Permalänk

Bra att ha-mjukvara i Linux

Hejsan!

Vi har ju alla våra favoriter men ibland är det lätt att fastna i sin lilla bubbla
Hittade denna lilla video med mjukvarutipps till Linux, den hade en del program jag inte hört talats om tidigare men som kan vara bra alternativ till de program jag redan kör. Thunderbird är ett typexempel på mjukvara som jag har letat alternativ till länge.

Hoppas det är till någon hjälp för någon och bidra gärna med egna tips om ni har några. Alltid bra att se sig om lite emellanåt

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Kan väl slänga in min lista här också.
Då jag är "prosumer fotograf" så blir det ju så klart i första hand sådana mjukvaror.
Tar inte med webbläsaren för den är en så självklar mjukvara.

  • DisplayCal - Skrämkalibreringsverktg

  • Rapid Photo Downloader - Flytta bilder från kamera till dator

  • Darktable - RAW fils hantering

  • DigiKam - Bildbibliotek

  • Bitwarden - Lösenordshanterare

  • Freetube - Visning av Youtube klipp

  • LBRY Desktopapp - Alternativ till Youtube

  • Steam - Spelbibliotek

  • Lutris - Spelbibliotek

  • Timeshift - Simpel backup

Visa signatur
Permalänk

Skrev en lista på engelska för ett tag sedan, med kort beskrivning, över vlika applikationer jag använder.
Vissa appars funktioner är lite överlappande med andra alternativ. Ibland använder jag t.ex. bara någon enstaka trevlig funktion i något program, även om majoriteten av funktionerna även finns i något annat liknande program.

  • Firefox - Free web browser from Mozilla that is built on Open Source code. Available on many platforms.

  • Brave - A free and open-source web browser developed by Brave Software, Inc. based on the Chromium web browser

  • Vivaldi - An advanced browser made with the power user in mind.

  • Google Chrome - Cross-platform web browser created and developed by Google.

  • Libre Office - Collection of free office software built on Open Office.org base, maintained by The Document Foundation.

  • Disks - An easy to use partition editor.

  • Gparted - An advanced partitioning editor.

  • Thunderbird - A very nice e-mail client.

  • KDE Connect provides several features to integrate your phone and your computer.

  • Transmission - One of the most liked BitTorrent client out there.

  • Qpdf - A very nice terminal based PDF manipulation tool.

  • budgie-window-shuffler - Offers window-tiling capability for the Budgie desktop. Very handy if you are a keyboard-oriented user but also for convenience while using GUI-based applications.

  • pwgen - CLI based password generator for creating easily memorable passwords.

  • Déjà Dup - Simple Backup Software, makes use of Duplicity. Default lets you choose whether to encrypt your backups or not. Can make use of most backup services and transfer protocols e.g. NFS, SMB and SFTP/SSH.

  • Variety - (Desktop Live Wallpaper) Variety changes the desktop wallpaper on a regular basis, using user-specified or automatically downloaded images. Can apply fancy filters and fetch wallpapers from internet sources.

  • Dia Diagram Editor - Open Source drawing software with more than 30 different diagram types like flowcharts, network diagrams, database models.

  • Atom - Atom is a free and open-source text and source code editor for macOS, Linux, and Microsoft Windows with support for plug-ins written in JavaScript, and embedded Git Control, developed by GitHub. Atom is a desktop application built using web technologies.

  • lshw - (List Hardware) CLI task manager-like program with live process, CPU & RAM monitoring.

  • htop - An interactive system-monitor process-viewer and process-manager. It is designed as an alternative to the Unix program top.

  • iftop - Listens to network traffic on interfaces and displays a table of bandwidth usage by hosts similar to how top displays CPU usage.

  • nethogs - NetHogs is a small net top tool. (Useful for checking if services running are "hogging" your bandwith)

  • bottom - A cross-platform graphical process/system monitor with a customizable interface and a multitude of features. Supports Linux, macOS, and Windows. Inspired by both gtop and gotop.

  • Flameshot - A powerful yet simple to use screenshot software.

  • Gpodder - Pod listening app, can sync with Play Store/F-Droid apps like AntennaPod and others.

  • Bitwarden - A free and open-source password management service that stores sensitive information such as website credentials in an encrypted vault.

  • Audacious - A very nice music player.

  • Audacity - Simple audio editing software.

  • Ardour - Audio editing software.

  • LMMS - Linux Multimedia Studio.

  • Qtractor - Audio/MIDI multi-track sequencer application.

  • Carla - A fully-featured audio plugin host, with support for many audio drivers and plugin formats.

