Android lur kommer åt WIFI men inte internet

Permalänk
Medlem

Android lur kommer åt WIFI men inte internet

Min splitter-nya Android lur vill inte fungera på min snabbare router där Iphone fungerar, då ser det ut så här i iphone:
Iphone som fungerar
ip = nästan samma som mitt IP på internet på PC:n, men andra siffror på slutet
mask = 255.255.248.0
router/gateway = mitt IP på internet:ish med etta på slutet

android som inte fungerar
ip = 192.168.0.5
mask = 255.255.255.0
router/gateway = 192.168.0.1
DNS = 192.168.0.1

Jag har också en äldre router där båda telefoner fungerar, då ser det ut så här i bägge lurarna:
ip = 192.168.1.xxx
mask = 255.255.255.0
router/gateway = 192.168.1.1

Det verkar vara två olika sätt som routrarna använder där då iphone fungerar på bägge, vad kan det sättet kallas som Android felar så jag kan gräva vidare?
Ingen som råkar veta hur man får android att fungera? hittade massa tips å trix som inte fungerar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Alla enheter i nätverket ska ha 192.168.0.xxx och samma nätmask
Funkar internet på alla andra enheter förutom din androidlur? Skulle börja med återställa nätverksinställningar på den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Alla enheter i nätverket ska ha 192.168.0.xxx och samma nätmask
Funkar internet på alla andra enheter förutom din androidlur? Skulle börja med återställa nätverksinställningar på den först.

Jag har en billig WIFI dongle som har samma problem. Ska testa ett par plattor.

Återställa nätverksinställningar gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Misstänker att du har en wifi-funktion på en router från din internetleverantör och denna delar ut en IP till din iphone.

Är kedjan rätt? kabel för internet (från vägguttag el. fiberdosa el dyl.) --> WAN-kontakt på router

Permalänk
Medlem

Din "snabbare" router , har du konfat den själv eller är det din ISP som satt nätmasken ? 255.255.248.0

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du verkligen dhcp för adresseringen av klienterna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Din "snabbare" router , har du konfat den själv eller är det din ISP som satt nätmasken ? 255.255.248.0

Tycker det verkar vara nåt lurt med adressen som delas ut från routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Misstänker att du har en wifi-funktion på en router från din internetleverantör och denna delar ut en IP till din iphone.

Är kedjan rätt? kabel för internet (från vägguttag el. fiberdosa el dyl.) --> WAN-kontakt på router

Skrivet av mr_sQuinty:

Din "snabbare" router , har du konfat den själv eller är det din ISP som satt nätmasken ? 255.255.248.0

Skrivet av mrqaffe:

Använder du verkligen dhcp för adresseringen av klienterna ?

Det är ju bredband kabel från väggen in i modemet inget annat.
Jag har inte grejat med nätmasker eller dhcp, tror det sker automatiskt.

Har nu testat med en ipad som fungerar och en android platta som inte fungerar.
Så helt klart något inte android fixar, men som apple klarar.

Konstigt är det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du faktiskt har ett modem kan det vara så att du har en IP-adress. Använt genast en router!
I modemet måste du använda "release ip" eller liknanade istället för att vänta xx minuter.

Vad har du för prylar, leverantör och typ av anslutning? (ADSL, bredband, fiber etc)

Permalänk
Medlem

En grej till som är störig. PC:n är kopplad till routern via ethernet kabel, och jag måste starta om routern ifall datorn somnar eller stängs ned annars fungerar inte den uppkopplingen heller.
Där är ingen WAN port på routern utan jag kopplar väggkabeln rätt in i en av portarna på routern. Men ja som sagt apple har inga problem med det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om du faktiskt har ett modem kan det vara så att du har en IP-adress. Använt genast en router!
I modemet måste du använda "release ip" eller liknanade istället för att vänta xx minuter.

Vad har du för prylar, leverantör och typ av anslutning? (ADSL, bredband, fiber etc)

Det är någon com hem historia, tänkte skriva router men skrev fel eller är det ett modem om den saknar WAN porten?
Varför fungerar apple och inte android?

Edit: det är bredband, ett anonymt ethernet uttag i väggen. Ingår i hyran så mer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Låter som du kopplat internet på wan-porten på routern. Vad har du för uppkoppling? Mediaomvandlare, nätverksuttag, 3-hål i väggen? Vad har du för router? Bild på grejorna kan underlätta om du inte kan identifiera dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Låter som du kopplat internet på wan-porten på routern. Vad har du för uppkoppling? Mediaomvandlare, nätverksuttag, 3-hål i väggen? Vad har du för router? Bild på grejorna kan underlätta om du inte kan identifiera dem?

