Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel bekräftar av misstag namngivning för grafikkorten Arc

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar av misstag namngivning för grafikkorten Arc

Intel släppte av misstag drivrutiner som innehöll information om namngivningsschema för fyra modeller ur Arc "Alchemist"-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kunde de inte hitta på bättre än bokstavligen samma som världens största flygplan?

Permalänk
Medlem

Och...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som haft problem med Intel Download Center? Senaste dagarna går det inte söka efter drivrutiner, får bara upp mumbojumboresultat när jag klickar på de olika kategorierna där.

Permalänk
Medlem

Intel känns alltid som låsta i tiden. Dessa namn luktar beige cubical lång väg i min värld.

Permalänk
Medlem

Namnen kanske gör hem i målgruppen vuxna som inte gillar rgb och gaming

Permalänk
Medlem

Börjar tro att de flesta "läckor" eller "misstag" av detta slag inte är något annat än planerad marknadsföring. Bygg hype utan att lova något eftersom "läckor" kan vara felaktiga.

Permalänk
Medlem

Då hade de döpt kortet till An-225
A380 är bara världens största passagerarflyg.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225

Permalänk
Medlem

”tillverkades bara i ett exemplar”

Tycker nog inte riktigt det är jämförbart, men visst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”tillverkades bara i ett exemplar”

Tycker nog inte riktigt det är jämförbart, men visst...

Världens högsta byggnad finns bara i ett exemplar, eller räknas inte den då?

Permalänk
Medlem

Vad är det med databranschen och att "av misstag" släppa information om sina produkter? Det händer ju hela tiden och nästan aldrig i någon annan bransch. Man får intrycket av att det inte alls är av misstag utan bara för att öka hajpen kring de egna produkterna.

Permalänk
Medlem

Kanske ett tecken på vilken ljudnivå deras kort kommer ha 8)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Kanske ett tecken på vilken ljudnivå deras kort kommer ha 8)

Gäller även att kolla noga på vad man lägger i varukorgen för prislappen lär vara i samma nivå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Världens högsta byggnad finns bara i ett exemplar, eller räknas inte den då?

Inte alls det jag sa. Jag jämförde produktserier och kända varumärken/namn. Att haka upp sig på en sådan detalj är definitionen av småaktigt...

Jag hade självklart kunnat lägga till mer beskrivande ord för att förklara detta, och det är verkligen inte som att jag inte vet att det andra planet existerar heller...

Men det planet är ju inte heller störst sett till intern volym, så att kalla det störst är inte heller glasklart...

Hade jag skrivit ’alla kategorier’ så hade jag haft fel, men att kalla A380 störst är inte fel enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte alls det jag sa. Jag jämförde produktserier och kända varumärken/namn. Att haka upp sig på en sådan detalj är definitionen av småaktigt...

Jag hade självklart kunnat lägga till mer beskrivande ord för att förklara detta, och det är verkligen inte som att jag inte vet att det andra planet existerar heller...

Men det planet är ju inte heller störst sett till intern volym, så att kalla det störst är inte heller glasklart...

Hade jag skrivit ’alla kategorier’ så hade jag haft fel, men att kalla A380 störst är inte fel enligt mig

Nu gör du saker större än vad de är. God Jul!

Permalänk
Medlem

Som ni säger här måste även jag undra varför de valde samma namnserie som Airbus? Märkligt.

Men det blir väl A480, A450 osv osv nästa generation. Så det är tillfälligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Börjar tro att de flesta "läckor" eller "misstag" av detta slag inte är något annat än planerad marknadsföring. Bygg hype utan att lova något eftersom "läckor" kan vara felaktiga.

Det fungerar, så verkar vara en bra plan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Som ni säger här måste även jag undra varför de valde samma namnserie som Airbus? Märkligt.

Ja. Risken att förväxla ett passagerarplan med ett grafikkort är ju överhängande.

Skandal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ja. Risken att förväxla ett passagerarplan med ett grafikkort är ju överhängande.

Skandal!

Båda kan ju förhoppningsvis ta oss till nya ställen, hur åkte du senast till en paradisö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Världens högsta byggnad finns bara i ett exemplar, eller räknas inte den då?

