Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Kan rekommendera "beet"
https://beets.io/

Trevligt litet program som kan hjälpa dig att katalogisera din musik.

Tycker även "gdu" är värt att nämna
https://www.tecmint.com/gdu-disk-usage-analyzer-for-linux/

Ger dig en överblick över ditt filsystem, går även att göra lite enklare redigering via gdu.

Permalänk
Medlem

Terminal
lynx
midnight commander
nnn file manager
htop
nano
är saker som jag alltid har på en linux installation

Permalänk
Medlem

Jag forskar kliniskt och använder texteditorn Emacs för statistikprogrammering, litteraturhantering, e-post, att göra/agenda-listor och typsättning av artiklar. Det finns enorma samkörningsvinster i att integrera hela mitt arbete i ett verktyg (om än lite störigt att lära sig.)

lägg till 'än'
Permalänk
Medlem

Fint initiativ denna tråden.

Men vilka program är inte gratis och var hittar ni alla?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lite blandade gui- och terminalapplikationer som jag använder flitigt:

alacritty - gpu-accelererad terminalemulator
authy - 2FA på desktop
ncdu - bättre variant av du
mcfly - historik på steroider med ctrl-r i terminal
neovim - en modernare variant av vim
tdrop - kör vilket program du vill som overlay i stil med guake (använd med t.ex alacritty)
bat - bättre än cat
duf - visa diskanvändning på ett lättläst sätt
exa - en bättre variant av `ls`
fd - en bättre variant av `find`
ripgrep - en bättre variant av `grep`
peek - spela in skärm/sektion som gif-animation
redshift - styr färgtemperatur på skärmen ("night mode")
tmux - kör flera terminaler i ett fönster, oslagbar
cht.sh - slå upp hjälp för progam och programmeringsspråd direkt från cli
jellyfin - mediabibliotek som kan agera backend för tex kodi
tauon music box - musikspelare med stöd för bl.a. Jellyfin
easyeffects - applicera EQ och andra ljudinställningar till hörlurar/mikrofon
ferdi - baka ihop flera chatter i samma program, t.ex Facebook Messenger, Discord och Slack

Ställer mig även bakom rekommendationerna för bitwarden, flameshot och rofi, väldigt bra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torb:

Jag forskar kliniskt och använder texteditorn Emacs för statistikprogrammering, litteraturhantering, e-post, att göra/agenda-listor och typsättning av artiklar. Det finns enorma samkörningsvinster i att integrera hela mitt arbete i ett verktyg (om än lite störigt att lära sig.)

Emacs a great operating system, lacking only a decent editor. 😉

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

bat - bättre än cat

Den där är ju ganska underlig hur den marknadsförs (i linje med din sammanfattning). Den gör något helt annat än cat och har ett mycket mer specifikt användningsområde, varför ens blanda in cat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu när många har tipsat om applikationer, och även terminalkommandon är det dags att gå deeper. Jag har alltid denna i min ~/.bashrc
alias lr='ls -ltr'

Listar filerna i kronologisk omvänd ordning, så att de filer som har blivit modifierade senast hamnar längst ned (närmast prompten). Av någon anledning finner jag det oftast den mest användbara formen av fillistning i terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

VS Code (är stark motståndare till Microsoft, men VS Code är fan sjukt bra)

Har du testat Sublime Text? Med ett fåtal plugins blir den riktigt bra, och en värdig utmanare till VS Code skulle jag tro.
CLion ska vara bra också, även om jag inte testat det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den där är ju ganska underlig hur den marknadsförs (i linje med din sammanfattning). Den gör något helt annat än cat och har ett mycket mer specifikt användningsområde, varför ens blanda in cat?

På vilket sätt gör den något helt annat än cat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har du testat Sublime Text? Med ett fåtal plugins blir den riktigt bra, och en värdig utmanare till VS Code skulle jag tro.

Som avancerad texteditor så är Sublime bra (men inte gratis, till skillnad från VS Code), men som avancerad editor som dessutom trippat en liten bit över gränsen till IDE så är jag tveksam om den verkligen via någon plugin kan få funktionalitet som matchar.

Som exempel så kan du ju i VS Code använda den integrerade debuggern på Python-koden du redigerar (sätta brytpunkter, stega runt, inspektera variabelvärden, osv); oavsett om du kör koden lokalt eller på en annan maskin över SSH. (Inte specifikt för Python enbart, men som ett konkret exempel)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

cmus - bra textbaserad mp3-spelare
notion - extremt bra tiling windowmanager

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

På vilket sätt gör den något helt annat än cat?

Själva "USP"en med bat verkar ju vara att pretty-printa saker på terminalen?

Jag förmodar att den skippar detta om bat ligger i en pipeline, i så fall går den ju att använda som cat också, men hela grejen den tillför är ju något helt annat än vad cat sysslar med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av torb:

Jag forskar kliniskt och använder texteditorn Emacs för statistikprogrammering, litteraturhantering, e-post, att göra/agenda-listor och typsättning av artiklar. Det finns enorma samkörningsvinster i att integrera hela mitt arbete i ett verktyg (om än lite störigt att lära sig.)

