Permalänk
Medlem

jag kollade på bbb VDSL

först så kollade jag på deras sida & såg att jag kunde få 10/9 (kunde jag inte för 2veckor sedan) blev himskans glad men lite brydd för jag sitter inkopplad på ett KC under örbystn 980m kabel har jag, jag trodde inte dom skulle instalera in VDSL på KC:n men så är det nog för jag har ca 3000m till örbystn så det kan inte vara meningen att dom ska trunka det. så det finns nog hopp för många att få VDSL eller så vet inte bbb vad dom lovar...jag ringde givetvis till bbb å tjöta med en krumilur där & han sa samma sak att jag kunde få 10/9. tyvär verkade han inte förstå vad jag menade när jag sa att jag va kopplad till ett KC, hoppas dom har koll på det ändå så jag får 10/9.. skulle vara utbyggt å klart om 2-4veckor.

Visa signatur

10100111001

Permalänk

samma sak för mig, jag sitter med på en KC och jag har pratat med dom, snackade både med dom på vanliga suporten och den tekniska suporten och
jag ville vara 100% säker sa jag så jag kan säga upp mitt nuvarande internetabb, och han lovade att jag skulle få det och att även understationer byggs ut....

Permalänk
Medlem

Hoppas inte för mycket, gick på samma nit själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Hoppas inte för mycket, gick på samma nit själv.

vad menar du? av vilka? om det är BBB så behöver du ju inte gått på någon nit..... bostream bygger inte på understationer men bbb säger ju att dom gör det och dom borde ju inte ljuga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
vad menar du? av vilka? om det är BBB så behöver du ju inte gått på någon nit..... bostream bygger inte på understationer men bbb säger ju att dom gör det och dom borde ju inte ljuga.

Ok, jag kan ju dra min lilla story.
Jag gick in på BBB:s sida för några veckor sen, som vanligt det första man gjorde när man vakna på morgonen.
Till min stora glädje och förvånging såg jag då att jag skulle kunna få deras vdsl.
La självklart in en beställning på momangen. Jag hade redan innan kollat på "stationfinder-sidan"
så jag visste att jag var kopplad till en understation. Under tiden jag väntade på min bekräftelse
började jag läsa otäcka rykten här på swec, rykten om att vdsl inte gick att få om man tillhörde
understationer. Satan, tänkte jag. Ringde därför BBB för att fråga hur det låg till. Hon jag snackade
med verkade inte veta vad jag pratade om, men däremot visste hon att jag skulle kunna få vdsl.
Yes, tänkte jag, ryktena måste vara falska. Dessa rykten hörde jag dock även från annat håll, så
tänkte det var bäst att ringa och kolla igen, för att vara på den säkra sidan. Ville ju liksom inte gå
runt och tro att jag skulle få 10 mbit, för att sedan bli vansinnigt besviken. Sagt och gjort, jag
ringde upp till kundtjänst och fick efter 20 minuters väntan snacka med en rätt trevlig kille. Frågade
då vilken hastighet jag skulle få, och att jag inte orkade vänta på bekräftelsebrevet för att få reda
på det. Fick då till svar att jag bara hade 800 meter till stationen, och därför skulle få 12 mbit in och
9 mbit ut. YES, tänkte jag då, men sen kom det, som en schock:
Han: eller vänta.
Jag: ok?
Han: Jag ser att du är kopplad till en understation.
Jag: Jaha?
Han: Då kan vi tyvärr inte erbjuda tjänsten.
Jag: Hepp?
Han: Hej då.
Jag: Klick.

Fick några dagar senare ett brev från BBB. I det brevet stod det att de efter närmare undersökning
kommit fram till att de inte kan erbjuda tjänsten på den adress jag angivit.
Skriver detta för att ni ska förstå att det inte är säkert att ni kommer kunna få tjänsten, så att ett
sådant brev jag fick slipper komma som en schock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gick in på BBB:s sida för några veckor sen, som vanligt det första man gjorde när man vakna på morgonen.
Till min stora glädje och förvånging såg jag då att jag skulle kunna få deras vdsl.
La självklart in en beställning på momangen. Jag hade redan innan kollat på "stationfinder-sidan"
så jag visste att jag var kopplad till en understation. Under tiden jag väntade på min bekräftelse
började jag läsa otäcka rykten här på swec, rykten om att vdsl inte gick att få om man tillhörde
understationer. Satan, tänkte jag. Ringde därför BBB för att fråga hur det låg till. Hon jag snackade
med verkade inte veta vad jag pratade om, men däremot visste hon att jag skulle kunna få vdsl.
Yes, tänkte jag, ryktena måste vara falska. Dessa rykten hörde jag dock även från annat håll, så
tänkte det var bäst att ringa och kolla igen, för att vara på den säkra sidan. Ville ju liksom inte gå
runt och tro att jag skulle få 10 mbit, för att sedan bli vansinnigt besviken. Sagt och gjort, jag
ringde upp till kundtjänst och fick efter 20 minuters väntan snacka med en rätt trevlig kille. Frågade
då vilken hastighet jag skulle få, och att jag inte orkade vänta på bekräftelsebrevet för att få reda
på det. Fick då till svar att jag bara hade 800 meter till stationen, och därför skulle få 12 mbit in och

