OS till hemmaserver (flera olika applikationer)

Permalänk
Medlem

OS till hemmaserver (flera olika applikationer)

Hejsan svejsan clockers!

Har sökt lite i forumet men hittar ingen annan tråd som passar mina frågor, och det finns ju inget härligare än fler trådar för admin att hålla koll på!

Hur som haver så har jag nu fått ihop en tilltänkt serverdator som jag letar ett vettigt OS till men kan inte bestämma mig...

Den skall användas till:
Mediastream. (typ plex)
Backup (dator och telefon)
Dedicated game server, för diverse spel.
Lite längre fram hålla kameraövervakningen lokalt.
Lite längre fram även vara server för det smarta hemmet.
Sen säkert något mer längre fram.

Har tittat lite olika NAS-OS men verkar inte passa i applikationen spelserver.
För att även påpeka så är jag inte svinhaj i servermiljö utan kan stolt kalla mig avancerad rookie.

Hoppas ni har några bra erfarenheter, ni brukar ju ha det här inne.

God fortsättning och fridens liljor!

Permalänk
Medlem

Kanske slå ett öga på en virtualiseringsplattform? Då kan Du ha flera OS i samma maskin som körs samtidigt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

För att få flest valmöjligheter bör du satsa på virtualisering. Då kan du köra flera maskiner på samma hårdvara. Även om du bara tänkt ha en Windowsmaskin till att börja med så kan du utöka med exempelvis en linuxmaskin längre fram om behovet finns.

Exempel på Hypervisor:
ESXI (vmware)
Hyper-V (Microsoft)

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kolla in Unraid. Fungerar som NAS, kan även virtualisera, stöd för docker-containrar så du kan köra spelservrar m.m. Du kan även skapa en virtualiserad dator och skicka vidare grafikkort, USB-kort m.m på ett skapligt enkelt sätt. (Även om det kräver lite meckande ibland)
Kostar ca 500-600 en gång, sen är alla uppdateringar gratis.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu Ubuntu med LXD men tänkte prova att gå över till Ubuntu med libvirt och något vettigt interface till det. Vill man köra ZFS så har Ubuntu rätt bra stöd för det och ZFS har en del trevliga egenskaper (planerar att byta till det när jag uppgraderar min server). Virtualisering eller möjligtvis containers i någon form är definitivt värt att kolla på om du vill köra flera saker på samma server, gör det mycket enklare att isolera olika tjänster (virtualisering har bättre isolering, gästerna kör egna OS-kärnor och kan vara helt olika värden så då kan du även köra t.ex. Windows om du behöver det till något).

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kanske slå ett öga på en virtualiseringsplattform? Då kan Du ha flera OS i samma maskin som körs samtidigt.

Skrivet av Aeqvist:

För att få flest valmöjligheter bör du satsa på virtualisering. Då kan du köra flera maskiner på samma hårdvara. Även om du bara tänkt ha en Windowsmaskin till att börja med så kan du utöka med exempelvis en linuxmaskin längre fram om behovet finns.

Exempel på Hypervisor:
ESXI (vmware)
Hyper-V (Microsoft)

Ni verkar ju vara inne på samma spår, great minds think alike som man säger!

Jag tänkte på det men kör det via jobbet och helt ärligt har det funkat sådär halvstabilt.
Dock så är det med teknik från isch 2005 med mjukvara lika gammal...

Vilken OS kör man i grund bäst då? Ubuntu?
Datorn kommer vara fri från tangentbord och dyligt...
Det som kommer konfas i början är så jag kan slänga in den i kastvinden med cat6 kabel och elsladd så löser jag allt från min burk senare.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kolla in Unraid, det kan köra det du efterfrågar i virtuella maskiner/dockers.

Lagringen körs direkt i OSet (bygger på linux) och är väldigt enkel att uppgradera och bygga ut i efterhand.

Edit:
SanTeoX hann före..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Unraid.

Permalänk
Sötast

Unraid är i min mening jättebra för nas och 'lite annat'

Men som server för flera olika funktioner så hade jag kollat på Proxmox istället.
Det är en hypervisor likt esxi men helt open source.

