Anmäl dig till Roborock Challenge!

Juristprogrammet och datorspel - funkar det?

Permalänk

Juristprogrammet och datorspel - funkar det?

Hej allihopa! (förlåt för långt meddelande!)

Anledningen till att jag postar i detta forum beror nog på att många av er har pluggat eller pluggar på universitetet. Det är nämligen så att jag pluggar på juristprogrammet i Lund. Det är förstås väldigt kul, men det betyder också mycket plugg. Eftersom jag tog studenten detta år började jag plugga direkt och då jag visste att datorspelandet skulle påverka både mitt sociala studentliv samt mina studier. Då gjorde jag det smarta valet att ge min dator till min syster. Jag visste också att det skulle vara ansträngande att flytta min dator från Stockholm till Lund inför flytten, men främsta anledningen var pga dess påverkan.
Jag kan klara mig galant utan en speldator, men det känns verkligen som att något saknas; eller snarare att jag saknar något. Fastän jag pluggar väldigt mycket, kanske 6h/dag och under tentaperioder från 9-21 så har jag ju fortfarande tid för annat.
Jag skulle inte vilja påstå att jag är en väldigt extrovert person, men då det varit så mycket intryck har man känt sig tvungen att gå ut och festa varje helg. Det är då förståeligt att jag inte haft tid att spela, och detta är något jag insåg inför flytten. Dessutom vet jag också att under T2 på juristprogrammet så finns det en tenta som heter "väggen", mer behöver jag inte säga.

Detta kanske anses vara ett flummigt inlägg och det förstår jag. Jag är rätt så kluven med det här med datorspel. Ni som pluggar på universitetet (och pluggar rätt så mycket), hur har ni tid att spela, hur mycket spelar ni och har ni överhuvudtaget något socialt liv (ingen peek förstås)?

Jag funderar på att samla pengar till en relativt bra speldator till T4 eller T5 (VT 23 / HT 23) - då tänker jag att jag har samlat mig här i Lund och inte nödvändigtvis behöva gå på alla dessa fester och faktiskt ta det mer lugnt på helger där jag kan spela.

Däremot vet jag att det inte är många på juristprogrammet som är gamers, men om det är någon: hur går det till?

Jag skulle jättegärna vilja höra svar från er som pluggar eller har pluggat på universitetet. Men ta också i beaktande att juristprogrammet är krävande. Dessutom förstår jag att man inte kan spela lika mycket som man gjorde under högstadiet eller gymnasiet, speciellt när man studerar på en så pass hög nivå som juristprogrammet. Men jag vet också att det finns tid.

Oerhört tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle fungera att underhålla ett av sina intressen och samtidigt vara student? Det är mig veterligen inte något motsatsförhållande dem emellan. Jag skulle snarare säga att du lär prestera bättre som student om du samtidigt har en fritid som du finner stimulerande.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag förstår inte riktigt varför det inte skulle fungera att underhålla ett av sina intressen och samtidigt vara student? Det är mig veterligen inte något motsatsförhållande dem emellan. Jag skulle snarare säga att du lär prestera bättre som student om du samtidigt har en fritid som du finner stimulerande.

+1 verkligen, TS kan återkomma när hen har ett krävande jobb och småbarn, det är DEN perioden av livet man inte har många minuter fritid per dag. När man pluggar har man oceaner av tid i jämförelse, även om man fokuserar på att få bra resultat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/nyheter/sverige/juriststudenter-fuskar-mest...

Verkar vara rätt slappt

(Ironin flödar såklart)

Permalänk
Samsung Sverige

Att få slappna av, stänga av hjärnan en stund och spela något är väl om något en förutsättning för ett bra arbets/plugg-liv?:) sålänge du har lite disciplin så kommer en dator/konsol snarare hjälpa dig över att stjälpa dig.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

För att (en hel del) datorspel är medvetet beroendeframkallande och gör det extremt lätt att prioritera bort studier eller annat produktivt som faktiskt är utvecklande?

Mitt råd: gör det inte. Du har redan vant dig av med det. Gör jämförelsen med att snusa - du har lagt av en gång, är det värt att börja igen? Förmodligen inte. Särskilt med tanke på följande stycke ur ditt inlägg verkar du redan lida/ha lidit av detta:
Eftersom jag tog studenten detta år började jag plugga direkt och då jag visste att datorspelandet skulle påverka både mitt sociala studentliv samt mina studier. Då gjorde jag det smarta valet att ge min dator till min syster. Jag visste också att det skulle vara ansträngande att flytta min dator från Stockholm till Lund inför flytten, men främsta anledningen var pga dess påverkan.

