Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Har du testat Kodi? Det fungerar utmärkt för mig.
Nej en NAS är en mycket bättre och snabbare lösning än en hårddisk-kabinett ansluten till Shield med USB

Absolut men jag hade en hårddisk från datorn jag använder kontinuerligt och ingen dedikerad Nas.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Nån som har tivimate på shield?
Hur zappar man mellan kanaler vill ju kunna stega till nästa kanal utan att behöva gå in i tv guiden först, verkar vara lika med appen installerad på teven också, är det något man kan ställa in med premium, har inte velat köpa den pga detta problem, men finns det på premium så köper jag nog appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyllesvinet:

Nån som har tivimate på shield?
Hur zappar man mellan kanaler vill ju kunna stega till nästa kanal utan att behöva gå in i tv guiden först, verkar vara lika med appen installerad på teven också, är det något man kan ställa in med premium, har inte velat köpa den pga detta problem, men finns det på premium så köper jag nog appen.

Kör Tivimate och det fungerar när man har fullversionen.
Köp "lifetime" direkt för dryga 250kr, det är det värt.

Sedan kan du ställa in hur och vad de olika knapparna på Nvidia-fjärren ska göra inne i inställningarna i Tivimate.

Permalänk

Tack för svaret, då blir det ett köp, känns som att det är bästa appen för iptv.

Permalänk

Nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera min tv till en LG OLED C1 som kommer imorgon. Idag har jag en Xiaomi Mi Box4 till min "dum-tv" som helt saknat appar(Den är säkert 10 år gammal).
Efter att jag beställt tvn så upptäckte jag att LG inte verkar ha tillgång till alla appar (jag använder idag mest C-more, HBO Max, Viaplay och Svt-play och Netflix) Så därför har jag börjat snegla lite på en ny mediespelare. Är det värt att investera i t.ex. en nVidia Shield TV Pro 16GB (2019) Eller tror ni att MI boxen + tvns appar funkar ungefär lika bra för syftet?
Viktigast är tillgång till appar såklart, men nu när jag uppgraderar tvn så kanske det är dags att uppgradera boxen också för bästa kvalité eller är det inte värt det?

Andra tips mottages gärna! Känner mig vilsen i Smart tv världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashtest:

Nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera min tv till en LG OLED C1 som kommer imorgon. Idag har jag en Xiaomi Mi Box4 till min "dum-tv" som helt saknat appar(Den är säkert 10 år gammal).
Efter att jag beställt tvn så upptäckte jag att LG inte verkar ha tillgång till alla appar (jag använder idag mest C-more, HBO Max, Viaplay och Svt-play och Netflix) Så därför har jag börjat snegla lite på en ny mediespelare. Är det värt att investera i t.ex. en nVidia Shield TV Pro 16GB (2019) Eller tror ni att MI boxen + tvns appar funkar ungefär lika bra för syftet?
Viktigast är tillgång till appar såklart, men nu när jag uppgraderar tvn så kanske det är dags att uppgradera boxen också för bästa kvalité eller är det inte värt det?

Andra tips mottages gärna! Känner mig vilsen i Smart tv världen.

Jag är en Shield och LG OLED användare och tycker Shield varit den bästa mediaspelaren i 6+ år nu. Ingen anledning att titta på ngt annat IMHO. Den borde vara betydligt snabbare än din Mi Box och uppdateras längre etc.

Dock så är den enda appen av de du nämnt som inte finns tillgänglig på LG TV's C-More.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashtest:

Nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera min tv till en LG OLED C1 som kommer imorgon. Idag har jag en Xiaomi Mi Box4 till min "dum-tv" som helt saknat appar(Den är säkert 10 år gammal).
Efter att jag beställt tvn så upptäckte jag att LG inte verkar ha tillgång till alla appar (jag använder idag mest C-more, HBO Max, Viaplay och Svt-play och Netflix) Så därför har jag börjat snegla lite på en ny mediespelare. Är det värt att investera i t.ex. en nVidia Shield TV Pro 16GB (2019) Eller tror ni att MI boxen + tvns appar funkar ungefär lika bra för syftet?
Viktigast är tillgång till appar såklart, men nu när jag uppgraderar tvn så kanske det är dags att uppgradera boxen också för bästa kvalité eller är det inte värt det?