  • Mumble - VoIP client for connecting to Mumble/Murmur servers.

  • VLC - A well-known movie player.

  • Vocal - Podcast client, uses the Itunes podcast library.

  • Krita - Simple image manipulation software.

  • GIMP/Glimpse - Heavyweight image manipulation software.

  • Inkscape - Painting program.

  • Color Picker (2.3.1) - Useful tool to get information about any colored pixel on your screen, great for designers.

  • Scribus - Open Source Page Layout and Desktop Publishing Tool (DPT)

  • Kodi - A very powerful Media Center application that supports thousands of plug-ins.

  • Wine - Software that lets you run Windows porgrams on Linux by translating DirectX to OpenGL/Vulkan.

  • Lutris - A useful tool for organizing your local games library. Well integrated with Wine.

  • Hexchat - IRC client, for chatting on IRC.

  • Element - A glossy Matrix collaboration client for desktop. All-in-one secure chat app for teams, friends and organisations. Keeps conversations in your control, safe from data-mining and ads. Talk to everyone through the open global Matrix network, protected by proper end-to-end encryption.

  • Pidgin - Pidgin is a chat program which lets you log in to accounts on multiple chat networks simultaneously. This means that you can be chatting with friends on AIM, talking to a friend on Google Talk, and sitting in an IRC chat room all at the same time.

  • Super Productivity - A to-do list to get your head free.

  • K3b - A very competent CD/DVD burning software.

  • Brasero - Another CD/DVD burning software.

  • CUPS - Common Unix Printing System, useful for setting up printer solutions, either locally or on your network.

  • Go For It! - A simple To-Do list.

  • Darktable - Photo enhancement program.

  • RawTherapee - An advanced raw photo development program.

  • digiKam - An advanced photo management application.

  • Sound Converter - Convert sound files into other sound formats. (E.g. from .WAV to .ogg or .mp3)

  • Cozy - Audio book player

  • EasyTAG - Tool for tagging your Music collections

  • Kid3 - Another tool for tagging your Music collections

  • MusicBrainz Picard - Perhaps one of the most powerful tools for tagging and sorting your Music collections

  • Sound Juicer - A tool for ripping Music CD's.

  • Bluefish - WYSIWYG and code editor, handles many different code languages.

  • Remmina - Manager RDP, SSH, SFTP, NX, VNC connections.

  • Shotcut - A free, open source, cross-platform video editor.

  • Kdenlive - Movie editor.

  • OpenShot - Movie editor.

  • Pitivi - Movie Editor.

  • MakeMKV - Format converter/Transcoder for video.

  • Blender - Graphical editor and Movie Editor.

  • OBS Studio - Streaming studio. Very popular.

  • SimpleScreenRecorder - A program to record your screen, great for tutorial videos.

  • Testdisk - File recovery program, handles lots of different types of filesystems, including AppleFS, FAT, NTFS, EXT3, EXT4 etc.

  • Ddrescue - GNU ddrescue is a data recovery tool. It copies data from one file or block device (hard disc, cdrom, etc) to another, trying to rescue the good parts first in case of read errors.

  • WoeUSB - Includes a GUI but the GUI version assumes FAT32 file system by default. (To use NTFS, use the CLI version via terminal instead.)

  • MultiWriter - Write an ISO fle to multiple USB devices at once.

  • Etcher - USB Media creator and image writer.

  • YubiKey - Tool for managing your YubiKey for physical and digital security.

  • FileZilla - FTP/SFTP file transfer client.

  • Handbrake - Movie format converter, for rendering movies into different formats.

  • Syncthing - A client to connect to other Syncthing servers, as well as hosting your own locally.

  • Rsync - A powerful file syncing software that runs via CLI.

  • OpenRazer - a collection of Open Source drivers for the Razer devices.

  • Radeontop - a top-style utility for ATi/AMD Radeon GPU's. View your GPU utilization, both for the total activity percent and individual blocks.

  • CoreCtrl - A Free and Open Source GNU/Linux application that allows you to control with ease your computer hardware using application profiles. It aims to be flexible, comfortable and accessible to regular users.

  • replaysorcery - An open-source, instant-replay solution for Linux.

  • DisplayCAL - Display Calibration and Characterization powered by Argyll CMS

  • fzf - fzf is a general-purpose command-line fuzzy finder. (Finds files in your file system blazingly fast!)

  • libvirt - A toolkit to interact with the virtualization capabilities of recent versions of Linux

  • Cdemu - Image converter, e.g. convert .bin to .iso, useful for converting optical media files so that you can mount them easily.

