Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men då får man ju stänga av uppdateringar för alla appar?

Ja, men det är lite struntsamma eftersom google uppenbarligen kan smyga in uppdateringar ändå.
Det blir att manuellt uppdatera apparna lite då och då istället.

Permalänk
Medlem

Va kul att den blev uppdaterad, hemskärmen. Mysigt med en liten rad i mitten av MITT innehåll och resterande 80%
är skit jag inte vill se.
Det går bra nu.

Permalänk
Medlem

enkelt att återgå till hemskärm utan reklam osv, kör Wolf Launcher.

https://www.techdoctoruk.com/launcher-manager-for-android-tv-...

för att komma åt launcher inställningar bara ställa sig vid en app och långtrycka "mitten" knappen och välja launcher settings o sen ställa in utseende osv, och vill man komma åt Android inställningarna så är det enklaste att mappa meny knappen (enkel, dubbel, långtryck).

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men då får man ju stänga av uppdateringar för alla appar?

Och? Är det ett problem?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och? Är det ett problem?

Är ju trevligt att sitta på de senaste fixarna. Tycker många ATV appar funkar rätt dåligt överlag, långsamma och mycket buggar. Inte ens launchern visar ju rätt avsnitt och liknande.

Som sagt, bytade till FLauncher som är open source, tycker den funkar bättre än den gamla dessutom. En skärm med genvägar är allt som behövs.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är ju trevligt att sitta på de senaste fixarna. Tycker många ATV appar funkar rätt dåligt överlag, långsamma och mycket buggar. Inte ens launchern visar ju rätt avsnitt och liknande.

Som sagt, bytade till FLauncher som är open source, tycker den funkar bättre än den gamla dessutom. En skärm med genvägar är allt som behövs.

Enkelt att kolla efter uppdateringar manuellt med jämna mellanrum istället för att köra automatiskt, har man inga problem skippar man att uppdatera. Jag har kört med Wolf Launcher på min Pro sedan dag 1.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har lyckats få uppdateringen med den beryktade reklamen på home-screen.
Är det någon som vet hur man återställer till äldre version eller tar bort eländet?

Lösningen:
Avinstallera Android TV Home
https://www.youtube.com/watch?v=9e_R7kRJkHQ

Funkade bra för mig att använda den lösningen. Tack. En dubbel-Linus Torvalds åt både Google och Nvidia men mest åt Google.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Dessa släpptes ju 2015, 2017 samt 2019. Tror ni det kommer en ny version snart?
Har en 2017 nu men sitter men fingret på köpknappen på en 2019 för Dolby Vision. Men kan ju hålla ut ett tag om det skulle komma en ny "snart"

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Se 4k filmer via datorn är skit. På Nvidia Shield TV Pro är det inga problem. Uppskalningseffekten var däremot inget vidare, AI är stor distortion på filmen, bäst lämnat på basic.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Nvidia Shield TV Pro men läste någonstans, kanske i denna tråd, att det inte finns någon app för Canal Digital, stämmer det? Det finns ju för både mobil och surfplatta med Android, varför går det då inte i tv-boxen?

För att titta på några utländska tv-kanaler jag är intresserad av så behöver jag VPN, går det att köra en sådan i denna box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirneh01:

Jag funderar på att köpa en Nvidia Shield TV Pro men läste någonstans, kanske i denna tråd, att det inte finns någon app för Canal Digital, stämmer det? Det finns ju för både mobil och surfplatta med Android, varför går det då inte i tv-boxen?

För att titta på några utländska tv-kanaler jag är intresserad av så behöver jag VPN, går det att köra en sådan i denna box?

Cmore har en egen app till Nvidia shield men det finns ingen Allente-app. Så jag antar att det går att komma åt Cmores utbud via den "gamla" appen tills de släpper en app som heter Allente.
Det som skiljer mellan en telefon/surfplatta och Shield är att den senare använder sig av Android TV och inte "vanliga" android som telefoner/surfplattor gör.

VPN kör jag med (OVPN) så det fungerar utan problem, de har en egen app som jag kör via. Men de flesta stora VPN-leverantörer har egna appar så det borde fungera med vilken du nu vill köra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Cmore har en egen app till Nvidia shield men det finns ingen Allente-app. Så jag antar att det går att komma åt Cmores utbud via den "gamla" appen tills de släpper en app som heter Allente.
Det som skiljer mellan en telefon/surfplatta och Shield är att den senare använder sig av Android TV och inte "vanliga" android som telefoner/surfplattor gör.

VPN kör jag med (OVPN) så det fungerar utan problem, de har en egen app som jag kör via. Men de flesta stora VPN-leverantörer har egna appar så det borde fungera med vilken du nu vill köra med.

Tusen tack, då får jag nog vänta ett tag och se om det kommer en app till Allente.

Edit: Finns det webbläsare i Shield? Då kanske man kan logga in och titta via Allentes streamingtjänst Go?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirneh01:

Tusen tack, då får jag nog vänta ett tag och se om det kommer en app till Allente.

Edit: Finns det webbläsare i Shield? Då kanske man kan logga in och titta via Allentes streamingtjänst Go?

Det är ingen bra idé. Tills en app kommer, använd telefon-appen och casta till TVn(Shielden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är ingen bra idé. Tills en app kommer, använd telefon-appen och casta till TVn.

Tack, då väntar jag.

Permalänk
Medlem

Åkte också på spamuppdateringen. Snacka om pungspark. Min homescreen som var helt brusfri, enbart innehållandes ikoner till de fem appar jag använder, var totalt full av oönskad skit när jag drog igång shielden igår efter några veckor hemifrån. Mina ikoner var undanträngda till ett smalt band i mitten.

Det här är inte att "smyga in" reklam längre. Den fysiska motsvarigheten vore att trappsnigeln bröt sig in i hemmet och tapetserade varenda vägg med reklamblad.

Har i princip inget emot reklamfinansiering, men avskyr "bait and switch"-taktiker. Att låta ett reklamfritt system man tar 2000 spänn för etablera sig på marknaden, och sedan proppa det full av reklam via mjukvaruuppdatering, är riktigt jäkla fult.

Åtgärdade det genom att rollbacka till factoryversionen av launchern. Nu ligger jag förvisso medvetet kvar på 7.2.3 för root, men frågan är hur länge det kommer funka att rollbacka för den som håller systemet uppdaterat? Med någon systemuppdatering kommer väl factoryversionen bli en med reklamskiten? Blir också betydligt bökigare att hålla apparna uppdaterade från och med nu.

På sikt får det väl bli att böka med tredjepartslaunchers, i vad mån det nu kommer fungera framöver, då Google tydligen har något program för att konsolidera ATV, och numera inte certifierar system som använder annat än deras launcher. Tillverkarna ex. Nvidia har alltså inget val. Kan man gissa att de kommer försöka krångla till det för slutanvändare att installera andra launchers också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

lägg in Wolf Launcher...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

På väggen sitter en nyinköpt tv Samsung Frame där jag i app-biblioteket har tillgång på alla strömningstjänster jag behöver plus plexservern på datorn. I tillägg har jag dragit en hdmi från datorn till Samsungs "the box" så lirar ibland pc-spelen på tvn den vägen.

Vad kan en shield/shield pro eventuellt tillföra den här setupen, om nåot alls?

Har läst på produktsidan men blir faktiskt inte klokare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

På väggen sitter en nyinköpt tv Samsung Frame där jag i app-biblioteket har tillgång på alla strömningstjänster jag behöver plus plexservern på datorn. I tillägg har jag dragit en hdmi från datorn till Samsungs "the box" så lirar ibland pc-spelen på tvn den vägen.

Vad kan en shield/shield pro eventuellt tillföra den här setupen, om nåot alls?

Har läst på produktsidan men blir faktiskt inte klokare.

För dig skulle jag säga ingenting, om du inte vill kunna se på Blu-ray filmer du har på din server med stöd för Dolby true hd och DTS HD.
Men då du använder (gissar) samma dator du spelar på som din plexserver så får du ju de formaten genom hdmi kabeln till en mottagande enhet som kan läsa de.
Och är det inget som stör dig så fins det ju absolut ingen andledning.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

För dig skulle jag säga ingenting, om du inte vill kunna se på Blu-ray filmer du har på din server med stöd för Dolby true hd och DTS HD.
Men då du använder (gissar) samma dator du spelar på som din plexserver så får du ju de formaten genom hdmi kabeln till en mottagande enhet som kan läsa de.
Och är det inget som stör dig så fins det ju absolut ingen andledning.

Tack för svaret, då känns produkten hyggligt meningslös för mina ändamål

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Nu behöver jag support, har precis uppgraderar från 2017 versionen till Pro 2019.

I HBO Max så triggas Dolby Vision korrekt. Men när jag sätter igång något i Plex med DV så blir det bara vanlig HDR.

Min tv är ”smart” men långsam, men startar jag Plex i den och drar igång en film eller serie så triggas DV, så materialet har ju DV.
Går jag då tillbaka till shielden och startar samma film/serie så triggas inte DV.

Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu behöver jag support, har precis uppgraderar från 2017 versionen till Pro 2019.

I HBO Max så triggas Dolby Vision korrekt. Men när jag sätter igång något i Plex med DV så blir det bara vanlig HDR.

Min tv är ”smart” men långsam, men startar jag Plex i den och drar igång en film eller serie så triggas DV, så materialet har ju DV.
Går jag då tillbaka till shielden och startar samma film/serie så triggas inte DV.

testa installera Kodi (Kodinerds) och installera Plex tillägget, se om den triggar DV.

https://www.dropbox.com/sh/0n37s3j3iybww9q/AABN74pzb3CMJBiI76...

första är för Pro, andra är för Shield Tube.

https://www.kodinerds.net/index.php/Thread/69428-Maven-s-Kodi...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som stört sig på att Android TV appen till telefonen slutat fungera så man inte kan styra Shielden om fjärren försvinner? Mina småttingar ääälskar att gömma den! Har funnit den i soptunnan i köket, inuti golvhögtalarna, i blöjpåsen i badrummet osv. Jäkla tur att man kan lokalisera den genom att sätta på ett pip - men då behöver man ju appen!

Tydligen så når man fjärrkontrollfunktionen numera via appen "Play filmer", men det funkar bara i USA. Däremot kan du lägga till ett widget för fjärrkontrollen i "rullgardinen" i Android och den vägen nå kontrollen. Fann detta av en slump och blev överlycklig så var bara tvungen att tipsa...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Någon mer än jag som stört sig på att Android TV appen till telefonen slutat fungera så man inte kan styra Shielden om fjärren försvinner? Mina småttingar ääälskar att gömma den! Har funnit den i soptunnan i köket, inuti golvhögtalarna, i blöjpåsen i badrummet osv. Jäkla tur att man kan lokalisera den genom att sätta på ett pip - men då behöver man ju appen!

Tydligen så når man fjärrkontrollfunktionen numera via appen "Play filmer", men det funkar bara i USA. Däremot kan du lägga till ett widget för fjärrkontrollen i "rullgardinen" i Android och den vägen nå kontrollen. Fann detta av en slump och blev överlycklig så var bara tvungen att tipsa...

kör du denna?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nvidia.shie...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Nej nu kör jag Googles egna som hör till Play Filmer, men knappen i själva appen finns inte i Sverige. Men den kan nås via widget i rullgardinen om Play Filmer är installerat. Tycker den funkar mycket bättre än Shield TVs egen app

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har du aktiverat att du har en DV-kompatibel apparat så att Shielden vet om att ska skicka ut den signalen?
Ligger under
"Inställningar ~ Enhetsinställningar ~ Display & Sound"
Där finns att du kan aktivera eller avaktivera Dolby Vision.

Jag har inga problem med at köra DV med min Plex på min Shield Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Har du aktiverat att du har en DV-kompatibel apparat så att Shielden vet om att ska skicka ut den signalen?
Ligger under
"Inställningar ~ Enhetsinställningar ~ Display & Sound"
Där finns att du kan aktivera eller avaktivera Dolby Vision.

Jag har inga problem med at köra DV med min Plex på min Shield Pro.

Yes det har jag gjort och som jag skrev så fungerar det i HBO Max, men inte i Plex.
Kör du Plex media server i shielden eller någon annan stans? Tänkte om det kan påverka. Jag har en server med PMS docker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dolby Vision verkar fungera lite till och från på 2019 versionen för mig. Har sett lite serier på appletv och då slog DV igång, nu slog jag igång finch och fick inte DV. Efter en omstart så kickade DV igång på den filmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

iptv app, vilken kör ni?
jag glömde kolla vilken jag använde på min gamla shield innan jag resettade den. testade jag att ladda ner två olika appar. på den första så hade min prövotid gått ut så fort jag startade appen, den andra appen fallerade på att öppna min m3u länk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

iptv app, vilken kör ni?
jag glömde kolla vilken jag använde på min gamla shield innan jag resettade den. testade jag att ladda ner två olika appar. på den första så hade min prövotid gått ut så fort jag startade appen, den andra appen fallerade på att öppna min m3u länk.

Jag har nu ett par år kört TiviMate Premium(tror den kostar 89:-/år)
Funkar(för mig iallafall) klockrent

https://play.google.com/store/apps/details?id=ar.tvplayer.tv&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

iptv app, vilken kör ni?

IPTV Extreme Pro.

Visa signatur

GAMING
MEDIA