Nvidia Geforce RTX 3090 Ti får över 1 TB/s i minnesbandbredd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bromi:

Priserna kommer ligga kvar tills att folk slutar betala för det. Men tjena, folk är så jävla täta och blåsa mellan öronen så det kommer tyvärr aldrig att ske. Trist för en annan med vanlig plånbok som helt enkelt får skita i det.

Så länge folk kan mine:a på korten så kommer priserna ligga högt. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte.
Sa inte Nvidia att 3090 inte var ett kort ämnat för datorspel utan mer för prosumers
Så...vem är målgruppen för ett 3090Ti?
A) Snorrika prosumers?
B) Kryptobrytare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår inte.
Sa inte Nvidia att 3090 inte var ett kort ämnat för datorspel utan mer för prosumers
Så...vem är målgruppen för ett 3090Ti?
A) Snorrika prosumers?
B) Kryptobrytare?

B) kryptobrytare kikar ju på ROI. Att köpa det dyraste kortet för några få MH/s mer är ju bara dumt. Sweetspoten låg på 3060Ti. Lågt pris och två stycken 3060Ti slår ett 3090 i ETH.

Permalänk
Medlem

Ynklig uppgradering.
Känns mer värt att vänta på nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Tog bara ett par år för Nvidia att nå upp till samma minnesbandbredd som Radeon VII.

Fast om de vill ha riktigt snabbt minne, varför kör de inte HBM? Med dagens priser lär ju inte den prisökningen märkas av ändå...

Förmodligen gör de det. De kör ju HBM på sinna kort i Datacenter.
https://www.anandtech.com/show/16250/nvidia-announces-a100-80...
A100 med 80GB HBM2e
Inget spel kort.
Linus tech tips försökte få igång varianten med 8GB (HBM2) och spela på det gick inte så bra. Det är mining kortet för 5000$. Vad det kostar på rickigt kan man undra.
https://youtu.be/EcGkF9SBuSo?t=981

Tror den/de tusenlapparna det kostar extra redan i inköp innan tillvärkning av korten och sedan ska mellanhänder på gör att de gärna tar det i egen ficka istället. För att göra det mainstream.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det strömförbrukningen som sätter stopp för överklockningen på detta kort, samt temp om man inte kör custom loop. Vrider du upp maximal strömförbrukning så boostar ofta kortet själv till den nya gränsen. Undervolt kan vara att föredra. Oh well, vi får väll se hur det presterar...

Permalänk
Medlem

Wintendo-generationen i tråden alltså 🤣🤣

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av dakke:

frågan är hur länge dröjer 4090? denna ser ju mer eller mindre ut att bli en överklockad/binnad 3090, tippar 5% mer prestanda max från en överklockad 3090

RTX 4090 kommer ha avsevärd högre prestanda. Ny arkitektur och mindre tillverkningsnod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

Priserna kommer ligga kvar tills att folk slutar betala för det. Men tjena, folk är så jävla täta och blåsa mellan öronen så det kommer tyvärr aldrig att ske. Trist för en annan med vanlig plånbok som helt enkelt får skita i det.

Eller är det så att det finns de som tar sina sparade pengar eller blanco för att finansiera dåliga investeringar.
Hursom är jag glad att inte vara en utav dem 🤣

Permalänk
Medlem

PRIS: "Hold my beer young padawans"

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Chips är inte hälsosamt för dig...

Just därför jag skänker med den

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakeemzo:

Kommer vara riktigt billigt tror jag, 3:e part kylarna 3090 Ti lär kosta +35 000 SEK

Bara några år sedan kunde man bygga en monster-dator för detta pris.

En?

Typ två tre stycken

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

Priserna kommer ligga kvar tills att folk slutar betala för det. Men tjena, folk är så jävla täta och blåsa mellan öronen så det kommer tyvärr aldrig att ske. Trist för en annan med vanlig plånbok som helt enkelt får skita i det.

Folk är inte täta. Folk köper på credit och kommer knappt runt lön till lön numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Folk är inte täta. Folk köper på credit och kommer knappt runt lön till lön numera.

