Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

dom säljer nog ut sina sista exemplar då 55 och 65 är bortplockade

Skrivet av medbor:

Med tanke på att näst intill alla på prisjakt kostar 27990 så är det rätt självklart att dom bara glömt bort 2:an i början

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Med tanke på att näst intill alla på prisjakt kostar 27990 så är det rätt självklart att dom bara glömt bort 2:an i början

Känns rimligt, men C-serien var ju rejält nedsatt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo såg det men de hade lika lätt kunnat sålt slut genom att ta ner de några tusenlappar, inte 25 tkr 😂 Hade överraskat mig rejält ifall era ordrar inte blir makulerade faktiskt.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skulle inte vara värt att sälja dem för de priserna eftersom de i princip garanterat skulle gå åtskilliga tusenlappar back på varje exemplar. LG skulle heller knappast tillåta dem att sälja dem så billigt då det sänker det uppfattade värdet på produkten långsiktigt.

Skrivet av shenaswift:

Jo såg det men de hade lika lätt kunnat sålt slut genom att ta ner de några tusenlappar, inte 25 tkr 😂 Hade överraskat mig rejält ifall era ordrar inte blir makulerade faktiskt.

Absolut. Kampanjerna drivs ju också av tillverkarna i perioder som denna så de ligger i princip alltid hyfsat i synk per region, ofta även globalt. Det är också vanligt att tillverkare sätter lägsta tillåtna priser också, just eftersom ett för lågt pris från en butik (även om butiken äter förlusten för varje sålt exemplar) sänker det upplevda värdet för produkten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Nu pratar vi äntligen mellandagsrea

Permalänk
Medlem

Någon som lyckades med bedriften att köpa en tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag fick en beställning(65 C1 för 9990:-) igenom hos mitt lokala mediamarkt.. Fattas bara att jag får ett mail/sms att den finns att hämta imorgon, men om jag får gissa så lär beställningen bli avbokad..

ord
Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag fick en beställning(65 C1 för 9990:-) igenom hos mitt lokala mediamarkt.. Fattas bara att jag får ett mail/sms att den finns att hämta imorgon, men om jag får gissa så lär beställningen bli avbokad..

Jag håller tummarna för dig att det går igenom. På ett sätt så känns det som att priserna inte kan varit så fel då flera v modellerna var nedsatta. Men vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag har en orderbekräftelse på 77B1

Hoppas gånger 1000 att den går igenom

Sen ska frun övertygas också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lyckas du inte övertala frugan om att behålla en 77" OLED för 8000 kan du inte ha det lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köper den om du misslyckas

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNystrom:

Lyckas du inte övertala frugan om att behålla en 77" OLED för 8000 kan du inte ha det lätt

Skrivet av Specias:

Jag köper den om du misslyckas

Jag är inte orolig att bli av med den om det skulle behövas om säger så, men målet är såklart att behålla den själv...

Blir nog en dyr vår dock, har inga källor som ens levererar UHD@120Hz över HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag håller tummarna för dig att det går igenom. På ett sätt så känns det som att priserna inte kan varit så fel då flera v modellerna var nedsatta. Men vi får se

Hur menar du? Priserna var helt orimliga, nästan 50% rabatt på rea-priset.

Prissänkningarna är tydligt kontrollerade med prissänkningar av tillverkarna och åtminstone i vissa länder sätts även lägsta tillåtna priser av tillverkarna. En butik kan förvisso strunta i det och ta en massiv förlust, men då kan de nog glömma att få ta del av de lägre inköpspriserna vid kampanjer de kommande åren.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur menar du? Priserna var helt orimliga.

Prissänkningarna är tydligt kontrollerade med prissänkningar av tillverkarna och åtminstone i vissa länder sätts även lägsta tillåtna priser av tillverkarna. En butik kan förvisso strunta i det och ta en massiv förlust, men då kan de nog glömma att få ta del av de lägre inköpspriserna vid kampanjer de kommande åren.

Ja fast jag får väl ändå hålla tummarna för de som köpte eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ja fast jag får väl ändå hålla tummarna för de som köpte eller hur?

Ja, om några lyckas köpa dem för det priset är det ju bara att gratulera.

Jag kommenterade bara uppfattningen att de löjligt låga priserna ens närmelsevis skulle vara rimliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, om några lyckas köpa dem för det priset är det ju bara att gratulera.

Jag kommenterade bara uppfattningen att de löjligt låga priserna ens närmelsevis skulle vara rimliga.

Priserna jag såg var

55B1 5500kr
77B1 7990kr
55C1 7777kr
65C1 9990kr

Det är ju billigt helt klart, 77” borde nog varit 65”, men inte extremt fel för att vara en riktig flash sale...

