Permalänk

Hade inga problem med mina bromsar (gammal Toyota Avensis) men skivorna fram var rejält nedslitna och då byttes skivor, belägg och båda oken fram renoverades. Det kanske skiljer mellan modeller om oken kan renoveras eller ej.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Räcker med att byta ena bromsoket. Skillnad om det gäller broms skivor i sig, då SKA båda bytas ut samtidigt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: Utbytes ok är lika bra som ett nytt, fast billigare. Garanti finns det också. När byttes bromsok höger fram sist? Finns garanti?

Likt bromsskivor och bromsklossar behöver man inte byta bromsok parvis. Byt den som kärvar, du behöver inte byta bromsskivor eller klossar i samband med byte av ok.

Permalänk
Avstängd

@Thomaseron: min första tanke när det händer ibland är att handbromsen ligger på ibland som är väldigt vanligt på Audi passat och är då en fjäderbelastad arm som inte går tillbaks helt varje gång du släpper handbromsen och blir exakt som du beskriver men spraya den med wd40/556 så brukar det bli bra

Men nu är det fram och är väldigt ovanligt att handbromsen tar på framhjulen och sist jag såg det var nog på 80talet på nån gammal Saab så därför går min gissning mot ok , glidpinnar eller belägg som glider dåligt då det är vanligate problemen men kan vara värt att kolla så handbromsen inte tar fram men är som sagt ganska ovanlig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

@Thomaseron: min första tanke när det händer ibland är att handbromsen ligger på ibland som är väldigt vanligt på Audi passat och är då en fjäderbelastad arm som inte går tillbaks helt varje gång du släpper handbromsen och blir exakt som du beskriver men spraya den med wd40/556 så brukar det bli bra

Men nu är det fram och är väldigt ovanligt att handbromsen tar på framhjulen och sist jag såg det var nog på 80talet på nån gammal Saab så därför går min gissning mot ok , glidpinnar eller belägg som glider dåligt då det är vanligate problemen men kan vara värt att kolla så handbromsen inte tar fram men är som sagt ganska ovanlig

Citroen C5 har parkeringsbromsen på framhjulen. Så kolla upp det @Thomaseron

Låter helt klart som kärvande parkeringsbroms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Så mycket skitjobb man sett från serviceverkstäder så spelar det ingen jättestor roll vad de gör, sålänge de inte gör det riktigt.
Känner du att du litar på verkstaden så kör på, jag personligen hade nog tittat mig om efter ett nytt ställe, gärna som självmant säger att det räcker att bara byta den sida som kärvar när du beskriver felet.

Att byta bromsoken är troligtvis för att fixa in lite extra intäkt enkelt, har du tur får du faktiskt två nya ok, å så får nästa kund eventuellt ditt fungerande bromsok monterat för en "skälig" kostnad som utbytesok.
Eller så är mekanikern en sådan som går med foliehatt, spottar över axeln tre gånger innan han lossar hjulbultar och har andra skumma ideer han fått höra någon gång tidigare och är övertygad om att bromsoken likt ram-minnen helst ska vara från samma tillverkningsbatch.

Jag tror de överlag är ganska populära med bra rykte här, till skillnad från deras närmsta grannverkstad.
Intrycket av själva mekanikern är också ganska bra, så tror inte det är någon fara egentligen. Jag har historiskt sett inte alltid haft tur med begagnade bilar.

Skrivet av sesese:

@Thomaseron:
du har en Citroën välj märkesverkstad.

Skulle gärna, men de är så dyra. :-\

Skrivet av lord_vasagos:

Bra tips, jag ska kolla på det när jag slänger på sommardäcken nu i helgen.

Skrivet av Exxovion:

Citroen C5 har parkeringsbromsen på framhjulen. Så kolla upp det @Thomaseron

Låter helt klart som kärvande parkeringsbroms.

Den har varit problem tidigare, så helt klart värt att kolla.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Byta båda.

Det är vedertagen praxis att man byter båda för att slippa att bilen drar snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Det är vedertagen praxis att man byter båda för att slippa att bilen drar snett.

Trams

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Thomaseron: Utbytes ok är lika bra som ett nytt, fast billigare. Garanti finns det också. När byttes bromsok höger fram sist? Finns garanti?

Likt* bromsskivor och bromsklossar behöver man inte byta bromsok parvis. Byt den som kärvar, du behöver inte byta bromsskivor eller klossar i samband med byte av ok.