  • Spotify - Music streaming client, stream music from the Spotify network.

  • Viber - Voice Over IP software.

  • Skype - VoIP client for connecting to the Skype network.

  • Slack - Team communication for the 21st century.

  • Sublime text - A well-known and very functional text and code editor.

  • WPS Office Suite - A cross-platform office Suite.

  • Moneydance - A powerful yet easy to use personal finance app for Mac, Windows, Linux, iPhone and iPad.

  • Mendeley Desktop - Reference manager which is used to manage and share research papers and generate bibliographies for scholarly articles.

  • Oracle VirtualBox - A powerful x86 and AMD64/Intel64 virtualization product for enterprise as well as home use.

  • TeamViever - Remote access and remote control computer software, allowing maintenance of computers and other devices.

  • Steam - Video game digital distribution service by Valve.

  • Google Earth - Worldwide satellite imagery and 3D buildings and terrain for hundreds of cities.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Har knåpat ihop en liten lista på mina favoriter i ingen speciell ordning

  • Guake - Terminal

  • Midnight Commander - Filhanterare

  • Filezilla - FTP-klient

  • Libre Office - Office

  • CPU-X - Systeminformation

  • Balena Etcher - Skapa bootbara usb från isos

  • Solaar - Logitech programvara

  • Yay - Pakethanterare

  • VS Code - Avancerad text-editor

  • Lutris - Kör spel för windows i Linux

  • Steam - Spel

  • Timeshift - Backup

  • BpyTOP - Systemövervakning

  • Flameshot - Screenshot-hanterare

  • Brave - Webläsare

  • Joplin - Anteckningar

  • Spotify - Musik

  • Zsh - Alternativ shell

  • Oh My Zsh - Pimpa din shell

  • VLC - Videospelare

  • GreenWithEnvy - Överklocka och justera fläktar för Nvidia-kort

  • Sonarr, Radarr, Prowlarr - Övervaka nya filmer och tv-serier

  • rTorrent - Torrent-klient

Det är väl dom jag kommer på just nu. Kanske lägger till fler senare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av cyberskunk:

[li]Google Earth - Worldwide satellite imagery and 3D buildings and terrain for hundreds of cities.[/li]
[/ul]

Google Earth Pro är gratis nu och jag använder det för att göra KMZ.

PSD Profile sync daemon håller din firefox, chrome, chromium osv. profil i ram.

Lagt till topic
Permalänk
Medlem

Några jag inte sett nämnas är

Rofi - en launcher som är kompitabel med dmenu skript men är lite trevligare att titta på.

Qalculator(-GUI) - en kalkylator som klarar av vetenskapliga formler och konverteringar
t.ex 72oF to oC = 22,22°C och 12V × 2A spottar ut svaret 24W eller 12$ to € = 10,626€,
fungerar både i som gui eller i terminal.

MPV - hur har inte denna nämnts än? en liten och lätt media spelare som går att konfigurera och utöka med skripts, använder den själv den konstant i samband med yt-dlp och streamlink för att kolla youtube, twitch och många andra tjänster funkar också.

Finns också streamlink-gui som du kan länka med dett twitch konto för att se vem som är online för tillfället kan också söka och vilka som är populära inom kategorier och featured.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Vet väl inte om det är så bra att ha, men nu i juletider använder jag xsnow Det finns en uppdaterad xsnow som funkar med KDE. Den drar lite cpu, men det kanske det kan vara värt för att få lite julefrid

xsnow finns även i Debians (Debian 10) repo men det är den gamla, men den kanske funkar för andra DE's och jag skulle tro att den är snällare mot cpu'n.

Har alltid julpyntat datorn med widgets (Superkaramba) och bakrundsbilder eftersom jag alltid tyckt det varit kul GUI-design. Gjorde en del teman till KDE3 när det begav sig. Tyvärr är det lite svårare (eller omöjligt) att gör det jag vill göra i KDE4/5.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Gimp, youtube-dl, svtplay-dl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Gimp, youtube-dl, svtplay-dl

Youtube-dl utvecklas inte längre, kolla in yt-dlp istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Youtube-dl utvecklas inte längre, kolla in yt-dlp istället.

Tack, det visste jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:
  • Revolt (en klockren Discord-klon som är open source och som värnar om användarnas integritet + kommer att bli self-hosted. Väldigt tidigt i utvecklingsfasen (öppen nightly/alpha))

Gällande Revolt.
Är det en ersättare för discord-appen så man kan logga in med sitt discord konto eller är det tänkt att ersätta discord helt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Gällande Revolt.
Är det en ersättare för discord-appen så man kan logga in med sitt discord konto eller är det tänkt att ersätta discord helt ?

