Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Z690 Asus ROG Maximus Hero kan tydligen kunna gå poff med möjlig brand för vissa

Permalänk
Medlem

Z690 Asus ROG Maximus Hero kan tydligen kunna gå poff med möjlig brand för vissa

https://www.digitaltrends.com/computing/asus-rog-maximus-z690...
JayzTwoCents pratar om det här https://www.youtube.com/watch?v=XYgQBQMGGbw

Verkar lite oroväckande, sitter själv med sagda moderkort, en sak som dock förundrar mig när man googlar runt lite (kolla här tex https://wccftech.com/asus-rog-maximus-z690-hero-motherboards-... (här förstår jag denna site inte alltid är helt hundra seriös också)) är att på de bilder en del har postat där man ser monteringen så sitter moderkortet väldigt nära bakplåten tycker jag, , och kikar man in på baksidan på kortet under qleden så sitter det ett chip / kapacitator där på baksidan av moderkortet, så man undrar lite om det kan vara något sånt, att det kommit förnära.

Vad tror ni, hur orolig ska man vara? Själv har jag tagit säkra före osäkra och uppdaterat till 0811 bios som kom precis innan jul, slog inte på XMP samt satte voltage för minnet manuelt till 1.10 efter flashning, (även om arean där det händer inte tycks ha med minnet att göra så verkar en del rapportera om de får minnesfelkod av samma fenomen, men här är det igen väldigt mycket oklarheter med minnen, hel del inkörningsproblem och DDR5 verkar väldigt känsligt för blanda minneskit tex ocks vad man läst) sen tänker jag inte låta datorn vara på obevakat för nu.

Permalänk
Medlem

Buildzoid kan ha hittat problemet, om det stämmer så är det rätt lätt att kolla om ens moderkort är drabbat.

Permalänk

Satt och fundera inatt på när buildzoid skulle komma med en video.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att det kan bli kortis på baksidan men att montera dit en kylfläns kanske löser problemet?

Frågan är om Asus tar sitt ansvar och ersätter dom komponenter som kan ta skada?
Jag hade nog avvaktat till ett nytt Bios släpps innan jag hade använt datorn.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Undrar hur många brädor som är drabbade, AOUCH!

Skrivet av jorgen69:

Ser inte ut som att det kan bli kortis på baksidan men att montera dit en kylfläns kanske löser problemet?

Frågan är om Asus tar sitt ansvar och ersätter dom komponenter som kan ta skada?
Jag hade nog avvaktat till ett nytt Bios släpps innan jag hade använt datorn.

Vänta inte på ett nytt bios. Matning ska ske åt rätt håll, svårare än så är de inte.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

https://www.youtube.com/watch?v=2VkO4wiEAY4&ab_channel=Actual...

Buildzoid kan ha hittat problemet, om det stämmer så är det rätt lätt att kolla om ens moderkort är drabbat.

Spännade, och det verkar finnas fler kapacitorer, kollade mit bräde och där heter den G157 på mit exemplar medan den är märkt 150 på de han visar som var felvänd (han har ett exempel med G157 också) , jag har polariteten till höger på min bräda vilket verkar korrekt, sen om de är problemet eller inte får vi väl höra tids nog, och /elelr se om min bräda också går upp i flammor

Och ja är det det som är problemet löser nog inte nyare bios något alls, kom ju på också det var nog lite korkat av mig egentligen ändra från auo när jag tänker efter igen, om det nu vore volten som är borkad så kanske jag likaväl skulle triggat

Permalänk
Medlem

Såg detta efter att jag hade sett GNs video om acer skärmar som börja brinna.

Mycket prylar som brinner på senaste. Även om det är få fall så är det ju riktigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Såg detta efter att jag hade sett GNs video om acer skärmar som börja brinna.

Mycket prylar som brinner på senaste. Även om det är få fall så är det ju riktigt illa.