Till skillnad från*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMacKalle:

bilen drar inte snett för man kör med ett nytt och ett gammalt bromsok

Men det dåliga oket kan ha legat på ett tag och då blir klossarna snabbt slut och är skivor/klossar i sämre skick på ena sidan brukar kunna få fenomenet att bromsarna tar olika men är oket kasst brukar bromsarna ligga på och min erfarenhet är att om oket ligger på brukar det inte vara ibland utan är ganska konsekvent där dom ligger på lite eller mycket underfärd men är oftast konstant och hur mycket är ofta relaterat till hur varm bromsarna blir

En krånglande handbroms där vaire eller arm kärvar kan vara mer lotto då dom sakta arbetar sig i läge men kan ligga på ibland så man får lite mer lotto effekten att plötsligt händer det och helst den här tiden på året brukar sånt börja kärva

@Thomaseron: Om handbromsen sitter fram och har krånglat förut är oddset bra att det är handbromsen som jävlas och bara behöver smörjas lite

Enligt en snabb googling är det ett c5 bromsok och är armen med fjädern på är där problemet oftast ligger och kan vara wire som kärvar men vanligaste är att den armen kärvar så spraya med 556/wd-40 eller smörj den med valfritt smörjmedel och dra i handbromsen en massa gånger så den får röra lite på sig och se till att använda den hela tiden när du parkerar

Det kan du antagligen göra utan att ens ta av hjulen om det är så men se bara till att inte få smörjmedel på skivor och belägg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Har du ett ok där kolven ej går tillbaks riktigt så brukar det vara rost på kolven eller damasken vid kolven har gått sönder t.e.x eller liknande scenario och NEJ man behöver inte byta oket på andra sidan så länge det fungerar
Men om man ändå byter skivor och klossar på samma gång och ena oket är slut så är oddset bra att det kan vara trassel med andra sidan inom en ganska närstående framtid och kan vara skönt att byta det i förebyggande syfte om man ändå har sakerna itur
Ofta krånglar höger ok först, det få mest skit på sig då det är närmast vägkanten..

Sen är det en fråga om pris med för en del bromsok kan kosta 2000kr st medans man på biltema får ok för 1000kr och på ebay kan få dom billigare ändå och på min förra audi böt jag alla 4 ok + skivor även klossar vilket skulle kosta runt 18000kr på mekonomen men delar genom ebay och göra det själv kostade mig runt 3000kr så kan vara värt att kolla kostnaden

Bromsarna är något av det viktigaste du har på bilen, Vid en inbromsning utförs ca 70-80% av bromjobbet av framhjulen.
Det MÅSTE fungera..

Edit: kan ju vara andra saker som t.e.x glid pinnarna som kärvar sen
kan det vara spåret i oket där bromsbelägget glider som är rostigt så dom glider dåligt och är lätt att polera så bara för bromsarna ligger på är inte oket alltid boven

Nån som tydligen vet..
Är yttre kolvpacknining dålig kommer det skit och vatten mellan kolv-ok och det kärvar.
kan, eventuellt lösa med lite motion av kolven fram och tillbaka.
Dock inget verkstäder gör, de byter oket..

Skrivet av Ang3r:

Troligtvis bara att smörja upp kolven i oket.

SMörja? Med vaddå? Inte rostolja/olja iaf.
Möjligen att man kan spruta in bromsvätska innaför dammskyddet och samtidigt motionera kolven.
Mycket tillfällig lösning...

Skrivet av Otur:

Att det finns vatten i bromsvätskan tar inte sönder bromsarna, det påverkar bara kokpunkten på bromsvätskan och kan minska eller helt ta bort möjligheterna att bromsa.
Men det ingår i servicen på alla bilar att byta bromsvätska med jämna intervall.

Skrivet av Thomaseron:

Förra gången var det ett utbytesok. Vet inte om det går att få tag på helt nya till min bil, men ska fråga det.

Det framgick inte om de skulle byta skivorna, vad jag kan minnas. Isf kan man som du säger lika gärna byta andra oket också.
Biltema har bara bakre ok till min bil, Mekonomen tar ca 1400 + stompant (utbytesok).

Det skumma är att det fungerar hur bra som helst i en vecka, eller bra nära, och rätt som det är ligger bromsen på när jag kör på raksträcka.

