OS till hemmaserver (flera olika applikationer)

Permalänk
Medlem

Har kört Unraid i flera år. Första maskinen som jag körde det på hade en Intel i3 3100. Inte speciellt snabba grejor men det gick i alla fall!
Förutom uppdateringar av OS (eller när jag väljer att ändra på något) så finns det inget som sänker servern. Den tuffar på!

Jag har stött på ett problem i en tidigare version som jag inte är helt säker på om det är fixat eller ej men det kunde uppstå ett nätverksproblem om man körde VM's och Dockers på samma NIC och VLAN. Så idag har jag flyttat VM's till ett annat NIC helt enkelt. Och eftersom det fungerar har jag inte bytt tillbaka

Sedan å andra sidan finns det kontinuerligt med uppdateringar för alla containers. Vissa är bättre än andra. Har varit med om releaser som inte varit stabila och jag har fått backa till en tidigare release av containern. Detta har bland annat hänt för Plex.
Det jag vill ha sagt med det är att det kan vara bra att starta om vissa containers med jämna mellanrum.
Spelservrar till exempel är ofta bra då det finns risk att minnet äts upp. Men kan även vara relevant för annat.
Jag själv kör 'User Scripts' för det (ett plugin) och skriver korta bash-script för att göra det jag vill ha gjort.

Idag kör jag på AMD och det är inga problem med det heller. Har ett grafikkort (dedikerat) instoppat i maskinen men jag använder det inte mer än när jag behöver sitta vid server direkt.

Jag kan inte vara tydlig nog med hur mycket du ska ha en (eller flera) cache-pooler.
Jag kör 2x 500GB SSD till mina VM's och AppData för containers. Dessa kör RAID1.
Sedan har jag också 2x 1TB SSD i RAID0 för att ha till att dumpa in filer.

Jag är otroligt nöjd med Unraid!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Unraid är det enda OS jag betalat för, så bra är det.

Väldigt stabilt är det för mig, kommit över 100 dagars uptime flera ggr, enda gången jag startar om är när det kommer en uppdatering istortsett. Har kört det på två servrar (en Ryzen 1700X baserad och nu en Intel 8700K baserad) (i övrigt med samma USB minne och hårddiskar, bara flyttade över det så fungerade det vipps utan problem). Kör 1 parity disk och 5 lagrings diskar och en 512 GB Samsung NVME SSD som cache. 16 GB 2133MHz ECC minnen (dock körs de med ECC avstängt då jag missade att moderkortet inte stödjer ECC).

Kör en Windows 10 VM på den, och sen en massa dockers: DuckDNS, Handbrake, Jellyfin, Letsencrypt, OpenVPN AS, Plex, Syncthing och Tautulli.

Och sen ville jag ha backup på denna server, så då köpte jag en till Unraid licens och kör det på en sämre burk (tror det är en Intel G4560 eller vad den heter), bokstavligen enda den gör är att husera massa hårddiskar som jag kopierar den första servern till via rsync.

Och ja, precis som du säger, behöver man hjälp (jag har behövt det några ggr genom åren) så är deras forum väldigt snabba o hjälpsamma.

Ja det är troligtvis min hårdvara, får se här nu ett par dagar hur det går.
Men jag har aldrig direkt heller pröjsat för särskilt många licenser i mitt liv, men detta har varit värt varenda krona.

Blev sugen på ännu mastigare hårdvara nu så vi får se, kanske blir att investera mer

Skrivet av SanTeoX:

Låter som hårdvaran kanske inte mår så bra.. Jag unraid på två olika servrar och dom har varit rock solid.

Du har väl inte missat Community applications va?

Tog någon dag innan jag hittade community applications, som en stjärna från himmelen.
Allt blev så himla enkelt och tillgängligt istället för att hålla på med dockers manuellt!

Skrivet av GreyWilk:

Har kört Unraid i flera år. Första maskinen som jag körde det på hade en Intel i3 3100. Inte speciellt snabba grejor men det gick i alla fall!
Förutom uppdateringar av OS (eller när jag väljer att ändra på något) så finns det inget som sänker servern. Den tuffar på!

Jag har stött på ett problem i en tidigare version som jag inte är helt säker på om det är fixat eller ej men det kunde uppstå ett nätverksproblem om man körde VM's och Dockers på samma NIC och VLAN. Så idag har jag flyttat VM's till ett annat NIC helt enkelt. Och eftersom det fungerar har jag inte bytt tillbaka

Sedan å andra sidan finns det kontinuerligt med uppdateringar för alla containers. Vissa är bättre än andra. Har varit med om releaser som inte varit stabila och jag har fått backa till en tidigare release av containern. Detta har bland annat hänt för Plex.
Det jag vill ha sagt med det är att det kan vara bra att starta om vissa containers med jämna mellanrum.
Spelservrar till exempel är ofta bra då det finns risk att minnet äts upp. Men kan även vara relevant för annat.
Jag själv kör 'User Scripts' för det (ett plugin) och skriver korta bash-script för att göra det jag vill ha gjort.

Idag kör jag på AMD och det är inga problem med det heller. Har ett grafikkort (dedikerat) instoppat i maskinen men jag använder det inte mer än när jag behöver sitta vid server direkt.

Jag kan inte vara tydlig nog med hur mycket du ska ha en (eller flera) cache-pooler.
Jag kör 2x 500GB SSD till mina VM's och AppData för containers. Dessa kör RAID1.
Sedan har jag också 2x 1TB SSD i RAID0 för att ha till att dumpa in filer.

Jag är otroligt nöjd med Unraid!

Jag har funderat lite på det där med cache-pooler.
Jag kör idag en 500gb ssd, skall prova lite olika varianter så får man se vad man landar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Har kört Unraid i flera år. Första maskinen som jag körde det på hade en Intel i3 3100. Inte speciellt snabba grejor men det gick i alla fall!

Tror inte i3 3100 existerade, men jag kör än idag vidare på min i3 2100 för min FreeBSD server, där jag kört kubernetes kluster via debian VMs som kör på bhyve, fungerar perfa - ser inga problem alls med prestandan ännu.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW