Samsung kan tvingas höja priser efter nya nedstängningar i Kina

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan tvingas höja priser efter nya nedstängningar i Kina

Hårda restriktioner i i staden Xi'an slår hårt mot Samsungs tillverkning av NAND-kretsar, där kapaciteten riskerar dyka med 40 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undanflykter för minnestillverkarna när priserna börjar bli humana:
- Jordbävning
- Tsunami
- Översvämning
- Covid
- Covid igen
- ännu mer Covid

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Undanflykter för minnestillverkarna när priserna börjar bli humana:
- Jordbävning
- Tsunami
- Översvämning
- Covid
- Covid igen
- ännu mer Covid

Du glömde "brand i fabrik" och "akut vattenbrist".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag fortsätter - glad och naiv!

Permalänk
Medlem

Hahaha, vem hade kunnat ana?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag fortsätter - glad och naiv!

Helt rätt! Häranöver kan det bara bli bättre!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Hårda restriktioner i i staden Xi'an slår hårt mot Samsungs tillverkning av NAND-kretsar, där kapaciteten riskerar dyka med 40 procent.

Läs hela artikeln här

"Hårda restriktioner" är subjektivt.

Personligen skulle jag kalla det för "brutala restriktioner" eftersom de bokstavligen talat spikar igen utgångarna i diverse lägenhetsbyggnader för att hålla folk inomhus.

Hursomhelst är jag förvånad över att Samsung har tillverkning där när de ändå verkar ha råd med en helt egen armé i Sydkorea?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tänkte SSD priserna hade nått lite för bra nivåer. Bra att balansen är återställd

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Tvingas.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Folk verkar tro att företag tjänar massor med pengar när de säljer färre produkter till högre pris.

Förhoppningsvis så är kommentarerna lite med glimten i ögat dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av AplAy:

"Hårda restriktioner" är subjektivt.

Personligen skulle jag kalla det för "brutala restriktioner" eftersom de bokstavligen talat spikar igen utgångarna i diverse lägenhetsbyggnader för att hålla folk inomhus.

Hursomhelst är jag förvånad över att Samsung har tillverkning där när de ändå verkar ha råd med en helt egen armé i Sydkorea?!

Personligen kan man kalla det vad man vill, men i nyheter ska man sträva efter att förhålla sig neutralt. Subjektivt kan jag också hålla med om att restriktionerna är mer än "hårda".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Detta är inget nytt, det har pågått kartellbildning i alla tider. De ser till varje chans till att höja priserna, och myndigheterna bötlägger dem när de avslöjas.

Permalänk
Medlem

Kanske tur att jag köpte tre stycken SSD av märket samsung i mellandagarna då? Men på sikt går alltid pris/GB ner. Köper bara när jag behöver och inte för att det "är billigt". Blir ändå ungefär samma kostnad då man väljer någon vettig kombination pris/utrymme och pris/prestanda inom en viss budget. Blev ungefär dubbla utrymmet och dubbla prestandan mot senast då jag köpte SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undanflykter för minnestillverkarna när priserna börjar bli humana:
- Jordbävning
- Tsunami
- Översvämning
- Covid
- Covid igen
- ännu mer Covid

Du glömde brand och nedstängningar. Kanske Till Och med strejk?

Har dessa företag och SJ något gemensamt tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Det är väl ganska uppenbart att NANDtillverkarna ansåg att priserna var för låga och därför designade covid som de sedan spred över världen som en ursäkt för att hålla kretspriserna höga. Det är inte utan anledning som viruset startade i samma del av världen som mycket av tillverkningen sker! /s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag tror många företag blev förvånade över hur mycket vi konsumenter är redo att betala för grejer och ser detta som ett gyllene tillfälle att trissa upp priserna på deras egna produkter, så det är inte konstigt att samma företag nu försöker hoppa på det tåget genom att stänga ner fabriker så att dom kan ta mer betalt för sina produkter. Covid är en väldigt bra ursäkt till varför företag "måste" stänga ner 50% av produktionen av deras produkter och därmed skapa brist men få mer än dubbelt betalt per enhet tillverkad. Det kommer så småningom komma konkurrenter som pressar tillbaka priserna men under några år kan företag göra massiva vinster och besparingar.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Jag tror många företag blev förvånade över hur mycket vi konsumenter är redo att betala för grejer och ser detta som ett gyllene tillfälle att trissa upp priserna på deras egna produkter, så det är inte konstigt att samma företag nu försöker hoppa på det tåget genom att stänga ner fabriker så att dom kan ta mer betalt för sina produkter. Covid är en väldigt bra ursäkt till varför företag "måste" stänga ner 50% av produktionen av deras produkter och därmed skapa brist men få mer än dubbelt betalt per enhet tillverkad. Det kommer så småningom komma konkurrenter som pressar tillbaka priserna men under några år kan företag göra massiva vinster och besparingar.

Känns inte helt osannolikt, speciellt då många (iaf vis om inte blivit av med jobb under pandemin) kanske inte reser eller spenderar lika mycket på att röra sig och därmed sparat mer i pandemin än innan, och de då ser en möjlighet att trissa priserna lite.
Med det sagt, brister i alla sektorer pga transportproblem osv låter vettigt men frågan är när detta sen åtgärdats, sänks priserna igen, eller stannar de bekvämt kvar på högre nivå?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Folk verkar tro att företag tjänar massor med pengar när de säljer färre produkter till högre pris.

Förhoppningsvis så är kommentarerna lite med glimten i ögat dock.