Jo, det är en bra vana. Jag har inget garage att stå i så brukar bara byta hjul när det är dags. Kollar skivor och slangar så de ser någorlunda okej ut, enligt en amatör.
Egentligen ville de ha ca 3200 men handbromsvajern och röret var tydligen fastrostade så det tog fyra timmar att få loss...

Vet inte exakt hur duktiga de är eller hur mycket de känner till om min modell.
Jag har samma olja till både broms, servo och fjädring, så det blir lite grann.

Bra att veta. Vänster fram har som jag tidigare nämnt ännu inte krånglat någon gång sedan jag köpte bilen 2015.
Då borde det räcka med att byta höger fram.

Bromsvätska är hygroskopisk, dvs den tar upp vatten ur luften, vätskan skall bytas vart tredje år av säkerhetsskäl.
Vatten i bromsvätskan sänker kokpunkten och ånga bildas i systemet. Ånga är kompressibel, vätskan inte.
Med ånga i systemet tappar du helt bromsverkan. Inget du vill uppleva oförberedd. jag lovar. Har provat..:D
Vatten i bromsssystemet lägger sig längst ut i systemet, dvs i tryckcylindrarna.
Ibland stora gropar i hydraulcyl som då kärvar, eller läcker..
Har renoverat ett större antal bromsok, man kan utomlands köpa renoversatser, kolvar + packningar.
Kostar 2-300 spänn och oket blir som nytt om det inte är för rostigt internt
Krävs dock att man vet vad man gör

(Undrar hur det här inlägget ser ut, citatfunktionen??)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig45:

SMörja? Med vaddå? Inte rostolja/olja iaf.
Möjligen att man kan spruta in bromsvätska innaför dammskyddet och samtidigt motionera kolven.
Mycket tillfällig lösning...

Och varför skulle inte det gå menar du?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Vanlig olja löser och mjukar upp gummidamaskerna - det är speciell kombination av gummi i damasken som tål läckande polyglykoler (bromsolja) som annars kan vara aggressiv på lacker och vissa plaster i sin tur - men med detta så innebär det inte längre att gummit tål vanlig olja, bensin etc.

Det har att göra med 'lika löser lika' från kemin och om det är polärt (innehåller OH-grenar i molekylerna) eller opolärt (HC-grenar) vilket innebär att man vill ha gummi som är opolär då polyglykolen är polär för att det inte skall lösa sig i varandra, vilket då gör att gummit istället blir väldigt ömtålig för HC som olja och bensin och andra rena opolära lösningmedel - men klarar sig utmärkt i alkoholer, aceton mm. lösningemedel som annars är kända att skada lacker, många plaster etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vanlig olja löser och mjukar upp gummidamaskerna - det är speciell kombination av gummi i damasken som tål läckande polyglykoler (bromsolja) som annars kan vara aggressiv på lacker och vissa plaster i sin tur - men med detta så innebär det inte längre att gummit tål vanlig olja, bensin etc.

Det har att göra med 'lika löser lika' från kemin och om det är polärt (innehåller OH-grenar i molekylerna) eller opolärt (HC-grenar) vilket innebär att man vill ha gummi som är opolär då polyglykolen är polär för att det inte skall lösa sig i varandra, vilket då gör att gummit istället blir väldigt ömtålig för HC som olja och bensin och andra rena opolära lösningmedel - men klarar sig utmärkt i alkoholer, aceton mm. lösningemedel som annars är kända att skada lacker, många plaster etc.

Smörja i kolven är kanske ingen bra idé, men jag brukar smeta på cylinderfett bakom belägget, där cylindern pressar, brukar hjälpa mot gnissel samt på glidytorna på ovan och undersidan av belägget.

Att plocka ut oket och cylinder kan hålla. En 850 jag köpte som hade gått 27 000 mil hade en rostig cylinder. Plockade ut allt, rengjorde noggrant och satte på en ny damask. Höll i 5 år och 10 000 mil utan problem, fungerar antagligen fortfarande (sålde den i våras)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

hej

Skulle gärna, men de är så dyra. :-\

stämmer sällan. Ok reservdelen är kanske dyrare men jobbet är så hårt tidsatt så oftast så blir arbetskostnaden billigare.

Kolla med din märkesverkstad innan du bestämmer dig. (De vågar inte fuska eller köra fulspel)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Bromsar är viktig säkerhetsutrustning och man skall inte pruta där - mycket annat kan kan man kanske pruta på men fan i mig inte där!!!

