Vad tror ni om detta bygget, plus ett rtx 3070 ti (finns inte i lager hos inet i skrivande stund så lade inte till det)?
Är lite osäker på chassit, undrar om det har tillräckligt bra luftflöde/kylning. Om det duger, är det värt att köpa andra fläktar än de som följer med (2x140mm)? Vill ha ett tyst chassi utan fönstersida.
Avseende din build tror jag ditt moderkort kan uppgraderas till mitt val nedan (efter att ha läst på om reviews mellan olika Z690 kort). SSD valet är bra. RAM kanske borde uppgraderas till CL 18 mitt val kostar 1290 kr. Avseende CPU tror jag att I5-12600K räcker för gaming och såvida du inte har en GTX 3080 eller bättre så kommer inte din CPU att vara den begränsande komponenten så här kanske du kan nedgradera för att spara ca 1500 utan en större prestandaförlust. Men om du spelar CPU krävande spel i 1080p så är skillnaden mellan I5-12600K och I7-12700K större.
Jag är också i processen att bygga något liknande för enbart gaming i 1440p 144 Hz. Kommer välja 3070/3070 TI beroende på pris och tillgänglighet. Därtill I5-12600K, Gigabyte Z690 GAMING X DDR4, Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB CL 18 och samma SSD. Avseende chassi och extra fläktar har jag ingen större aning men tror Corsair 4000D Airflow + extra fläktar + CPU fläkt behövs men här är jag osäker. Önskar helst en svart PC utan RBG som inte låter som en lövblåsare.
Tack för tips. Jag bytte ut moderkortet till det du föreslog och valde ett annat chassi som verkar balanserat mellan bra luftflöde och ljudnivå (efter att ha kollat på reviews). Gillar också att det har 2 usb-portar på fronten då jag sitter på ett tangentbord som kräver 2 usb-portar och två 3.5mm. Tycker chassit är lite snyggare också.
Corsair 4000D Airflow verkar helt okej det med, speciellt om man uppgraderar från stock-fläktarna. Men känns som att det har lite sämre byggkvalitet och även luftflöde/temp out of the box (är ju något billigare iofs). Tänkte i alla fall köra på de fläktar som kommer med och uppgradera ifall det behövs. Kör även på CPU-fläkten Noctua NH-U12A Chromax Black.
Angående processor så lär jag stanna på i7an, och RAM-minnet på 3600MHz överskrider standardhastigheten hos moderkortet. Behöver man överklocka för att uppnå kompatibilitet här? Vill undvika att göra det i så fall, så lär stanna på 3200MHz där.
Tror du denna versionen av bygget (fortfarande inklusive 3070 TI) är bättre?
Finns det en anledning att du vill ha det nätaggregatet? Du kan utan problem spara några hundralappar och gå på ett Corsair RM850X eller Seasonic FOCUS GX 850W.
Finns det en anledning att du vill ha det nätaggregatet? Du kan utan problem spara några hundralappar och gå på ett Corsair RM850X eller Seasonic FOCUS GX 850W.
Tack, bra tips. Anledningen var väl kvalitet, men om dessa duger i princip lika bra så är det ju inte värt att betala 600-900 kr mer för marginell skillnad.