Man kan ju tom köra unraid som vm i proxmox/esxi om man så gärna vill.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Allexz:

Unraid är i min mening jättebra för nas och 'lite annat'

Men som server för flera olika funktioner så hade jag kollat på Proxmox istället.
Det är en hypervisor likt esxi men helt open source.

Man kan ju tom köra unraid som vm i proxmox/esxi om man så gärna vill.

Kan hålla med till viss del men jag tycker nog att det som efterfrågas är lagring/nas + ”lite annat”

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Ni verkar ju vara inne på samma spår, great minds think alike som man säger!

Jag tänkte på det men kör det via jobbet och helt ärligt har det funkat sådär halvstabilt.
Dock så är det med teknik från isch 2005 med mjukvara lika gammal...

Vilken OS kör man i grund bäst då? Ubuntu?
Datorn kommer vara fri från tangentbord och dyligt...
Det som kommer konfas i början är så jag kan slänga in den i kastvinden med cat6 kabel och elsladd så löser jag allt från min burk senare.

Jag kör hemma ESXi och delar ut ett specifikt grafikkort samt USB-enheter till Kodi på Ubuntu och då med fungerande hårdvaruacceleration för bl.a HEVC. I övrigt en del gamla Windows och ett antal CentOS, SUSE, FreeBSD och OpenBSD i olika varianter och versioner.

Min egen erfarenhet är att upptiden på virtualiseringsplattformen kan lätt gå över 1 år om man inte får fel på en hel RAM-sticka eller måste bygga om all lagring, bägge två ifrån egen erfarenhet dom senaste 12 månaderna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag kör unraid, med flera av de saker du önskar. Funkar fint.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att köra FreeBSD med Bhyve som virtualiseringsplattform. (Då får du zfs-on-root på köpet utan ansträngning, är default vid installation - krävs för övrigt både för bhyve och jails/iocage)

Då kan du som med alla andra virtualiseringsplattformar köra Windows, Linux w-ever.

Men sedan även köra Jails i FreeBSD som du enkelt skapar upp med iocage och styr med iocage.

Här har du tre steg för steg guider. För iocage kan du börja med att läsa freebsdfoundations guide.

https://github.com/churchers/vm-bhyve
https://github.com/iocage/iocage
https://freebsdfoundation.org/wp-content/uploads/2019/09/ioca...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Jag tänkte på det men kör det via jobbet och helt ärligt har det funkat sådär halvstabilt.
Dock så är det med teknik från isch 2005 med mjukvara lika gammal...

Hela it-världen är virtualiserad idag. Är er virtuella miljö instabil är det p.g.a er miljö, inte på grund av virtualiseringen

Jag kör ESXi Free sedan många år och är helnöjd. Jag skulle sammanfattningsvis säga såhär:

Unraid: Enklast och mest i samma paket. Kostar pengar. Stark rekommendation om du inte är en IT-guru utan mest vill lattja med lite hemmaserver.

ESXi Free: Enkelt att sätta upp, enkelt att använda. Gratis, men många funktioner är nedlåsta i gratisversionen. Men det är till 99% sådant du inte kommer använda, så det blir väldigt avskalat och enkelt i gränssnittet.

Proxmox: Fullfjädrad fläskvirtualisering. Gratis och open source. Alla funktioner tillgängliga. Svårare att sätta sig in i och du får tonvis med funktioner du aldrig kommer använda.

Inte virtualisering: Typ köra in Windows eller Linux direkt på maskinen. Avråder starkt från detta. Vissa mjukvaror finns/fungerar bäst till Linux. Vissa till windows. Vissa går inte att köra samtidigt på samma maskin. Virtualisering kan låta krångligt men när man väl satt upp det gör det livet otroligt mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Riktigt många bra svar!

Unraid skall jag prova trail i några dagar och se hur det funkar. (har provat några timmar nu men tycker jag tappar kontakten och att överföringar avbryts)
Men det verkar vara mest för mig, trots att jag försöker komma undan gratis
Största tummen ner är dock att det är baserat boot på USB... No like med nyfikna ungar som gillar att dra i saker och sedan gärna gömma/tappa bort...

