970 Upptäcks ej i två Sandy Bridge rigs, men funkar bra i Haswell rig

Permalänk
Medlem

970 Upptäcks ej i två Sandy Bridge rigs, men funkar bra i Haswell rig

Tjena SweC!

Har ett underligt problem med en Gainward GTX 970 som jag inte lyckas lösa.

Tänkte använda den i ett Sandy bridge system med en i5 2500k men problemet är att jag inte får bild överhuvudtaget när jag provar kortet i dessa setups:

Asus Maximus IV Gene-Z (1155) i5 2500k 8gb 1600 mhz 650w Corsair PSU
Asus p8z77-v lx(1155) 8gb 2500k Corsair GS 800W

Men när jag provar den i en tredje rig som är Haswell-baserat (Asus h81m-e i3 4130, 4gb ram 400w beQuiet PSU), så fungerar kortet helt klockrent och klarar så mycket gaming och benchmarks jag kan slänga på den.

Har provat att uppdatera bios på båda Sandy bridge riggarna till senaste och något som är särskilt intressant är att ett annat GTX 970 som jag har från MSI funkar klockrent i alla av datorerna ovan, det är alltså något tokigt med Gainwarden.

Har provat så jäkla mycket at this point att jag har svårt att rabbla upp allt men håller just nu att prova en DDU med Gainwarden isatt i Haswell-riggen för att se om den efter det kan upptäckas eller visa bild i någon av Sandy burkarna.

Någon som har några idéer?

Mvh,
Nero

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Första tanken är att det skulle ha med UEFI och/eller secure boot att göra. Sandy Bridge var ungefär när det började komma så det är möjligt att alla moderkort inte har fullt stöd.

För övrigt tycker jag att du åtminstone borde köra en Sandy Bridge i7 eller nyare i5 med det kortet. 4 trådar är inte mycket att ha längre. Tänker att det är lite onödigt att "slösa" ett kapabelt grafikkort på en svag processor med tanke på dagens marknad.

Permalänk
Medlem

Bytt från igpu till pcie i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Första tanken är att det skulle ha med UEFI och/eller secure boot att göra. Sandy Bridge var ungefär när det började komma så det är möjligt att alla moderkort inte har fullt stöd.

För övrigt tycker jag att du åtminstone borde köra en Sandy Bridge i7 eller nyare i5 med det kortet. 4 trådar är inte mycket att ha längre. Tänker att det är lite onödigt att "slösa" ett kapabelt grafikkort på en svag processor med tanke på dagens marknad.

Justeja! Kan prova koppla in något grafikkort de bootar med och försöka gräva runt i BIOS efter några sådana inställningar..

De här datorerna existerar bara för att jag tycker det är kul att bygga eller haft överblivna delar. Troligast är nog att en av dem blir en server och att den andra ges bort till någon i familjen eller vän vid behov, eller att jag säljer en/båda billigt, men känner iallafall inte att det är lönt att uppgradera något jag inte använder

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Bytt från igpu till pcie i bios?

Japp det har jag tidigare provat!

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Denna BIOS inställningen kanske? Felstavad på bilden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Denna BIOS inställningen kanske? Felstavad på bilden...
https://i.postimg.cc/zLmjRL00/Smart-Select-20211207-191219-Word.jpg

Provade, gick inte :/

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Nästa inställning: iGPU Multimonitor: Disabled.
Räcker inte det, nästa:
Render standy: Disabled.

"Render Standby – function of activation and deactivation the energy-saving mechanism integrated into the Intel graphics core processors when the computer enters sleep mode. For maximum energy efficiency this option must be enabled. When this function is disabled only a discrete graphics card will work on sleep mode."

Permalänk
Medlem

Kompisen hade ett liknande bekymmer på en Intel rig för bra många år sen kan vara Sandy bridge eran.

Han fick aktivera någon typ av legacy setting för PCI-e. För att få det att funka. Kolla om du har någon inställning för att tvinga moderkortet att använda någon annan version av PCI-E.

Som sagt minns inte vad han hade för grafikkort eller Intel system, men tidamässigt kunde det stämma ungefär

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Nästa inställning: iGPU Multimonitor: Disabled.
Räcker inte det, nästa:
Render standy: Disabled.