Fast de sant, ultimata målet för företag är inte att ha fulla lager och svårt att sälja. Det är att öka marginalerna, hög omsättning till en början enbart för marknadsandelar. Se bara hur bilföretag minskat med billigare småbilar. Alla företag är trötta på små marginaler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Skrivet av Lagerlöf:

Folk verkar tro att företag tjänar massor med pengar när de säljer färre produkter till högre pris.

Förhoppningsvis så är kommentarerna lite med glimten i ögat dock.

Jag tror på saken att svenskar är ett av det mest naiva folkslaget i världen. Skadorna måste komma från den långa freden.
Egentligen svarar jag inte på folk som använder ordet konspirationsteori för det är bara pinsamt att använda. Aldrig hört någon använda konspirationsfakta för övrigt. Har du?

Det kallas "artificiell brist" och är en vedertagen term. Men jag antar att IMF som är en av världens största ekonomiska organ bara pratar ur mössan.

https://www.imf.org/external/pubs/ft/issues6/

Citat:

"Similarly, for several years during the 1980s the U.S. government restricted the import of Japanese automobiles to a certain quota, creating an artificial shortage of foreign cars. The result? General Motors and other U.S. car manufacturers not only sold more cars but raised their prices, thereby enjoying an economic rent (the difference between the price of domestic cars and the cheaper but unavailable Japanese alternative). Japanese auto manufacturers also enjoyed an economic rent because the demand for their cars in the United States outstripped the artificially low supply.

Not much can be done about natural limitations on supply, for which Mr. Tyson is no doubt grateful, but seeking economic rents by creating artificial limitations is a booming business."

Och nej, det var inga politiker som begränsade Japanernas bilar som blev lobbade och fick lite trevliga resor till Bahamas här.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är givetvis Trump och Jinping som i maskopi ligger bakom allt. Den som tror något annat har inte fattat nånting
Annars är det nog helt enkelt det gamla vanliga som något pedofilnätverk eller kannibaler…

Skämt åsido så tycker jag att många fattar vad det handlar om, pengar och faktiskt ett tecken på att marknaden (som vi alla tror stenhårt på) fungerar. Det är glädjande

Bra för oss konsumenter just nu? Nej..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Känns inte helt osannolikt, speciellt då många (iaf vis om inte blivit av med jobb under pandemin) kanske inte reser eller spenderar lika mycket på att röra sig och därmed sparat mer i pandemin än innan, och de då ser en möjlighet att trissa priserna lite.
Med det sagt, brister i alla sektorer pga transportproblem osv låter vettigt men frågan är när detta sen åtgärdats, sänks priserna igen, eller stannar de bekvämt kvar på högre nivå?!

Om du tänker på grafikkort, kretsar m.m så kommer priserna inte falla tillbaka till där dom var förut, tillverkarna av dom produkterna kommer inte skjuta sej själva i foten genom att överproducera nya enheter, men priserna kommer gå ner en del men inte till det "normala". Det säger iaf dom flesta som är insatta på det ämnet och jag är övertygad om detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Det är väl ingen som egentligen tror att det är iscensatt men en väldigt bra ursäkt för att höja priserna. Tyvärr är konkurrensen inte vad den varit längre. Tillverkarna har tyvärr lärt sig att man inte tjänar på att vara allt för billiga jämfört med konkurrenterna. Det är bättre att följa dem. Höjer någon konkurrent priset följer man efter i stället för att sälja mer till ett lägre pris. Det ger mer klirr i kassan. Titta bara på hur AMD har lärt sig av både Nvidia och Intel. Tidigare priskrigade de mot både Nvidia och Intel men idag ligger de på i princip samma nivå. Även om de nu har svårt att leverera grafikkort i tillräcklig mängd tror jag inte de skulle "gödsla marknaden! med grafikkort om de kunde. Inte utan att sätta ett riktigt saftigt pris först. Nu är det i princip bara Nvidia som har bollen eftersom de äger grafikkortsmarknaden. Nvidia kommer definitivt hålla tillbaka tillgången för att hålla priserna höga den dagen det lättar med tillverkningskapaciteten. Intel kommer också sätta så höga priser de kan för att matcha dagens nivåer som konsumenterna visat att de är beredda att betala. Det är där hela den "nya konkurrensen" bottnar. Konsumenter har glömt bort ordet prisvärt. Kanske har det att göra med att konsumenter har mer pengar idag och struntar därför i om något är prisvärt, de köper ändå. Det är bara att gratulera tillverkarna som har väldens möjligheter att skinna konsumenterna!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Du glömde "brand i fabrik" och "akut vattenbrist".

Jag skulle inte sagt något!
https://www.sweclockers.com/nyhet/33502-brand-hos-asml-kan-pa...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Listan blir bara längre och längre... de kanske kör med moderkort från Asus, eller nätagg från Gigabyte?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Listan blir bara längre och längre... de kanske kör med moderkort från Asus, eller nätagg från Gigabyte?

Så dumma skulle de väl aldrig....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan någon av foliehattarna här förklara tydligt hur den där konspirationsteorin ni alla tror på fungerar mer konkret?

Hur menar ni att det här är icensatt för att höja minnespriserna?

Fast Samsung har åkt dit för kartellbildning och det har kommit upp på sc innan, de som hintade om de var foliehattar då med krönta av folk som dig.

Permalänk
Medlem

Är allting en stor bluff, För att höja vinsten per såld enhet? Elbrist, komponentbrist, bilbrist, energibrist. Producenterna kan ha intresse av låtsas en del. Ungefär som krogen som släpper in tre personer per fem minuter tills kön blir tillräckligt lång och lockande.