Haha exakt, de borde köra en lyxfällan för datornördar 🤓 skulle aldrig i mitt liv köpa på kredit, speciellt inte datordelar 😏

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Spontant tänker jag att minneskapslarna riskerar att bli ännu hetare än innan, då minnet kommer ligga dubbelt så tätt.

Nvidia: "150 grader är heeelt normalt"

Mest störande är ju faktum att man betalar 25k för en gpu och sedan så gör man en 200kronors thermalpad moddning och går från 110c på minnet i full load till 85c på minnet i full load... vad får vi för pengarna? varför ska man behöva modda något som kostar 25k med skit som kostar 200kr och få så mycket bättre kylning? verkligen störande.

Jag har själv gjort modden på mitt FE 3090 kort men har även hört att exempelvis Gigabytes Auros 4 slots kylare har exakt samma problem... rätt sjukt då man betalar premium och får skit kylning ändå.

Permalänk
Medlem

Om du klockar minnet på ett 3090 eller ett 3080Ti så kommer du väl väldigt nära det eller?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Mest störande är ju faktum att man betalar 25k för en gpu och sedan så gör man en 200kronors thermalpad moddning och går från 110c på minnet i full load till 85c på minnet i full load... vad får vi för pengarna? varför ska man behöva modda något som kostar 25k med skit som kostar 200kr och få så mycket bättre kylning? verkligen störande.

Jag har själv gjort modden på mitt FE 3090 kort men har även hört att exempelvis Gigabytes Auros 4 slots kylare har exakt samma problem... rätt sjukt då man betalar premium och får skit kylning ändå.

Skämt och sidor men du får tänka på att din tid är förmodligen som Termal Pro Something guru värd minst 6400ex moms sedan så har du en startavgift baserade på hur viktigt det är. Sedan försäkringarna som du ska ha ifall det går snett. Så anlita dig för att byta kylpasta skulle kanske kosta mig minst 15k ex moms.

Hur mycket tid la du ner? 1min? De lär ju knappast ens lägga ner det i tillverkningen.
Skämt och sidor. Känns som det alt för ofta är dumsnåla beslut då det kommer till kylningen, kontaktyta då. Menar inte bara nVidia.
Men man går ju på "bra nog".
Går alltid att diskutera för vem det är "bra nog" för.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

Priserna kommer ligga kvar tills att folk slutar betala för det. Men tjena, folk är så jävla täta och blåsa mellan öronen så det kommer tyvärr aldrig att ske. Trist för en annan med vanlig plånbok som helt enkelt får skita i det.

Det fins uppenbarligen tillräckligt många som är beredda att betala dessa priser. Är väl kanske rimligt att det går mot hur det ser ut i TV-branschen? De nya toppmodellerna blir hutlöst dyra. Vill eller kan du inte betala det får du gå ned några klasser eller köpa äldre modell.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

MSRP: Both kidneys D:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Och det vidriga är att Nvidias VD skrattar hela vägen till banken. Den här komponentbristen funkade rätt bra för honom (Och dom andra grafikkortstillverkarna såklart) när dom nu höjt RRP till rekordnivåer men kommer ligga kvar på samma tillverkningskostnader även när bristen är över. Å vi betalar gladeligen 5-20 tusen kronor i BÄSTA fall och i dom värsta uppåt 30 för ett jäkla grafikkort. Helt vansinnigt. Att säga att det "är billigare än ex. motorsport" etc ect funkar inte längre. Detta e insane.

Jag tycker att de som drar motorsportjämförelsen får komma tillbaka och kommentera när deras MSRP-priser också har fördubblats!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

350W är redan för mycket (min dator dubblar ofrivilligt som ett jäkla värmeelement när jag spelar), 450W är ett dåligt skämt.

Kan bara hoppas att 4000-serien lägger sig på vettigare nivå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undrar lite vad smärtgränsen kommer vara för folk gällande GPUer. Det finns ju 3090 för 25-30k på internet som fortfarande försvinner från hyllorna .