Att verkstaden vill byta båda beror på att man den vägen lättare garanterar en jämn och lika bromsfunktion på båda hjulen - det är därför man helst byter parvis när det gäller bromsdetaljer på framvagnen.

Att renovera och inspektera en befintlig bromsok så att det går lika bra som ett fabriksnytt/fabriksrenoverad tar också tid, finns det rostangrepp på kolvar och cylindrarna (vilket det alltid gör efter ett antal år) så är det svårt att få det helt tätt och små mängder bromsolja kan gå ut på fel ställe och bromsarna börja dra ojämnt på bilen en tid efter reparationen - en sur kund och bråk om garantier för jobbet trots att det inte är verkstadens fel till situationen.

med andra ord, ligger tillgängliga pengapåsen mellan trimdetaljer och annan 'pimp' eller på att få till sjysta bromsar - välj bromsarna!! Jag som medtrafikant vill det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Hej.

Första bilfrågan för min del här på forumet.

Höger bromsok fram lägger an ca en gång i veckan. Verkstaden sade att händer det en gång till ska jag höra av mig så ordnar de det.
De vill dock byta ok både höger och vänster fram, fast att det bara är höger ok som bråkar. Är det rimligt? De säger att det är bättre för bromsarna, och jag kan inte speciellt mycket bilmekanik. Jag har ett hum om hur de fungerar, men jag är långt ifrån en expert.

De bytte höger ok för ett par år sedan också, så jag förstår inte riktigt varför det krånglar varje år.

Har någon av er råkat ut för något liknande?

Bilmodell:
Citroën C5 kombi, 2006.

Nej det är inte rimligt. Ett helt ok är ett helt ok oavsett hur gammalt det är, man byter bara bromsbelägg och bromsskivor i par så bromsverkan är jämn. Enbart en verkstad som försöker tjäna extra pengar gör så, finns mycket man kan lura kunderna med om man vill.

Den vanligaste orsaken att oken kärvar är att damasken till kolven går sönder och då börjar det rosta och kolven kärvar fast så bromsen ligger an, så länge en damask är hel brukar det aldrig vara några problem.

Det man däremot bör göra efter att man byter ut ett ok är att byta ut bromsvätskan även vänster fram (gärna runtom), följer man rekommendationerna bör vätskan bytas ut vartannat till vartredje år, om man gör så spelar det ingen roll vid ok byte, om man däremot inte gör det så är det dax, gammal bromsvätska har dragit åt sig fukt,vilket gör så bromsverkan kan bli ojämn samt om den är riktigt gammal så kan det koka vid mycket och hårda inbromsningar, samt div andra problem.

Om dom bytte ut samma sida för bara några år sedan var den förmodligen begagnad eller dåligt renoverad som vissa eftermarknads ok är.

Permalänk

Du skall inte behöva byta båda ok'en om det inte är fel på båda, alt kan man köpa en renoveringssats till det ena.
Är emot bromsar och skivor byts alltid parvis, och då kolla man även så att man nye ok'en kärvar eller sitter fast.
I dagens standard ok är det oftast bara en kolv och man måste även se till att dom "flyter" ordentligt,det är vanligt att gummidamaskerna är spruckna alt trasiga och måsta då bytas.
Sen bor vi i Sverige med salt,grus och med vårat klimat kan vissa saker behövs bytas tidigare än normalt,annars kommer det att ställa till ed problem och ökade kostnader.
Mvh Pierre (bilmekaniker)
Edit: Ett renoverat ok är lika bra som ett nytt så länge kolv och cylinder inte är skadade, och är därför ett bra alt kostnadsmässigt"om det behöver bytas. Det är inte speciellt svårt att renovera själv och enbreparatiossats kostar inte mycket, gäller bara att plocka isär oket och titta efter skador på kolven och cylindern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@lord_vasagos
5-56 och WD-40 är mer tillgängliga lösningar, sitter det fast kan man använda det pga krypförmågan men i längden håller det inte.
Bra att lösa fastnade/fastrostade saker men när det väl släppt då är det bäst att smörja upp det ordentligt med passande fett/olja.
Lite kul dom det står på flaskorna ca "löser fett,rengör och smörjer" ,talar lite för sig själv att det inte håller i längden. Men det hade varit betydligt jobbigare i verkstaden än utan dessa medel.
Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