Annars verkar också ESXi vara något som helt klart skall provas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Unraid skall jag prova trail i några dagar och se hur det funkar. (har provat några timmar nu men tycker jag tappar kontakten och att överföringar avbryts)

Det är ingen "feature" i något os så stöter du på det i unraid är det troligt att du får samma fel med vad som helst. Dags för lite vanlig hederlig felsökning om det håller i sig, snarare än att byta os!

Citat:

Största tummen ner är dock att det är baserat boot på USB... No like med nyfikna ungar som gillar att dra i saker och sedan gärna gömma/tappa bort...

Det är esxi också. Proxmox kör på disk.
Jag vet inte hur mycket konfig det finns på stickan för en unRAIDinstallation men på esxi är det rätt lätt att sätta upp igen och importera VMarna (som ju inte ligger på stickan och lagras tillsammans med "sin" konfig) om den skulle försvinna.

Kan också tipsa om SanDisk Ultra Fit. Sticker knappt ut från datorn så diverse klåfingriga barn kanske inte förstår att den går att rycka..

Permalänk
Medlem

Jag kör ESXi med start ifrån en RAID10:a som har en liten volym just åt den(4.25 GB, 688 MB används) och på den andra volymen på samma RAID10:a ligger ett par stycken VM:ar. Fungerar också att köra ifrån SD-kort, singel lagring, iSCSI. Måste inte köras ifrån en USB-sticka. Gjorde det med en intern USB-sticka dom första 6 månaderna men sedan gick jag vidare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar TrueNAS SCALE, vilket är baserat på Linux istället för FreeBSD som CORE bygger på.
Du får ett i grunden NAS-OS, med Docker/Kubernetes förinstallerat med hantering via webbgränssnittet, samt KVM för virtualisering om Docker trots allt inte skulle räcka till.
TrueCharts är ett community repository med gott om förkonfade Docker images för specifika applikationer, som t.ex. Jellyfin (Emby-fork utan krav på subscription för transcoding) med stöd för passthrough av GPU för transcoding.

Rätt skönt att kunna köra grejorna via Docker och slippa overheaden från VMs.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är ingen "feature" i något os så stöter du på det i unraid är det troligt att du får samma fel med vad som helst. Dags för lite vanlig hederlig felsökning om det håller i sig, snarare än att byta os!

Efter timmar av felsökning har det nu löst sig...
Unraid och win 11 verkar inte vara bästa kompisar när det kommer till auktorisering och flera andra probelm mm mm...
Men det fick mig att få lite avsmak, att direkt börja felsöka får mig att tänka att det kommer ske något mer strul förr eller senare...

Däremot gillar jag layouten och det är ganska etablerat och finns bra guider och felsökningar med folk som har problem.
Även simpliciteten med att lägga in "appar"/plugins är riktigt trevlig.

Blir att köra provtiden på 30 dagar och se, strular det nå mer blir det nog esxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag kör ESXi med start ifrån en RAID10:a som har en liten volym just åt den(4.25 GB, 688 MB används) och på den andra volymen på samma RAID10:a ligger ett par stycken VM:ar. Fungerar också att köra ifrån SD-kort, singel lagring, iSCSI. Måste inte köras ifrån en USB-sticka. Gjorde det med en intern USB-sticka dom första 6 månaderna men sedan gick jag vidare.

Tusen tack för tipset. tänkte inte ens på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Rekommenderar TrueNAS SCALE, vilket är baserat på Linux istället för FreeBSD som CORE bygger på.
Du får ett i grunden NAS-OS, med Docker/Kubernetes förinstallerat med hantering via webbgränssnittet, samt KVM för virtualisering om Docker trots allt inte skulle räcka till.
TrueCharts är ett community repository med gott om förkonfade Docker images för specifika applikationer, som t.ex. Jellyfin (Emby-fork utan krav på subscription för transcoding) med stöd för passthrough av GPU för transcoding.

Rätt skönt att kunna köra grejorna via Docker och slippa overheaden från VMs.

