Juristprogrammet och datorspel - funkar det?
Hej allihopa! (förlåt för långt meddelande!)
Anledningen till att jag postar i detta forum beror nog på att många av er har pluggat eller pluggar på universitetet. Det är nämligen så att jag pluggar på juristprogrammet i Lund. Det är förstås väldigt kul, men det betyder också mycket plugg. Eftersom jag tog studenten detta år började jag plugga direkt och då jag visste att datorspelandet skulle påverka både mitt sociala studentliv samt mina studier. Då gjorde jag det smarta valet att ge min dator till min syster. Jag visste också att det skulle vara ansträngande att flytta min dator från Stockholm till Lund inför flytten, men främsta anledningen var pga dess påverkan.
Jag kan klara mig galant utan en speldator, men det känns verkligen som att något saknas; eller snarare att jag saknar något. Fastän jag pluggar väldigt mycket, kanske 6h/dag och under tentaperioder från 9-21 så har jag ju fortfarande tid för annat.
Jag skulle inte vilja påstå att jag är en väldigt extrovert person, men då det varit så mycket intryck har man känt sig tvungen att gå ut och festa varje helg. Det är då förståeligt att jag inte haft tid att spela, och detta är något jag insåg inför flytten. Dessutom vet jag också att under T2 på juristprogrammet så finns det en tenta som heter "väggen", mer behöver jag inte säga.
Detta kanske anses vara ett flummigt inlägg och det förstår jag. Jag är rätt så kluven med det här med datorspel. Ni som pluggar på universitetet (och pluggar rätt så mycket), hur har ni tid att spela, hur mycket spelar ni och har ni överhuvudtaget något socialt liv (ingen peek förstås)?
Jag funderar på att samla pengar till en relativt bra speldator till T4 eller T5 (VT 23 / HT 23) - då tänker jag att jag har samlat mig här i Lund och inte nödvändigtvis behöva gå på alla dessa fester och faktiskt ta det mer lugnt på helger där jag kan spela.
Däremot vet jag att det inte är många på juristprogrammet som är gamers, men om det är någon: hur går det till?
Jag skulle jättegärna vilja höra svar från er som pluggar eller har pluggat på universitetet. Men ta också i beaktande att juristprogrammet är krävande. Dessutom förstår jag att man inte kan spela lika mycket som man gjorde under högstadiet eller gymnasiet, speciellt när man studerar på en så pass hög nivå som juristprogrammet. Men jag vet också att det finns tid.
Oerhört tacksam för svar!