Dune: Spice Wars är nytt strategispel i Frank Herberts universum

Permalänk

Ska man köra Dune 2 fast slippa Dosbox så rekommenderar jag STARKT Dune Dynasty.
Den har alla bekvämligheter som Dune Legacy och HD resolutions etc, C&C mus kontroller.
Den är baserad på original motorn så det är ingen remake så den är autentisk.

Kör man Dune Legacy, som är en remake, AI:N är trasig, attackerar man en harvester eller deras bas så skickar den hela sin armé mot den enheten, sen åker dom mot ens bas och fullständigt krossar en, samma sak på varje bana, så var det inte i originalet. Spelar ingen roll vilken AI man väljer att köra mot de alla beter sig likadant.

Dune 2000 är typ mest Red Alert i Dune tappning men den är ett guilty pleasure men Emperor Battle for Dune är jävligt bra och en av de sista Westwood spelen och enda 3D RTS de hann göra så vitt jag vet. !

Permalänk
Medlem

Att i ingressen skriva ”Mer än 20 år efter 4X-klassikern Dune II släpps år 2022 en ny upplaga, som först letar sig ut i Steam Early Access.” är synd tycker jag och något förvirrande.

Det hade blivit både tydligare och starkare om ni bara skrev ”klassikern Dune II” och lät bli 4X, som varken användes som begrepp 1993 och som för många som faktiskt spelade Dune II inte alls bara spelade det som ”4X”. Dune II förde med sig en bra mycket större utmaning och upplevelse än så.

Tack för rapporten. Trevlig helg.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Sjukt taggad på det här. Dune II var första RTS jag spelade och jäklar vad bra det var.

Samma här! Ett av de första PC-spelen jag lirade Tror det var på en 486:a SX 25Mhz. Hade ingen aning om Dune-böckerna eller lore. Men jävlar vad jag lirade, var runt 10 år när jag spelade det 1992 ish. Allt var ju magiskt på den tiden också så minnet är mig extra kärt

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Först var jag hypad men sen såg jag 4x, hoppades på något i lik med Emperor battle for dune.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Funcom är så otroligt dåliga på att göra kvalitativa spel
Dom har bra idéer men kan aldrig exekvera dom. Plus att allt brukar vara trasigt väldigt länge innan deras spel fixas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Dune II var fantastiskt när det kom, minns att jag även spelade Dune 1 som var mer ett rollspel med strategi inblandad. Blir ju sugen på ett nytt spel, men misstänker att det inte blir speciellt bra.

PS. Jag skulle kalla Dune II RTS, inte 4X som det står i artikeln.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Ordos från Dune II gör come back!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Dune II var fantastiskt när det kom, minns att jag även spelade Dune 1 som var mer ett rollspel med strategi inblandad. Blir ju sugen på ett nytt spel, men misstänker att det inte blir speciellt bra.

http://2.bp.blogspot.com/-cHv6gK7uzOM/VbiDLP7lcwI/AAAAAAAAFE8/Wplb5R85mUY/s1600/dune.fremen.specialization.jpg

PS. Jag skulle kalla Dune II RTS, inte 4X som det står i artikeln.

Älskade Dune II. Är aningens seg i huvudet nu men om det inte var det första RTS:et så nog satte det standarden för RTS efteråt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Nice! Dune2000 är fortfarande ett av mina favoritspel sedan barnsben.

Gör ett nytt försök idag, det har inte åldrats bra. Många QOL förbättringar (interface/mus) som saknas, kommer jag ihåg rätt måste du ner på interfacet vklick, sen upp på kartan vklick för det mesta. Urkkkkk

Var ett av mina favoritspel också, tills jag körde om det för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Älskade Dune II. Är aningens seg i huvudet nu men om det inte var det första RTS:et så nog satte det standarden för RTS efteråt?

Det finns några andra spel innan som hade både realtid och flera mekaniker som är centrala i RTS. Dune II tror jag var först med stöd för mus och det som mest påminner om senare RTS, och det var med Dune II som man började se det som en egen genre.

