Priserna på DDR5 och DDR4 sjunker första kvartalet 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Om ni vill hitta bra billigt minne så är det oftast Amazon.se man får leta på.

Jag är så sjukt försiktig med att handla från Amazon. Vill ha kvar Inet och de andra bra butikerna.

Ser inte fram emot när alla gnäller på att det inte finns några butiker kvar medans de köper allt på amazon.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Amazon tog runt 1030 för crucial 3200 MHz cl16 32 GB, ångrar mig att jag inte köpte. Bra kit som enkelt överklockas. :/

Det är Micron Rev.E antar jag. Lättklockat som sagt. Varken rev B eller E är ju B-die men för priset är det roliga minnen att leka med.

Jag slog till på micron rev-B bara för att jag tycker om att mixtra. Sen är 2x16 GB-kitten single rank, så min teori är att det kan vara lättare för minneskontrollen att köra 64 GB. Men med Daisy chain-modermodem lär det bli bökigt med fyra stickor iaf.

Hoppas på att ha roligt (läs bli frustrerad) iaf! 🤣

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är så sjukt försiktig med att handla från Amazon. Vill ha kvar Inet och de andra bra butikerna.

Ser inte fram emot när alla gnäller på att det inte finns några butiker kvar medans de köper allt på amazon.

Det är vi nog alla. Men om man måste betala nästan dubbelt så mycket bara för att inet och grabbarna är slöa på att sänka priserna, ja... Vad ska man göra?

Men i de fall då det handlar om en rimlig mersumma så handlar jag lätt på Inet eller Webhallen... Man får ju bonuspoäng för bövelen! (Plus att man kan ringa och prata med dom om skiten träffar fläkten).

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Allt handlar väl om vad som är rimligt - just nu. I nuläget behöver gemene man antagligen inte 128 gig i alla typer av datorer. Om 10-15 år är det antagligen inte särskilt mycket däremot. Svårt att bestämma vad som passar alla andra

Ja men det där hänger ihop med att OS allokerar minne för processer mer frikostigt när det finns mer minne i systemet.
Alltså har man 64 eller 128 gig i burken så kommer det se ut som att 18 gig används bara av att öppna en webläsare och lite dokument.
Det här ska inte förväxlas med vad som faktiskt behövs. Gör man om samma moment på en dator med 8 gig ram så kommer den också klara uppgiften galant - men flera gig ram över.
Jag tror att det här driver på din upplevelse av att det krävs så mycket ram - när det kanske inte krävs riktigt så mycket egentligen. Just för att du har så mycket minne i dina burkar så ser det ut som windows + enkla program behöver orimligt mycket.

Jag har själv en surfaec pro med 4 gig ram. Det börjar det bli tight med windwos 10 hehe. Upplevelsen där börjar faktiskt halta av minnesbristen ibland. Men word och webläsare igång samtidigt funkar faktiskt bra fortfarande.

Då har du ej öppna många word och chromeflikar. Nå trenden bara fortlöper hela tiden och jag minns folk som säger att de har klarat av fint med 2MB ändå idag upp till 4GB, där 8GB nog är rekommendationen för en dator där man i princip inte gör ett skit.

Angående köpa ram på amazon som vissa rekommenderar så ser jag det samma som att köpa medicin på amazon. Där man ställer vad är det värsta som kan hända? Nu finns det olika pålitliga aktörer.

Permalänk
Medlem

fick precis hem fina 32Gb ddr5 kit minnen märke Kingston Fury det är 5200mhz CL40 på dom ska precis packa upp dom och montera på mitt nya moderkort med min 12900K

dessa allså jag fick tag på och vart säger jag inte har mina hemliga källor

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Då har du ej öppna många word och chromeflikar. Nå trenden bara fortlöper hela tiden och jag minns folk som säger att de har klarat av fint med 2MB ändå idag upp till 4GB, där 8GB nog är rekommendationen för en dator där man i princip inte gör ett skit.

Angående köpa ram på amazon som vissa rekommenderar så ser jag det samma som att köpa medicin på amazon. Där man ställer vad är det värsta som kan hända? Nu finns det olika pålitliga aktörer.

Min jobbdator har 8GB RAM och det är rätt standard att köra ~20 Chrome-flikar, Word, OneNote, Skype, 4-5 interna program, Outlook m.m. Det är inte RAM som sätter begränsningen utan en seg processor.

Att behovet av RAM ökar med tiden må vara hänt men har man inga specifika krav funkar det fortfarande bra med relativt lite primärminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Då börjar konspiratoriskt lagda SweCare tro på fantasier

Ja, alla mystiska bränder, översvämningar och elfel som sedan trissat upp priserna har bara varit på låtsas. Att de flera gånger har blivit anmälda för kartellbildning har heller aldrig hänt.

https://en.wikipedia.org/wiki/DRAM_price_fixing

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det är Micron Rev.E antar jag. Lättklockat som sagt. Varken rev B eller E är ju B-die men för priset är det roliga minnen att leka med.

