Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The last duel - Välgjord film om medeltida riddare. Jag förstår klagomålen om att man får se samma sak tre ggr men det var ju rätt bra gjort ändå. Helt ok film men inget man ser om direkt. 7/10

The streetfighter 1972 - Gammal fighting film med Sonny chiba. Helt otroligt dålig. Själva storyn och så är ju som de brukar vara i dessa gamla filmer men det jag störde mig mest på var att fighting-scenerna inte var särskilt bra. 3/10

Headshot - Action från indonesion med Iko uwais. Lite seg men typisk handling från denna typ av action med super-elaka bovar och en hjälte som kan knivas fyra ggr och ändå fighta vidare som att inget hade hänt. Bra fighting dock. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Bridge of Spies

2015
Regi: Steven Spielberg

Dramatiserad version av faktiska händelser sent 50-tal och tidigt 60-tal, med spionrättegång och spionutväxling. Välgjort och sevärt. En film i min smak!

Bridge of Spies - Wikipedia

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

The harder they fall - Western med nästan bara svarta skådespelare. Hård, tuff action. Inte historiskt korrekt för fem öre men man kan gilla det ändå. Storyn är väldigt förutsägbar tyvärr. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Old - Lågbudgetfilm med ett intressant tema som presenteras av halvdana skådisar. Är svag för lite mer unika teman så gav den 7/10 trots flera brister.

Bloody Hell - Ganska underhållande film, trodde den skulle vara en riktig b-rulle men förvånansvärt bra ändå. En svag 7a.

Candyman - För politisk för min smak och då blir det ofta hjärndött eftersom det nästan aldrig görs på ett smart sätt, för mycket "on the nose" där man förstör karaktärsutveckling för att få in politiska poänger. 4/10, och då räddas den lite av sin produktionskvalitet.

Donnie Darko - Såg om denna nyligen, en klassiker som jag tycker alla borde se någon gång. 8/10.

Escape Room 2 - Samma koncept som ettan, fast något sämre vill jag påstå. Har man sett något på detta tema förr vet man exakt vad man får. Helt ok, 6/10.

Mother (2009) - Koreansk film med ett tema som återkommer då och då i filmer. Vill inte spoila för mycket men om trailern lockar så kan jag rekommendera den. 7/10.

Reminiscence - Skapad av Lisa Joy som också producerat Westworld, vilket märks tydligt i denna i både miljö och skådespelarval. Förstår inte riktigt varför denna fått så dåligt mottagande, riktigt snygg film med ett intressant tema och bra skådespelare. 8/10.

Funny Games (2007) - Den amerikanska versionen, inte originalet. Gillar sådana här märkliga filmer som har lite Yorgos Lanthimos-toner (The Lobster, Killing of a Sacred Deer...), diggar man honom så kan man nog gilla denna, även om det inte är han som ligger bakom denna. 7/10.

Många 7/10 haha, men jag tittar sällan på filmer som verkar dåliga på förhand och ska till en hel del för att nå över 7/10 så då blir det som det blir.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

Mother (2009) - Koreansk film med ett tema som återkommer då och då i filmer. Vill inte spoila för mycket men om trailern lockar så kan jag rekommendera den. 7/10.

Gillar man Mother så har den författarregissören (Joon-ho Bong) en handfull andra vassa rullar. Skulle framför allt rekommendera Barking Dogs Never Bite och Memories of Murder. Ja och Parasite då, men den känner väl alla till vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Snowpiercer (2013)
Väldigt bisarr och brutal rulle minst sagt. Den har dock ett budskap och en mening som gör den väldigt bra. Slutet var jag tvungen att kolla förklaring lite på YT. Visste inte att den var baserad på en bok. Många bra filmer är väl det iof.
Måste nog se en "vanlig film" nästa gång för att balansera

Permalänk
Medlem

Night teeth - Action med vampyrer och megan fox i en liten biroll. Väldigt snyggt filmad och fin stilistiskt men lite tunn i innehåll. Trevligt tidsfördriv dock. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blade Runner 2049
Väntat såhär länge med att se den för att jag varit rädd att bli besviken då en hel del nyproducerade uppföljare av äldre filmer varit kassa eller ej fallit mig i smaken alls.

