Trasig Netgear Readynas Ultra 4 Plus laga eller skrota och alternativ fillagring

Permalänk
Medlem

Trasig Netgear Readynas Ultra 4 Plus laga eller skrota och alternativ fillagring

Har följande problem.
En Netgear Readynas Ultra 4 Plus raid X (5) slutade fungera, reagerade inte på normal nedstängning, så det blev kofotmetoden.
Plockade ur dom fyra diskarna ( nu 3 bara) för att försöka köra återvinning av original filmfiler, men har inte haft lust på ett tag, har några funderingar jag vill testa i forumet innan jag börjar, men det blir uppdelat

1. Är det värt att lägga arbete på att laga en Ultra 4, och om man får igång den, hur stora chanser är det att man kan läsa filerna normalt. Samma sak om man får tag i en Begagnad av samma typ

2. Raid återvinning , har läst lite, men vad är erfarenhet att få ut fungerande filmfiler
Tips på hyfsat enkla program, om det finns.

3, Att jag valde en Nas för övertron på säkerheten att skydda filer med systemet. Något jag övergett och nu kör med lösa diskar i Deltaco 2 disk dockningsstation och 2 kopior på olika diskar + arbetsfiler i datorn

Fungerar , men ibland krångel med åtkomst ( initiering) efter flytt mellan datorer, Win 7 + Win 10

Var hittar jag beskrivning hur diskarna skall konfigureras på bästa sätt har för närvarande ca 15 st upp till 4TB, undviker riktig stora diskar för det blir så mycket som förvinner vid ett haveri

Permalänk
Medlem

Jag har ingen readynas själv längre men såvitt jag förstår så kör de numera btrfs ovanpå md-raid. Dvs i princip standard linux-komponenter.
Med det som underlag så skulle jag säga följande:
1) Om du har alla diskar och stoppar in dem i samma ordning så är sannolikheten stor att den kommer att kunna läsa filerna.

2) om du har alla diskar och kan koppla in dessa i en dator där du kör linux (eller bara startar någon live-installation som klarar btrfs och mdraid) så bör du kunna bygga ihop dessa. Du säger att du har 3 kvar, betyder det att en disk skrivits över ?

3) Nas är inte backup, det är ett praktiskt sätt att samla information från exempelvis flera datorer men man behöver fortfarande en lösning för backup om man har data som man anser viktig. Dessutom är det en bra ide att ha en backup offsite (utanför huset) för att vara säker på att informationen finns kvar.

Permalänk
Medlem

Fattas en disk i RAID5-seten så brukar inte automontering funka längre i tex. Ubuntu utan man får handjaga mdadm och läsa dess manual då det är disken som saknas som stör automatiken (avsiktligt för att man inte skall missa att en disk inte fungerar och tvinga fram åtgärd typ.)

BTRFS för datalagringen i en modernare NAS (tidigare var det ext3 eller ext4) ligger på en mdadm-RAID så det viktiga är att få ihop dem först och när den är ihopsatt brukar filsystemet i md-enheten (ofta md128) detekteras automatiskt och filsystemet monteras oftast under /media/användare/raid-namn och under detta har du filträdet.

Obs det finns oftast 3 partitioner på var disk första partitionen är OS-filsystemet, andra partitionen är för swap och 3' partitionen brukar vara den partitionen som lagrar data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agadiver:

Har följande problem.
En Netgear Readynas Ultra 4 Plus raid X (5) slutade fungera, reagerade inte på normal nedstängning, så det blev kofotmetoden.
Plockade ur dom fyra diskarna ( nu 3 bara) för att försöka köra återvinning av original filmfiler, men har inte haft lust på ett tag, har några funderingar jag vill testa i forumet innan jag börjar, men det blir uppdelat

1. Är det värt att lägga arbete på att laga en Ultra 4, och om man får igång den, hur stora chanser är det att man kan läsa filerna normalt. Samma sak om man får tag i en Begagnad av samma typ

2. Raid återvinning , har läst lite, men vad är erfarenhet att få ut fungerande filmfiler
Tips på hyfsat enkla program, om det finns.

3, Att jag valde en Nas för övertron på säkerheten att skydda filer med systemet. Något jag övergett och nu kör med lösa diskar i Deltaco 2 disk dockningsstation och 2 kopior på olika diskar + arbetsfiler i datorn

Fungerar , men ibland krångel med åtkomst ( initiering) efter flytt mellan datorer, Win 7 + Win 10

Var hittar jag beskrivning hur diskarna skall konfigureras på bästa sätt har för närvarande ca 15 st upp till 4TB, undviker riktig stora diskar för det blir så mycket som förvinner vid ett haveri

Installerade precis senaste OS (OS6) på min gamla Ultra 4 Plus vilket gör den till en modern NAS (nästan).
Så kanske dina filer är puts väck, men jag tycker nog att själva NAS'en har lite kvar att ge.
NAS'en är väldigt lätt att plocka isär och rengöra, allt är skruvat och i metall
Det kan ju faktiskt vara så att din är igenbeckad med damm och därför krashat p.g.a. överhettning.
Eller så kan det vara en disk som inte är OK, taskiga diskar kan ju ibland göra så att saker tar extremt lång tid och därmed "krashar" systemet ()fast det itne borde göra det).

https://community.netgear.com/t5/Using-your-ReadyNAS-in-Busin...

Så kort sagt, pillra isär den i sina beståndsdelar och gör rent allt du kan hitta.
Glöm inte nätdelen.
Kontaktspray är bra för alla...kontakter.
Kolla diskhälsan i en annan dator, gissar på att du kanske hittar nånting här.
Upgradera BIOS först sen OS, kolla länken ovan
OBS! detta rensar diskarna du har i den!
Och min NAS hoppade inte igång av sig själv utan krävde en återställning.
Men nu fungerar gamlingen fin-fint igen.