Det som talar mest emot är ju att ingen annan kör bra deals alls nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är också vanligt att tillverkare sätter lägsta tillåtna priser också, just eftersom ett för lågt pris från en butik (även om butiken äter förlusten för varje sålt exemplar) sänker det upplevda värdet för produkten.

I wish! Jobbar själv som distributör.
Men nej det är inte allt för vanligt eftersom det är olagligt.

Skrivet av medbor:

Betalade du med kort eller faktura?
En faktura kan enkelt justeras. Har de däremot tagit emot pengarna är det upp till butiken att visa att du handlade i ond tro. Något som kan vara lite knepigt, speciellt om flera andra modeller hade lägre priser än ”normalt”

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

En faktura kan enkelt justeras. Har de däremot tagit emot pengarna är det upp till butiken att visa att du handlade i ond tro. Något som kan vara lite knepigt, speciellt om flera andra modeller hade lägre priser än ”normalt”

Betalade direkt, pengarna dragna! Borde inte vara något galet hoppas jag (bortsett från priset)

Blir en osäker väntan imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej, det är inte tillåtet att justera en faktura. Konsumenten har exakt samma rättigheter oberoende av betalningsmetod.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nej, det är inte tillåtet att justera en faktura. Konsumenten har exakt samma rättigheter oberoende av betalningsmetod.

Du har rätt. Det är orderbekräftelsen som gäller. Min uppfattning är att företag oftare bestrider avtalsvillkor när betalning sker med faktura. Kanske så simpelt som att konsumenter inte blir lika upprörda för något de inte betalat.
Lagligt sett är det ju samma sak dock.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priserna jag såg var

55B1 5500kr
77B1 7990kr
55C1 7777kr
65C1 9990kr

Det är ju billigt helt klart, 77” borde nog varit 65”, men inte extremt fel för att vara en riktig flash sale...

Mjae, alla priser ligger påtagligt under normal reaprissättning även för en flash-sale.
Inte ens förra (eller förrförra) årets modell har nånsin reats för såna priser på OLED:arna såvitt jag kan komma på.
77 tummaren är förstås extra uppenbart absurt felaktigt prissatt men även de andra priserna är så låga att det vore riktigt fånigt att bli upprörd om MM backar på affären. Men hoppas kan man ju alltid göra

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priserna jag såg var

55B1 5500kr
77B1 7990kr
55C1 7777kr
65C1 9990kr

Är väl rätt många som rear ut sina OLEDs för året nu snarare? Syns ju även som redan nämnts i tråden när 77an är nere på 27990 för de flesta andra återförsäljarna. Att Media Markt medvetet skulle lägga sig 70% under alla andras reapriser som redan är nedsatta med mer än 30% är ju totalt orealistiskt. Får någon TVn för det priset så kan man ju bara gratulera, men att man inte skulle ha förstått att det var en felprissättning är ju lite löjligt att påstå.

Permalänk
Medlem

Nu är LG's OLED tillbaka på Mediamarkt med "de riktiga" reapriserna

Permalänk
Medlem

Va inne i butik precis och fråga säljaren om dem. Han sa att de var fel och att de inte kommer säljas för det priset.

Visa signatur

ASUS B450 Prime Plus| Ryzen 7 3700X| ASUS GTX 1660 TI DUAL OC| HyperX Fury 3200MHz 32GB| Norctua NH-D15| Samsung 970 EVO PLUS M.2 SSD 1TB| EVGA Supernova G3 650w| Fractal Design Define C| ASUS PCE-AX3000 |

Permalänk
Medlem

Jag har fått meddelande om att c65 har lämnat lagret för mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priserna jag såg var

55B1 5500kr
77B1 7990kr
55C1 7777kr
65C1 9990kr

De priserna är helt orimliga av anledningarna jag redan nämnt flera gånger. Butiken gör högst sannolikt brakförlust på varje exemplar de säljer till de priset, något de bara går med på om de räknar med att tjäna igen dessa pengar och mer på annat samtidigt på andra varor, eller längre fram som ett resultat av sin rea. De kommer som sagt förmodligen också få en lite kylig relation med LG ett tag då dessa låga priser skadar hela produktserien.

Konceptet med flash sales kommer väl främst från att tillverkare själva säljer ut sina produkter billigt i begränsat antal. Till skillnad från butikskedjorna har ju tillverkarna faktiskt ganska hyfsade marginaler och därmed råd att sänka priserna för att bygga hype. Samtidigt är det lite farligt eftersom det bygger upp förväntningar att produkten ska nå det priset igen, vilket snarare riskerar att minska försäljningen.