Jag kan tycka att det är en skillnad på saker som är menat att vara unika eller saker som är menat att vara serieproducerade/masstillverkade.

Däremot skulle man avsiktligt kunna ta ett exempel på något som bara finns i ett exemplar eller ett fåtal exemplar och använda det som en pik mot att korten bara kommer att finnas i små volymer.

Permalänk

För ovanlighetens skull hade ju Intel här helt fria händer att välja modellseriebeteckningar, utan någon historik att bekymra sig över.

Vad skulle man kunna valt istället tycker ni?

Permalänk
Medlem

A180? Varför börja på serie 3 när man börjar från noll?
Om det kommer en lågbudget 180 och prestandakorten 580/780/980 så kanske. Då ligger man någorlunda i samma system som på cpu-sidan.
Amd började am4 med x370 och b350. Jag tror inte sista am3-chipset hette 270, (eller har jag fel?) så där var var man också aningen ologiska.

Gamla kort som radeon 9000-serien var 9100, 9500, 9700 mm.
Nvidias geforce 6200, 6600 och 6800.
Första siffran är en generationsidentifierare, den andra prestandaklassningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

För ovanlighetens skull hade ju Intel här helt fria händer att välja modellseriebeteckningar, utan någon historik att bekymra sig över.

Vad skulle man kunna valt istället tycker ni?

Det är första serien, så rimligt vore att börja på 1-nånting.

Enklaste skulle kunna heta 110, mest avancerade 190.
ARC 110
ARC 120
ARC 130
ARC 140
ARC 150
ARC 160
ARC 170
ARC 180
ARC 190

Då finns ändå möjlighet att expandera med t ex 105, 145 och 195 om man vill göra en refresh med lite annan prestanda inom samma serie. Vill man ha möjlighet till flera refresher kanske man kan köra 3 och 7 i stället för fem, så att den uppgraderade versionen av ARC 140 heter ARC 143, och nästa igen ARC 147. Men bäst är förstås att man ger fan i att göra massa mellanversioner.

Nästa generation följer samma mönster men har en 2:a som första siffra. Enkelt och tydligt för konsumenterna. Elegant och lättbegripligt. Med min föreslagna numrering har man tio år på sig innan det tar slut, om man nu verkligen släpper nya generationer varje år. Med kadensen som AMD och Nvidia håller, klarar sig namnserien i uppåt 20 år!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men det blir väl A480, A450 osv osv nästa generation. Så det är tillfälligt.

A:et står nog för Alchemist, så nästa generation kan starta med B(attlemage).

Skrivet av grönbladh:

A180? Varför börja på serie 3 när man börjar från noll?

Antar att de vill ha någonting som påminner om RTX 30-serien. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

För ovanlighetens skull hade ju Intel här helt fria händer att välja modellseriebeteckningar, utan någon historik att bekymra sig över.

Vad skulle man kunna valt istället tycker ni?

3060
3070
3080

Finns väl ingen som använder det

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ja. Risken att förväxla ett passagerarplan med ett grafikkort är ju överhängande.

Skandal!

Ljudvolym hos grafikkortsfläktar har jag ofta hört jämföras med ett jetplan.....

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte med marknadsföring och kanske inte borde göra det heller

Men självklart att modellerna ska heta: clArc, pArc och spArc

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Ljudvolym hos grafikkortsfläktar har jag ofta hört jämföras med ett jetplan.....

Jag har andra mer kroppsnära ljud i samma härad, fast kanske mer åt rymdraketshållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

A180? Varför börja på serie 3 när man börjar från noll?

Det är samma anledning som varför Microsoft döpte sin andra konsol till Xbox 360 då det andra laget hade en siffra som började 3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

A:et står nog för Alchemist, så nästa generation kan starta med B(attlemage).

Detta skulle ju göra allt otroligt förvirrande då nästa serie efter inte skulle vara "C".

Men det är ju klart, inte ens den mest inbitna hårdvarunörden kan dechiffrera Intels logik på produktnamn på mobila CPUer. Så du kanske har rätt.