Revolt är en ersättare av/utmanare till Discord. Anledningen är att Discord är ett spionprogram rakt igenom. Allt du gör i Discord lagras i deras servrar (precis som vad Microsoft gör med deras Windows), och eftersom företaget är stationerat i USA, så ägs din data av ett amerikanskt företag, och det är en rejäl "oh heck no" för i stort sett alla som är integritetsinriktade (mig medräknad). Facebook är ett perfekt exempel på vad jag menar med "oh heck no".

Tack vare att Discord är ett spionprogram, så skapades Revolt, precis som vad till exempel Mastodon skapades för att vara mer integritetsvänlig jämfört med Twitter.

Källor:

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Revolt är en ersättare av/utmanare till Discord. Anledningen är att Discord är ett spionprogram rakt igenom. Allt du gör i Discord lagras i deras servrar (precis som vad Microsoft gör med deras Windows), och eftersom företaget är stationerat i USA, så ägs din data av ett amerikanskt företag, och det är en rejäl "oh heck no" för i stort sett alla som är integritetsinriktade (mig medräknad). Facebook är ett perfekt exempel på vad jag menar med "oh heck no".

Tack vare att Discord är ett spionprogram, så skapades Revolt, precis som vad till exempel Mastodon skapades för att vara mer integritetsvänlig jämfört med Twitter.

Källor:

Tack för svar !

Jo jag hade koll på promlematiken kring Discord, Facebook, Microsoft, Google e.t.c

Det jag var/är ute efter, är ett alternativ där man kan använda Discord kontot men med öppen mjukvara och möjlighet att lagra chattarna/info lokalt. Vet ej om detta ens är möjligt, men det var i alla fall förhoppningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elisa - främst för KDE, är den första musikspelare jag funnit som är browse by album art, där man kan se spårinfo och editera metadata
Kitty - trevlig gpu-speedad terminalemulator med en hel del bra teman och tabbar
Obsidian - Markdownredigerare, för anteckningar, speciellt om man vill länka ihop dom med varandra och har ett behov av begränsad kolumnbredd både i redigerar- och visningsläge (olikt Joplin)
EasyEffecs - fd PulseEffects, för EQ för oratory1990-profiler och en hel del annat rörande ljud
DBeaver community - trevlig databasfrontend för alla möjliga plattformar
FFmpeg - för att den kan göra nästan vadsomhelst med ljud
ncdu - som windirstat fast för terminalen
Telegram - funkar här me
Enpass - funkar här med(lösenhanterare)

(Flatpaks, snaps och AppImages är kul att utforska bortom vad som finns i ens distros repos)

Edit. ang yt-dlp är det intressant att se hur mycket effort som läggs ner på att hålla sig uppdaterad mot Google. youtube-dl löser inte den där rebusen(eller vad det är, jag förstår inte hälften) och fungerar än men är långsam därför.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Tack för svar !

Jo jag hade koll på promlematiken kring Discord, Facebook, Microsoft, Google e.t.c

Det jag var/är ute efter, är ett alternativ där man kan använda Discord kontot men med öppen mjukvara och möjlighet att lagra chattarna/info lokalt. Vet ej om detta ens är möjligt, men det var i alla fall förhoppningen.

Åhå! Suveränt ju

Ja, det önskar jag med, men problemet kvarstår då ändå: Discord får veta vad för tjänst du använder, när du använde det, med mera. Det enda man kan göra i dagsläget, är att vänta tills Revolt släpps i stabil version, eller använda Mumble, Telegram, Signal, Mattermost, Jitsi Meet, Matrix, eller vad man nu föredrar. Jag har installerat Mumble-servern (murmur) på min server, men kan inte använda den för folk använder Discord nu för tiden

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

rmlint (om du vågar)
ddrescue (när diskarna sjunger på sista)
photorec (när du lyckats köra ddrescue men inte lyckas reparera filsystemet skrapar photorec ut filerna)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

rmlint (om du vågar)

nej. nej. nej. nej.

Citat:

If you think rmlint saved [*] you some serious time and/or space, you might consider a donation. You can donate either via Flattr or via PayPal:

[*]
If it freed you from your beloved data: Sorry. [†]
[†]
Please file a bug or read the source and provide a patch. [‡]
[‡]
For more than 100GB of data loss we owe you one beer. [§]
[§]
If you don’t like beer or there’s only Budweiser available, you can order a Club Mate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

MPV - hur har inte denna nämnts än? en liten och lätt media spelare som går att konfigurera och utöka med skripts, använder den själv den konstant i samband med yt-dlp och streamlink för att kolla youtube, twitch och många andra tjänster funkar också.

