Bidra till att förbättra förståelsen för SweClockers gemenskap

Permalänk
Melding Plague

Bidra till att förbättra förståelsen för SweClockers gemenskap

Hur vi knyter an till varandra och kommunicerar över olika delar av forumet är komplext. Tack vare feedback från första försöket gör vi om undersökningen med en ny enkät.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag var med på listan <3
Nu kan jag säga upp mig från jobbet o leva på kändisskapet! Ska bara övertala frugan om det briljanta i detta...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av talonmas:

Jag var med på listan <3
Nu kan jag säga upp mig från jobbet o leva på kändisskapet! Ska bara övertala frugan om det briljanta i detta...

Haha man kanske skulle skrämma livet av folk genom att lägga till en timer så man kan se hur många timmar man spenderat här. (Btw för att vara tydlig kan vi inte se det)

Man har ju lagt några ”wow” genom året när man sett sin gametime i vissa spel. Men swec skulle ta priset misstänker jag

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Haha man kanske skulle skrämma livet av folk genom att lägga till en timer så man kan se hur många timmar man spenderat här. (Btw för att vara tydlig kan vi inte se det)

Man har ju lagt några ”wow” genom året när man sett sin gametime i vissa spel. Men swec skulle ta priset misstänker jag

Blev lite nyfiken, men har ni möjlighet att ta fram en sån "aktivitetsstatistik" på varje medlem i timmar?
Hade varit både roligt och hemskt att se en sån statistik. 😁
Kanske lite svårare att se på en hemsida jämfört med spel iofs.
Hemma har jag alltid en flik med sweclockers så kan nog se värre ut än vad det är.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av MrMadMax:

Hemma har jag alltid en flik med sweclockers så kan nog se värre ut än vad det är.

Inte värre. Bättre är ordet du söker.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av talonmas:

Jag var med på listan <3
Nu kan jag säga upp mig från jobbet o leva på kändisskapet! Ska bara övertala frugan om det briljanta i detta...

Ja me!!!

Har samma problem, ingen i min närhet som man kan skryta till som kommer bry sig haha 😆

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MrMadMax:

Blev lite nyfiken, men har ni möjlighet att ta fram en sån "aktivitetsstatistik" på varje medlem i timmar?
Hade varit både roligt och hemskt att se en sån statistik. 😁
Kanske lite svårare att se på en hemsida jämfört med spel iofs.
Hemma har jag alltid en flik med sweclockers så kan nog se värre ut än vad det är.

Njae vi hade såklart rent teoretiskt försökt kunna korrelera sessionstider mot IPn och massa annat tokigt.
Det hade gett dåliga siffror. Inte fått så långt bak i tiden osv men framförallt hade jag personligen tyckt det var lite väl nära inpå folks integritet att titta så detaljerat.

Men du har nog rätt det hade nog både varit spännande och hemskt.

Mina två ”värsta spel” har jag ca 5000 resp 2500 timmar i. Man brukar ju säga att det tar 10 tusen timmar att bli bra på något.
Så jag hade kunnat vara 75% på vägen mot att bli tennisproffs

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Att nämna de tre mest hjälpsamma är lite svårt utan profilbild? Minns ju alla genom kombinationen profilbild i första hand och sekundärt, användarnamn. Hade totalt hjärnsläpp över vad "mrqaffe" hette. Om man bortser från redaktionen själva bidrar med så måste jag bara säga att han alltid har bra förslag när jag behöver hjälp vad gäller egna konstruktioner och ghettomoddar/lösningar. Jag undrar hur många timmars menlöst googlande han har besparat mig?! Så om det går(?) så tror jag det vore bra att visa profilbilder i kombination med användarnamn för att hjälpa folk att nominera rätt medlemmar. Eller vad vet jag, det kanske bara jag som är kass på namn?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Blev lite nyfiken, men har ni möjlighet att ta fram en sån "aktivitetsstatistik" på varje medlem i timmar?
Hade varit både roligt och hemskt att se en sån statistik. 😁
Kanske lite svårare att se på en hemsida jämfört med spel iofs.