Jag slog till på micron rev-B bara för att jag tycker om att mixtra. Sen är 2x16 GB-kitten single rank, så min teori är att det kan vara lättare för minneskontrollen att köra 64 GB. Men med Daisy chain-modermodem lär det bli bökigt med fyra stickor iaf.

Hoppas på att ha roligt (läs bli frustrerad) iaf! 🤣

Har läst att deras 2x16 kan vara dual rank ibland också, beror lite på om man har tur eller ej.

Men ah, definitivt så är micron crucial ballistix typ alltid bästa kitet för pengarna. Tål hög MHz men inte lika bra timings som bdie, men bdie brukar kosta avsevärt mycket mer om man köper nytt från butiken.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Har läst att deras 2x16 kan vara dual rank ibland också, beror lite på om man har tur eller ej.

Men ah, definitivt så är micron crucial ballistix typ alltid bästa kitet för pengarna. Tål hög MHz men inte lika bra timings som bdie, men bdie brukar kosta avsevärt mycket mer om man köper nytt från butiken.

Deras vanliga Ballistix kan vara det ja, inte Ballistix Max. Iaf inte enligt infon jag fått.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Härligt, lägre priser är mycket välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ja, alla mystiska bränder, översvämningar och elfel som sedan trissat upp priserna har bara varit på låtsas. Att de flera gånger har blivit anmälda för kartellbildning har heller aldrig hänt.

https://en.wikipedia.org/wiki/DRAM_price_fixing

Det är inte på låtsas, det jag ifrågasätter är att tillverkarna orsakar elfel eller bränder för att priset är för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är så sjukt försiktig med att handla från Amazon. Vill ha kvar Inet och de andra bra butikerna.

Ser inte fram emot när alla gnäller på att det inte finns några butiker kvar medans de köper allt på amazon.

Sonens dator har Corsair minnen som är inköpta våren 2020. Sedan dess har jag fått RMA 2 stickor på två separata tillfällen då de bara upphört att fungera. Cred till webhallen i RMA hanteringen... Köper gärna komponenter för en slant billigare av företag som är seriösa när något slutar funka.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Då har du ej öppna många word och chromeflikar. Nå trenden bara fortlöper hela tiden och jag minns folk som säger att de har klarat av fint med 2MB ändå idag upp till 4GB, där 8GB nog är rekommendationen för en dator där man i princip inte gör ett skit.

Angående köpa ram på amazon som vissa rekommenderar så ser jag det samma som att köpa medicin på amazon. Där man ställer vad är det värsta som kan hända? Nu finns det olika pålitliga aktörer.

Hehe. Chrome. Who uses chrome anyways?
(jag gör det - på jobbet) ;).
Ja du har så rätt så. En win10 burk med 4 gig ram är knappast någon bra multitasker. Men det är faktiskt processorn (nån i5 tjolahoppsansa) som sätter störst begränsningar. Skrivmaskin för möten/youtubespelare har denna enhet blivit nedgraderad till.

Med 8 gig skulle jag kunna göra det mesta i min vardag ett tag till (fast ja, jag har 16 i alla enheter jag använder till vardags).

Vid nyköp skulle jag emellertid inte välja mindre än 16 gig på laptop och minst 32 i en stationär.
Eller ja, gärna 32 i laptop också - men jag föredrar lätt och nätt på just bärbara datorer och de lättare grejerna har rätt ofta ganska snäva/snåla minnesval fortfarande. Så en anpassning till verkligheten kring 16 på laptop ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Chrome. Who uses chrome anyways?
(jag gör det - på jobbet) ;).
Ja du har så rätt så. En win10 burk med 4 gig ram är knappast någon bra multitasker. Men det är faktiskt processorn (nån i5 tjolahoppsansa) som sätter störst begränsningar. Skrivmaskin för möten/youtubespelare har denna enhet blivit nedgraderad till.

Med 8 gig skulle jag kunna göra det mesta i min vardag ett tag till (fast ja, jag har 16 i alla enheter jag använder till vardags).

Vid nyköp skulle jag emellertid inte välja mindre än 16 gig på laptop och minst 32 i en stationär.
Eller ja, gärna 32 i laptop också - men jag föredrar lätt och nätt på just bärbara datorer och de lättare grejerna har rätt ofta ganska snäva/snåla minnesval fortfarande. Så en anpassning till verkligheten kring 16 på laptop ;).

Håller med får nästan svårt att inte rekommendera mer än 16

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det är vi nog alla. Men om man måste betala nästan dubbelt så mycket bara för att inet och grabbarna är slöa på att sänka priserna, ja... Vad ska man göra?

Men i de fall då det handlar om en rimlig mersumma så handlar jag lätt på Inet eller Webhallen... Man får ju bonuspoäng för bövelen! (Plus att man kan ringa och prata med dom om skiten träffar fläkten).

Man gör som man vill

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ja helt otroligt billigt ram har blivit.

Kollar man beggade minnen så är priserna sjukt låga.
Några hundralappar för 16 Gb.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070