@lord_vasagos
5-56 och WD-40 är mer tillgängliga lösningar, sitter det fast kan man använda det pga krypförmågan men i längden håller det inte.
Bra att lösa fastnade/fastrostade saker men när det väl släppt då är det bäst att smörja upp det ordentligt med passande fett/olja.
Lite kul dom det står på flaskorna ca "löser fett,rengör och smörjer" ,talar lite för sig själv att det inte håller i längden. Men det hade varit betydligt jobbigare i verkstaden än utan dessa medel.
Mvh

Absolut är det så och bästa är med t.e.x handbroms armen är att släppa på muttern och wire sen fetta in skiten då håller det länge men lata versionen är att sticka in en burk wd40/556 blåsa på dra i handbromsen 20 gånger så brukar man oftast klara sig till våren efter

Men är som du säger att wd40/556 är kass i långa loppet och försvinner riktigt snabbt och vilken olja/fett som helst är bättre och kan inte säga dom imponerar ens när man försöker få lös saker och siktar in mig på blåslampa och slägga i stället men är en bekväm enkel lösning ibland

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Absolut är det så och bästa är med t.e.x handbroms armen är att släppa på muttern och wire sen fetta in skiten då håller det länge men lata versionen är att sticka in en burk wd40/556 blåsa på dra i handbromsen 20 gånger så brukar man oftast klara sig till våren efter

Men är som du säger att wd40/556 är kass i långa loppet och försvinner riktigt snabbt och vilken olja/fett som helst är bättre och kan inte säga dom imponerar ens när man försöker få lös saker och siktar in mig på blåslampa och slägga i stället men är en bekväm enkel lösning ibland

Håller med jobbar man med äldre bilar är gas ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bromsar är viktig säkerhetsutrustning och man skall inte pruta där - mycket annat kan kan man kanske pruta på men fan i mig inte där!!!

Att verkstaden vill byta båda beror på att man den vägen lättare garanterar en jämn och lika bromsfunktion på båda hjulen - det är därför man helst byter parvis när det gäller bromsdetaljer på framvagnen.

Att renovera och inspektera en befintlig bromsok så att det går lika bra som ett fabriksnytt/fabriksrenoverad tar också tid, finns det rostangrepp på kolvar och cylindrarna (vilket det alltid gör efter ett antal år) så är det svårt att få det helt tätt och små mängder bromsolja kan gå ut på fel ställe och bromsarna börja dra ojämnt på bilen en tid efter reparationen - en sur kund och bråk om garantier för jobbet trots att det inte är verkstadens fel till situationen.

med andra ord, ligger tillgängliga pengapåsen mellan trimdetaljer och annan 'pimp' eller på att få till sjysta bromsar - välj bromsarna!! Jag som medtrafikant vill det!

Säkerhet är klart prioriterad framför blingbling.

Skrivet av anon89694:

Nej det är inte rimligt. Ett helt ok är ett helt ok oavsett hur gammalt det är, man byter bara bromsbelägg och bromsskivor i par så bromsverkan är jämn. Enbart en verkstad som försöker tjäna extra pengar gör så, finns mycket man kan lura kunderna med om man vill.

Den vanligaste orsaken att oken kärvar är att damasken till kolven går sönder och då börjar det rosta och kolven kärvar fast så bromsen ligger an, så länge en damask är hel brukar det aldrig vara några problem.

Det man däremot bör göra efter att man byter ut ett ok är att byta ut bromsvätskan även vänster fram (gärna runtom), följer man rekommendationerna bör vätskan bytas ut vartannat till vartredje år, om man gör så spelar det ingen roll vid ok byte, om man däremot inte gör det så är det dax, gammal bromsvätska har dragit åt sig fukt,vilket gör så bromsverkan kan bli ojämn samt om den är riktigt gammal så kan det koka vid mycket och hårda inbromsningar, samt div andra problem.

Om dom bytte ut samma sida för bara några år sedan var den förmodligen begagnad eller dåligt renoverad som vissa eftermarknads ok är.

