Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor

Under söndagen fick hackare åtkomst till kryptovalutor lagrade hos handelsplattformen Bitmart och la rabarber på åtskilliga miljoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu.

Permalänk
Medlem

Fick en plötslig lust att lyssna på Whitesnakes "Here we go again".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Anonyma överföringar är ju anledningen till att krypto är vansinnigt osäkert, det är ett spel med höga insatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fick en plötslig lust att lyssna på Whitesnakes "Here we go again".

Eller spela GTA San Andreas? De har ju gjort en remaster nu har jag hört

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Anonyma överföringar är ju anledningen till att krypto är vansinnigt osäkert, det är ett spel med höga insatser.

Nej det är det inte. De flesta krypto är mindre anonyma än kontanter i traditionell valuta.

Det som är osäkert är att inte ha kontroll över dina nycklar själv och istället ha dina pengar på såna här plattformar.

Permalänk
Medlem

Allt sker i internets underbar värd
Inget att vara förvånad över de kräver konstant kontroll om man ska vara hyfsat säker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor, *håhåjaja, blossar vidare på pipan*

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det bra bussiness vara *hackare*

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Anonyma överföringar är ju anledningen till att krypto är vansinnigt osäkert, det är ett spel med höga insatser.

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert pga "anonym överföring"?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fick en plötslig lust att lyssna på Whitesnakes "Here we go again".

Eller Stakka Bo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert?

Ja det är väl få som lägger sina besparingar i kontanter under madrassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert?

Om inte annat är de lätta att bli av med.

Permalänk
Medlem

Jag säger då det. Dagens grafikkortspriser driver folk till desperata handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag säger då det. Dagens grafikkortspriser driver folk till desperata handlingar.

Hackarna har åtminstone råd med ett 3090 Ti när det kommer.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Undrar om det någonsin varit en legitim hackning av dessa tjänster. Känns för min del som den mest uppenbara saken att vara insiderjobb på. Rigga iordning "säkerheten" och bli mångmiljardär med några månaders arbetsinsats.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert?

Ja att springa runt med stora mängder kontanter är hyfsat osäkert. Dessutom svårt att använda om du inte har bra dokumentation på var kontanterna kommer ifrån.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ja det är väl få som lägger sina besparingar i kontanter under madrassen.

Skrivet av Kalasis:

Om inte annat är de lätta att bli av med.

Skrivet av robbankentor:

Ja att springa runt med stora mängder kontanter är hyfsat osäkert. Dessutom svårt att använda om du inte har bra dokumentation på var kontanterna kommer ifrån.

......... nu var ju frågan huruvida kontanter är otroligt osäkert pga. "anonyma överföringar"

Kontexten måste ibland explicit uttryckas märker jag

edit; sådär, klargjort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

De tvättar säkert pengarna genom att köpa ett 3090 på blocket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De tvättar säkert pengarna genom att köpa ett 3090 på blocket.

Vet inte om du försökte skämta här eller inte,
men detta är 100% legit taktik för att tvätta pengarna.

Köp 3090, betala med krypto. Sälj 3090. Tvättat. Ez-pz.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert pga "anonym överföring"?

1,4 miljarder i kontanter är inte särskilt anonymt.

Tar en massa plats, väger en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

......... nu var ju frågan huruvida kontanter är otroligt osäkert pga. "anonyma överföringar"

Kontexten måste ibland explicit uttryckas märker jag

edit; sådär, klargjort.

Ja anonyma överföring av kontanter är osäkert med rånrisk och väldigt svårt att använda stora mängder kontanter

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte om du försökte skämta här eller inte,
men detta är 100% legit taktik för att tvätta pengarna.

Köp 3090, betala med krypto. Sälj 3090. Tvättat. Ez-pz.

OK, då får jag förklara. Skämtet var att de kommit över 1,4 miljarder kronor, och att det räcker att endast köpa ett 3090 för att tvätta pengarna. Alltså att grafikkort just nu är väldigt dyra. Det var det som var skämtet. Jag tyckte det var väldigt uppenbart vad som åsyftades men tydligen inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet du vad som är mer anonymt än krypto?

Kontanter.

Anser du att kontanter också är vansinnigt osäkert pga "anonym överföring"?

Är ju inte som att du kan göra en insättning på hundra papp utan att det blir följdfrågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, då får jag förklara. Skämtet var att de kommit över 1,4 miljarder kronor, och att det räcker att endast köpa ett 3090 för att tvätta pengarna. Alltså att grafikkort just nu är väldigt dyra. Det var det som var skämtet. Jag tyckte det var väldigt uppenbart vad som åsyftades men tydligen inte.

Haha, nej det är min hjärna som inte startat ännu idag. Reservbatteriet är "jobbhjärnan" (jobbat på bank i 10 år).

F.övr. tänker jag mig att detta fortfarande är ganska legit. 1 Miljard / 25k = 40 000; köp in 40 000 GTX3090 eller liknande kort för "mining" i bulk, betala med krypto (som Nvidia säkerligen skulle acceptera inofficiellt) = pengarna tvättade.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Haha, nej det är min hjärna som inte startat ännu idag. Reservbatteriet är "jobbhjärnan" (jobbat på bank i 10 år).

F.övr. tänker jag mig att detta fortfarande är ganska legit. 1 Miljard / 25k = 40 000; köp in 40 000 GTX3090 eller liknande kort för "mining" i bulk, betala med krypto (som Nvidia säkerligen skulle acceptera inofficiellt) = pengarna tvättade.

Huvva! Det skulle ju driva upp priserna på grafikkort ännu mer. Nästa stöt så kanske det räcker med ett 3080

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

tycker ni 3090 är dyra så borde ni kolla in vad dd5 minnena från gskill går för på ebay, sett dem på 32gb 5600mhz cl36 gå för 17k rätt högt över MSRP! scalpers wet dream där ute just nu

Permalänk
Medlem

Nu fick jag vatten på min kvarn. Hela branschen är oseriös. Hur ofta ser man rånare vandra iväg med sådana summor från en vanlig bank och hur ofta ser man det från sådana här handelsplatser?

Permalänk
Rekordmedlem

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gulligt så här till jul, kriminella som stjäl av andra kriminella.

Vem är den kriminella som blir bestulen?
Ps. Jag äger inga kryptovalutor.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!