"Render Standby – function of activation and deactivation the energy-saving mechanism integrated into the Intel graphics core processors when the computer enters sleep mode. For maximum energy efficiency this option must be enabled. When this function is disabled only a discrete graphics card will work on sleep mode."

Fortsätter att experimentera med asus p8z77-v lx moderkortet istället då det är där jag tänkte ha Gainward grafikkortet. Bios ser lite nyare ut i den också.

Provade inställningarna du nämnde innan bytet och det gick inte heller :/

Tackar för alla förslag!

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Kompisen hade ett liknande bekymmer på en Intel rig för bra många år sen kan vara Sandy bridge eran.

Han fick aktivera någon typ av legacy setting för PCI-e. För att få det att funka. Kolla om du har någon inställning för att tvinga moderkortet att använda någon annan version av PCI-E.

Som sagt minns inte vad han hade för grafikkort eller Intel system, men tidamässigt kunde det stämma ungefär

Hittar ingen setting som verkar göra något men tycker det låter väldigt logiskt att det har med PCIE o göra. Provade nyss i andra PCIE slotten med en riser (får inte plats därnere annars) bara för att testa om det funkade och jag fick bild direkt o allting upptäcktes, laddade precis ner drivrutiner utan problem o tänkte testa lite grann för att sedan prova byta tillbaka till huvudslotten o se om det funkar där också nu.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Hittar ingen setting som verkar göra något men tycker det låter väldigt logiskt att det har med PCIE o göra. Provade nyss i andra PCIE slotten med en riser (får inte plats därnere annars) bara för att testa om det funkade och jag fick bild direkt o allting upptäcktes, laddade precis ner drivrutiner utan problem o tänkte testa lite grann för att sedan prova byta tillbaka till huvudslotten o se om det funkar där också nu.

Det funkade inte när jag bytte tillbaka till huvudslotten, nu hittar den inte kortet igen. Det jag inte förstår är varför den andra 970n funkar i vanliga PCIE slotten men inte den här gainwarden?? Det är ju likadana chip trotsallt??

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroscar:

Hittar ingen setting som verkar göra något men tycker det låter väldigt logiskt att det har med PCIE o göra. Provade nyss i andra PCIE slotten med en riser (får inte plats därnere annars) bara för att testa om det funkade och jag fick bild direkt o allting upptäcktes, laddade precis ner drivrutiner utan problem o tänkte testa lite grann för att sedan prova byta tillbaka till huvudslotten o se om det funkar där också nu.

Det hade något med att moderkortet och/eller nvidia rapporterade att de stödde en viss version av PCI-E och de gjorde väl nog det också i teorin/praktiken, men kommunikationen sinsemellan haltade så då fick han ingen bild. Undrar om inställningen gjorde att PCI-E porten i 8X istället för 16X.

Kanske risern gör ”samma” sak, eller något roligt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det hade något med att moderkortet och/eller nvidia rapporterade att de stödde en viss version av PCI-E och de gjorde väl nog det också i teorin/praktiken, men kommunikationen sinsemellan haltade så då fick han ingen bild. Undrar om inställningen gjorde att PCI-E porten i 8X istället för 16X.

Kanske risern gör ”samma” sak, eller något roligt.

Hittade en sån inställning i bios, där man kunde toggla mellan 8X och 16X (gen 1 och 2 hette inställningarna) Men det gjorde inte ett smack tyvärr, något intressant är att PCI-En står som X0 inne i den menyn, som om den inte ens får någon connection? Om inte för att så många grafikkort funkar i den slotten hade jag bara antagit att slotten var trasig, men nu fungerar ju många andra grafikkort i den?? Provade rolla back BIOS till en tidiagare version utan lycka också nyss. Tycker det här är ologiskt som attan och börjar få slut på idéer...

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

En del gamla trådar säger at DP kablar strular, kör du med HDMI?
Med HDMI strulade vissa märken mera, tex Samsung, tipset var att plugga on HDMI sladden när Windows har laddat klart.
Är BIOS på kortet uppdaterat?
http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=953&tab=dl&lang=en

