Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skillnaden är att hemknappen är borta, så de grejerna sitter på andra ställen. Gå hem är att dra upp från botten - hela vägen för hemskärmen, en liten bit för multitask-gränssnittet - så Control Center är i övre högra hörnet istället. Siri är sidoknappen istället, och man trycker också på den för att bekräfta inköp och sånt. Missade jag något?

Du behöver inte alls dra upp hela vägen för att komma till hemskärmen. Räcker med några få milimeter, dra snabbt uppåt. För att byta mellan appar kan du även switchar genom att dra på touchbaren.

Jag anser att det är den största förändringen i gränssnittet apple någonsin gjort förutom möjligen bytet från skeuomorph

Permalänk
Medlem

nu fick jag nyss psykbryt på touchen..
efter input här i tråden så verkade det som att min hemskärm 1 var överfull, så fort jag drog en ikon från skärm 1 till 2 så trillade något från 2 in på ettan.
I ett tappert försök att dra alla ikoner från 1 till 2 var jag redo att slänga telefonen i väggen.
ikoner som "fastnar" i skarven, man står i ett limbo.
ikoner som åker tillbaka till skärm 1 efter att jag dragit dem dem till 2. eller åker tillbaka vid skarven.
sökmenyn som dras in från vänster varannan gång jag ska flytta en ikon.
måste tydligen lära mig hur man ska använda apples touch också

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Prova först att organisera skärm 2, genom att bara lägga de ikonerna där du vill ha dem och se till att du flyttat någon till första positionen (överst till vänster). Då BÖR de sluta flöda över till skärm 1 när du börjar tömma den.

Jag tycker också att det är lättare att göra temporära mappar (dra en ikon och håll den ovanför en annan, så blir det en mapp av de två. Du kan sedan släppa flera ikoner i den mappen) och sedan flytta hela mappen till den skärm där jag vill ha dem.

Eller, om du har tillgång till en Mac - organisera ikonerna i iTunes. Tror att det fortfarande går.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu fick jag nyss psykbryt på touchen..
efter input här i tråden så verkade det som att min hemskärm 1 var överfull, så fort jag drog en ikon från skärm 1 till 2 så trillade något från 2 in på ettan.
I ett tappert försök att dra alla ikoner från 1 till 2 var jag redo att slänga telefonen i väggen.
ikoner som "fastnar" i skarven, man står i ett limbo.
ikoner som åker tillbaka till skärm 1 efter att jag dragit dem dem till 2. eller åker tillbaka vid skarven.
sökmenyn som dras in från vänster varannan gång jag ska flytta en ikon.
måste tydligen lära mig hur man ska använda apples touch också

Varför bara inte göra en ny hemskärm och sedan flytta den till först?

Permalänk
Medlem

Nu till en sak som är fruktansvärt irriterande som jag hoppas bara är en inställning som ni kan hjälpa mig med.

Säg att jag lyssnar på Spotify eller podd. Om jag då samtidigt surfar så känns det som att touchen är så jävla mycket känsligare så att även om jag inte menar det så råkar jag om och om igen starta en jävla video, t.ex. här på SweClockers.
Om jag då pausar videon så är det tyst, jag måste då öppna Spotify eller podicaster igen för att trycka på play. Android autospelade saker som blev temporärt pausade. Detta är riktigt irriterande då saker om och om igen börjar autospelas och jag måste i in i den app jag vill lyssna på och trycka på play.

Är det så här iOS är eller går det att lösa??

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Playknappen finns i control center (dra nerifrån på telefon med hemknapp, från övre högra hörnet för nyare telefoner) men frågan är väl då mest vad den startar. Den kan ju starta filmen du just pausade igen om du har otur. Om det händer mig, är det ett av få tillfällen när jag använder Siri. Om jag säger "Spela overcast" så öppnar den appen Overcast (en podcast-app) och trycker play.

