Meshify 2 vs Define 7 vs Torrent för... låg ljudnivå

Permalänk
Medlem

Meshify 2 vs Define 7 vs Torrent för... låg ljudnivå

Har någon erfarenhet av mer än ett av ovan chassin (alt äldre define rx istället för 7)?

Jag inser att både Torrent och Meshify 2 har högre ljudnivå vid samma fläktknivå. Men det jag är nyfiken på om man kan sänka fläktarna tillräckligt i Mesh / Torrent fr att få samma, eller lägre, ljudnivå och ändå få bättre luftflöde/kylning än i Define 7.

Noctua NH-d15 kyld 12600k med Gigabyte 3080 gaming. Jag har tre Noctua 140mm som jag kan föra över till vilket chassi det än är.

Några tips och framförallt någon med erfarenhet av mer än ett av chassin?

Permalänk
Medlem

Du har noise normalized med i denna recension:

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Förtydligande

[quote postid="19360068" userid="138444" name="MeSaber"]
Du har noise normalized med i denna recension:

Tack den är bra, uppskattat. Och visst skall jag tolka det som att vid 36db (förhållandevis lågt) är Torrent typ den svalaste och bästa lådan? Såg Meshify 2 XL men inte Meshify2, skall se om det finns mer info.

Däremot så ligger ex Define 7 på 30db i Toms hardwares test vilket är en stor skillnad. (Dock är det ju inte med i deras standard test så svårt att jämföra.

Jag är dock nog fortfarande intresserad av om någon har erfarenhet av båda lådorna.

Permalänk
Medlem

Define 7 är inte så trevlig när det kommer till temperaturer.

Edit: Påpekas angående tomshardware recensionen. Temperaturerna är mätta med 100% fan speed varav noise mättes med 40% fan speed på GPU. Skulle du använda datorn så blir det inte 30 dBa då GPUn i det chassit kommer behöva max fan speed för att få någon kylning.

Sen utöver det så kan man inte jämföra dBa mellan olika recensioner då det är mätt på olika avstånd etc. GN säger själv att 36 dBa i deras tester är så gott som ohörbart.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Blev Meshify 2 och har ersatt fläktarna med Noctuas. Tycker inte jag fått någon större skillnad i ljudnivå jämfört med min define r5 vilket är positivt. Lägre temps och lägre fläktkurva. Däremot hörs mina gamla HDD:s mer pga öppenheten, kan vara värt att tänka på men annars är jag än så länge positiv till Mesh framför D7.

Finns en monteringsgrej att tänka på, vill man åt multiupphänget baksidan/fram för att fästa en exempelvis en ssd (baksidan) så måste man ta bort en plastskiva först. Den hindras av fläktarna fram. Dvs montera inte upp alla dina fläktar innan du gjort eventuell montering av enhet där. (och montera bara enheten med längst livslängd där eftersom den är svårast att komma åt av platserna som finns.)

Permalänk
Medlem

Du kan ju ljudisolera runt HDD:arna, de behöver ju inte direkt kylning.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"