Permalänk
Medlem

Har ett Radeon 7970 som vägrar ge bild på äldre intels system (2500k, 4690k) så jag har varit tvungen att ställa pcie till 2.0 i bios för att det ska fungera.
Testade kortet nyligen i en av mina Ryzen system och där hoppar det igång utan ändring men körs dock bara i 3.0 x8.
Lösningen för mig var att flasha om bios på kortet. Laddade ner samma bios som redan låg på kortet (fanns inget nyare) men efter det så fungerar kortet som det ska i samtliga maskiner.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Har ett Radeon 7970 som vägrar ge bild på äldre intels system (2500k, 4690k) så jag har varit tvungen att ställa pcie till 2.0 i bios för att det ska fungera.
Testade kortet nyligen i en av mina Ryzen system och där hoppar det igång utan ändring men körs dock bara i 3.0 x8.
Lösningen för mig var att flasha om bios på kortet. Laddade ner samma bios som redan låg på kortet (fanns inget nyare) men efter det så fungerar kortet som det ska i samtliga maskiner.

Det är mycket intressant nu när du säger det. 7970s är trots allt 10 år gamla nu så det känns rimligt att bit rot skulle börja bli ett problem. Har själv haft stora problem med det på Gigabyte-moderkort från samma tidsperiod som löstes efter att jag flashade om BIOS till samma.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst tråden men kan det vara så att grafikkortet har en fysisk bios/UEFI switch någonstans på kortet? Testa i så fall att byta läge på denna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

En del gamla trådar säger at DP kablar strular, kör du med HDMI?
Med HDMI strulade vissa märken mera, tex Samsung, tipset var att plugga on HDMI sladden när Windows har laddat klart.
Är BIOS på kortet uppdaterat?
http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=953&tab=dl&lang=en

Provat switcha runt mellan alla DPs, HDMI och DVI jag har utan succé i main PCIE och allt funkar klockrent i nedre PCIE slotten så tror inte det där där mina problem ligger, tror däremot att det kan ligga något i en eventuell bios flash, ska prova det härnäst.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu har jag inte lusläst tråden men kan det vara så att grafikkortet har en fysisk bios/UEFI switch någonstans på kortet? Testa i så fall att byta läge på denna.

Tyvärr har den inte det.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!!

Bra idéer med bios på själva kortet! att jag inte tänkt på det själv..

Jag erkände mig besegrad med detta först och kopplade in grafikkortet i andra PCIE sloten under som kom med rejäl värmeutveckling som främsta nackdel.. men ska prova flasha sen när jag får tid o se om det löser saker o ting för sloten ovan.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Ny BIOS funkade inte.. tror nog jag erkänner mig besegrad och flyttar ner den permanent till andra pci-e sloten bara.

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande problem för ett par år sedan. Jag körde Asus p8z77-v lx med en 3570k. och mitt 670 slutade att funka efter jag bytt till vattenkylning. Då var det att 2pins under cpu var något böjda, jag rättade till dom och direkt funkade kortet igen.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Känner igen det här med min Sandybridge.. jag hade något Gigabyte DS3H Moderkort som jag stoppade i ett gtx 970 för att driva en PG279Q 2016.. Det gick inge vidare. Till slut testade jag att Sätta i 970 -> starta datorn (utan bild som du har) -> stänga av datorn (utan att dra ut el ur psu) -> Stoppa i GTX 580 -> starta datorn (funkade) -> stänga av datorn -> I med 970, då funkade det tills det värdelösa bioset av någon anledning vill reseta sig från något värdeölst extra backupbios.

Köpte nytt moderkort (Z77 Extreme 6) och blev aldrig problem igen, jag kör med 980ti och en 2500k och den bootar varje gång.
(Datorn i signaturen lever nu som extradator)

Permalänk
Medlem

För övrigt så kommer 700-serien med UEFI stöd vilket betyder att även 900-serien har det.

Något du kan prova om du orkar är att ta ut moderkortet från en av datorerna där kortet inte fungerar och montera ihop och prova starta systemet utanför datorlådan för att bekräfta att felet inte beror på att kortet inte kommer ner i PCIe-slotten ordentligt.

Tänk dock på att placera moderkortet på en icke ledande yta.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med två GTX 780. Först fungerade båda på en intel 1155 bräda, men ej AM4. Då hårdflashade jag vbios på kortet (annanboardID, lite drastiskt jag vet...) och fick det att fungera på AM4! Nu har jag uppgraderat till ett RTX på AM4 riggen och vill sätta de två 780 i ett äldre intelsysyem (2011) men får inte ena kortet att funka, hittas inte på någon intelbräda alls... Flashningen hänger AM4 systemet...
Nån som har något tips?