Tror det är svårt att säga...
Om jag går in på forumet i en flik, och sen kollar på annat i en annan flik, är jag då aktiv på forumet? Om jag har två webbläsare öppna och har forumet i en webbläsare utan att byta flik, men sen gör nåt annat i den andra webbläsaren, är jag då aktiv på forumet? Om jag går in på forumet men sen går på toa och lämnar datorn i tio minuter, är det då aktiv tid? Om jag går in på forumet och lämnar sidan öppen medan jag åker till butiken för att handla och är tillbaks en trekvart senare, är det aktiv tid?

Nä, jag tror inte det går att mäta alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tog mig inte in på listan Det måste betyda att det finns en jäkla massa aktiva medlemmar som skriver jäkligt mycket! Märks att forumet lever!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag tog mig inte in på listan Det måste betyda att det finns en jäkla massa aktiva medlemmar som skriver jäkligt mycket! Märks att forumet lever!

Du får kommentera denna text så blir det ett inlägg till, så kan du snart bli kändis som vi andra.
Jag är med på listan och jag tycker jag skriver rätt sällan, men glömmer säkert att jag skriver så mycket som jag gör. Sitter alltid uppe med en eller flera flikar uppe och är oftast hemma och sitter vid datorn. Så man är nog rätt aktiv ändå... Kollade nu, är uppe i 1610 inlägg! Undra om någon loggar i mitt namn och skriver. haha..
(finns ju inte 2fa på SweC så man vet ju inte. *vink vink*)

Det är ju också skillnad på kvalité och kvantitet, jag går nog under kvantitet...

Förstår inte riktigt denna undersökning, känns lite luddig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

Jag tog mig inte in på listan Det måste betyda att det finns en jäkla massa aktiva medlemmar som skriver jäkligt mycket! Märks att forumet lever!

Det går ju på hur mycket man skriver, och du kanske läser mer än du skriver?
Du har typ 22 inlägg sedan 1 Oktober. Jag är nog inte riktigt i topp men med på listan; jag har skrivit 22 inlägg sedan förra tisdagen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Haha man kanske skulle skrämma livet av folk genom att lägga till en timer så man kan se hur många timmar man spenderat här. (Btw för att vara tydlig kan vi inte se det)

Man har ju lagt några ”wow” genom året när man sett sin gametime i vissa spel. Men swec skulle ta priset misstänker jag

Jag är nyfiken på vad listan över de mest aktiva medlemmarna baseras på. Är det postade inlägg under 2021? För jag tycker verkligen inte att jag postar så mycket längre, men efter ett liv av forumshängande kanske mina perspektiv är helt off 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag tog mig inte in på listan Det måste betyda att det finns en jäkla massa aktiva medlemmar som skriver jäkligt mycket! Märks att forumet lever!

Vi på listan är nog bara jävligt gamla varpå sweclockers är den enda lilla oas som fortfarande består av "det gamla internet". Vi har helt enkelt ingen annanstans att ta vägen och är därmed strandsatta här. ;p

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Återigen som förra "enkäten" var den lika tom på själva innehållet men det skulle lyftas fram 6 medlemmar av någon helt orimlig anledning. Log lite när ställningstagande dök upp. Sweclockers är ju vida känt för att vara ett "PC Master Race" och har man skilda åsikter dyker vartenda internetkrigare fram.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gorian:

Jag är nyfiken på vad listan över de mest aktiva medlemmarna baseras på. Är det postade inlägg under 2021? För jag tycker verkligen inte att jag postar så mycket längre, men efter ett liv av forumshängande kanske mina perspektiv är helt off 😅

Flest inlägg senaste tolv månaderna. Inga andra vägningar. Förutom att jag tog mig friheten att ta bort typ 3 pers som lyckas bli permabannade under året

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Njae vi hade såklart rent teoretiskt försökt kunna korrelera sessionstider mot IPn och massa annat tokigt.
Det hade gett dåliga siffror. Inte fått så långt bak i tiden osv men framförallt hade jag personligen tyckt det var lite väl nära inpå folks integritet att titta så detaljerat.

Men du har nog rätt det hade nog både varit spännande och hemskt.

Mina två ”värsta spel” har jag ca 5000 resp 2500 timmar i. Man brukar ju säga att det tar 10 tusen timmar att bli bra på något.
Så jag hade kunnat vara 75% på vägen mot att bli tennisproffs

Nu blev man ju lite besviken. Fram med våra heatmaps, CTR och avg time plus total time!

Man ska vara försiktig med såna siffror. Jag har över 20k timmar i ett spel som jag inte slutade spela för tio år sen. Även 10k+ i två andra och några tusen i fler än jag minns

Som tur är har man ju varit top 0.1% i alla spel men hade man lagt tiden irl hade man ju typ varit Bezos 2.0 eller pratat 20 språk.

Kul att man är med på mest aktiva, dock inte förvånad för lägger för mycket tid här

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon336981:

Återigen som förra "enkäten" var den lika tom på själva innehållet men det skulle lyftas fram 6 medlemmar av någon helt orimlig anledning. Log lite när ställningstagande dök upp. Sweclockers är ju vida känt för att vara ett "PC Master Race" och har man skilda åsikter dyker vartenda internetkrigare fram.

Tanken är att korrelera kunniga respektive inspirerande medlemmar med olika delar av forumet.

Lite se om det är massa uppskattade medlemmar som man kanske missar för att man inte är aktiv en viss del av forumet etc.

Så enkäten är mest för att skapa ett nätverk av namn. Och samtidigt få ett litet hum om hur pass öppet/välkomnande forumet upplevs och om det upplevs olika beroende på vem/vad man interagerar med.

Sen om det är en orimlig tanke eller inte låter jag var osagt. Hade vi tyckt det var orimligt att försöka se om vi kan få något vettigt ur det hade vi inte försökt till att börja med

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Flest inlägg senaste tolv månaderna. Inga andra vägningar. Förutom att jag tog mig friheten att ta bort typ 3 pers som lyckas bli permabannade under året

… jag har en del reflektion att göra över hur jag lever mitt liv, känner jag 😂

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Och samtidigt få ett litet hum om hur pass öppet/välkomnande forumet upplevs och om det upplevs olika beroende på vem/vad man interagerar med.

Min åsikt är att nyhetstrådarna är mycket mindre välkomnande än resten av forumet, med ganska stor marginal.
Nyheterna har för mycket fanboys som bråkar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ingen högoddsare att jag fanns med på listan. Var väl bara några dagar som uppkopplingen sög på Ryhov när vi låg på Neo som jag har bommat. Annars är man fan här jämt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min åsikt är att nyhetstrådarna är mycket mindre välkomnande än resten av forumet, med ganska stor marginal.
Nyheterna har för mycket fanboys som bråkar.

Är väl rätt naturligt att det blir så då nyheterna brukar handla om mer "laddade" saker än vilken kylpasta som är lämpligast till ett bygge eller hur man ställer in XMP på sitt moderkort

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min åsikt är att nyhetstrådarna är mycket mindre välkomnande än resten av forumet, med ganska stor marginal.
Nyheterna har för mycket fanboys som bråkar.

Jag kan delvis hålla med dig om detta.

Det som jag tycker händer lite för ofta i trådar med lite för aggressiv ton är att det kommer helt nyregistrerade medlemmar och driver sina åsikter väldigt hårt. Det ligger nära till hands att tro att det inte är helt nya medlemmar utan snarare medlemmar som inte vill använda sina vanliga konton.

Permalänk
Medlem

Är själv mer av en läsare än en skrivare....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan delvis hålla med dig om detta.

Det som jag tycker händer lite för ofta i trådar med lite för aggressiv ton är att det kommer helt nyregistrerade medlemmar och driver sina åsikter väldigt hårt. Det ligger nära till hands att tro att det inte är helt nya medlemmar utan snarare medlemmar som inte vill använda sina vanliga konton.

Känner igen det där. Någon "ny" person som kommer in och försvarar någon annan, med samma stil att skriva, samma stavfel och så vidare. Rätt sorgligt att vissa individer har vanföreställningen att deras åsikter blir mer giltiga om deras låtsaskompisar håller med.

Jag är ganska ofta ensam kvar i en tråd att driva en viss ståndpunkt. Och det är helt fine med mig. Det intressanta är ju liksom meningsutbytet och att man får nya perspektiv, inte att man skall "vinna". Sen händer det rätt ofta att jag får PM från folk som håller med men inte pallar skriva själva och det är klart det är kyl med glada tillrop när man jobbar i motvind, men det intressanta för mig är som sagt meningsutbytet. Finns många som ofta har helt motsatt åsikt mot min som det ändå är väldigt givande och roligt att diskutera med, sådana som också ser vikten av meningsutbytet och inte bara vill "vinna", och de skiner betydligt starkare på min stjärnhimmel än sådana som inte kan skriva 3 meningar utan att tillämpa Godwins lag i en eller annan form

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som alla forum har Swec sina goda och mindre goda sidor, men jag har hängt här sen starten, på den tiden pendlade det mellan NHW och Swec. Jag har dock inte haft ett å samma konto över åren, som den hårdvara/spel periodare jag är. Tonen är överlag mycket god på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror det är svårt att säga...
Om jag går in på forumet i en flik, och sen kollar på annat i en annan flik, är jag då aktiv på forumet? Om jag har två webbläsare öppna och har forumet i en webbläsare utan att byta flik, men sen gör nåt annat i den andra webbläsaren, är jag då aktiv på forumet? Om jag går in på forumet men sen går på toa och lämnar datorn i tio minuter, är det då aktiv tid? Om jag går in på forumet och lämnar sidan öppen medan jag åker till butiken för att handla och är tillbaks en trekvart senare, är det aktiv tid?

Nä, jag tror inte det går att mäta alls.

Skulle gissa att man kan kolla avstånd mellan inlägg vs längd på dem, eller klick, sidbyten etc

Det skulle dock kräva att allt sånt bokförs och spåras, hoppas och tror inte att det görs

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle gissa att man kan kolla avstånd mellan inlägg vs längd på dem, eller klick, sidbyten etc

Jo, men om jag klickar in i en tråd med massa text och läser i fem minuter så går det inte att skilja från att jag klickar in i samma tråd och lämnar datorn för att gå på toa i fem minuter...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Du får kommentera denna text så blir det ett inlägg till, så kan du snart bli kändis som vi andra.
Jag är med på listan och jag tycker jag skriver rätt sällan, men glömmer säkert att jag skriver så mycket som jag gör. Sitter alltid uppe med en eller flera flikar uppe och är oftast hemma och sitter vid datorn. Så man är nog rätt aktiv ändå... Kollade nu, är uppe i 1610 inlägg! Undra om någon loggar i mitt namn och skriver. haha..
(finns ju inte 2fa på SweC så man vet ju inte. *vink vink*)

Det är ju också skillnad på kvalité och kvantitet, jag går nog under kvantitet...

Förstår inte riktigt denna undersökning, känns lite luddig.

Attans, då borde jag ju svara på dom här i !!TRE!! olika inlägg!
Jag tror jag skrev majoriteten av mina inlägg för ett eller två år sedan, men är ändå uppe i fler inlägg än dig på kortare tid (men du vinner nog senaste året som sagt)

Skrivet av Thomas:

Det går ju på hur mycket man skriver, och du kanske läser mer än du skriver?
Du har typ 22 inlägg sedan 1 Oktober. Jag är nog inte riktigt i topp men med på listan; jag har skrivit 22 inlägg sedan förra tisdagen.

absolut, det går lite i vågor

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vi på listan är nog bara jävligt gamla varpå sweclockers är den enda lilla oas som fortfarande består av "det gamla internet". Vi har helt enkelt ingen annanstans att ta vägen och är därmed strandsatta här. ;p

Som tur är går inte Swec i 56k-hastighet Eller har du satt på Throttle i webbläsaren?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Njae vi hade såklart rent teoretiskt försökt kunna korrelera sessionstider mot IPn och massa annat tokigt.
Det hade gett dåliga siffror. Inte fått så långt bak i tiden osv men framförallt hade jag personligen tyckt det var lite väl nära inpå folks integritet att titta så detaljerat.

Men du har nog rätt det hade nog både varit spännande och hemskt.

Mina två ”värsta spel” har jag ca 5000 resp 2500 timmar i. Man brukar ju säga att det tar 10 tusen timmar att bli bra på något.
Så jag hade kunnat vara 75% på vägen mot att bli tennisproffs

Ta de sista 25% genom att bolla mot en garageport, sen är det bara att ge sig ut på touren 😂