Andra tips mottages gärna! Känner mig vilsen i Smart tv världen.

Har själv en LG OLED GX som jag parat ihop med en Nvidia Shield TV Pro, och tycker att det fungerar riktigt bra. Vet att det finns appar för HBO Max, Viaplay och Svt-play och Netflix. Osäker på C-more. Kör själv främst Plex på den, och AI upscalern är riktigt nice på grejer som inte redan är 4k. Helt klart en värd investering i min bok.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Jag är en Shield och LG OLED användare och tycker Shield varit den bästa mediaspelaren i 6+ år nu. Ingen anledning att titta på ngt annat IMHO. Den borde vara betydligt snabbare än din Mi Box och uppdateras längre etc.

Dock så är den enda appen av de du nämnt som inte finns tillgänglig på LG TV's C-More.

Skrivet av Arcec:

Har själv en LG OLED GX som jag parat ihop med en Nvidia Shield TV Pro, och tycker att det fungerar riktigt bra. Vet att det finns appar för HBO Max, Viaplay och Svt-play och Netflix. Osäker på C-more. Kör själv främst Plex på den, och AI upscalern är riktigt nice på grejer som inte redan är 4k. Helt klart en värd investering i min bok.

Tack för svar! Menar ni att appen C-more inte finns på LG's tv eller inte heller tillgänglig via Nvidia Shield pro? Isf finns det något alternativ som funkar som också matchar Shield i kvalité?
låter ju väldigt bra annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashtest:

Tack för svar! Menar ni att appen C-more inte finns på LG's tv eller inte heller tillgänglig via Nvidia Shield pro? Isf finns det något alternativ som funkar som också matchar Shield i kvalité?
låter ju väldigt bra annars!

Shield kör Android TV och C-More finns där.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashtest:

Tack för svar! Menar ni att appen C-more inte finns på LG's tv eller inte heller tillgänglig via Nvidia Shield pro? Isf finns det något alternativ som funkar som också matchar Shield i kvalité?
låter ju väldigt bra annars!

Menar att den inte finns i LG's app store för deras TVs. För Shield finns den, men även om den inte funnits så kan du alltid streama från cmore appen i den telefon till shielden.

Det finns inga riktigt bra alternativ till Shield, det närmaste är nog Mi Box alt. Google Chromecast with Google TV och Apple TV.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Allente appen finns ej till shielden. Det suger rätt hårt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Allente appen finns ej till shielden. Det suger rätt hårt

Om du upplever saknaden av denna app som en brist så ligger den hos Allente. Du får vända dig till dem och fråga när deras Android TV app kommer till Play store.
Annars kan du använda din telefon-app och Casta till TVn. Det är faktiskt inte alls en dålig användarupplevelse. Mobilen blir din tv-fjärrkontroll

Permalänk
Medlem

Att UR Play inte finns till AndroidTV är också rätt dåligt :/

Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Att UR Play inte finns till AndroidTV är också rätt dåligt :/

Men men.

Men ingår i de runt dussinet svenska kanaler som finns i Retrospect som är ett addon till Kodi som går utmärkt att installera på Shield.
https://github.com/retrospect-addon/plugin.video.retrospect/w...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har en pro-variant sedan tidigare som jag är väldigt nöjd med.

Tänkte nu köpa tre till Androidboxar. Funderar på en Mi box S 4K åt ett av barnen.

Till sovrum och vardagsrum lutar det åt Shield där tube-versionen känns intressant, men har läst mycket skit om den? Kommer i vissa fall spela upp tunga 4K-remux i Kodi. Hur står sig den egentligen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har en pro-variant sedan tidigare som jag är väldigt nöjd med.

Tänkte nu köpa tre till Androidboxar. Funderar på en Mi box S 4K åt ett av barnen.

Till sovrum och vardagsrum lutar det åt Shield där tube-versionen känns intressant, men har läst mycket skit om den? Kommer i vissa fall spela upp tunga 4K-remux i Kodi. Hur står sig den egentligen?

Tuben är inte att rekommendera för att spela upp tungdrivna filer utifrån vad jag läst. Tror det har att göra med att den har mindre RAM än pro och det således inte räcker till när man spelar upp t.ex 4k remux med DV etc.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har en pro-variant sedan tidigare som jag är väldigt nöjd med.

Tänkte nu köpa tre till Androidboxar. Funderar på en Mi box S 4K åt ett av barnen.

Till sovrum och vardagsrum lutar det åt Shield där tube-versionen känns intressant, men har läst mycket skit om den? Kommer i vissa fall spela upp tunga 4K-remux i Kodi. Hur står sig den egentligen?

Har själv tubvarianen, men ångrar mig bittert att jag inte köpte pro. Har ofta problem om jag spelar upp 4K via kodi, allt fryser och man måste dra ut strömkabeln för att starta om den. Men även vissa appar som t.ex. HBOMax är mer eller mindre oanvändbar, har sökt runt lite och detta verkar vara ett problem enbart på tubvarianten. Sen har inte tubvarianten ett USB-uttag, kanske inte så ofta du behöver använda det, men när du väl behöver det så är väldigt irriterande.

Så lägg de extra pengarna på en pro. Gör inte samma misstag som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har en pro-variant sedan tidigare som jag är väldigt nöjd med.

Tänkte nu köpa tre till Androidboxar. Funderar på en Mi box S 4K åt ett av barnen.

Till sovrum och vardagsrum lutar det åt Shield där tube-versionen känns intressant, men har läst mycket skit om den? Kommer i vissa fall spela upp tunga 4K-remux i Kodi. Hur står sig den egentligen?

Om kidsen har mobiler så kanske du klarar dig med chromecast?

Permalänk
Medlem

Märkligt det där, för den borde ju klara av det.

Kanske får bli en Pro ändå till vardagsrummet och två Xiaomi istället.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har lyckats få uppdateringen med den beryktade reklamen på home-screen.
Är det någon som vet hur man återställer till äldre version eller tar bort eländet?

Lösningen:
Avinstallera Android TV Home
https://www.youtube.com/watch?v=9e_R7kRJkHQ

Permalänk
Avstängd

Många filmer har 2:35 och därmed stora svarta sidorutor, bara VLC skalar upp korrekt och täcker hela tv rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har lyckats få uppdateringen med den beryktade reklamen på home-screen.
Är det någon som vet hur man återställer till äldre version eller tar bort eländet?

Lösningen:
Avinstallera Android TV Home
https://www.youtube.com/watch?v=9e_R7kRJkHQ

Jag trodde vi i Sverige skulle bli besparade. Jag har fortfarande inte fått den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag trodde vi i Sverige skulle bli besparade. Jag har fortfarande inte fått den.

Den lyckades smita in i en av apparaterna i natt.
De andra förskonades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den lyckades smita in i en av apparaterna i natt.
De andra förskonades.

Bah. Som jag förstått det är det liksom inbakat i launchern? Har pi hole men vet inte om det hjälper, kanske man kan blockera någon särskild domän. Annars finns ju custom launchers men det är ju lite meck att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bah. Som jag förstått det är det liksom inbakat i launchern? Har pi hole men vet inte om det hjälper, kanske man kan blockera någon särskild domän. Annars finns ju custom launchers men det är ju lite meck att fixa.

Du får stänga av automatiska uppdateringar och undvika att uppdatera Android TV Home.
1 december uppdaterades den, men det det är väl lite oklart vad som aktiverat reklamen på ena bara.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen i veckan. Vet någon om det går att inaktivera rekommendationer för innehåll i streamingtjänster man inte har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du får stänga av automatiska uppdateringar och undvika att uppdatera Android TV Home.
1 december uppdaterades den, men det det är väl lite oklart vad som aktiverat reklamen på ena bara.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Nu kom skiten.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/rb3ut1/fina...

La till domänerna på Pi hole iaf, får överväga att skaffa FLauncher.

Permalänk
Medlem

Jag kör WolfLauncher och har aldrig automatiska uppdateringar på, laga inget som fungerar...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu kom skiten.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/rb3ut1/fina...

La till domänerna på Pi hole iaf, får överväga att skaffa FLauncher.

Hittills räcker det som sagt att avinstallera om man råkar få in det i systemet.
Men har inte fått det på någon annan enhet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hittills räcker det som sagt att avinstallera om man råkar få in det i systemet.
Men har inte fått det på någon annan enhet ännu.

Ja men då får man ju stänga av uppdateringar för alla appar?