Fick några dagar senare ett brev från BBB. I det brevet stod det att de efter närmare undersökning
Skriver detta för att ni ska förstå att det inte är säkert att ni kommer kunna få tjänsten, så att ett

mjo jag räknar inte med att få vdsl...låt inte som han jag pratade med hade så stor koll:(
jag hoppas att han är ett undantag lite surt om dom sitter å lovar vdsl åsså får man bara adsl

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

vad jag har hört så varken gräver bbb/bostream fiber till stn eller bygger vdslstativ utan hyr det av skanova

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
mjo jag räknar inte med att få vdsl...låt inte som han jag pratade med hade så stor koll:(
jag hoppas att han är ett undantag lite surt om dom sitter å lovar vdsl åsså får man bara adsl

Jag hoppas du inte menar deras adsl på 8 mbit in och 1 mbit ut utan vanligt adsl på 0.5 mbit.
Bor man på en understation de inte bygger ut kan man nämligen inte få varken vdsl eller adsl från BBB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hoppas du inte menar deras adsl på 8 mbit in och 1 mbit ut utan vanligt adsl på 0.5 mbit.
Bor man på en understation de inte bygger ut kan man nämligen inte få varken vdsl eller adsl från BBB.

åfan varför inte?
ska dom bygga ut för att man ska få 8 åxå?

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

nää, va jag hörst är det just det de inte gör, de hyr inte av skanova utan av Utfors. men det kan ju oxå ett rent rykte, precis som skanova grejjen. vem vet mer än BBB.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

åfan varför inte?

De som är kopplade till en station som BBB bygger ut kan få vdsl, men om man bor för långt bort så får man adsl till max istället vilket ligger på 8Mbit ner och 1Mbit upp.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nää, va jag hörst är det just det de inte gör, de hyr inte av skanova utan av Utfors. men det kan ju oxå ett rent rykte, precis som skanova grejjen. vem vet mer än BBB.

jopp är ju bara rykte men jag vet inte om utfors har så mycket fiber till alla stn men jag vet att skanova har lite fiber...bbb har jag bara pratat med en gång å han jag surrade med visste inte mycket;)

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

åfan varför inte?

Man kan bara få 8/1 om man tillhör en station dem byggt ut men bor för långt ifrån för att få 12/9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan bara få 8/1 om man tillhör en station dem byggt ut men bor för långt ifrån för att få 12/9.

oki surt då får jag bara 6/1 eller vad det blir då:(

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Citat:

ajdå.... det va en tråkig historia
men alltså du fick inget bekräftelse brev då eller? utan du fick bara det brevet där det stog att du inte kunde få?

jag kan dra min historia med då om det nu e någon som orkar läsa
den 8 juli dundrar jag in på BBB:s sida mitt i natten och upptäcker att jag kan beställa av dom så det gör jag naturligtvis, grejen är att jag vet att jag är kopplad till en KC och tycker att om inte bostream bygger ut där så gör antagligen inte bredbandsbolaget det heller.
Så det första jag gör på morgonen är att ringa dom på bbb och kollar med dom.
Mycke riktigt.... som svar får jag nä tyvärr så kan du inte få för din station är inte utbyggd. jaja tänkte jag, det va som jag trodde.
Men igår 15 juli så fick jag ett mail där det stog att vecka 41 så skulle jag få mitt bredband och att dom håller på att installerar i min station nu.
Jag fick desutom ett bekräftelse brev hemskickat där dom välkommnade mig som kund hoss bredbandsbolaget.
vafan! tänkte jag, jag ringer givetvis upp och snackar med dom då.

jag: ni sa till mig för en vecka sen att jag inte kunde få bredband?
hon: jo det kan du
jag: men jag är kopplad på en understation, är du säker?
hon: jag ser att dom har kollat upp din telelednig den 11 juli och du ska få den snabba, det som står i brevet stämmer.
jag: det låter ju riktigt bra men kan du lova till 100% för jag vill säga upp min nuvarande isp då.
hon: ja det kan jag... men jag kan koppla dig till teknisk support om du vill
jag: ok låter bra

samma samtal utspelar sig ungefär + att han säger att dom bygger ut understationer.
så allt talar ju för det trots allt...
en annan sak med... när man precis hade beställt vi deras hemsida så fick man ett mail där det bland annat stog såhär

"Om du ska säga upp ditt gamla abonnemang själv, ber vi dig vänta med det tills du fått bekräftelsebrevet i din brevlåda."

och nu har jag ju fått det ju.... så vafan... + att jag även tvingade min flickvän att ringa och kolla upp det med dom med. den som hon pratade med på suporten sa att den som sagt nej till mig förra vecka antagligen inte visste vad han pratade om.

