Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bilclockers: Skulle ni klaga på denna lagning av punktering ?

Permalänk
Medlem

Bilclockers: Skulle ni klaga på denna lagning av punktering ?

Farsan lånade min andrabil en Saab 9-5 för att åka och kasta massa skit på tippen och passa på att handla på den lokala byggmarknaden. Tyvärr så körde han över en skruv som resulterade i pyspunka, inget större problem då bilen inte används så ofta.

Skruvade av däcket och farsan sa att han åker förbi däckverkstaden påvägen hem, tyvärr var det stängt så istället för att vänta går han till en vanlig verkstad som lagade däcket såhär skulle ni klaga på detta ?

Då däcket lämnades in löst så känner jag mig lite små irriterad på att dom lagat däcket utifrån, enligt mig är det något man gör när man inte har utrustning att kränga av däck.

Permalänk
Medlem

Det där brukar vara det mest kostsamma att fixa en punktering. Jag minns att vi gjorde så på den däckverkstaden jag hade praktik på för många år sen.

Permalänk
Medlem

Dem har nog utrustning, det där är ett vanligt sätt att laga däck. Man vidgar och rengör hålet och kör i en sådan här plugg.

Pluggen vulkaniseras ihop med gummit, den delen som sticker ut kör man bort ganska snabbt.

EDIT:

Lite info

https://www.tireoutlet.com/blog/2975/should-you-plug-or-patch...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är en snabb och enkel lösning, lärde mig att laga punktering på det sättet av farsan som har sin egna bilverkstad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel på den typ av lagning.

Permalänk
Medlem

Det är en tillfällig lagning som håller till att en riktig däckverkstad fixar det ordentligt. Det går att köra på ett tag. Jag betalade 500:- sist för att få däcket fixat efter en punktering. Om däcket skadats (utöver hålet) blir det nog dyrare än så.

Permalänk

Jag har tidigare lämnat in en Audi, hos Audi Stockholm, för andra jobb och passade på att fråga om däcket. Enligt receptionen MÅSTE punka lagas inifrån(kostade 550-600kr) OM en verkstad står bakom arbetet(om det är sant eller ej vet jag inte). Inte haft några problem efter det.

Permalänk
Medlem

Jag lagade mitt Motorcykeldäck på det sättet. Själv då. Höll hur bra som helst.
Sen om verkstad ska göra så kan jag inte svara på. Vet bara att det är en stark lagning.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har lagat däck på det viset och aldrig haft bekymmer efter det.

Tänk på att det är lika viktigt att täppa till från utsidan som från insidan.

En lapp från insidan håller luften men kommer vatten in i stålkorden utifrån kan däcket rosta sönder och delaminera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.