Skrivet av Pierre232:

Du skall inte behöva byta båda ok'en om det inte är fel på båda, alt kan man köpa en renoveringssats till det ena.
Är emot bromsar och skivor byts alltid parvis, och då kolla man även så att man nye ok'en kärvar eller sitter fast.
I dagens standard ok är det oftast bara en kolv och man måste även se till att dom "flyter" ordentligt,det är vanligt att gummidamaskerna är spruckna alt trasiga och måsta då bytas.
Sen bor vi i Sverige med salt,grus och med vårat klimat kan vissa saker behövs bytas tidigare än normalt,annars kommer det att ställa till ed problem och ökade kostnader.
Mvh Pierre (bilmekaniker)
Edit: Ett renoverat ok är lika bra som ett nytt så länge kolv och cylinder inte är skadade, och är därför ett bra alt kostnadsmässigt"om det behöver bytas. Det är inte speciellt svårt att renovera själv och enbreparatiossats kostar inte mycket, gäller bara att plocka isär oket och titta efter skador på kolven och cylindern.

Jag passade på att kolla i fredags när jag bytte till sommardäck. Det är handbromsvajern som inte går tillbaka helt.
Dock tror jag att det är något jag kan fixa själv med hjälp av lite rengöring och smörjning.

Tack till alla som svarat och kommit med tips och synpunkter!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Du kan fixa vajern utan att byta ut. Du stoppar vajern i en baja med olja, och låter dra över en natt = som ny

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst alla inlägg så ska jag ge mina "two cents": Bromsbelägg och bromsskivor byter man alltid parvis, bromsok behöver man dock inte byta parvis även om jag skulle rekommendera det, i det läge att båda oken anses dassiga.

Är dock kolven intakt och allt funkar som det ska så är det onödigt

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Gött att du hittade problemet och det var så enkelt och olje balja till Wire är ett bra tips om det är den men vanligaste är armen i sig och smörja sen dra den helt tillbaks några gånger brukar få dom att släppa 😉

Ironiska med det hela är att jag själv åkte på krånglande bromsok och efter en okulär besiktning var skivor och klossar slut och ena oket kärvade och mekonomens pris 2x skiva 2pkt klossar och renoverings sats för ok 2500kr i delar men körde istället en beställning från tyskland där kostade samma prylar 683kr med frakten inräknad

Tänkte på den här tråden att det kan vara ett hett tips att kolla tyska priser på delar då dom inte är så förbannat saltade som dom är här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Gött att du hittade problemet och det var så enkelt och olje balja till Wire är ett bra tips om det är den men vanligaste är armen i sig och smörja sen dra den helt tillbaks några gånger brukar få dom att släppa 😉

Ironiska med det hela är att jag själv åkte på krånglande bromsok och efter en okulär besiktning var skivor och klossar slut och ena oket kärvade och mekonomens pris 2x skiva 2pkt klossar och renoverings sats för ok 2500kr i delar men körde istället en beställning från tyskland där kostade samma prylar 683kr med frakten inräknad

Tänkte på den här tråden att det kan vara ett hett tips att kolla tyska priser på delar då dom inte är så förbannat saltade som dom är här

Var det samma märke på grejerna? För vill du ha billiga grejer i Sverige finns det ex på biltema. Håller på med en bil åt en vän (saab 9-3 2001) Mekonomen vill ha 1481 för bakre utbytes bromsok och 564kr för bromsbelägg bak. Medan biltema till samma bil tar 799 för ok och 159kr för belägg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Var det samma märke på grejerna? För vill du ha billiga grejer i Sverige finns det ex på biltema. Håller på med en bil åt en vän (saab 9-3 2001) Mekonomen vill ha 1481 för bakre utbytes bromsok och 564kr för bromsbelägg bak. Medan biltema till samma bil tar 799 för ok och 159kr för belägg.

skulle säga tyska ställen är bättre och billigare än biltema för biltemas skivor är inte alltid så hemskt bra slipade men tyska delar var allt bra och passade bra och finns massa märken att välja på och jag körde på näst billigaste sakerna som fanns på lager och på min förrra bil en audi bestälde jag alla bromsok + skivor + klossar och böt rubbet runtom och allt funkade kanon så har bara bra erfarenheter från tyska prylar med frakt som tar kanske 4 dagar och tror frakten var 80kr sammanlagt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0s:

Absolut skulle jag säga! Jämn bromsverkan är viktigt på hjulparen.

Edit: Tolkade det som att det var beläggen han skulle byta...
Borde räcka med en reparationssats för oket på högersidan

Sjukt gammal tråd jag vet men ett fullt fungerande bromsok som är 10år gammalt fungerar lika bra som ett spritt nytt för annars är det inte fungerande.