Permalänk
Medlem

Debloata Windows?

Hej,

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator och funderar över vad man kan debloata för att få ut så mycket prestanda som möjligt ur maskinen.

Vill helst inte använda mig av några färdiga scripts. Har kollat lite guider på nätet men är nyfiken på vad medlemmarna på SC anser om detta samt vilka erfarenheter ni har.

Har debloating gjort en märkbar skillnad i OS/program/spel som ni använder dagligen?

Vad anser ni vara de bästa sakerna att ta bort/inaktivera/aktivera i Windows 10 för att få ut så mycket prestanda som möjligt?

MVH
pavl1sh

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Inaktivera saker som autostartas och som du inte vill ha igång, ha uppdaterade drivrutiner på GPU så anser jag att du har nått 98% av vad du kan göra och är själv nöjd där

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

https://mega.nz/folder/xBs0iBzJ#F0GyyF4rVWF7Oyyt1XyeNQ

Härstammar från denna tråd: #19294213

Värt att nämna är att jag anser att skriptet är såpass klart att det kan användas av vem som helst. Jag rekommenderar dock alltid att andra som vill använda mitt skript bör ta en titt först så att man inte plockar bort något som man kunde tänkas ha användning för!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Har debloating gjort en märkbar skillnad i OS/program/spel som ni använder dagligen?

Nej, inte sen 90-talet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, inte sen 90-talet.

Svar jo. Det har jag definitivt märkt av. Speciellt i resursanvändningen där jag numera ligger på halverad arbetsbelastning

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

eller så kör man LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

https://mega.nz/folder/xBs0iBzJ#F0GyyF4rVWF7Oyyt1XyeNQ

Härstammar från denna tråd: #19294213

Värt att nämna är att jag anser att skriptet är såpass klart att det kan användas av vem som helst. Jag rekommenderar dock alltid att andra som vill använda mitt skript bör ta en titt först så att man inte plockar bort något som man kunde tänkas ha användning för!

Tack för ditt bidrag!

Har du möjlighet att gå igenom vad ditt skript gör för något för oss som inte är så insatta ännu?

Vilka saker är det som tas bort för att frigöra resurser?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

https://mega.nz/folder/xBs0iBzJ#F0GyyF4rVWF7Oyyt1XyeNQ

Härstammar från denna tråd: #19294213

Värt att nämna är att jag anser att skriptet är såpass klart att det kan användas av vem som helst. Jag rekommenderar dock alltid att andra som vill använda mitt skript bör ta en titt först så att man inte plockar bort något som man kunde tänkas ha användning för!

Rekommenderas ej.

"såpass klart att det kan användas av vem som helst" ja vem som helst som har koll på alla tjänster du stänger av med detta script.
Kör inte det här på familjedatorn kids, mor och far kommer bli arga när dom inte kan skriva ut längre.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Svar jo. Det har jag definitivt märkt av. Speciellt i resursanvändningen där jag numera ligger på halverad arbetsbelastning

Läs frågan jag svarade på igen och tänk igenom vad som är fel med ditt inlägg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också intresserad av detta. Har en äldre dator med begränsad CPU och minne. Har försökt slimma den genom att kolla vad som autostartar, men upplever att det inte är tillräckligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Rekommenderas ej.

"såpass klart att det kan användas av vem som helst" ja vem som helst som har koll på alla tjänster du stänger av med detta script.
Kör inte det här på familjedatorn kids, mor och far kommer bli arga när dom inte kan skriva ut längre.

Så du ratar min debloat på grund av att man inaktiverar print spooler?

Skulle jag ha lagt till "PÅ EGEN RISK!!!" för att du skulle varit nöjd?
Skriptet tar ju inte bort något som inte går att lägga tillbaka i efterhand.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Läs frågan jag svarade på igen och tänk igenom vad som är fel med ditt inlägg.

Fel?
Jag anser att jag sett stor skillnad i både benchmark och spel efter en ordentlig debloat. Men du kanske varit för safe i ditt tweakande?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Fel?
Jag anser att jag sett stor skillnad i både benchmark och spel efter en ordentlig debloat. Men du kanske varit för safe i ditt tweakande?

Det har du säkert, men jag svarade på om det var någon märkbar skillnad för mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så du ratar min debloat på grund av att man inaktiverar print spooler?

Skulle jag ha lagt till "PÅ EGEN RISK!!!" för att du skulle varit nöjd?
Skriptet tar ju inte bort något som inte går att lägga tillbaka i efterhand.

Det var väl beskrivningen snarare än scriptet som ifrågasattes.

Specifikt konflikten mellan
"Värt att nämna är att jag anser att skriptet är såpass klart att det kan användas av vem som helst."

och
"Jag rekommenderar dock alltid att andra som vill använda mitt skript bör ta en titt först så att man inte plockar bort något som man kunde tänkas ha användning för!"

Tillägget på slutet är väl helt i linje med svaret du fick men problemet är just att "vem som helst" inte har förutsättningarna för att göra den bedömningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater

Den har jag kört i 10an, finns säkert en för 11an oxå, inte kollat än.
Främst för att jag ville plocka bort en del grejor såsom xbox och dylikt skräp.
Bästa sättet att ha full prestanda är att inte installera en massa junk på maskinen.
Behöver jag mer prestanda köper jag fetare prylar...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Fins ju tester bland annat LTT om det hjälper eller inte vilket det ofta inte gör för all "bloat" alltså windows store appar används inte i bakgrunden och använder inga resurser när de inte används, kanske när de auto uppdateras men inte annars. Tar bort det manuellt typ 4-5 appar man inte vill ha sen är det klart.

Och om jag kollar min egen burk hemma är det inga bakgrundsprocesser alls, kollade nu burken på jobbet som kör W11 där är det typ 1-3% CPU vid idle , och då har ja teams, outlook edge osv igång...Men det e ju kul att scripta bort saker i windows endå haha

Någon som du kanske skulle lägga till i ditt script är att stänga av Online search , det snabbar upp söken i windows som fasen om du vill ha mer optimerings tips dvs @YamahaDGX630

[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer]
"DisableSearchBoxSuggestions"=dword:00000001

New-Item -Path 'HKCU:\Software\Policies\Microsoft\Windows\Explorer'
New-ItemProperty -LiteralPath 'HKCU:\Software\Policies\Microsoft\Windows\Explorer\' -Name 'DisableSearchBoxSuggestions' -value 0 -PropertyType Dword -Force

om du vill ha ps command för det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör omvänt istället. Börjar med en LTSC och lägger in det jag vill ha.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag kör omvänt istället. Börjar med en LTSC och lägger in det jag vill ha.

vill man ligga 2-3 år efter så är det ju en bra ide.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

windows 10 ltsc 2h21 och O_O

Permalänk
Medlem

Inte så mycket. Har kollat i aktivitetshanteraren m.m. och det är typ ingen process som drar någon nämnvärd CPU-kraft eller liknande. Har 32 GB RAM så att jag möjligen skulle kunna spara ett par hundra MB genom att stänga av en del processer kvittar.

Det jag brukar göra ibland däremot är diskrensning vilket ibland kan frigöra många GB samt ta bort ett par Nvidia-mappar som växer sig rätt stora efter några uppdateringar.

Autostart har jag däremot rensat på onödiga program och har bara kvar program jag faktiskt använder och vill ska startas.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Windows ofta. Använder det endast för och redigera fotografier (tar ofta flera bilder för att skapa panoramavyer, och Hugin är verkligen inte bra på det än), och för att spela det som inte går att spela i Linux (än (tack, Valve <3)). Men jag tar bort all skräp som går att ta bort, inklusive att inaktivera så mycket telemetry som det bara går, så att Widnows inte kan snoka på vad jag gör lika mycket (jag tittar främst på dig, dirty keylogger).

YouTube-kanalen Linus Tech Tips släppte en video för några dagar över en månad sen, där de testade om prestandan skönk när man hade ett Windows-system med en sjujävla massa skräp installerat och även om man hade många program körandes i bakgrunden. Jag vill inte spoila för mycket, men det visade sig att ett rent system (direkt efter en nyinstallation av Windows 10) gav en fler bildrutor per sekund (ja, ni vet, fps).

Chris Titus har skapat ett skript som tar bort mycket skräp från Windows 10 och 11, och som även stänger ner/tar bort telemetry. Jag använde hans verktyg förr-förra gången jag var i Windows (vilket var för kanske... meh, säg 2 veckor sen) och jag har märkt en liten ökning av antalet bildrutor per sekund i vissa spel, men det är inte mycket (precis som vad videon från Linux Tech Tips bevisar). Jag har ingen modern dator, så varje liten ökning av bildruta per sekund kan göra mycket.