Permalänk
Medlem

Hade det varit ett RTS hade jag varit exalterad, nu blir det mer... avvaktande.

Herzog Zwei tror jag (minnet kan svika) ses allmänt som det första RTS liret, men det var väl skaparen av Dune II som myntade uttrycket Real-Time Strategy (?)

Men man får väl tillskriva Dune II att de gjorde RTS populära och satte en hel genre på kartan och lade grunden för vad som "komma skulle" ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Early 3d har inte åldrats bra alltså. Jag kommer ihåg att jag tyckte redan då att Generals var ett ordentligt nedsteg grafiskt från Tiberian Sun. Samma sak med Starcraft -> Warcraft 3 eller Baldurs Gate 2 -> Neverwinter nights.

Jag undrar t om om det var därför jag inte spelade dem. Jag ägde warcraft 3 men har knappt några minnen att jag spelade det. Däremot så spelade jag Warcraft II och Starcraft sinnessjukt mycket. Kanske tyckte jag att det inte hade lika mycket feeling?

Jag funtar på att köpa Warcraft III och spela campaignen så här i efterhand dock då jag är en riktigt RTS-fan.

Warcraft 3 är riktigt bra, det är vad jag kallar en "nyare" klassiker bland warcraft spelen. Det är den enda "tidiga 3D RTS:en" som ser riktigt bra ut. Men jag håller med, 2an och även 1an är riktigt bra, tidlösa.
3an är unik i att den har en oerhört bra campaign och multiplayer (och hade en massa mods, inte prövat de i Reforged) och alla lag är olika och har olika styrkor, svagheter, vilka jag tycker saknades i de äldre spelen.

Sen är den ju det sista RTS Warcraft som släppts sen Frozen Throne, det är 18.5 år sen nu!

Permalänk
Skrivet av ZkilfinG:

Dune II var fantastiskt när det kom, minns att jag även spelade Dune 1 som var mer ett rollspel med strategi inblandad. Blir ju sugen på ett nytt spel, men misstänker att det inte blir speciellt bra.

http://2.bp.blogspot.com/-cHv6gK7uzOM/VbiDLP7lcwI/AAAAAAAAFE8/Wplb5R85mUY/s1600/dune.fremen.specialization.jpg

PS. Jag skulle kalla Dune II RTS, inte 4X som det står i artikeln.

Dune 2 eller Cryogames Dune är riktigt bra absolut.
Emperor är läskig som fan, de kraven han börjar ställa.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Gör ett nytt försök idag, det har inte åldrats bra. Många QOL förbättringar (interface/mus) som saknas, kommer jag ihåg rätt måste du ner på interfacet vklick, sen upp på kartan vklick för det mesta. Urkkkkk

Var ett av mina favoritspel också, tills jag körde om det för några år sedan.

Alltså Dune 2000 använder Red Alert 1 motorn och var ju Westwoods egna remake av Dune 2.
Sidebar interface:t är densamma som i C&C ändå upp till Tiberian Sun, tills de bytte till tabs i Red Alert 2 och EA's spel.
Jag har aldrig haft några större problem att köra Dune 2000, jag menar pc versionen, inte PS 1 (men den har jag kört ut på emulator), men det finns kompabilitetsproblem med CD utgåvan och även problem med en unofficial patch som skulle fixa det (Gruntmods Edition).

För att scrolla bilden vidare behöver du inte klicka, det är bara att scrolla precis som i de äldre C&C spelen.

Då blandar du isåfall ihop det med Dune 2 för OG dos versionen, det är där måste du vänsterklicka för att scrolla, vilket är irriterande.

Jag borde veta för jag kör Dune 2000 ganska återkommande med några års mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikcleric:

Alltså Dune 2000 använder Red Alert 1 motorn och var ju Westwoods egna remake av Dune 2.
Sidebar interface:t är densamma som i C&C ändå upp till Tiberian Sun, tills de bytte till tabs i Red Alert 2 och EA's spel.
Jag har aldrig haft några större problem att köra Dune 2000, jag menar pc versionen, inte PS 1 (men den har jag kört ut på emulator), men det finns kompabilitetsproblem med CD utgåvan och även problem med en unofficial patch som skulle fixa det (Gruntmods Edition).