Pga forumets inriktning kommer säkert många säga emot mig. Det gör mig inget. Jag önskar att jag själv var bättre på att leva som jag lär här.

Ska du trots detta lägga tid på att spela så försök tänk aktivt på att inte börja med repetitiva/beroendeframkallande spel - typ WoW, CS, FIFA etc. Bättre isåfall med storydrivna singleplayerspel där man inte behöver grinda för att ha kul.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är väldigt individuellt. Jag började studera heltid på universitetet när jag redan hade tre barn, hund samt en tjänst på 25% (helger) och har nu tagit min kandidat och är inne på mina avancerade studier nu (skall ta en master). Jag spelar och har så gjort hela tiden. Självklart har jag inte kunnat sitta 6 timmar om dagen men med familj, jobb och studier har jag blivit så oändligt mycket effektivare med min tid att jag inte fattar hur jag tyckte jag inte hade tid innan. Men visst har mitt spelande ändrat sig med tiden.
Idag föredrar jag spel jag snabbt kan komma in i och snabbt gå ur (Overwatch funkar strålande här t ex) utan att det blir ett "glapp" som är jobbigt/tråkigt/tidsödande att ta igen. Långa storydrivna spel har jag inte tid att "förlora" mig i. FPS spel fungerar bra här tycker jag (något jag inte alls gillade innan).

Men för mitt psykiska välmåendes skull behöver jag någon gång per dag dra mig undan och köra 30-60 min spel bara för att släppa allt vad familj, jobb och studier heter. Tror man vinner på det i längden!

Skall dock sägas att jag har "lätt för mig" när det kommer till studier och att jag inte går något juristprogram vilket självklart också spelar in

Tillägg: Spenderar exakt noll tid på att festa och "hänga" nu för tiden dock då jag ju är i en annan fas i livet. Där sparas en del tid in också förstås.

Tillägg2: Vet du med dig att du har svårt med att begränsa ditt spelande så avstå. Då är det inte värt det!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av izzie:

För att (en hel del) datorspel är medvetet beroendeframkallande och gör det extremt lätt att prioritera bort studier eller annat produktivt som faktiskt är utvecklande?

Mitt råd: gör det inte. Du har redan vant dig av med det. Gör jämförelsen med att snusa - du har lagt av en gång, är det värt att börja igen? Förmodligen inte. Särskilt med tanke på följande stycke ur ditt inlägg verkar du redan lida/ha lidit av detta:
Eftersom jag tog studenten detta år började jag plugga direkt och då jag visste att datorspelandet skulle påverka både mitt sociala studentliv samt mina studier. Då gjorde jag det smarta valet att ge min dator till min syster. Jag visste också att det skulle vara ansträngande att flytta min dator från Stockholm till Lund inför flytten, men främsta anledningen var pga dess påverkan.

Pga forumets inriktning kommer säkert många säga emot mig. Det gör mig inget. Jag önskar att jag själv var bättre på att leva som jag lär här.

Ska du trots detta lägga tid på att spela så försök tänk aktivt på att inte börja med repetitiva/beroendeframkallande spel - typ WoW, CS, FIFA etc. Bättre isåfall med storydrivna singleplayerspel där man inte behöver grinda för att ha kul.

Jag är en person som lätt blir besatt/beroende av att vinna när jag spelar en längre tid och då vet jag att det är bäst för mig att inte börja igen. Har lagt av helt. Men för de som kan hantera det, kudos men jag höll själv nästan på att skita bort mina studier på MMOs när jag försökte balansera top tier i MMO plus studierna…

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att försöka hitta en balans. Du kommer stöta på fler tillfällen i livet där du måste kunna ha en sund balans till två olika saker varav det ena är trevligare och det andra långsiktigare. Har du tid att festa har du ju tid att spela också.

Men kan du inte hitta en balans så är det nog bäst att du fortsätter fokusera på studierna. Att känna att något saknas är naturligt men känns det inte värre än så kan det gott vänta tills du är klar med studierna.

(Jag spelade en hel del när jag pluggade på universitetet, men det var inte riktigt på samma nivå som ni jurister. Sen är vi alla olika också, för mig var studierna otroligt slitsamma och jag behövde komma ifrån ibland)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Detta inlägget är mycket informativt!.. kan tillägga att om du sitter och pluggar med kompisar så kommer det underlätta med att släppa tanken om datorspel, då du kan prata med dom om andra saker än plugg och samtidigt bygga kretsar (kommer behövas när du blir advokat)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Spela bara single player offline! Då kan du alltid pausa när du vill. Om du blandar in clans/guilds så har du alltid en förväntan och nästan en skyldighet att prestera vissa saker. Riktig tidstjuv.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Betyg spelar roll på juristprogrammet (vilket det inte gör på många andra).

