunderna i just detta fallet nu bli räddade (jämfört med att dom gått direkt via säljarens webshop), men det handlar nog mer om att CDON tvingats till damagecontrol snarare än att dom bryr sig om dom drabbade.

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara en tidsfråga innan en liknande skandal händer på Amazon. Herregud. Om det kostar 20 miljoner att ersätta de drabbade så betyder det ju att de som utfört bluffen har fått en hel del pengar. Man får väl anta att en del går till administration men ändå. Vilka hemska människor alltså. Det är så håret i nacken reser sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag tvärtom.
Handlar alltid på faktura.

Får man ingen produkt, så får företaget inga pengar.
Varför förskottsbetala i god tro om man inte måste?

Här är den stora skillnaden att Amazon verkligen sätter kunden först, åtminstone i Sverige.
Stöter man på någon form av problem så tar du det med kundsupporten sedan är problemet löst.

CDON har betett sig betydligt mindre seriöst än Amazon sedan flera år tillbaka när de började med sin marknadsplats.

Alla amazon gör det, inte bara när du köper på amazon.se, ja mycket bättre support. Jag fick en star wars figur som var sönder från amazon uk, dagen efter hade jag en ersättningsprodukt, expressfrakt.

Det som suger med cdon är att dom tog bort sin telefon support, ska tilläggas att jag har handlat mycket från dom, och det cdon själva har på lager har det aldrig varit något problem med.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast dom den här tråden handlar om har betydligt värre problem än dig, dom skulle inte ens få några pengar tillbaka om inte CDON som dom nu sagt skall träda in och kompensera(får se hur det går). Mobilshop.se har sysslat med rent bedrägeri, det kreativa här var att dom skickade med en liten lapp istället för en tegelsten.

Okey. Tack för klargörandet. Hade bara läst aftonbladets artikel om detta innan jag kommenterade här så missade visst den lilla detaljen. x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php/reviews?f=39600
Inga kanonomdömen precis. Om jag inte känner igen siden så kollar jag alltid omdömen. Finns ett mönster här....😂

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det väl bara en tidsfråga innan en liknande skandal händer på Amazon. Herregud. Om det kostar 20 miljoner att ersätta de drabbade så betyder det ju att de som utfört bluffen har fått en hel del pengar. Man får väl anta att en del går till administration men ändå. Vilka hemska människor alltså. Det är så håret i nacken reser sig.

Jag skulle bli direkt förvånad om liknande saker aldrig hänt på Amazon. Eller menar du specifikt på amazon.se?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, det är märkligt. Jag har det senaste året inte sett billigare priser hos CDON än direkt hos den aktör som säljer där, bland dom seriösa aktörerna. Ofta har det även varit fraktkostnad hos CDON som man sluppit om man istället gått direkt till aktörens egna webshop.

Jag förstår alltså inte varför man öht ska handla "genom" CDON? Folk tycker att det är bekvämt att ha en central sökmotor?

Förvisso verkar ju kunderna i just detta fallet nu bli räddade (jämfört med att dom gått direkt via säljarens webshop), men det handlar nog mer om att CDON tvingats till damagecontrol snarare än att dom bryr sig om dom drabbade.

Ibland är priset bättre på CDON än vanliga butiken av någon anledning, eller gratis frakt. Samt så kan man (året om?) köpa presentkort via Benify/GetGifted med 5% rabatt till CDON. Roliga nu i Black Friday så köpte jag lite smarta lampor och moderkort som Inet även hade på CDON, samma pris som hos Inets hemsida men på Inet fick jag bara köpa 1 moderkort och 5 lampor, men jag behövde 2 moderkort och 6 lampor, vilket gick utan problem att köpa via CDON. Samt med presentkort så blev allt ännu billigare.

Intressanta här är att min order från CDON dök upp under mitt konto på Inet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle bli direkt förvånad om liknande saker aldrig hänt på Amazon. Eller menar du specifikt på amazon.se?

Jag menar generellt, men klart att det skulle få större genomslag här om det drabbade Svenska kunder.