Fast grundproblemet är ju att du startar filmer, det har jag aldrig varit med om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Playknappen finns i control center (dra nerifrån på telefon med hemknapp, från övre högra hörnet för nyare telefoner) men frågan är väl då mest vad den startar. Den kan ju starta filmen du just pausade igen om du har otur. Om det händer mig, är det ett av få tillfällen när jag använder Siri. Om jag säger "Spela overcast" så öppnar den appen Overcast (en podcast-app) och trycker play.

Fast grundproblemet är ju att du startar filmer, det har jag aldrig varit med om.

efter att en video i webläsaren spelets så finns det inget i kön, så även om jag trycker på playknappen i control center så börjat inget spelas

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

efter att en video i webläsaren spelets så finns det inget i kön, så även om jag trycker på playknappen i control center så börjat inget spelas

Det måste vara en Spotify-grej. Kör inte Spotify så mycket själv längre.

Det går alltid att jobba runt sånt med Shortcuts, men jag kan för lite om det systemet. Här är vad jag hittade med en snabb googling:

https://www.lifewire.com/how-to-use-siri-on-spotify-4691835

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu fick jag nyss psykbryt på touchen..
efter input här i tråden så verkade det som att min hemskärm 1 var överfull, så fort jag drog en ikon från skärm 1 till 2 så trillade något från 2 in på ettan.
I ett tappert försök att dra alla ikoner från 1 till 2 var jag redo att slänga telefonen i väggen.
ikoner som "fastnar" i skarven, man står i ett limbo.
ikoner som åker tillbaka till skärm 1 efter att jag dragit dem dem till 2. eller åker tillbaka vid skarven.
sökmenyn som dras in från vänster varannan gång jag ska flytta en ikon.
måste tydligen lära mig hur man ska använda apples touch också

Det där låter skumt. Har du startat om telefonen? Det brukar lösa såna där skumma buggar.

Skrivet av issue:

Nu till en sak som är fruktansvärt irriterande som jag hoppas bara är en inställning som ni kan hjälpa mig med.

Säg att jag lyssnar på Spotify eller podd. Om jag då samtidigt surfar så känns det som att touchen är så jävla mycket känsligare så att även om jag inte menar det så råkar jag om och om igen starta en jävla video, t.ex. här på SweClockers.
Om jag då pausar videon så är det tyst, jag måste då öppna Spotify eller podicaster igen för att trycka på play. Android autospelade saker som blev temporärt pausade. Detta är riktigt irriterande då saker om och om igen börjar autospelas och jag måste i in i den app jag vill lyssna på och trycka på play.

Är det så här iOS är eller går det att lösa??

Startar du en video i webbläsaren så tar webbläsaren över som "aktiv mediaspelare", och Spotify behöver startas igen. It's not a bug, it's a feature - although an annoying one. Vet inte om det är Apple eller Spotify man ska skylla på.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Startar du en video i webbläsaren så tar webbläsaren över som "aktiv mediaspelare", och Spotify behöver startas igen. It's not a bug, it's a feature - although an annoying one. Vet inte om det är Apple eller Spotify man ska skylla på.

Skulle skylla på Apple då detta även är scenariot för deras egna app podcaster.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Jag har gått från samsung till iphone och vid knappsatsen så kunde jag använda T9 för att söka efter kontakter. Kan man inte göra det med iphone?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Bytte från en Oneplus 8 Pro till en iPhone 13 Pro. Senast jag hade IOS var iPhone 3G så det var några år sen

Hårdvarumässigt är 13 Pro en riktig hit. Det är en kalasfin kamera, bildskärm och batteritid. Den är i ett bättre format än 8 Pro som blev lite för stor. Dock är 13 Pro redigt tung.

På mina Androids har jag kört custom launchers och pillat, rensat bloatware mm för att få det precis som jag vill ha det. Detta kan jag sakna på iPhonen. Men jag är egentligen ingen power user - jag surfar, lyssnar på musik och fotar. Spelar inget.