Pöbeln kommer ju ändå köra VLC eller möjligen Kodi om det nu fortfarande är hippt.

Men inget kommer närmre Madvr + MPC-HC än mpv på linux, inte i FOSS åtminstone.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

RDfind = Hitta dubletter och automatiskt ta bort. Filerna kan ha samma namn inte så den jämför.
Iftop / Iotop = Se nätverks hastighet för alla program // Se hur snabbt och vilka program som accessar disk.
NNN = Bra filbrowser i terminal.
Tmux = Kunna enkelt köra program i bakgrunden, samt att få flera rutor i samma terminal fönster. 100% måste ha på server.
Fish = Bästa skalet 100%. Istället för Zsh med 50 plugins är det bara installera Fish.
Iperf3 = Super enkelt att mäta hastighet mellan dig och annan maskin via cli.
Speedtest-cli = Som speedtest.net fast i cli, har det på alla mina server's.

Bra att ha cli program.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Många guldklimpar här
yt-dlp verkar intressant, helst om den krashar på ett mer värdigt sätt än yt-dl.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Nano är bland det första jag installerar om det inte finns med från start.
Kate är den texteditor jag använder mest.
Kuickshow är en smidig bildvisare.
Sen brukar jag även köra in smplayer. Smidig att visa film med.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

rmlint (om du vågar)
ddrescue (när diskarna sjunger på sista)
photorec (när du lyckats köra ddrescue men inte lyckas reparera filsystemet skrapar photorec ut filerna)

ddrescue var jag tvungen att använda när jag bytte till ssd! Jag visste inte ens om att den gamla hårddisken var trasig, så bytet var i sista vevan.

Permalänk

Dessa är ett måste för min egna del:

LBRY Desktop
VS Code (är stark motståndare till Microsoft, men VS Code är fan sjukt bra)
GCC/G++
Gitkraken
ProtonVPN
Eclipse IDE (då jag håller på med inbyggda system)
Telegram
Viber
Cirkit Designer

Permalänk
Skrivet av mj01100011:

Dessa är ett måste för min egna del:
...
VS Code (är stark motståndare till Microsoft, men VS Code är fan sjukt bra)
GCC/G++
Eclipse IDE (då jag håller på med inbyggda system)
...

Har du tittat på emacs?
Rätt mycket jobb att sätta sig in i, men när man väl fått det att funka så är det väldigt smidigt

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Skrivet av Svartsmurfen:

Har du tittat på emacs?
Rätt mycket jobb att sätta sig in i, men när man väl fått det att funka så är det väldigt smidigt

Ja, det är lockande helt klart då man hört så mycket bra om Emacs, hell Stallman! Men jag måste erkänna att jag inte orkar lägga ned tiden för att lära mig Emacs eller VIM då det är större inlärningskurva för att få till allt jag behöver.

I mitt arbete är inte _hastigheten_ hur jag kodar det viktiga, utan det viktiga för mig för att jag ska kunna vara produktiv är att designa lösningen korrekt enligt krav osv. Det blir ca 10% programmering, 90% design, testning och planering etc. Jag känner att jag är "produktiv" i VS Code och de har allt vad jag önskar mig av en editor.

Permalänk

Låter som rätt val för dig, emacs är lite.... speciell

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Keeper of the Bamse

sl - Lär dig att stava "ls" rätt

Om du skriver "sl" i en terminal så kommer ett tåg tuffa genom din terminal, som inte går att bryta med ctrl+c.

Citat:

NAME
sl - cure your bad habit of mistyping

SYNOPSIS
sl [ -alFc ]

DESCRIPTION
sl is a highly advanced animation program for curing your bad habit of mistyping.

-a An accident is occurring. People cry for help.

-l Little version

-F It flies like the galaxy express 999.

-c C51 appears instead of D51.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket lull i tråden. Spotify och annat är knappast någon som behöver tips om.

Pssh - parallel ssh till multipla klienter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

VS Code (är stark motståndare till Microsoft, men VS Code är fan sjukt bra)

VScodium? Vs code utan telemetri.
Out of the box kan du inte köra extensions. Men du ändrar bara en inställning sen kan du använda dom vanliga extensions.
https://github.com/VSCodium/vscodium