JayzTwoCents reflekterade över det med, att nu var det Asus tur att ha explosion på en ny produkt :/ hoppas bara Asus kommer rent och inte gör bort sig genom att försöka mörka om det nu är dettta som är problemet. Menar tex Gigabyte kommer man ju inte köpa gärna i närtid efter den skandalen med PSUerna där de mörkar och hade sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

JayzTwoCents reflekterade över det med, att nu var det Asus tur att ha explosion på en ny produkt :/ hoppas bara Asus kommer rent och inte gör bort sig genom att försöka mörka om det nu är dettta som är problemet. Menar tex Gigabyte kommer man ju inte köpa gärna i närtid efter den skandalen med PSUerna där de mörkar och hade sig..

Håller med, jag tror nog inte de kommer försöka mörka det. Men vi får se.

Permalänk
Medlem

Handlar detta bara om hero varianten eller alla Z690 moderkort från asus?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=2VkO4wiEAY4&ab_channel=Actual...

De har vänt en resistor åt fel håll tydligen. 3.47 min in i videon börjar det bli intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Hade tänkt beställa ny dator nu ikväll och detta var brädan jag hade tänkt köpa. Gäller detta alla kort alltså? :/

Permalänk
Medlem

Min är rättvänd , om det nu är detta som är felet , du kan ju köpa och lämna tebax om du skulle få en med problemet nu när du vet vad du ska titta efter, men jag hade nog personligen väntat lite om jag varit i färd lägga order , men gissningsvis är det om det nu är detta en batch som blev fel, som de säger i videon en ladd robot som matats i fel riktning , förklarar också varför några fått samma fel på utbyteskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Min är rättvänd , om det nu är detta som är felet , du kan ju köpa och lämna tebax om du skulle få en med problemet nu när du vet vad du ska titta efter, men jag hade nog personligen väntat lite om jag varit i färd lägga order , men gissningsvis är det om det nu är detta en batch som blev fel, som de säger i videon en ladd robot som matats i fel riktning , förklarar också varför några fått samma fel på utbyteskort

Ja, problemet är att jag lyckades komma över ett kit snabba ddr5-minnen och känns ju segt att vänta med resten av prylarna då. Då kan man lika gärna vänta på bättre priser och tillgänglighet känns det som. Så nu vart jag kluven om man bara ska vänta ett tag med att uppgradera iaf. :/ Hade behövt ny processor då min 4770k inte hänger med i CS GO längre utan den droppar under 165 hz/fps ibland vilket ger störiga ryck i bilden. Är ju ockerpriser man köper grejerna för idag men känns också tråkigt att inte kunna spela som man vill heller. Men om moderkort för drygt 6000 har allvarliga fabrikationsfel så blir man ju lite matt alltså.

Permalänk
Avstängd

15 minuters video för att påpeka att en kondensator är felvänd?

En simpel bild med röd ring runt kretsen och en eller tre meningar på två textrader hade räckt mer än väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Min är rättvänd , om det nu är detta som är felet , du kan ju köpa och lämna tebax om du skulle få en med problemet nu när du vet vad du ska titta efter, men jag hade nog personligen väntat lite om jag varit i färd lägga order , men gissningsvis är det om det nu är detta en batch som blev fel, som de säger i videon en ladd robot som matats i fel riktning , förklarar också varför några fått samma fel på utbyteskort

Vart köpte du ditt kort btw?

Permalänk
Medlem

Har ett Hero med rättvänd G157, blir intressant att se vad asus säger om det.

Edit dec inte nov - Fick mitt i början av december från komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

15 minuters video för att påpeka att en kondensator är felvänd?

En simpel bild med röd ring runt kretsen och en eller tre meningar på två textrader hade räckt mer än väl.

Håller med, men det är ju samtidigt det dessa "content creators" lever på. Lite som med nyheterna.
Det är ju även tack vare detta detta ens blev en grej och folk hörde av sig.

Sedan så som även sagt i videon, så är det ju inte säkert att det är detta som är problemet.

Lite som GN nyligen testade acer skärmar som brunnit. Spoiler: De kunde inte replikera problemet. Då deras är en annan revision.

Men det är ju bra att det uppmärksammas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Håller med, men det är ju samtidigt det dessa "content creators" lever på. Lite som med nyheterna.
Det är ju även tack vare detta detta ens blev en grej och folk hörde av sig.