Mycket i IOS är streamlineat och funkar bra. Dock så är navigeringen och tangenbordet under all kritik. Jag saknar verkligen Androids tillbakaknapp. En del navigering i IOS ligger högst upp till vänster vilket är helt skevt då jag med mina stl9 händer inte har en chans att enhandsnavigera. Tangentbord utbytt till Swiftkey, som tyvärr är lite sämre än på Android.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Bytte från en Oneplus 8 Pro till en iPhone 13 Pro. Senast jag hade IOS var iPhone 3G så det var några år sen

Hårdvarumässigt är 13 Pro en riktig hit. Det är en kalasfin kamera, bildskärm och batteritid. Den är i ett bättre format än 8 Pro som blev lite för stor. Dock är 13 Pro redigt tung.

På mina Androids har jag kört custom launchers och pillat, rensat bloatware mm för att få det precis som jag vill ha det. Detta kan jag sakna på iPhonen. Men jag är egentligen ingen power user - jag surfar, lyssnar på musik och fotar. Spelar inget.

Mycket i IOS är streamlineat och funkar bra. Dock så är navigeringen och tangenbordet under all kritik. Jag saknar verkligen Androids tillbakaknapp. En del navigering i IOS ligger högst upp till vänster vilket är helt skevt då jag med mina stl9 händer inte har en chans att enhandsnavigera. Tangentbord utbytt till Swiftkey, som tyvärr är lite sämre än på Android.

Du kan swipe'a till höger för att backa på iphone, t ex i safari. Jag saknar inte androids tillbakaknapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av patch:

Du kan swipe'a till höger för att backa på iphone, t ex i safari. Jag saknar inte androids tillbakaknapp

Jag upplever att det mest funkar "inom samma app" och att backa från när man öppnat en länk eller dylikt från en annan app funkar dåligt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag upplever att det mest funkar "inom samma app" och att backa från när man öppnat en länk eller dylikt från en annan app funkar dåligt.

Vid det tillfället så trycker du strax under klockan eller backar genom att swepa på touch baren längst ned

” On any iPhone with a notch, simply swipe left along the bottom edge of the screen to instantly return to the last app you were using. Then, swipe back the other way to go to the first app. This is a great way to effortlessly swap between two tasks.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har gått från samsung till iphone och vid knappsatsen så kunde jag använda T9 för att söka efter kontakter. Kan man inte göra det med iphone?

Finns ej på iPhone fortfarande, vilket är otroligt enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vid det tillfället så trycker du strax under klockan eller backar genom att swepa på touch baren längst ned

” On any iPhone with a notch, simply swipe left along the bottom edge of the screen to instantly return to the last app you were using. Then, swipe back the other way to go to the first app. This is a great way to effortlessly swap between two tasks.”

Precis - svepa nerifrån klockan är helt oergonomiskt även för mig med normalstora händer. På en iPhone Max helt omöjligt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Precis - svepa nerifrån klockan är helt oergonomiskt även för mig med normalstora händer. På en iPhone Max helt omöjligt.

Då sweper du på sträcket längst ned på telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns ej på iPhone fortfarande, vilket är otroligt enligt mig

Jaha? Oj? Då lär det ju vara mindblowing för apple fan boys när det väl kommer sen till iphone?

Trodde man inte sökte på namn längre för att ringa men hade nog fel där.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag upplever att det mest funkar "inom samma app" och att backa från när man öppnat en länk eller dylikt från en annan app funkar dåligt.

Blir samma sak för mig på min android, när jag behöver växla mellan app, t ex det du beskrev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Vid det tillfället så trycker du strax under klockan eller backar genom att swepa på touch baren längst ned

” On any iPhone with a notch, simply swipe left along the bottom edge of the screen to instantly return to the last app you were using. Then, swipe back the other way to go to the first app. This is a great way to effortlessly swap between two tasks.”

Tack för det tipset, nu kan jag växla mellan program mycket fortare än att svepa snett uppåt och ut för att växla program.