Det är bredband, ett anonymt ethernet uttag i väggen. Ingår i hyran så mer vet jag inte.
Ska man inte koppla internet på wan porten? Min com hem produkt har ingen WAN port så det är kanske ett modem. Kabeln är kopplad rätt in i en av LAN portarna. Apple fungerar ju så android borde fungera tycker jag.

Permalänk
Medlem

Flera har frågat vad det är för grejer du har men du verkar välja att inte svara på det.

Det låter som att du inte har någon router och därför har alla dina publika IP-adresser blivit låsta till dom enheter som du säger fungerar. Du behöver då en router som kopplas in i nätverksuttaget i väggen. Den routern får dela ut WiFi och eventuella ytterligare nätverksuttag i andra rum ska kopplas till routern.

Det kan ta upp till 24 timmar innan låsningen försvinner, förutsatt att enheten inte ansluts på nytt, då det kan förnya låset. Din bredbandsoperatör kan troligtvis släppa låset snabbare, men du behöver fortfarande en router inkopplad först, annars kommer exakt samma problem uppstå igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Problemet är att enheteren får olika nätmask och troligen är dom på olika nät (men det framgår inte av den info du lämnar) också så det är nåt lurt med vad du gör , är du ens säker på att du kopplar upp dej mot samma källa ?

Till att börja med , vad har du för hårdvara ? det du inte vet om det är router/modem ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av crocop:

Det är någon com hem historia, tänkte skriva router men skrev fel eller är det ett modem om den saknar WAN porten?
Varför fungerar apple och inte android?

Edit: det är bredband, ett anonymt ethernet uttag i väggen. Ingår i hyran så mer vet jag inte.

Modem/routrar har alltid en WAN-port och oftast 4 LAN-portar.
Det låter som att du inte har kopplat utrustningen rätt på en eller flera ställen.

Ge oss mer info: Vad är det för prylar och hur är det anslutet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Flera har frågat vad det är för grejer du har men du verkar välja att inte svara på det.

Det låter som att du inte har någon router och därför har alla dina publika IP-adresser blivit låsta till dom enheter som du säger fungerar. Du behöver då en router som kopplas in i nätverksuttaget i väggen. Den routern får dela ut WiFi och eventuella ytterligare nätverksuttag i andra rum ska kopplas till routern.

Det kan ta upp till 24 timmar innan låsningen försvinner, förutsatt att enheten inte ansluts på nytt, då det kan förnya låset. Din bredbandsoperatör kan troligtvis släppa låset snabbare, men du behöver fortfarande en router inkopplad först, annars kommer exakt samma problem uppstå igen.

Skrivet av mr_sQuinty:

Problemet är att enheteren får olika nätmask och troligen är dom på olika nät (men det framgår inte av den info du lämnar) också så det är nåt lurt med vad du gör , är du ens säker på att du kopplar upp dej mot samma källa ?

Till att börja med , vad har du för hårdvara ? det du inte vet om det är router/modem ?

Skrivet av tcntad:

Modem/routrar har alltid en WAN-port och oftast 4 LAN-portar.
Det låter som att du inte har kopplat utrustningen rätt på en eller flera ställen.

Ge oss mer info: Vad är det för prylar och hur är det anslutet?!

En Wireless Gateway enligt manualen. Den har 4 LAN, inget annat ethernet. Är inte kopplad med com hem kabel, utan ethernet bredband i en av LAN.
https://setuprouter.com/router/cbn/ch7486e/2149.pdf

Tänkte ju ha android när jag är ute och reser, löjligt om bara äpplen kommer ut på nätet med denna technology.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av crocop:

En Wireless Gateway enligt manualen. Den har 4 LAN, inget annat ethernet. Är inte kopplad med com hem kabel, utan ethernet bredband i en av LAN.
https://setuprouter.com/router/cbn/ch7486e/2149.pdf

Tänkte ju ha android när jag är ute och reser, löjligt om bara äpplen kommer ut på nätet med denna technology.

WAN i detta fall är koaxialuttaget! Denna är inget du ska använda, den är till för DOCSIS/koaxial anslutning, inte Fiber/LAN etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

Tänkte ju ha android när jag är ute och reser, löjligt om bara äpplen kommer ut på nätet med denna technology.

Det är inget fel på Android. Det är ditt nätverk som är felkonfigurerat. Att just Appleprodukter fungerar är enbart en slump.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crocop:

En Wireless Gateway enligt manualen. Den har 4 LAN, inget annat ethernet. Är inte kopplad med com hem kabel, utan ethernet bredband i en av LAN.
https://setuprouter.com/router/cbn/ch7486e/2149.pdf

Tänkte ju ha android när jag är ute och reser, löjligt om bara äpplen kommer ut på nätet med denna technology.

Som redan sagts har de helt fel pryl, den är troligen från nått Comhem hus, den är i vilket fall oanvändbar för det du vill göra så du behöver skaffa dig en vanlig router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

WAN i detta fall är koaxialuttaget! Denna är inget du ska använda, den är till för DOCSIS/koaxial anslutning, inte Fiber/LAN etc.