Och sen när det kommer till att öppna program och att använda Windows 10 i sin helhet, efter att jag gjorde Chris Titus skript: ingen stor skillnad alls. Dock tror att Windows i sin helhet är boven i dramat gällande prestandan utanför spelandet. Exempelvis Firefox startas mycket snabbare i Linux, jämfört med i Windows 10, både före och efter jag tog bort "liggande skräp" i systemet.

I Windows, varje gång när jag ska starta Firefox, så verkar det som att programmet hänger sig när fönstret har öppnats. Det tar liksom några sekunder innan jag ens kan använda adressfältet och tills mina fåtal tillägg visas. Men i Linux, där öppnas Firefox på en bråkdel av en sekund (testade nyss) och jag kan börja använda adressfältet och alla mina tillägg direkt, och då har jag kanske 4 fler tillägg jämfört med i Windows.

Så jag tror att det beror på hur Microsoft har byggt Windows när det kommer till prestandan, debloated eller inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Tar bort alla medföljande appar som jag inte använder, men det är allt.

https://pastebin.com/jxM9nd13

Permalänk
Medlem

Kolla in Fr33thy på yt. Hans kanal har i flera år gått ut på att optimera och slimma Windows, installationsfiler, bios, spel osv för så hög prestanda och låg latens som möjligt. Han redovisar alla resultat med före och efter siffror.

Se hans enkla pedagogiska steg som han enkelt förklarar genom hans uppladdningar. Jag och några vänner har följt honom i flera år, kan starkt rekommenderas.

Lite synd att han inte är mer igenkänd och har fler följare än vad han faktiskt förtjänar och skall belönas för, då han lägger ned otroligt mycket tid och dedikation på det han gör. Kan vara så att majoriteten är casuals som inte bryr sig eller vet mycket om att tweaka.

Om du har gjort en helt nyinstallation: https://youtu.be/cZHmdJqrogI

Här är för W10: https://youtu.be/DCc0xPCiK6M

Och här är för W11: https://youtu.be/J31Q8T-1eNk

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

I Windows, varje gång när jag ska starta Firefox, så verkar det som att programmet hänger sig när fönstret har öppnats. Det tar liksom några sekunder innan jag ens kan använda adressfältet och tills mina fåtal tillägg visas.

Märkligt, för mig öppnas Firefox direkt utan någon som helst fördröjning och jag kan börja skriva direkt i adressfältet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tar själv bort det mesta, tål inte att ha en startmeny full med massa skit och brukar även göra mig av med Windows Store och allt annat som kan tänkas vara störande. Bryts någonting är det mindre viktigt då jag mest använder Windows för spel och gör mer "seriösa" grejer i min Linuxinstallation.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Sötast

Jag gjorde på 90-tal samt början av 00-tal.

Det var sällan man hade tillräckligt minne, cpu eller grafikkort för att kunna göra det man ville.
Fanns inte pengar direkt och det man hade var inte det direkt bästa. Till och med så att man raderade bakgrund på tidig xp-tid då den kunde ta 1-2% ramminne

Numera ligger man på <20% använt ram med webbläsaren igång... <1% cpuanvändning idle...

Har inte bemödat mig att forska i huruvida jag kan få 1-10 mer fps genom att debloata... har inte varit intressant helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Märkligt, för mig öppnas Firefox direkt utan någon som helst fördröjning och jag kan börja skriva direkt i adressfältet.

Du kan ha bättre hårdvara än mig (M.2 istället för en SSD, som ett vilt exempel) En hel del kan spela in, men för min del så skyller jag på att Microsoft har byggt Windows som ett klumpigt operativsystem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Många gör olika. Det finns ingen anledning till att vara otrevlig och dra allt till ytterligheter.

Skärpning annars blir det kol i strumpan!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Håller inte på med det idag har varken tid eller ork men gjorde tidigare med Win XP och Win 7, tusan vad man "slängde bort tid" egentligen men ändå rätt gött att inte behöva göra om alla inställningar vid en nyinstallation då var allt moddat och klart.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Märkligt, för mig öppnas Firefox direkt utan någon som helst fördröjning och jag kan börja skriva direkt i adressfältet.

Jag håller med dig. Jag förespråkar ofta Linux, men att erbjuda ett responsivt och stabilt grafiskt användargränssnitt är ju en av Windows paradgrenar.

Att stänga av systemtjänster som inte används har nog inte så stor påverkan, men många av de där skripten har ju bra listor på vad man skall avinstallera för att rensa upp i startmenyn och så.