Tack för tipset, blir att kolla in det.
WebbUi såg ganska trevligt ut att klicka runt i faktiskt.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag en "TrueNAS CORE" (baserat på FreeBSD) med NAS-funktionalitet som huvudsyfte. Däri kör jag en VM (OpenBSD) som jumpstation och en VM (Ubuntu LTS) för Ubiquiti Unifi Controller. Tämligen lätt att spinna upp en ny VM vid behov.

Det finns många bra youtube-videos för hur man sätter upp saker i FreeNAS/TrueNAS.

Läste någonstans att vill man köra Docker på TrueNAS så är det "enklast" att spinna upp en VM dedikerat för det, där kan man sen använda Win, Linux eller ex. rancherOS som bas beroende på behov.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Rekommenderar TrueNAS SCALE, vilket är baserat på Linux istället för FreeBSD som CORE bygger på.
Du får ett i grunden NAS-OS, med Docker/Kubernetes förinstallerat med hantering via webbgränssnittet, samt KVM för virtualisering om Docker trots allt inte skulle räcka till.
TrueCharts är ett community repository med gott om förkonfade Docker images för specifika applikationer, som t.ex. Jellyfin (Emby-fork utan krav på subscription för transcoding) med stöd för passthrough av GPU för transcoding.

Rätt skönt att kunna köra grejorna via Docker och slippa overheaden från VMs.

Tja

Undrar, är TrueNAS SCALE kostar ingenting att använda eller måste jag köpa nåt.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Tja

Undrar, är TrueNAS SCALE kostar ingenting att använda eller måste jag köpa nåt.

Kostar ingenting.
https://www.truenas.com/download-tn-scale/

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Proxmox: Fullfjädrad fläskvirtualisering. Gratis och open source. Alla funktioner tillgängliga. Svårare att sätta sig in i och du får tonvis med funktioner du aldrig kommer använda.

Här hamnar min rekommendation. Kört Proxmox i ett bra antal år nu och det har bara fungerat bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu uppdaterar jag tråden då jag har lite kött på benen!

Efter 30dagars provperiod där jag kört Proxmox och Unraid parallelt så går mitt kort på Unraid.
Proxmox har varit stabilare tycker jag, dvs att Unraid har haft en högsta uptime på bara 6dagar för att sen behöva startas om, Proxmox har inte tvekat en enda gång.
Nu har jag en ny server med lite köttigare hårdvara så får vi se om Unraid kommer bli stabilare.

Men mitt kort går på Unraid då forumet är grymt ifall man har strul, enkla och snygga menyer och gillar verkligen sättet man lägger in nya diskar på och hur enkelt det är att blanda lite olika diskar hursom.
Även så är Unraid mycket mer lättförstått tycker jag som verkligen är en novis inom detta men genuint är intresserad av denna typer av miljöer som jag beskriv i trådstart.
Proxmox hade varit roligare längre fram när man har mer tid att sätta sig och verkligen kolla igenom och lära sig i djupet.

Men Proxmox var verkligen långt från dåligt, hade jag verkligen inte velat betala för tjänsten eller om man tex av ekonomiska skäl kanske föredrar det billigare alternativet så är det en nobrainer att köra Proxmox.

Unraid 8/10
Proxmox 7/10

Hoppas det är till hjälp om någon sitter i samma sits och funderar på vad man skall ge sig in på

Simma lungt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Nu uppdaterar jag tråden då jag har lite kött på benen!

Efter 30dagars provperiod där jag kört Proxmox och Unraid parallelt så går mitt kort på Unraid.
Proxmox har varit stabilare tycker jag, dvs att Unraid har haft en högsta uptime på bara 6dagar för att sen behöva startas om, Proxmox har inte tvekat en enda gång.
Nu har jag en ny server med lite köttigare hårdvara så får vi se om Unraid kommer bli stabilare.

Men mitt kort går på Unraid då forumet är grymt ifall man har strul, enkla och snygga menyer och gillar verkligen sättet man lägger in nya diskar på och hur enkelt det är att blanda lite olika diskar hursom.
Även så är Unraid mycket mer lättförstått tycker jag som verkligen är en novis inom detta men genuint är intresserad av denna typer av miljöer som jag beskriv i trådstart.
Proxmox hade varit roligare längre fram när man har mer tid att sätta sig och verkligen kolla igenom och lära sig i djupet.