Sedan så som även sagt i videon, så är det ju inte säkert att det är detta som är problemet.

Lite som GN nyligen testade acer skärmar som brunnit. Spoiler: De kunde inte replikera problemet. Då deras är en annan revision.

Men det är ju bra att det uppmärksammas.

Om man kan summera detta i ett fåtal kB istället för att ta upp folks tid och skicka youtubefilmer över internätet i onödan så kan man ju undra hur mycket "content" de egentligen skapat.
Eller om man vänder på det. Krävs det en film på 15 minuter för att få fram budskapet så är nog målgruppen fel.
Alla med grundläggande kunskaper vet att det oftast är en dålig idé att polvända en kondensator

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om man kan summera detta i ett fåtal kB istället för att ta upp folks tid och skicka youtubefilmer över internätet i onödan så kan man ju undra hur mycket "content" de egentligen skapat.
Eller om man vänder på det. Krävs det en film på 15 minuter för att få fram budskapet så är nog målgruppen fel.
Alla med grundläggande kunskaper vet att det oftast är en dålig idé att polvända en kondensator

Jo jo, jag håller som sagt med dig.

Men så är jag kanske även lite tråkig eller något, uppskattar dessa klipp.
Men som sagt, något som kan sägas inom 2 rader, behöver inte ett 15min klipp.

Däremot så ska AHC ha lite cred, han var först med att se detta med kapacitorn som var tvärtom.

edits:

Klipp:

Samt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vart köpte du ditt kort btw?

Inet, köpte i november med alderlake lanseringen i paket med i9 och DDR5 minne

Själv måste jag nog säga jag hellre tittar på videos än läser artiklar om just såna här saker när det är mycket content att gå igenom och många olika källor , (om de är bra videos alltså) , och de verkar ju som olika content creators i detta fall hjälpt varandra att hitta en trolig orsak / samband , men jag håller med om kanske lite långt ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ser inte ut som att det kan bli kortis på baksidan men att montera dit en kylfläns kanske löser problemet?

Frågan är om Asus tar sitt ansvar och ersätter dom komponenter som kan ta skada?
Jag hade nog avvaktat till ett nytt Bios släpps innan jag hade använt datorn.

Känns som en uppenbar garanti / RMA-grej.
Svårt att bevisa att en ytmonterad komponent varit felvänd på ett bräde som brunnit kanske men...

Fattar jag det rätt så handlar det om en motstånd som hamnat bakvänt i ytmonteringen, hur det nu kan gå till, det borde juh vara maskiner som kollar det mot referensbilder.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Kan meddela att den är rättvänd även på mitt Hero kort Köptes på Inet någon dag efter release men leverans några veckor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Kan meddela att den är rättvänd även på mitt Hero kort Köptes på Inet någon dag efter release men leverans några veckor senare.

jo jag med men chippet är ju bra litet så ser ju inte skiten, dock en tjockare rand på höger sida. men ser ej 150 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

jo jag med men chippet är ju bra litet så ser ju inte skiten, dock en tjockare rand på höger sida. men ser ej 150 ?

Kan stå G157 istället ,det gör det på mitt, lite svårt se, mobilkammeran med lampa tog det tydligt dock, verkar finnas två varianter (tre då med de felvända ... ) men har du randen mot höger så ska det vara lugnt om nu detta är orsaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kan stå G157 istället ,det gör det på mitt, lite svårt se, mobilkammeran med lampa tog det tydligt dock, verkar finnas två varianter (tre då med de felvända ... ) men har du randen mot höger så ska det vara lugnt om nu detta är orsaken

tack man!

Permalänk
Medlem

Jag fick nyss hem mitt Z690 Maximus Hero, tack och lov är kondensatorn vänd åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Borttaget från köp hos Inet nu.

Permalänk
Medlem

Hur kan detta vara möjligt på ett premium moderkort?! Felet är så uppenbart (inget fel på kapslingen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Hur kan detta vara möjligt på ett premium moderkort?! Felet är så uppenbart (inget fel på kapslingen).

har inte toyota haft fel på sina bromsar ex ? återkallar en halv miljon bilar .... mobiler som sprängs på grund av diverse orsaker osv