Har du tips på bra tillägg du använder?

Visa signatur

Operativsystem:Windows 8.1 64-bit, CPU:i5 3570K @ 3.40GHz, RAM:16.0GB @ 799MHz, Moderkort:MSI Z77A-G43, Grafik:DELL U2412M (1920x1200@60Hz), R9 390, Minne:111GB Samsung SSD 840 Series, 111GB Samsung SSD 840 EVO 120GB, 931GB Western Digital, Optiska Enheter: SH-224BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nu när många har tipsat om applikationer, och även terminalkommandon är det dags att gå deeper. Jag har alltid denna i min ~/.bashrc
alias lr='ls -ltr'

Listar filerna i kronologisk omvänd ordning, så att de filer som har blivit modifierade senast hamnar längst ned (närmast prompten). Av någon anledning finner jag det oftast den mest användbara formen av fillistning i terminalen.

Ingen -h flag?

Skrivet av evil penguin:

Som avancerad texteditor så är Sublime bra (men inte gratis, till skillnad från VS Code), men som avancerad editor som dessutom trippat en liten bit över gränsen till IDE så är jag tveksam om den verkligen via någon plugin kan få funktionalitet som matchar.

Som exempel så kan du ju i VS Code använda den integrerade debuggern på Python-koden du redigerar (sätta brytpunkter, stega runt, inspektera variabelvärden, osv); oavsett om du kör koden lokalt eller på en annan maskin över SSH. (Inte specifikt för Python enbart, men som ett konkret exempel)

Sublime är gratis på samma sätt som winrar är gratis.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Emacs a great operating system, lacking only a decent editor. 😉

EMACS - Emacs Makes Any Computer Slow=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av warferwille:

Har du tips på bra tillägg du använder?

Absolut, den här tråden behöver byta fokus till "Bra att ha-paket i Emacs"!

Grunden i mitt workflow är org-mode. Org-mode fyller dels samma funktion som markdown för att typsätta dokument (med export till Latex/pdf/odf etc) och dels har det en massa bra att göra-funktioner. Därtill finns org-ref, som integrerar kraftfull referenshantering (ansluten till pubmed, crossref etc) med org-mode-dokument och att göra-listor.

För statistiken använder jag ESS (Emacs Speaks Statistics) för att koda R och ess-view-data för kalkylarksvyer. Jag kör polymode, för att ha riktiga ESS-kodblock i artikeltexten. Jag matar ut makron från R (https://github.com/tidyverse/glue) så att jag inte behöver skriva några siffror i artikeltext (så man slipper skriva om allt när en deltagare måste exkluderas.)

E-post läser jag med mu4e, som integrerar fint med org-modes att göra-listor (så jag kan hålla inkorgen läst utan att tappa bort ohanterade email.)

Git-versionshantering så klart med fantastiska magit, komplettering med company och stavning med flycheck. För sökning använder jag ivy/swyper och jag läser artiklar med pdf-tools.

Vad kör du själv? Jag är inte så hardcore emacs-nörd och tar gärna emot bra tips på hur man kan förbättra sitt workflow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva "USP"en med bat verkar ju vara att pretty-printa saker på terminalen?

Jag förmodar att den skippar detta om bat ligger i en pipeline, i så fall går den ju att använda som cat också, men hela grejen den tillför är ju något helt annat än vad cat sysslar med.

Den pretty-printar ingenting, inte om man avser att tala om formatering, filerna visas exakt som dom är fast med syntax highlighting. Den skillnaden man har mot cat är väl att bat kliver in lite mot less också eftersom det finns en inbyggd pager, men det kan man styra själv om man vill använda eller inte.

Jag ser däremot inte vinningen med att ha bat i en pipeline, det är mest ett verktyg för att man som människa lättare ska kunna läsa filer jämfört med cat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Den pretty-printar ingenting, inte om man avser att tala om formatering, filerna visas exakt som dom är fast med syntax highlighting. Den skillnaden man har mot cat är väl att bat kliver in lite mot less också eftersom det finns en inbyggd pager, men det kan man styra själv om man vill använda eller inte.

Den första meningen motsäger sig själv i min värld, syntax highlighting är en av många saker som kan ingå i pretty-printing som jag ser det. Om du nu inte håller med om det så verkar det inte så viktigt för diskussionen, du förstår nu vad jag menar iaf.

Skrivet av Tommy:

Jag ser däremot inte vinningen med att ha bat i en pipeline, det är mest ett verktyg för att man som människa lättare ska kunna läsa filer jämfört med cat.

Precis, och just där har du kärnan i det jag vill åt; i de fall då man naturligt hade använt cat så fyller bat inget syfte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Key-Mapper - Finns många sätt att binda om tangentbord och andra enheter, men oavsett vilken distro eller verktyg jag testat så återgår jag alltid till key-mapper. Kan vara värt att nämna att razer produkter (typ naga) i allmänhet funkar skitkasst på Linux, och att man måste installera windows eller macverktyg för nästan alla tredje-parts program för hårdvaruomkonfigurering på hårdvaru-nivå, men om man väl fått en enhet att skicka något unikt så kan man därifrån använda key-mapper utan problem.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis, och just där har du kärnan i det jag vill åt; i de fall då man naturligt hade använt cat så fyller bat inget syfte.

Det är här jag tappar tråden för hur du tänker. Jag använder definitivt cat utanför pipelines, och då är det oerhört användbart att få syntax highlighting för allt möjligt som bash, go, yaml etc. Bat fyller samma funktion som cat om man är mänsklig användare, men mycket bättre. Tycker även att det är rätt talande att projektet har över 30,000 stjärnor på Github för ett så litet verktyg.

Om man vänder på frågan istället, varför skulle man som användare hellre ha cat än bat när den sistnämnda är kraftfullare och gör filer mer lättlästa (om vi bortser från diskutrymme vilket är en ickefråga)? Vill bara förstå hur din tanke är, för det känns som att jag missförstår dig nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är här jag tappar tråden för hur du tänker. Jag använder definitivt cat utanför pipelines, och då är det oerhört användbart att få syntax highlighting för allt möjligt som bash, go, yaml etc. Bat fyller samma funktion som cat om man är mänsklig användare, men mycket bättre. Tycker även att det är rätt talande att projektet har över 30,000 stjärnor på Github för ett så litet verktyg.

Om man vänder på frågan istället, varför skulle man som användare hellre ha cat än bat när den sistnämnda är kraftfullare och gör filer mer lättlästa (om vi bortser från diskutrymme vilket är en ickefråga)? Vill bara förstå hur din tanke är, för det känns som att jag missförstår dig nånstans.

Okej, då använder vi cat radikalt olika. Du måste använda cat där jag hade använt less (och där jag skulle kunna tänka mig att använda bat istället för less)

I min värld har man cat till att få läsa upp ett valfritt antal filer i en ström som man sedan antingen kan dumpa ut i en fil eller skicka in i en pipeline. Att låta den datan rinna ut i terminalen blir ofta dels alldeles för mycket och dels farligt om filerna innehåller kontrollkaraktärer, det känns som en dålig idé och känns för mig klart okoventionellt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

thefuck

Citat:

Magnificent app which corrects your previous console command.

https://github.com/nvbn/thefuck

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, då använder vi cat radikalt olika. Du måste använda cat där jag hade använt less (och där jag skulle kunna tänka mig att använda bat istället för less)

I min värld har man cat till att få läsa upp ett valfritt antal filer i en ström som man sedan antingen kan dumpa ut i en fil eller skicka in i en pipeline. Att låta den datan rinna ut i terminalen blir ofta dels alldeles för mycket och dels farligt om filerna innehåller kontrollkaraktärer, det känns som en dålig idé och känns för mig klart okoventionellt.

Dvs Useless use of cat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_(Unix)#Useless_use_of_cat

Permalänk
Medlem

Nej?

Du har t.ex. program som bara bara läser indata från stdin (inte från fil), eller som inte kan läsa flera filer, osv osv.
Samt då användingsområdet att slå ihop flera filer till en ny.

Inget av det där hör till kategorin du vill ha det till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förstår, borde haft ett frågetecken med i posten ovan.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Som avancerad texteditor så är Sublime bra (men inte gratis, till skillnad från VS Code), men som avancerad editor som dessutom trippat en liten bit över gränsen till IDE så är jag tveksam om den verkligen via någon plugin kan få funktionalitet som matchar.

Som exempel så kan du ju i VS Code använda den integrerade debuggern på Python-koden du redigerar (sätta brytpunkter, stega runt, inspektera variabelvärden, osv); oavsett om du kör koden lokalt eller på en annan maskin över SSH. (Inte specifikt för Python enbart, men som ett konkret exempel)

Exakt. Finns ju plugins som t.ex. C/C++ extension pack, där du får stöd för CMake, Doxygen osv. Du kan även sätta upp din debugger i VS Code så du kan köra den som en IDE.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Har du testat Sublime Text? Med ett fåtal plugins blir den riktigt bra, och en värdig utmanare till VS Code skulle jag tro.
CLion ska vara bra också, även om jag inte testat det själv.

Jag har testat det, men som redan påtalats är den inte gratis och har en enormt irriterande pop-up som dyker upp lite spontant. VS Code är mer kraftfull på många sätt. Du kan plugga in en debugger, Git, Atlassian (Bitbucket/JIRA) direkt in i editorn så du slipper växla mellan browser och VS Code, Docker-hantering, Jenkins och mycket mer.

Permalänk
Medlem

Sluta tjata om VScode mot Sublime.

Detta rätta svaret är, alltid, vim.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Sluta tjata om VScode mot Sublime.

Detta rätta svaret är, alltid, vim.

Varför?