Jag har aldrig hört att något liknande skulle hänt på Amazon vilket känns en smula konstigt då de är mycket större och har både fler kunder och fler säljare än CDON, men det kanske bara är jag som sovit under en sten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara trevligt om påverkade kunder kanske polisanmäler lite också. Lär ju inte vara särskilt lagligt av varken CDON och speciellt inte "Mobilshop" att hålla på såhär.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

https://allaverksamheter.se/sv/foretag/1702725/

Själv handlar jag bara av firmor med Gmail-adresser som saknar F-skatt.

"Sweden Trade Sthlm AB" kommer dom upp som på Ratsit. Men en omsättning på 1000kr 2019

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Om man är cdon+ slipper man frakt

Skrivet av BasseBaba:

Ja, det är märkligt. Jag har det senaste året inte sett billigare priser hos CDON än direkt hos den aktör som säljer där, bland dom seriösa aktörerna. Ofta har det även varit fraktkostnad hos CDON som man sluppit om man istället gått direkt till aktörens egna webshop.

Jag förstår alltså inte varför man öht ska handla "genom" CDON? Folk tycker att det är bekvämt att ha en central sökmotor?

Förvisso verkar ju kunderna i just detta fallet nu bli räddade (jämfört med att dom gått direkt via säljarens webshop), men det handlar nog mer om att CDON tvingats till damagecontrol snarare än att dom bryr sig om dom drabbade.

En anledning, om man är cdon+ medlem (eller vad det heter) slipper man oftast frakt även om butiken hade tagit ut det. Har även sett några fall, men inte många, där priset är lägre via cdon än direkt från butiken. Så när de kommer upp på prisjakt så kollar jag ofta upp och räknar med fraktskillnaden.

Permalänk

Jag läser omdömen och ser att många beställde en ps5a på en black friday erbjudande. De skriv inte ut priset. Men rea utförsäljning på en ps5a just nu låter inte alls för bra att vara sant, då de är så otroligt svårsålda så de måste rea ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

"Sweden Trade Sthlm AB" kommer dom upp som på Ratsit. Men en omsättning på 1000kr 2019

Resten är på Caymanöarna.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Resten är på Caymanöarna.

Det är därifrån de kommer skicka grejerna, de har ett stort lager med billiga PS5or där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

"Sweden Trade Sthlm AB" kommer dom upp som på Ratsit. Men en omsättning på 1000kr 2019

CDON kanske borde göra någon form av kontroll överhuvudtaget när de låter tredje part sälja via deras platform. Privatpersoner får kreditupplysning för en 100 kr/månad telefonabonnemang, men CDON bryr sig inte alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Cdon behöver ta sig i kragen och bli hårdare mot deras underleverantörer i marketplace. Amazon är ju rätt hårda när det blir klagomål om jag förstått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

CDON kanske borde göra någon form av kontroll överhuvudtaget när de låter tredje part sälja via deras platform. Privatpersoner får kreditupplysning för en 100 kr/månad telefonabonnemang, men CDON bryr sig inte alls.

De gör en kreditprövning på företaget.
https://cdonmarketplace.com/faq/

Permalänk
Avstängd

Hur vet vi att kunderna ens blivit lurade? Det är väl inte särskilt ovanligt med försenade leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Jag är en av dom drabbade..
Beställde en switch och en apple tv, när jag skulle hämta ut paketen var det två små brev istället.. tog ej emot o förstog att jag blivit lurad..

Det var inga fantasi-priser heller, switch för 2700 o apple tv för 1700, handlar aldrig från shady sidor annars men trodde ej jag skulle bli scammad på cdon..

Har kontaktat dom o dom skulle återkomma, får väl se hur lång tid detta tar (:

Köpte du på faktura?

Skrivet av SellahiR:

CDON...ja kanske för 15år sen?