För att scrolla bilden vidare behöver du inte klicka, det är bara att scrolla precis som i de äldre C&C spelen.

Då blandar du isåfall ihop det med Dune 2 för OG dos versionen, det är där måste du vänsterklicka för att scrolla, vilket är irriterande.

Jag borde veta för jag kör Dune 2000 ganska återkommande med några års mellanrum.

kan du högerklicka för att attackera och flytta gubbar, mina melong etc? om det går så blandar jag ihop annars inte.

Permalänk
Medlem

Första Dune var bra på sitt sätt men Dune II (på Amiga) är en av mina mest kära gamla favoriter.

Körde lite Dune 2000 också, men jag hade ett segdraget problem med min PC på den tiden som gjorde att den hängde sig efter ca 20 minuters spelande, och jag vill minnas att jag därför aldrig spelade klart det. Minns inte vad jag tyckte om det.

Det här nya kan bli intressant, helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av lappen81:

kan du högerklicka för att attackera och flytta gubbar, mina melong etc? om det går så blandar jag ihop annars inte.

Man vänsterklickar för att göra allt, markera enheter och attackera och välja vart harvestern ska mine:a.

Högerclick är bara för göra De-select av en byggnad eller infanteri/tank.

Permalänk

Fantastiska Dune II. Vilken revolution det var hela konceptet. Jag vet en kompis som tyckte datorer var alldeles för dyra. Efter att ha sett och prövat Dune II hos mig gick han hem och beställde en för 16 000 kr direkt! Detta var 90-tal !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikcleric:

Sen är den ju det sista RTS Warcraft som släppts sen Frozen Throne, det är 18.5 år sen nu!

Fan om bara Blizzard kunde börja att inte suga igen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Sardaukar approaching!

Hoppas som många andra på en remake av Dune 2, ett av de bästa spelen jag spelat. C&C fick ju en remaster och i och med filmen kanske det inte är helt omöjligt att även Dune 2 får det nu. Man kan ju i alla fall hoppas.

Iofs har ju det redan funnits en.

Westwood's Dune 2000 är deras egna remake av det sen finns det ju Emperor Battle for Dune.

Så den har gjorts om redan en gång och fått en "sequel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikcleric:

Iofs har ju det redan funnits en.

Westwood's Dune 2000 är deras egna remake av det sen finns det ju Emperor Battle for Dune.

Så den har gjorts om redan en gång och fått en "sequel".

Jag har spelat båda.

C&C och Red Alert har ju också haft uppföljare och fick en remake ändå. Dune 2000 och Emperor är ju riktigt gamla spel nu också (och vad jag vet går de inte att få tag på dem på nåt lagligt sätt, inte så att de finns på steam, åtminstone inte sist jag kollade).

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Jag har spelat båda.

C&C och Red Alert har ju också haft uppföljare och fick en remake ändå. Dune 2000 och Emperor är ju riktigt gamla spel nu också (och vad jag vet går de inte att få tag på dem på nåt lagligt sätt, inte så att de finns på steam, åtminstone inte sist jag kollade).

C&C, ja, fast C&C Remastered var ingen remake, utan bara en Remaster. En otroligt bra sådan dock javisst.
Ja de har hunnit bli gamla, det har inte precis blivit mer Dune rts spel sen dess.
Tror nog aldrig det blir en remake av Dune 2, lika liten chans som det skulle bli WarCraft 1-2 Remastered.
Ja digitalt hittar man nog aldrig dem, om inte Gog nån skulle lyckas få dit dom kanske. Måste antingen få tag på Iso filer nånstans eller köpa cd case:t. Dune 2000 hade jag köpt sen gammalt innan men Emperor var jag tvungen att tanka ner.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

IGN har en förhandstitt uppe nu på spelet.