Först måste jag bara säga att det visuella och ljudet är helt fantastisk. Sjukt snygg film, både effekter/cgi, ljus, ljud och komposition.
Härligt att höra dom där klassiska bladerunner/vangelis tonerna igen och lite kul att dom använder Deckards zoom in, enhance, left etc. Flörtar mycket med fansen minst sagt!

Känns verkligen som man måste sett och uppskattat 1982 versionen innan man ser denna annars får man nog inte ut som mycket av 2049, speciellt eftersom den är hyffsat långdragen bitvis.

Tycker fortfarande 1982 är bäst men 2049 levererade tycker jag. Blev sjukt sugen på att lira Cyberpunk 2077 igen!

Permalänk
Medlem

Tomb Raider (2018)
Klassisk äventyrsfilm, gillar Alicia Vikander som Lara mer än föregångaren.
https://www.imdb.com/title/tt1365519/
6 av 10 magmuskler.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Dune (2021). Mycket bra, men känns som den skulle passat bättre som en HBO serie.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Terminator Salvation DC - Såg att det släppts en DC av denna och jävlar vad mycket bättre den var. Bioversionen var inte så värst intressant men denna är mycket bättre klippt med lite nya scener. Riktigt Terminator-ig. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The pianist - Film om När judarna internerades i Warzawa under 2:a världskriget. En riktig feel-bad film. Men otroligt välgjord. 8/10

Visa signatur

Permalänk

Spider-Man No Way Home 9/10.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Spider-Man No Way Home 9/10.

Lite off topic, men är lite less på dessa filmtitlar som är så enkla att förväxla. Man måste som oinsatt googla vilken ordning man ska se filmerna. Vad är det för fel med att sätta en siffra efter huvudtiteln som man alltid gjorde förr? Detta gäller speciellt Marvel.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

"The Martian" Matt Damon har fastnat på Mars. Tyckte den var riktigt bra och ska tydligen vara väldigt realistisk i det att vetenskapen bakom ska stämma, vilket den kändes som att den gjorde, men vad vet jag. Enligt IMdB's trivia och goof sektion är det både och. Baserad på en verklig händelse... eller hur var det nu? En verklig bok i alla fall.
Ger den en 7/10.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Jag och sambon insåg att vi aldrig sett ”Jägarna”, så det åtgärdades denna helg. Måste säga att den höll ihop riktigt bra för att vara en svensk film från 1996. Lennart Jähkel gjorde en fantastisk prestation!

Permalänk
Medlem

Au revoir les enfants - Film om ungar på en klosterskola under 2:a världskriget. Klostret gömmer judebarn och detta visar sig lite grann i filmen. Mest handlar den dock om ungarna och vad de gör. Välgjord men inte så värst intressant. 6/10

Sorsansalog(fateless) - Filmen följer en ung Ungersk judisk pojke som arbetar i olika koncentrationsläger under 2:a världskriget. Den är rätt jävlig men välgjord. 7/10

The grey zone - I auschwitz arbetar folk i det s.k Sonderkommandot, som forslar folk in i gaskamrarna och bränner dem efteråt. I filmen så gör de uppror och spränger krematorierna. Baserad på en bok av läkare som arbetade i lägret. Mycket bra. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag och sambon insåg att vi aldrig sett ”Jägarna”, så det åtgärdades denna helg. Måste säga att den höll ihop riktigt bra för att vara en svensk film från 1996. Lennart Jähkel gjorde en fantastisk prestation!

Lennart Jäkhel...är grym på det mesta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Streets of fire - Jag vill minnas att denna var grymt bra när jag såg den för 30 år sen men nu var det mest, meh. Skådespelarinsatserna är ju inte så bra och antalet skinnkepsar är ju oöverträffat, förutom möjligen av polisskolan. 5/10

The raid redemption - Bra indonesiskt fighting rulle. Väldigt våldsam. 7/10

Extraction - Välgjord Action med Thor i huvudrollen. Grymma actionscener där halva stans polis och militär skjuts ihjäl. 7/10

The revenant - Otroligt bra western/överlevnad med Dicaprio. Alla miljöer och effekter är så ruskigt bra att det nästan blir overkligt men tydligen åkte man ut i vildmarken och filmade för att få den där äkta känslan. Berättelsen är också bra och det är svårt att tro att den är baserad på en verklig händelse. 10/10

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nya Pindelmannen 3! Fan vad bra den var, helt klart bäst hittils i serien med Tom Holland, och bästa Pindelman överlag hittils också skulle då jag säga. Gillade verkligen både hjältarna och skurkarna i den här filmen, och det finns flera scener som är både hjärtevärmande och nostalgiska (vill inte avslöja något för de som inget vet och inte vill veta.) Ganska mycket humor och garv också av välskriven actionfilmstyp, vilket inte var så dumt.

8.5/10 minst alltså.

Skrivet av killawife:

Terminator Salvation DC - Såg att det släppts en DC av denna och jävlar vad mycket bättre den var.

Wow, intressant! Var inte heller så imponerad av bioversionen, den var ganska menlös. Finns den månne på någon strömningstjänst, eller bara som "hårdkopia"?

Skrivet av JonasT:

Jag och sambon insåg att vi aldrig sett ”Jägarna”, så det åtgärdades denna helg.

Jösses har du aldrig sett förut! Vilken miss alltså! Såg filmen på bio när den var ny, och det var en upplevelse. Lennart Jähkel är...en jähkel, helt enkelt! Han kan göra "crazy-eyes" som få andra. Skulle inte vilja vara en bensinstationsföreståndare ute i obygden om han kom in och såg ut som rollkaraktären hans i den här filmen när det börjar krisa till sig för honom... lol

Har haft Jägarna på DVD i massor av år nu, var ett bra tag sedan man såg den sist. Borde kolla om den finns på iTunes, skulle bli en bra jul-rulle att kolla på med gamla farsan. Kostar säkert 190 spänn där typ, som alla andra äldre filmer hos Apple, håhåjaja...

Permalänk
Medlem

Vivarium (2019)

Nja, bra idé men rätt så sömnig. Eller så var jag bara sömnig. Eller både och...

5,5/10

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Spiderman: Far from Home early access trailer till kommande rebooten!

2/10. Det går långt nu när de släpper prequels till rebootar av filmserier... Vad är nästa steg i marvels idétorka?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Konsolgrävare

Oldboy

Köpte filmen när den släpptes på UHD och såg den här om dagen.

Otroligt bra film och rekommenderar den starkt!

9/10

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ghost World (2001)
Steve Buscemi! Enough said

Permalänk
Medlem

Beck: Undercover Tyckte den var lite rörig i början men ändå modernt välgjord och spännande.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Matrix Resurrections.

Jag önskar att jag kan få denna filmen osedd. Var typ som en parodifilm av Matrix eller något åt fanmade hållet. Varför man valde att släppa denna filmen är för mig ett stort mysterium, varför kan inte Hollywood lämna vissa saker ifred. 4/10

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Skrivet av Mormis:

Matrix Resurrections.

Jag önskar att jag kan få denna filmen osedd. Var typ som en parodifilm av Matrix eller något åt fanmade hållet. Varför man valde att släppa denna filmen är för mig ett stort mysterium, varför kan inte Hollywood lämna vissa saker ifred. 4/10

Såg den oxå idag. O kan inte att hålla med vilken tråkig film men du ger den för högt betyg 1,5/10.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Vivarium (2019)

Nja, bra idé men rätt så sömnig. Eller så var jag bara sömnig. Eller både och...

5,5/10

En enastående sammanfattning av min egen upplevelse..

Permalänk
Medlem

Zack Snyder's Justice League

Ungefär en vecka för lång.
Att Zack får erektion varje gång någonting händer i slowmotion hjälper ju inte heller.

2/10

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Matrix Resurrections.

Ja fifan, alldeles för meta med halvtaskigt skådespeleri, sets och ljussättning som gjorde att det såg ut som nån studio större delen av tiden, grötig action o tämligen tråkigt story. Både jag o tjejen var uttråkade av den o jag funderade tillomed på att stänga av den men kände jag behövde se klart ändå bara för att. Skulle inte rekommendera filmen till nån.

En film jag däremot skulle rekommendera är Last night in soho. Enda jag visste innan var att det var Edgar Wright och ungefär hur postern såg ut men ändå var mina förväntningar ganska höga just pga herr Wright o hans formidabla track record. Men ändå så blev jag fan helt överrumplad av filmen, var som hypnotiserad genom hela resan. Den var sååå snygg, Edgar Wright är en jävla konstnär alltså! Så är du ute efter kanske det snyggaste i filmväg nånsin med kul musik o intressant story så kan jag lätt rekommendera Last Night in Soho. Men jag föreslår att du ser den lika blind som mig, alltså skippa trailers o allting o bara kolla