Well, efter 2014 så började det gå utför i alla fall. Minns att jag tyckte om CDON 2013.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

jag har varit väldigt skeptisk till cdons marknadsplats och kollar alltid upp företaget som säljer saker där om jag vill köpa något.
var intresserad av att köpa telefon om det fanns några vettiga priser och mobileshop hade riktigt bra priser på iphones men jag förstod inte hur dom kunde ha så mycket lägre pris på telefoner än alla andra butiker så redan där slog det några varningsklockor för mig.

för att göra en lång historia kort - jag köpte ingenting för det var för skumt för min del och det visade sig nu efter några månader att min misstanke var korrekt.

kolla alltid upp företag du tänker köpa något ifrån om det inte är något företag du redan är bekant med.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Vem betalar man när man lägger en order på cdon marketplace? Går inte pengarna först till cdon och efter en vis tid betalar cdon säljaren? Hade inte det försvårat lite för säljaren?

Lite spekulation från min sida, men det är ju möjligt att det är så det funkar. Du betalar till cdon, och de betalar den egentliga säljaren först när varan levererats. Kan ju vara just därför säljaren istället för att skicka beställd vara skickade dessa brev som informerade om försenad leverans...för att vid uthämtning av brevet flaggades varan som levererad, och cdon släppte därmed pengarna till säljaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Lite spekulation från min sida, men det är ju möjligt att det är så det funkar. Du betalar till cdon, och de betalar den egentliga säljaren först när varan levererats. Kan ju vara just därför säljaren istället för att skicka beställd vara skickade dessa brev som informerade om försenad leverans...för att vid uthämtning av brevet flaggades varan som levererad, och cdon släppte därmed pengarna till säljaren.

Så kan det vara men då får CDON hålla på pengarna tex en vecka efter att varan flaggades som levererad så att kunden hinner klaga.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

"Men TVn är ju 100kr billigare från den här skitskumma försäljaren än dyra Webhallen, Inet eller annan seriös och välkänd återförsäljare som jag nu inte gillar utan anledning" -Polarna som tjänar 50k+ i månaden

Suck.

Är ju 100% organiserad brottslighet också precis som alla dom där som ringer upp pensionärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tvärtom.
Handlar alltid på faktura.

Får man ingen produkt, så får företaget inga pengar.
Varför förskottsbetala i god tro om man inte måste?

Här är den stora skillnaden att Amazon verkligen sätter kunden först, åtminstone i Sverige.
Stöter man på någon form av problem så tar du det med kundsupporten sedan är problemet löst.

CDON har betett sig betydligt mindre seriöst än Amazon sedan flera år tillbaka när de började med sin marknadsplats.

För att få köpet överstökat? Som privatperson, varför ens tänka tanken på faktura? Fakturor måste också betalas

Men annars kan man gå ett steg tillbaka och fundera varför bankerna inte bara markerar alla transaktioner sedan en tid tillbaka och trycker på "ångra", nu när allt ska vara elektroniskt.

Permalänk
Medlem

Slutade handla av CDON för mågna är sedan, min upplevelse är att de mer eller mindre gömmer sig under en sten och är omöjigt att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Så om man inte omsätter något så får inte bolaget finnas? Jösses, då skulle halva Sverige stanna upp.

Nej och det var inte heller det jag sade. Men det går ju att fultolka vad som helst om man vill. Det jag sade var att om man bedriver en seriös marknadsplats så är det väl rimligt att enbart släppa in etablerade och friska bolag för att minska risken för kunderna. Halva Sverige skulle absolut inte stanna upp pga av sådana regler på CDON. Det blir lite svårt att ta dig på allvar med den typen av argument.

Ungefär som att jag inte fick köpa en ny dator på faktura innan mitt bolag var två år och kunde uppvisa lite stabilitet. I början fick jag betala kontant istället.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De gör en kreditprövning på företaget.
https://cdonmarketplace.com/faq/

Det lär vara rätt låga krav på den kreditprövningen.. Eller typ inga med tanke på att bolaget i fråga omsatte 1000 kr 2019 och därefter inte ens har en inlämnad årsredovisning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Köpte du på faktura?

Well, efter 2014 så började det gå utför i alla fall. Minns att jag tyckte om CDON 2013.

Ja, det var ett tag sedan jag handlade där. Kanske därför dom försöker hitta lösningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |