Jacob slutar på SweClockers

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jacob slutar på SweClockers

Kära SweClockers. Från och med den 1 februari 2022 rör jag mig vidare från SweClockers. Mitt baby face till trots, idag är jag 32 år ung. Jag var endast 23 år när jag den 1 januari 2013 började här. Jag har alltså varit här under mer än hälften av mitt vuxna yrkesliv. Inte kunde jag med min bakgrund och som levde dag för dag med extraknäck inom restaurang tro att jag skulle hamna här! Fy fan vad coolt, om jag får säga det själv.

Det omedelbara beslutet att lämna handlar som så många andra i coronapandemins tidevarv om hemmajobbets vara eller inte vara när restriktionerna lättat. Men för mig kom detta till mig redan kort innan pandemin slog till. Jag hade ledsnat på att varje dag pendla till och från jobbet, fyra timmar av min vakna tid, och insett att det påverkade min hälsa negativt. Innan jag började pendla februari 2016 hade jag jobbat hemifrån nästa fem år, till största del på SweClockers.

Sen bestämde sig någon för att käka fladdermus. I samma veva hamnade jag i min värsta livskris hittills, men tog mig igenom det och kom ut på andra sidan. Starkare och mer välmående än jag varit i hela mitt liv! Lång historia kort, jag fick respit på 1,5 år innan restriktionerna lättade och det blev aktuellt att prata om hemmajobb i stor utsträckning. Det landade i att ambitionsnivån om fysisk närvaro på Geeks som företag låg långt över vad jag kunde ställa upp på. Att mitt önskemål inte gick tillmötes respekterar jag, ett undantag blir flera längre fram. Det finns ingen bitterhet mellan några av parterna och vi skiljs åt som goda vänner.

I ärlighetens namn är det här dock något jag funderat på i snart fyra år. Men kärleken till forumet och den gemenskap som är SweClockers har hållit mig kvar. Sedan ung ålder har jag velat påverka och bidra till ett bättre samhälle. Efter några år såg jag här min plattform. Tänk om jag genom ett av Sveriges största forum kunde föra människor samman? Att bryta isoleringen och den ensamhet många upplever. Om jag kunde göra det för en (1!) människa av kött och blad, någon av samma värde som mig själv, vore jag i mål. Jag tog på mig an att axla ett helhetsansvar för forumet. Fröet såddes för Meet & Geek.

Jag vet inte hur väl jag lyckats. Jag har i alla fall fått kvitton från ett par medlemmar på forumet som genom Meet & Geek fått sina första vänner där de bor. Genom förtroliga samtal på forumet och Discord har jag pratat med människor som annars skulle stängts av och för vilka jag vet att SweClockers är en viktig plats i deras liv. I varje beslut, oavsett om vi talar redaktionellt eller i forumet, har sammanhållningen i vår gemenskap vara det centrala. Jag hoppas det är ett arv som förs vidare när jag nu går vidare ut i det okända.

För vart jag tar vägen återstår att se. En sak vet jag, och det är att min resa i den bransch jag levt och andats de senaste 13 åren fortsätter. Min far brukar säga att mitt jobb är en livsstil och han har helt rätt i det. Hur nära eller långt ut på SweClockers periferi det blir vet jag inte, men jag har i alla fall för avsikt att fortsätta som aktiv medlem på forumet. När jag fått tid att smälta allt kanske jag rentutav anordnar en till Meet & Geek i Gävle.

Jag vill med detta rikta ett stort tack till alla er. Våra hundratusentals medlemmar. Moderatorkåren jag haft nöjet att arbeta och bråka med när vi tyckt olika i svåra beslut. Mina kollegor, som länge var den familj jag saknade. Oavsett nämnd kategori har jag som så många andra genom SweClockers fått vänner för livet. Som vanligt när jag blir känslosam blev det en lång utläggning. Men är det några som förtjänar det så är det SweClockers.

Det har varit mig en sann ära att få tjäna er.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hej Jacob!
Väldigt tråkigt att höra, men jag förstår dig. Jag pendlade 150km om dagen i 2,5 år, till att i somras fått möjligheten att cykla drygt tio minuter till jobbet. Det gör en enorm skillnad! Jag önskar dig all lycka och jag kommer endast att ha goda minnen av dig. Du är kanon!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skäggig legend

Aldrig mer har jag saknat ogillaknappen. Skål min vän ❤️

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Du är en kung Jacob!

Tack för alla träffar och SweC Live.
Tack för den ofrivilliga pussen.
Tack för att du är du och just du är grymt bra!