Jag hade definitivt avrått från att skaffa speldator igen om du vet med dig att du kan ha lite svårt att prioritera bort spel för tråkigare (men långsiktigt viktigare) saker.

OM du nu skulle börja spela igen så hade jag rekommenderat att testa att sätta ett strikt schema för när du har plugg- respektive speltid.

Oavsett tycker jag att du verkar klok och ta dig an det här på ett genomtänkt sätt, snyggt jobbat och lycka till med studierna!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

6h/dag är mindre än en heltidstjänst, hur tror du vi andra gör? 😛

Men om du har ett beroendeproblem så kanske det är sunt att slänga ut datorn. Men annars är det inte fel att spela en timme då och då för att varva ner, tvärtom kanske, bra att tänka på annat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Hej allesammans! Tack så oändligt mycket för alla svar, har läst alla och tagit mig an era råd.

Skrivet av Baxtex:

6h/dag är mindre än en heltidstjänst, hur tror du vi andra gör? 😛

Men om du har ett beroendeproblem så kanske det är sunt att slänga ut datorn. Men annars är det inte fel att spela en timme då och då för att varva ner, tvärtom kanske, bra att tänka på annat.

6 á 7 dagar! Så lite mer än heltid, men förstår vad du menar!

Under tenta-p är det ju besvärligt mycket mer timmar som läggs ner, skulle gissa på dubbla.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är datorspel, en annan hobby, eller tio andra grejer att nörda ner dig i skulle jag säga att du aldrig kommer ha bättre möjlighet än nu. Det finns absolut en betygshets på juristprogrammet och betygen betyder något, men att uppnå bra betyg kräver inte mer tid än vad du behöver lägga för att klara många andra utbildningar. Så vad du än är sugen på att göra - satsa på det! Det är mitt varmaste råd.

Dina problem med tidsbrist kommer när du väl är praktiserande jurist (beroende på vilken bana du halkar in på dock så klart) och ska kombinera det med familjeliv och annat. Lita på mig, jag har aldrig haft så mycket fritid som jag hade när jag läste juristprogrammet trots att jag läste dubbelt samt extrajobbade. Fall inte för hetsen utan njut av stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Oavsett om det är datorspel, en annan hobby, eller tio andra grejer att nörda ner dig i skulle jag säga att du aldrig kommer ha bättre möjlighet än nu. Det finns absolut en betygshets på juristprogrammet och betygen betyder något, men att uppnå bra betyg kräver inte mer tid än vad du behöver lägga för att klara många andra utbildningar. Så vad du än är sugen på att göra - satsa på det! Det är mitt varmaste råd.

Dina problem med tidsbrist kommer när du väl är praktiserande jurist (beroende på vilken bana du halkar in på dock så klart) och ska kombinera det med familjeliv och annat. Lita på mig, jag har aldrig haft så mycket fritid som jag hade när jag läste juristprogrammet trots att jag läste dubbelt samt extrajobbade. Fall inte för hetsen utan njut av stunden.

Tänker att det är svårt att generalisera och att det är rätt extrem spridning bland studenter hur mycket plugg och tid man behöver för att klara bra betyg.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Tänker att det är svårt att generalisera och att det är rätt extrem spridning bland studenter hur mycket plugg och tid man behöver för att klara bra betyg.

Definitivt, det har jag all respekt och förståelse för. Men min upplevelse från juristprogrammet var att många där trodde att de hade orimligt höga krav på sig och det stämmer vare sig med min bild av att läsa på andra fakulteter eller den bild jag fick när jag jämförde med kompisar som läste andra ämnen. Så det jag vill förmedla är kort och gott bara att en juriststudent har precis lika mycket fritid som andra studenter och att man, I.M.H.O, bör undvika att dras med i hetsen från de som säger annat.

Edit: Mindre justering av stavning och framförallt följande förtydligande av vad jag avsåg att min poäng var: passa på att njut och gör roliga saker vad du än gör i övrigt i livet. Det är nog bra både för ditt välmående här och nu och för att du ska bli nöjd med hur du lever ditt liv på sikt. Man kan vara ambitiös och duktig och ändå ha ett kul liv - balans är viktigt