En fråga, hur fan får man telefonsamtal att slita starta Apple Music-appen? Jag har till och med gått så långt att avinstallera den, men likt förbannat så ska den startas på låsskärmen och går inte att döda, startar men den så vill den installera om skiten igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

En fråga, hur fan får man telefonsamtal att slita starta Apple Music-appen? Jag har till och med gått så långt att avinstallera den, men likt förbannat så ska den startas på låsskärmen och går inte att döda, startar men den så vill den installera om skiten igen

Har aldrig varit med om att det har hänt. Om du bara skickar play/pause (via typ Bluetooth) och den inte har något minne av vad du spelade senast, så startar den musiken. Kan det vara det som händer när du lägger på - att du trycker på något headset för att lägga på, men den andre har redan lagt på och då tar den det som att du sänder play/pause istället?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Precis - svepa nerifrån klockan är helt oergonomiskt även för mig med normalstora händer. På en iPhone Max helt omöjligt.

Har du provat Reachability?

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph145eba8e9/ios

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Har aldrig varit med om att det har hänt. Om du bara skickar play/pause (via typ Bluetooth) och den inte har något minne av vad du spelade senast, så startar den musiken. Kan det vara det som händer när du lägger på - att du trycker på något headset för att lägga på, men den andre har redan lagt på och då tar den det som att du sänder play/pause istället?

Den appen kan dyka upp lite som den vill verkar det som.

Permalänk

Följer denna tråden med viss ängslighet...

Var redo att göra comeback i äpplelaget men läser att Swiftkey av någon anledning funkar sämre på ios.
Hur fasen kan detta komma sig och kan man hoppas på bot och bättring?

Har provat hustruns iPhone och man känner sig svagbegåvad när man inte lyckas formulera två rättstavade ord i följd om så ens liv stått på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Har provat hustruns iPhone och man känner sig svagbegåvad när man inte lyckas formulera två rättstavade ord i följd om så ens liv stått på spel.

Tangentbordet är det största minuset imo. Antingen har jag blivit mycket sämre att skriva på smartphones med åren, eller så har Apple klantat sig på nåt vänster med tangentbordet. För jag får fan sudda varannat ord och skriva om. Galet irriterande.

Har testat SwiftKey, men lade ner när jag märkte att man inte kan hålla in mellanslag för att flytta markören, likt man kan på standardtangentbordet.

EDIT: Inser nu att hålla-in-mellanslag-grejen funkar sålänge man inte har mer än ett språk inställt i SwiftKey. Ska ge det en ny chans

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Tangentbordet är det största minuset imo. Antingen har jag blivit mycket sämre att skriva på smartphones med åren, eller så har Apple klantat sig på nåt vänster med tangentbordet. För jag får fan sudda varannat ord och skriva om. Galet irriterande.

Har testat SwiftKey, men lade ner när jag märkte att man inte kan hålla in mellanslag för att flytta markören, likt man kan på standardtangentbordet

Tangentbordet är markant sämre i iphone än på android, jag får också sutta enormt mycket oftare på iphonen än vad jag gjorde på random android jag hade innan.

Permalänk

Googlade runt lite och läste mer om fenomenet och det är ju helt hårresande!
Absolut fundamentalt smör och bröd, 1A, basfunktion är ju att kunna skriva in saker på telefonen.

Dealbreaker.

Permalänk
Avstängd

Jag märkte av det här med feltryckningar på tangentbordet väldigt mycket, jag misstänker att Iphone försöker tolka ens tryckningar annorlunda än Android, typ att man behöver trycka lite nedanför själva tangenten relativt på Android. Det kan ju vara ett försök till användarvänlighet för att man ska kunna se tangenten man trycker på eller liknande, men är man van vid att man trycker på de knappar som är där man faktiskt trycker så blir det inte så bra.

Permalänk
Medlem

Jag hade Gboard på min android och hade en nummerrad ovanför QWERTY-raden. Går det att ha så på iphone också?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE