Värdelösa webbkameror ett minne blott i bärbara datorer 2022

Permalänk
Melding Plague

Värdelösa webbkameror ett minne blott i bärbara datorer 2022

Att webbkameror är imponerande dåliga i bärbara datorer uppmärksammades i samband med coronapandemin. Det vill Intel ändra på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt irrelevant för min del. kör inte kamera under möten och tittar inte på inkommande video från deltagare i möten. Delat innehåll ja men deltagarna - meh ger mig inget.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker många jobblaptopar idag knappt orkar med att hantera de lågupplösta videoströmmarna i mötena som det är. Skall det skyfflas 1080x60fps i ett 10-personersmöte blir det nog mycket frusna ansikten. Möten 1:1 skulle det vara trevligt dock.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Helt irrelevant för min del. kör inte kamera under möten och tittar inte på inkommande video från deltagare i möten. Delat innehåll ja men deltagarna - meh ger mig inget.

ok

Permalänk
Medlem

Känns lite överdrivet höga krav, 1080P och 30FPS med kvalitetskontroll hade varit mer rimligt.

Permalänk
Medlem

Känns som en produkt som inte spelar någon stor roll när de som jobbar hemma stänger locket på laptopen, kopplar in allting: skärm t-bord etc. via dockan, inklusive den separata webkamera då förstås!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tycker många jobblaptopar idag knappt orkar med att hantera de lågupplösta videoströmmarna i mötena som det är. Skall det skyfflas 1080x60fps i ett 10-personersmöte blir det nog mycket frusna ansikten. Möten 1:1 skulle det vara trevligt dock.

Håller helt med om detta. Men om infrastruktur och enheter orkar med så är det ju välkommet.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tycker många jobblaptopar idag knappt orkar med att hantera de lågupplösta videoströmmarna i mötena som det är. Skall det skyfflas 1080x60fps i ett 10-personersmöte blir det nog mycket frusna ansikten. Möten 1:1 skulle det vara trevligt dock.

Hade en massa problem under distansplugget när föreläsare satt på något svagt mobilinternet och bara vägrade stänga av sina kameror. Det är illa nog att de inte förbereder sig för att göra deras jobb genom att skaffa bättre router eller liknande, men när de fick ljudproblem så försökte de allt möjligt poänglöst de kunde komma på istället för att bara göra som alla studenter sa åt dem och stänga av sin webbkamera. De få gånger som de lyssnade så fungerade det alltid.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Senaste Dell-laptoppen från jobbet har faktiskt 1080p@30fps även om det inte är Alder Lake. Det räcker för min del med de grejerna - tycker egentligen att det är viktigare med en rimlig kamera-kvalitet än att upplösningen är högre.

Skrivet av Henrik-W:

Tycker många jobblaptopar idag knappt orkar med att hantera de lågupplösta videoströmmarna i mötena som det är. Skall det skyfflas 1080x60fps i ett 10-personersmöte blir det nog mycket frusna ansikten. Möten 1:1 skulle det vara trevligt dock.

Just det där är ju Intels fel, att deras Quicksync-hårdvara är begränsad till mycket specifika upplösningar och antal samtidiga strömmar. Man får väl hoppas att de tar tag i det också nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Farao vad ung du ser ut Jakob vad är det för filter du använder? Eller hur håller du dig så ung? Vad är mirakelkuren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Känns lite överdrivet höga krav, 1080P och 30FPS med kvalitetskontroll hade varit mer rimligt.

Japp, 1080@30 är good enough, sen är det viktigare att satsa på mer ljusinsläpp, färger osv.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bra. Har aldrig någonsin använt min, som för övrigt är övertejpad, men jag kan absolut förstå att för dom som har behovet är det väldigt irriterande att kamerorna är så kassa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Lego Master

Använder inbyggda kameran på jobblaptopen minimalt; hemma har jag en systemkamera som webcam och på jobbet har jag normalt min mobil på en tripod som cam över DroidCam.
Men i de fall man bara måste ta laptopen och springa till ett rum för ett lite mer hysch-hysch-möte så är det ju alltid bra med bättre kamera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Drygt svar. Detta är ett forum, tanken är att man ska dela med sig av tankar och åsikter.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Rekordmedlem

Bra initiativ, de är på tiden att matcha det som fanns i mobiler för över 10 år sedan, man kan ju även hoppas det blir krav på anständiga mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och jag som bara önskar att det fanns en preview av ens kamera i Teams utan att behöva gå in i möten.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Även en gammal webbkamera klär en skönhet @Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Och jag som bara önskar att det fanns en preview av ens kamera i Teams utan att behöva gå in i möten.

Det är ju bara gå in under inställningar och enheter. Eller missförstår jag dig?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Här har vi ett bra exempel på hur världen fungerar idag, folk har gnällt och beklagat sig över webbkameror i åratal och nu när någon faktiskt tar tag i saken så gnäller ändå alla

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon201296:

Här har vi ett bra exempel på hur världen fungerar idag, folk har gnällt och beklagat sig över webbkameror i åratal och nu när någon faktiskt tar tag i saken så gnäller ändå alla

Ja, och det hela toppas av någon som gnäller på folk som gnäller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på att de skulle fasas bort så man slipper sätta en klisterlapp över.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Här har vi ett bra exempel på hur världen fungerar idag, folk har gnällt och beklagat sig över webbkameror i åratal och nu när någon faktiskt tar tag i saken så gnäller ändå alla

Jo fast som oftast är det rimligtvis inte "alla" som tidigare gnällt och inte heller "alla" som gnäller nu. Utan det är den motsatta sidan.

Har du två val finns ju alltid risken att du kommer att få lika många klagomål och hejarop oavsett vilket val du gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Helt irrelevant för min del. kör inte kamera under möten och tittar inte på inkommande video från deltagare i möten. Delat innehåll ja men deltagarna - meh ger mig inget.

Har också kört utan men nu får det nog bli att köpa in en. De flesta i de mötten jag deltar i kör kamera och flera gånger har man frågat varför jag inte har min kamera påslagen Känns dessutom lite märkligt när man sitter 2 i ett möte där ena sidan kör med kamera. Visst går det att köra utan men det är inte dumt med lite med social kommunikation nu när man ändå sitter hemma så pass mycket. Det är trotts allt en del som försvinner när man inte ser den man pratar med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Upplösning och bildfrekvens har väldigt lite att göra med bildkvalitén från en webkamera. Detektorns känslighet, storlek och framförallt optiken är det som räknas. Bilden på Jacob hade t.ex. sett ännu grynigare ut med högre upplösning och bildfrekvens om inte kamerans känslighet samtidigt höjts.

Permalänk
Medlem

Jag gillar min usla webbkamera, man behöver inte snygga till sig allt för mycket inför möten eftersom eventuella småskavanker ändå döljs i pixelgröten. Men det är väl ändå bra att de förbättras, man kan emulera en dålig kamera med en bra men inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin använt, för mig fick den gärna inte finnas alls så jag slapp stänga av den i device manager (eller tejpa över den som många jag känner brukar göra).

Istället för bättre kvalité skulle jag nog hellre se ett (lag)krav på att alla integrerade webcams måste ha ett fysiskt blockerande linsöverdrag. I telefoner också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam

Kan man även förbjuda nose-cams (bottenmonsterad cam)?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Drygt svar. Detta är ett forum, tanken är att man ska dela med sig av tankar och åsikter.

Citat:

"Helt irrelevant för min del. använder inte gaming-produkter. meh ger mig inget."
"grafikkort är irrelevant för mig, spelar inte, inget för mig"
"gillar inte ens datorer, hatar mitt liv, inget för mig"

Om något så är hans svar drygt. Skulle du vilja se kommentarer som dessa på varje nyhet som dyker upp?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Fluf:

Kan man även förbjuda nose-cams (bottenmonsterad cam)?

Boomer cam!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kan man även förbjuda nose-cams (bottenmonsterad cam)?

Det hade varit en välgärning. Jag har en sådan på min nuvarande laptop och den är total oanvändbar.