Skrivet av nu1mlock:

Det är inget fel på Android. Det är ditt nätverk som är felkonfigurerat. Att just Appleprodukter fungerar är enbart en slump.

Skrivet av mrqaffe:

Som redan sagts har de helt fel pryl, den är troligen från nått Comhem hus, den är i vilket fall oanvändbar för det du vill göra så du behöver skaffa dig en vanlig router.

Så det går inte få Android att fungera på denna?
Märkligt att apple fungerar av en slump

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

Så det går inte få Android att fungera på denna?
Märkligt att apple fungerar av en slump

Går säkert att få Android att fungera men då kommer inte äpplet att göra det.

Som tidigare forumister sagt är inte den routern gjord för det du vill att den ska vara gjord för.

Köp en ny router och sätt upp ordentligt, dvs från LAN/WAN till router och sedan vidare.

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Ta en bild på hur det är kopplat och lägg upp! Så kommer det garanaterat att underlätta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crocop:

Så det går inte få Android att fungera på denna?
Märkligt att apple fungerar av en slump

Det har inget med operativsystemet att göra utan beror på i vilken ordning de har kopplats in på nätet, några klienter har fått fungerande konfiguration beroende på vilken ordning du har loggat in med dem på nätet och övriga har fått en icke fungerande konfiguration, det blir ofta väldigt slumpmässigt och icke repeterbara fel när man slår ut adresseringen som du gjort genom att koppla in allt på lan.

Dessutom så kan du ha förstört för andra än dig själv för du har anslutit en dhcpserver mot din operatörs nät, förr var det relativt vanligt med trådar om folk som fått sitt bredband avstängt pga de problem det kan innebära men operatörerna har numera nästan alltid lagt in spärrar för den typen av trafik men det förekommer då och då att man kan läsa att nån gjort det och fått sin anslutning avstängd och behöver bevisa att de kopplat rätt och inte har en dhcpserver kopplad till operatörens nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, du har kopplat in ett kabel-modem i en Internetuttag för Ethernet? Varför? Den ska du inte använda ö.h.t.

Du säger att du har en "äldre router". Koppla in dess WAN-port mot ditt Internetuttag (ethernet) istället och sedan använd LAN för det interna nätet. Om det nu är en vanlig router med Ethernet på både WAN och LAN. Annars måste du skaffa en sån.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

"ip = nästan samma som mitt IP på internet på PC:n, men andra siffror på slutet"

Det låter som att du har den routern i bridge-läge? I så fall har du slut på IP från leverantören.

Läs tråden, TS har ingen normal router utan en docsis gateway, allt är därför inkopplat på lansidan vilket ger adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Flera har frågat vad det är för grejer du har men du verkar välja att inte svara på det.

Det låter som att du inte har någon router och därför har alla dina publika IP-adresser blivit låsta till dom enheter som du säger fungerar. Du behöver då en router som kopplas in i nätverksuttaget i väggen. Den routern får dela ut WiFi och eventuella ytterligare nätverksuttag i andra rum ska kopplas till routern.

Det kan ta upp till 24 timmar innan låsningen försvinner, förutsatt att enheten inte ansluts på nytt, då det kan förnya låset. Din bredbandsoperatör kan troligtvis släppa låset snabbare, men du behöver fortfarande en router inkopplad först, annars kommer exakt samma problem uppstå igen.

Det här är lösningen på dina problem. Använd en router och återvinn det du har tagit bild på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läs tråden, TS har ingen normal router utan en docsis gateway, allt är därför inkopplat på lansidan vilket ger adressproblem.

Såg det sen, har uppdaterat min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

Så det går inte få Android att fungera på denna?
Märkligt att apple fungerar av en slump

Har ni BARA modem PC och två telefoner INGET alls annat som använder nätet ?

Erat problem har inget med IOS/Android att göra.

Enheterna får olika nätmask och då gissar jag att dom hamnar på olika nät , omöjligt att säga så jag inte har nån aning om vad det andra nätet är.

Jag killgissar på att ni har en fiberconverter/mediaomvandlare nånstans som hanterar uttaget ni felaktigt kopplar in modemet på och att den har ett begränsat antal ip-adresser den kan dela ut , låsta på MAC så det hjälper inte att koppla bort nåt , slå av/koppla ur allt som behöver nät , starta om den och testat sedan att koppla in enbart eran androidlur.

Oavsett , det är ett MODEM inte en ROUTER ni har kopplat in , gör om gör rätt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Isolera felet genom att göra en annan mobil till "hot spot" och se om din splittenya mobil vill koppla upp sig. Om ja, så konfigurera om routern. Om nej, reklamera telefonen.