Men Proxmox var verkligen långt från dåligt, hade jag verkligen inte velat betala för tjänsten eller om man tex av ekonomiska skäl kanske föredrar det billigare alternativet så är det en nobrainer att köra Proxmox.

Unraid 8/10
Proxmox 7/10

Hoppas det är till hjälp om någon sitter i samma sits och funderar på vad man skall ge sig in på

Simma lungt!

Unraid är riktigt bra och har mycket funktionalitet out of the box. Det kanske inte är för det stora företaget, men för hemanvändning är det riktigt grymt. Docker från början, inga problem att köra avancerade virtuella maskiner med passthrough av hårdvara (riktigt smidigt i Unraid), smidiga lösningar med hårddiskar och pooler. Säkerheten kommer prioriteras lite högre i kommande versioner också. Den har varit lite si och så i tidigare versioner.

Lite nyfiken, varför har din Unraid-burk behövt startas om efter 6 dagar?
Enda gångerna jag behövt starta om mina burkar är när jag behöver ta ner dom av någon extern anledning..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Unraid är riktigt bra och har mycket funktionalitet out of the box. Det kanske inte är för det stora företaget, men för hemanvändning är det riktigt grymt. Docker från början, inga problem att köra avancerade virtuella maskiner med passthrough av hårdvara (riktigt smidigt i Unraid), smidiga lösningar med hårddiskar och pooler. Säkerheten kommer prioriteras lite högre i kommande versioner också. Den har varit lite si och så i tidigare versioner.

Lite nyfiken, varför har din Unraid-burk behövt startas om efter 6 dagar?
Enda gångerna jag behövt starta om mina burkar är när jag behöver ta ner dom av någon extern anledning..

Ja precis, Dockersen är riktigt enkla komma igång med på Unrad.
Och den massiva mängd med appar som finns att installera är riktigt grymt!
Riktigt värt dom 557kr som det kostade, tycker man får mycket mjukvara för pengarna.

Servern har hängt sig, upptäcks när Plex eller homeassistant har slutat göra det jag vill att den skall...
Lite oklart om det är mjukvaran som orsakat det eller hårdvaran som är gammal och kass...troligtvis det senare.

Permalänk
Medlem

Unraid är det enda OS jag betalat för, så bra är det.

Väldigt stabilt är det för mig, kommit över 100 dagars uptime flera ggr, enda gången jag startar om är när det kommer en uppdatering istortsett. Har kört det på två servrar (en Ryzen 1700X baserad och nu en Intel 8700K baserad) (i övrigt med samma USB minne och hårddiskar, bara flyttade över det så fungerade det vipps utan problem). Kör 1 parity disk och 5 lagrings diskar och en 512 GB Samsung NVME SSD som cache. 16 GB 2133MHz ECC minnen (dock körs de med ECC avstängt då jag missade att moderkortet inte stödjer ECC).

Kör en Windows 10 VM på den, och sen en massa dockers: DuckDNS, Handbrake, Jellyfin, Letsencrypt, OpenVPN AS, Plex, Syncthing och Tautulli.

Och sen ville jag ha backup på denna server, så då köpte jag en till Unraid licens och kör det på en sämre burk (tror det är en Intel G4560 eller vad den heter), bokstavligen enda den gör är att husera massa hårddiskar som jag kopierar den första servern till via rsync.

Och ja, precis som du säger, behöver man hjälp (jag har behövt det några ggr genom åren) så är deras forum väldigt snabba o hjälpsamma.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Ja precis, Dockersen är riktigt enkla komma igång med på Unrad.
Och den massiva mängd med appar som finns att installera är riktigt grymt!
Riktigt värt dom 557kr som det kostade, tycker man får mycket mjukvara för pengarna.

Servern har hängt sig, upptäcks när Plex eller homeassistant har slutat göra det jag vill att den skall...
Lite oklart om det är mjukvaran som orsakat det eller hårdvaran som är gammal och kass...troligtvis det senare.

Låter som hårdvaran kanske inte mår så bra.. Jag unraid på två olika servrar och dom har varit rock solid.

Du har väl inte missat Community applications va?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |