Köldsprängt fönster

Permalänk
Medlem

Köldsprängt fönster

Hej alla läsare.

Jag byggde ihop ett uterum i somras från Skånska byggvaror. Följt alla bygganvisningar och instruktioner som finns. Nu när första köldknäppen kom (fick -16) en natt så har en ruta gått sönder av okänd anledning. Tydligen täcker inte några garantier detta men jag tycker att man borde kunna reklamera fönstret då det har gått sönder inom 6 månader från köp. Skånska säger att de inte ersätter några trasig fönster.
Har lagt ned en del tid för att hitta någon uppenbar anledning (sten, fågel, rörelse i byggnaden men hittar nada. Fönstret är ut mot en åker ute på landet)
Tycker bara det känns sjukt snopet att behöva köpa ett nytt.
Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Fick precis ett oväntat samtal från dem att det tar det här som en goodwill.
Kan det beror på att jag skrivit här? Skönt med upprättelse i varje fall.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det finns scysta företag än

kanske det monterats med någon "spänning" och kölden ledde den till bristningsgränsen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Glaset är ju monterat i en ram från en tillverkaren så jag misstänker ju att jag fått ett sämre exemplar.
Har ju full förståelse för att de säkert får in en jäkla drös med sjuka reklamationer från olika kunder och därmed nekar till en början.
Det drabbar ju hederligt folk med, jag hade ju inte fått nytt ifall jag inte bestridit det en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiggZon:

Glaset är ju monterat i en ram från en tillverkaren så jag misstänker ju att jag fått ett sämre exemplar.
Har ju full förståelse för att de säkert får in en jäkla drös med sjuka reklamationer från olika kunder och därmed nekar till en början.
Det drabbar ju hederligt folk med, jag hade ju inte fått nytt ifall jag inte bestridit det en del.

Frostsprängda fönster är resultat av flera olika saker, t ex att montaget inte är tillräckligt långt in mot rummet i förhållande till fasadytan (det vet du tydligast om du har mycket immiga rutor på morgon/förmiddag).
Även ett snett montage så som någon redan påpekat. Så länge fönstret funkar att öppna utan att ta emot betyder det inte att installationen är felfri t ex.
Det sistnämnda är för höga temperaturskillnader inne mot ute. -16 är lagom kallt men knappast fullständig orsak då våra vänner i norra Sverige har betydligt kyligare och därmed högre differenser.
Men med kylan ute och värmen inne kombinerat med sämre luftflöde tack vare ett nyare fönster t ex (man glömmer oftast ventilation vid fönsterbyte), så ökar du luftfuktigheten, det kan också vara en orsak, att fukt lägger sig på fel ställen och en frostsprängning kan du då inte undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Uppdatering. Fick precis ett oväntat samtal från dem att det tar det här som en goodwill.
Kan det beror på att jag skrivit här? Skönt med upprättelse i varje fall.

Nja att dom skulle hitta en tråd om dom på 3 tim är nog långsökt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nja att dom skulle hitta en tråd om dom på 3 tim är nog långsökt.

Hade det varit forumet på byggahus.se så hade man kunnat ana, men här på SC...?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Hade det varit forumet på byggahus.se så hade man kunnat ana, men här på SC...?

Underskatta ALDRIG SC

Permalänk
Medlem

Kan ju vara materialen i ramen runt rutan som ändrar storlek beroende på temperatur. Behövs inte mycket för att spränga en ruta med härdat glas. Jag sprängde ugnsluckan när jag skulle skruva tillbaka handtaget till den. Drog inte mycket alls, men skiten flög i luften. När jag kollade handtaget efter såg jag att det inte var plant. Så det blev nog fina påfrestningar...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Frostsprängda fönster är resultat av flera olika saker, t ex att montaget inte är tillräckligt långt in mot rummet i förhållande till fasadytan (det vet du tydligast om du har mycket immiga rutor på morgon/förmiddag).
Även ett snett montage så som någon redan påpekat. Så länge fönstret funkar att öppna utan att ta emot betyder det inte att installationen är felfri t ex.
Det sistnämnda är för höga temperaturskillnader inne mot ute. -16 är lagom kallt men knappast fullständig orsak då våra vänner i norra Sverige har betydligt kyligare och därmed högre differenser.
Men med kylan ute och värmen inne kombinerat med sämre luftflöde tack vare ett nyare fönster t ex (man glömmer oftast ventilation vid fönsterbyte), så ökar du luftfuktigheten, det kan också vara en orsak, att fukt lägger sig på fel ställen och en frostsprängning kan du då inte undvika

Jag har ibland imma på våra fönster under vår och höst. Inga problem än så länge efter 13 år och temperaturer ner mot -30. Hur mycket imma ska det vara innan det är "fel"?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Det sistnämnda är för höga temperaturskillnader inne mot ute. -16 är lagom kallt men knappast fullständig orsak då våra vänner i norra Sverige har betydligt kyligare och därmed högre differenser.
Men med kylan ute och värmen inne kombinerat med sämre luftflöde tack vare ett nyare fönster t ex (man glömmer oftast ventilation vid fönsterbyte), så ökar du luftfuktigheten, det kan också vara en orsak, att fukt lägger sig på fel ställen och en frostsprängning kan du då inte undvika

Aa inte ens hört om ett fönster i en bastu som gått sönder och då pratar vi 60-110c inne och kanske -30 ute.

Hade varit lite skrämmande om fönster började gå sönder bara får att det blev lite kallt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Aa inte ens hört om ett fönster i en bastu som gått sönder och då pratar vi 60-110c inne och kanske -30 ute.

Hade varit lite skrämmande om fönster började gå sönder bara får att det blev lite kallt

Bastufönster är härdat fönster på alla glas, är det 2-glas så är det härdat på bägge, 3-glas på samtliga tre.
Mao betydligt stryktåligare än t ex ett icke härdat glas.

Man måste även tänka på att "förr i tiden" så läckte energi genom både väggar och fönster. Idag tätar man som fan överallt och fönster får alltså ta mer stryk än tidigare, då är det viktigt hur man installerar fönstret helt "plötsligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Bastufönster är härdat fönster på alla glas, är det 2-glas så är det härdat på bägge, 3-glas på samtliga tre.
Mao betydligt stryktåligare än t ex ett icke härdat glas.

Man måste även tänka på att "förr i tiden" så läckte energi genom både väggar och fönster. Idag tätar man som fan överallt och fönster får alltså ta mer stryk än tidigare, då är det viktigt hur man installerar fönstret helt "plötsligt"

Tror du tänker på den invändiga dörren?

Kan lova att nästan alla bastus hemma som har fönster utåt har vanliga fönster och är inte helt ovanligt med bara ett glas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Tror du tänker på den invändiga dörren?

Kan lova att nästan alla bastus hemma som har fönster utåt har vanliga fönster och är inte helt ovanligt med bara ett glas.

Att värma glas går bra om det görs sakta och det kan röra sig, bastufönster lär inte gå sönder av temp om de är korrekt monterade och man inte gör nått dumt typ slänger vatten på dem så att tempen ändras väldigt fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Tror du tänker på den invändiga dörren?

Kan lova att nästan alla bastus hemma som har fönster utåt har vanliga fönster och är inte helt ovanligt med bara ett glas.

Nej det gör jag inte.
Inte helt omöjligt men det var inte jag som tog upp bastuargumentet tyvärr. Nu handlar det om ett eventuellt köldsprängt fönster och potentiella orsaker bakom det kan vara flera, några jag har rabblat upp.

Sedan kommenterade någon om att skillnaden i värme inne/ute i bastu är ju betydligt högre och därmed... osv...

Om det nu är som du säger, ett glas, skitbra. Det är till och med en bättre förutsättning för att ett glas (glas+karm=fönster) ska klara sig mot temp skillnaden eftersom energin åker ju mer eller mindre rätt igenom det, det finns alltså ingen argon i en kassett, eftersom en kassett inte finns, som ska dämpa energin ut att komma in, och energin in att komma ut.

Är det kopplat 2-glas (1+1), är det mer eller mindre samma sak, speciellt om de är av äldre modell.
Så fort du kommer till mer moderna fönster så tätar dem bättre, t ex 3-glas fönster.
Om du då har väggar som tätar ordentligt så är akilleshälen i konstruktionen = fönstret, det får ta mest stryk. Är det också felmonterat så tar det ojämnt mycket stryk. Är glaset inte härdat så är det ett "svagare" glas än om det vore härdat. Ett "bastufönster" som det heter idag, har alla glasytor härdade just av dessa anledningar jag förklarat. Science bitch!

Men nog raljerat om fönster, jag är ingen expert om aktuella orsaken till det krackelerade fönstret, det blev bara lite för tekniskt märker jag.

Permalänk
Medlem

Trodde nog aldrig att tråden skulle få så här många visningar. Kul att det engagerar men antar att det gör så när det är märkliga händelser som man själv kan relatera till.
Fönstret i fråga om är i ett uterum som inte har någon uppvärmning alls. Står på tralldäck. Kikade in i ram konstruktionen till glaset och det ser ganska genomtänkt ut på så vis att det går en gummitätning runt om glaset till stålramen samt att även vad jag tror, har lite rörelsemån i sin karm.
Nu sitter ett nytt på plats, hoppas att jag slipper några fler krossningar för satans va glas jag har fått plocka upp. Vinden ville sprida ut det =( och jag va inte smart nog att plasta in skiten tidigt nog.