Skrivet av eFoppa:

Har de däremot tagit emot pengarna är det upp till butiken att visa att du handlade i ond tro. Något som kan vara lite knepigt, speciellt om flera andra modeller hade lägre priser än ”normalt”

Det är åtminstone praxis i vissa regioner, däribland Nordamerika, under namnet "Minimum Advertised Price". Även om ett uttalat sådant pris skulle vara olagligt här är det ju inte särskilt svårt att straffa en kedja på olika sätt för att de satt "för låga" priser, utan att uttryckligen säga varför.

Berätta gärna detaljer om exakt vad som är olagligt rörande detta.

Nja, det rörde ju sig om ett uppenbart för lågt pris. Ser inte att det skulle bara så svårt att makulera dessa ordrar med hänvisning till det. Hela deras prissättning vid det aktuella tillfället var ju också helt ologisk eftersom de lade sig så mycket under andra rea-priser helt i onödan.

Skrivet av Roger W:

Mjae, alla priser ligger påtagligt under normal reaprissättning även för en flash-sale.
Inte ens förra (eller förrförra) årets modell har nånsin reats för såna priser på OLED:arna såvitt jag kan komma på.
77 tummaren är förstås extra uppenbart absurt felaktigt prissatt men även de andra priserna är så låga att det vore riktigt fånigt att bli upprörd om MM backar på affären. Men hoppas kan man ju alltid göra

Precis. Nej, jag har aldrig heller sett något liknande i prisväg tidigare år. 55" av C-serien har nog nått 9000 kr eller så på någon nyöppning av en Elgiganten-butik för några år sedan, ett av de få tillfällena då en butikskedja kan tenderar att sälja saker med rejäl förlust bara för att dra dit folk.

Skrivet av Chrisj:

Är väl rätt många som rear ut sina OLEDs för året nu snarare? Syns ju även som redan nämnts i tråden när 77an är nere på 27990 för de flesta andra återförsäljarna. Att Media Markt medvetet skulle lägga sig 70% under alla andras reapriser som redan är nedsatta med mer än 30% är ju totalt orealistiskt. Får någon TVn för det priset så kan man ju bara gratulera, men att man inte skulle ha förstått att det var en felprissättning är ju lite löjligt att påstå.

Exakt. Vore kul om någon lyckas, men priset var helt orimligt lågt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De priserna är helt orimliga av anledningarna jag redan nämnt flera gånger. Butiken gör högst sannolikt brakförlust på varje exemplar de säljer till de priset, något de bara går med på om de räknar med att tjäna igen dessa pengar och mer på annat samtidigt på andra varor, eller längre fram som ett resultat av sin rea. De kommer som sagt förmodligen också få en lite kylig relation med LG ett tag då dessa låga priser skadar hela produktserien.

Konceptet med flash sales kommer väl främst från att tillverkare själva säljer ut sina produkter billigt i begränsat antal. Till skillnad från butikskedjorna har ju tillverkarna faktiskt ganska hyfsade marginaler och därmed råd att sänka priserna för att bygga hype. Samtidigt är det lite farligt eftersom det bygger upp förväntningar att produkten ska nå det priset igen, vilket snarare riskerar att minska försäljningen.

Det är åtminstone praxis i vissa regioner, däribland Nordamerika, under namnet "Minimum Advertised Price". Även om ett uttalat sådant pris skulle vara olagligt här är det ju inte särskilt svårt att straffa en kedja på olika sätt för att de satt "för låga" priser, utan att uttryckligen säga varför.

Nja, det rörde ju sig om ett uppenbart för lågt pris. Ser inte att det skulle bara så svårt att makulera dessa ordrar med hänvisning till det. Hela deras prissättning vid det aktuella tillfället var ju också helt ologisk eftersom de lade sig så mycket under andra rea-priser helt i onödan.

Precis. Nej, jag har aldrig heller sett något liknande i prisväg tidigare år. 55" av C-serien har nog nått 9000 kr eller så på någon nyöppning av en Elgiganten-butik för några år sedan, ett av de få tillfällena då en butikskedja kan tenderar att sälja saker med rejäl förlust bara för att dra dit folk.

Håller med att priserna var orimligt låga och långt från alla andra eller något reapris senaste året. Frågan är ju dock om de står bakom dem eller inte

Det enda sinnessjuka priset var ju 77”, de andra är ju några tusenlappar bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skulle nog ha beställt och hämtat själv i varuhus, fick en annullering nu, men ingen anledning till varför... ska prata med kundtjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle nog ha beställt och hämtat själv i varuhus, fick en annullering nu, men ingen anledning till varför... ska prata med kundtjänst

Orka bråka med kundtjänst. Du vet ju att priset var fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Orka bråka med kundtjänst. Du vet ju att priset var fel...

Jag bråkar verkligen inte, jag vill bara veta varför den blev annullerad

Kommer inte försöka kräva leverans... chilla!