Lycka till med allt som kommer framöver så att jag fram emot att få plåga Andra94 med dig i all framtid <3

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Men varför lämna innan du har något nytt på G? Har du verkligen tänkt igenom detta ordentligt? Att jobba på SweC känns som man skulle kunna göra till 100% på distans i stort sett men uppenbarligen är det inte riktigt så. Å andra sidan har allt en början och ett slut. Det vet jag själv. 😇

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du slutar Jacob, men jag vet hur jobbigt det kan vara att pendla och jag är glad över att ha kunnat minska den tiden själv. Hoppas du hittar något jobb som passar dig bättre och att du inte lämnar forumet helt och hållet!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det landade i att ambitionsnivån om fysisk närvaro på Geeks som företag låg långt över vad jag kunde ställa upp på. Att mitt önskemål inte gick tillmötes respekterar jag, ett undantag blir flera längre fram. Det finns ingen bitterhet mellan några av parterna och vi skiljs åt som goda vänner.

Jag förstår att detta händer mer och mer nu efter pandemin. En del företag kan inte ställa om, en del vill eller orkar inte. Anställda väljer då att sluta eftersom man fått upp ögenen för hur det kan funka med med hemarbete.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Snusfri

Tack för allt Jacob!

Du kommer att vara saknad, men det viktigaste är att må bra

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

hej då jacob!
vi kommer sakna dig!

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk

Håller med dig 100%. Att pendla så pass mycket hade gjort så att jag skulle också ha bytt jobb, rätt val.

Permalänk
Medlem

Tack för åren på Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Men varför lämna innan du har något nytt på G?

Han har ju tre månader kvar att hitta nåt på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige

Det känns som att en era är över, men jag önskar dig all lycka till i dina framtida påhitt. Med din karriärsväg så skulle det inte förvåna mig om du gick över till VVS eller något åt det hållet

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tråkigt men jag skulle själv aldrig kunna pendla så långt. En timme är gränsen för mig personligen.

Hoppas du hittar något som ligger närmare.

Vi ses i forumet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Riktigt tråkigt, men ändå sjukt imponerad över att du orkat pendla så länge!!

Själv pendla jag 2h om dagen ett tag. Tog en vecka före jag börja leta andra jobb, aldrig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Kära SweClockers. Från och med den 1 februari 2022 rör jag mig vidare från SweClockers. Mitt baby face till trots, idag är jag 32 år ung. Jag var endast 23 år när jag den 1 januari 2013 började här. Jag har alltså varit här under mer än hälften av mitt vuxna yrkesliv. Inte kunde jag med min bakgrund och som levde dag för dag med extraknäck inom restaurang tro att jag skulle hamna här! Fy fan vad coolt, om jag får säga det själv.

Det omedelbara beslutet att lämna handlar som så många andra i coronapandemins tidevarv om hemmajobbets vara eller inte vara när restriktionerna lättat. Men för mig kom detta till mig redan kort innan pandemin slog till. Jag hade ledsnat på att varje dag pendla till och från jobbet, fyra timmar av min vakna tid, och insett att det påverkade min hälsa negativt. Innan jag började pendla februari 2016 hade jag jobbat hemifrån nästa fem år, till största del på SweClockers.

Sen bestämde sig någon för att käka fladdermus. I samma veva hamnade jag i min värsta livskris hittills, men tog mig igenom det och kom ut på andra sidan. Starkare och mer välmående än jag varit i hela mitt liv! Lång historia kort, jag fick respit på 1,5 år innan restriktionerna lättade och det blev aktuellt att prata om hemmajobb i stor utsträckning. Det landade i att ambitionsnivån om fysisk närvaro på Geeks som företag låg långt över vad jag kunde ställa upp på. Att mitt önskemål inte gick tillmötes respekterar jag, ett undantag blir flera längre fram. Det finns ingen bitterhet mellan några av parterna och vi skiljs åt som goda vänner.

I ärlighetens namn är det här dock något jag funderat på i snart fyra år. Men kärleken till forumet och den gemenskap som är SweClockers har hållit mig kvar. Sedan ung ålder har jag velat påverka och bidra till ett bättre samhälle. Efter några år såg jag här min plattform. Tänk om jag genom ett av Sveriges största forum kunde föra människor samman? Att bryta isoleringen och den ensamhet många upplever. Om jag kunde göra det för en (1!) människa av kött och blad, någon av samma värde som mig själv, vore jag i mål. Jag tog på mig an att axla ett helhetsansvar för forumet. Fröet såddes för Meet & Geek.

Jag vet inte hur väl jag lyckats. Jag har i alla fall fått kvitton från ett par medlemmar på forumet som genom Meet & Geek fått sina första vänner där de bor. Genom förtroliga samtal på forumet och Discord har jag pratat med människor som annars skulle stängts av och för vilka jag vet att SweClockers är en viktig plats i deras liv. I varje beslut, oavsett om vi talar redaktionellt eller i forumet, har sammanhållningen i vår gemenskap vara det centrala. Jag hoppas det är ett arv som förs vidare när jag nu går vidare ut i det okända.

För vart jag tar vägen återstår att se. En sak vet jag, och det är att min resa i den bransch jag levt och andats de senaste 13 åren fortsätter. Min far brukar säga att mitt jobb är en livsstil och han har helt rätt i det. Hur nära eller långt ut på SweClockers periferi det blir vet jag inte, men jag har i alla fall för avsikt att fortsätta som aktiv medlem på forumet. När jag fått tid att smälta allt kanske jag rentutav anordnar en till Meet & Geek i Gävle.

Jag vill med detta rikta ett stort tack till alla er. Våra hundratusentals medlemmar. Moderatorkåren jag haft nöjet att arbeta och bråka med när vi tyckt olika i svåra beslut. Mina kollegor, som länge var den familj jag saknade. Oavsett nämnd kategori har jag som så många andra genom SweClockers fått vänner för livet. Som vanligt när jag blir känslosam blev det en lång utläggning. Men är det några som förtjänar det så är det SweClockers.

Det har varit mig en sann ära att få tjäna er.

Tack för din tid och ditt engagemang på sweclockers!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Proffsmoddare

Nu har du tid över att återigen ta upp ditt gamla kall, Mastertroll of Sweclockers. <3

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Jacob: Tack för din tid, ditt engagemang, dina kassa skämt och all kärlek!
Jag antar att du kommer bli streamer nu?
Skicka din onlyfans sen, tack ❤️❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@JonasT du får fan inte sluta du också
@Jacob du är saknad

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för alla år Jacob! ❤️

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Testpilot

Tack @Jacob för allt jobb du lagt ner på hemsidan, forumet och dess medlemmar!

Du har öppnat dörrarna för många, inte minst mig själv. Efter Meet & Geek i Gävle (där du öppnade konversationen med att fråga hur det gick på Windows forum-delen som jag helt tappat bollen på hehe..) inte bara bjöd in till en fin vänskap, utan även möjligheter jag inte hade kunnat drömma om i min vildaste fantasi för några år sedan. Testpilotandet är endast en liten del av en mycket större kaka i det sista hänseendet.

Jag förstår att detta beslut inte togs med lätthet, men jag tror det blir bra i slutändan. Hälsan kommer alltid först och jag har god tilltro att du kommer landa bra även när du "lämnar oss" i mer offentlig kapacitet som SweClockers onekligen största ansikte utåt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dreijer:

Hej Jacob!
Väldigt tråkigt att höra, men jag förstår dig. Jag pendlade 150km om dagen i 2,5 år, till att i somras fått möjligheten att cykla drygt tio minuter till jobbet. Det gör en enorm skillnad! Jag önskar dig all lycka och jag kommer endast att ha goda minnen av dig. Du är kanon!

Tack! Jag är fortfarande skyldig dig en plats att krascha på när och om det blir en till Meet & Geek i Gävle.

Skrivet av XHI:

Aldrig mer har jag saknat ogillaknappen. Skål min vän ❤️

Jag trycker "Gilla" för fortsatt vänskap. ❤️

Skrivet av Bussović:

Du är en kung Jacob!

Tack för alla träffar och SweC Live.
Tack för den ofrivilliga pussen.
Tack för att du är du och just du är grymt bra!

Lycka till med allt som kommer framöver så att jag fram emot att få plåga Andra94 med dig i all framtid <3

Klart jag blir kvar på Discord och är förjävlig mot @andra94! 😘

Skrivet av Viceroy:

Men varför lämna innan du har något nytt på G? Har du verkligen tänkt igenom detta ordentligt? Att jobba på SweC känns som man skulle kunna göra till 100% på distans i stort sett men uppenbarligen är det inte riktigt så. Å andra sidan har allt en början och ett slut. Det vet jag själv. 😇

Jag har haft två år på mig att tänka igenom två potentiella utfall.

Skrivet av FZL:

Tråkigt att du slutar Jacob, men jag vet hur jobbigt det kan vara att pendla och jag är glad över att ha kunnat minska den tiden själv. Hoppas du hittar något jobb som passar dig bättre och att du inte lämnar forumet helt och hållet!

Är rätt säker om att jobbsituationen löser sig. Forumet blir svårt att släppa även om jag inte jobbar här, det är en så pass stor del av något jag älskar! Vem vet, jag kanske rentav börjar tycka det är roligt igen att bygga och krångla med datorer när det inte hör till vardagen.

Skrivet av THB:

Tack för allt Jacob!

Du kommer att vara saknad, men det viktigaste är att må bra

Tack själv! För kvällen i Bollnäs och alla stunder där jag behövt dra dig i örat. Vi hörs så klart även efter detta!

Skrivet av Samsung:

Det känns som att en era är över, men jag önskar dig all lycka till i dina framtida påhitt. Med din karriärsväg så skulle det inte förvåna mig om du gick över till VVS eller något åt det hållet

Inget illa om folk som jobbar med VVS, men skit ner dig. ❤️ Och tack.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kommer att sakna dig Jacob. ❤️

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men väldigt förståeligt! Pendling är inget som fungerar som permanent tillsvidare-lösning, utan till slut behöver man se till att pendlingen bara är tillfällig. Den enklaste lösningen är ju helt enkelt att göra som du gjort Du kommer få det mycket bättre i vår med all extra fritid du får av att slippa lägga timmar på resor!

Permalänk
Gallerikonnässör

Lycka till i framtiden Jacob!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Snart försvinner väl alla veteraner på Sweclockers och då blir det väl en skitsida till slut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av C4B12:

Nu har du tid över att återigen ta upp ditt gamla kall, Mastertroll of Sweclockers. <3

Don't mention the war ...

Skrivet av NordhNet:

@Jacob: Tack för din tid, ditt engagemang, dina kassa skämt och all kärlek!
Jag antar att du kommer bli streamer nu?
Skicka din onlyfans sen, tack ❤️❤️

Absolut, byter ut länken till mitt "Twitter-konto" i signaturen. Moderatorerna kommer inte märka nånting!

Skrivet av Yatagarasu:

Tack @Jacob för allt jobb du lagt ner på hemsidan, forumet och dess medlemmar!

Du har öppnat dörrarna för många, inte minst mig själv. Efter Meet & Geek i Gävle (där du öppnade konversationen med att fråga hur det gick på Windows forum-delen som jag helt tappat bollen på hehe..) inte bara bjöd in till en fin vänskap, utan även möjligheter jag inte hade kunnat drömma om i min vildaste fantasi för några år sedan. Testpilotandet är endast en liten del av en mycket större kaka i det sista hänseendet.

Jag förstår att detta beslut inte togs med lätthet, men jag tror det blir bra i slutändan. Hälsan kommer alltid först och jag har god tilltro att du kommer landa bra även när du "lämnar oss" i mer offentlig kapacitet som SweClockers onekligen största ansikte utåt

Tack för de fina orden André! Meet & Geek i Gävle kommer aldrig glömmas, vi blev båda del av en stor gemenskap som levt vidare efteråt. Vi ses så klart vidare, men då är det du som arbetar för SweClockers och inte jag. Oh, how the tables have turned ...

Skrivet av JonasT:

Kommer att sakna dig Jacob. ❤️

Kommer sakna dig också Jonas. ❤️ Det får bli mer av varandras nunor utanför arbetet istället.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AMD-FX:

Snart försvinner väl alla veteraner på Sweclockers och då blir det väl en skitsida till slut

Det kan ju antingen vara läskigt eller spännande med förändring beroende på hur man är lagd. Om du lovar att inte ta ut förluster i förskott så kan jag lova att vi som jobbar här ska göra vårt absolut bästa för att fortsätta leverera ett grymt bra SweClockers!

Just nu är vi ju en ganska lagom mix med hälften veteraner och hälften "ganska" nya. inte för att vi haft någon slags strategi för att det ska bli så, men jag tror ändå det är ganska sunt var man än är. (Har dock blivit tillsagd av andra på forumet att jag inte får kalla mig ny längre )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

rip in piece

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kommer bli himla tomt utan dig! ❤️
Är så otroligt tacksam för all hjälp, stöd & chans att lära jag fått både som ny redaktör och som vanlig människa om inte annat.
Har varit en minst lika stor ära att jobba ihop, även om det blev kortare än väntat.