fördjävligt att det ska behöva va så svårt att lita på vad folk säger
men jag e posetiv nu iallafall... för om jag inte får det så får bbb fan betala anslutningsavgiften till min isp igen som jag ska säga upp nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

ajdå.... det va en tråkig historia
men alltså du fick inget bekräftelse brev då eller? utan du fick bara det brevet där det stog att du inte kunde få?

jag kan dra min historia med då om det nu e någon som orkar läsa
den 8 juli dundrar jag in på BBB:s sida mitt i natten och upptäcker att jag kan beställa av dom så det gör jag naturligtvis, grejen är att jag vet att jag är kopplad till en KC och tycker att om inte bostream bygger ut där så gör antagligen inte bredbandsbolaget det heller.
Så det första jag gör på morgonen är att ringa dom på bbb och kollar med dom.
Mycke riktigt.... som svar får jag nä tyvärr så kan du inte få för din station är inte utbyggd. jaja tänkte jag, det va som jag trodde.
Men igår 15 juli så fick jag ett mail där det stog att vecka 41 så skulle jag få mitt bredband och att dom håller på att installerar i min station nu.
Jag fick desutom ett bekräftelse brev hemskickat där dom välkommnade mig som kund hoss bredbandsbolaget.
vafan! tänkte jag, jag ringer givetvis upp och snackar med dom då.

jag: ni sa till mig för en vecka sen att jag inte kunde få bredband?
hon: jo det kan du
jag: men jag är kopplad på en understation, är du säker?
hon: jag ser att dom har kollat upp din telelednig den 11 juli och du ska få den snabba, det som står i brevet stämmer.
jag: det låter ju riktigt bra men kan du lova till 100% för jag vill säga upp min nuvarande isp då.
hon: ja det kan jag... men jag kan koppla dig till teknisk support om du vill
jag: ok låter bra

samma samtal utspelar sig ungefär + att han säger att dom bygger ut understationer.
så allt talar ju för det trots allt...
en annan sak med... när man precis hade beställt vi deras hemsida så fick man ett mail där det bland annat stog såhär

"Om du ska säga upp ditt gamla abonnemang själv, ber vi dig vänta med det tills du fått bekräftelsebrevet i din brevlåda."

och nu har jag ju fått det ju.... så vafan... + att jag även tvingade min flickvän att ringa och kolla upp det med dom med. den som hon pratade med på suporten sa att den som sagt nej till mig förra vecka antagligen inte visste vad han pratade om.

fördjävligt att det ska behöva va så svårt att lita på vad folk säger
men jag e posetiv nu iallafall... för om jag inte får det så får bbb fan betala anslutningsavgiften till min isp igen som jag ska säga upp nu.

Ok, det där kan stämma för när jag ringde och pratade med dem förrut så sa de att de kunde
bygga ut vissa understationer som inte var kopplade på ett speciellt sätt. Dessa understationer
var tydligen som huvudstationer fast dem stod som understationer på pappret. Tyvärr så va det
mycket få understationer som var av den typen, men du kanske hade tur.
Jag fick alltså inget bekräftelsebrev, utan bara ett otäckt kort brev där det stod lite om att de
inte sagt upp min förra isp och att jag inte kunde få tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

oki surt då får jag bara 6/1 eller vad det blir då:(

Hur ska du kunna få 6/1, vilken leverantör erbjuder det?

Permalänk
Citat:

Hur ska du kunna få 6/1, vilken leverantör erbjuder det?

http://www.idg.se/ArticlePages/200306/25/20030625151116_CS/20...

Permalänk
Medlem

Förmodligen får man väl pröjsa per Mb om man laddar ner mycket med Telia. Då avstår jag hellre.

Permalänk
Medlem

thats life

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

BBB har egen utrustning på plats och hyr bara kopparparet till kunden precis som bostream.
Fiber ansluter sedan stationen till det vanliga nätet, där av skälet till att de väljer redan anslutna städer först, billigast så.

Understationer ansluts, fråga mig inte varför....antar att det är i väldigt sällsynta fall då andra operatörer säger bestämt nej.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

vad jag har hört så varken gräver bbb/bostream fiber till stn eller bygger vdslstativ utan hyr det av skanova

både ja och nej...dom drar fiber till station JA men dom måste anlita Skanova att bygga i stationen som rimligtvis ägs av skanova. Skanova "underhåller" station och koppar tråden...

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
både ja och nej...dom drar fiber till station JA men dom måste anlita Skanova att bygga i stationen som rimligtvis ägs av skanova. Skanova "underhåller" station och koppar tråden...

bbb äger VDSL/ADSL korten & en bitkabel inne på stn men jag har inte sett att dom gräver ner nå fiber till alla stn dom finns instalerade på. men det kan ju vara så att dom har skottat ner sin fiber för flera år sedan, inte för att jag tror det men

Visa signatur

10100111001