Nvidia avtäcker Geforce RTX 3090 Ti på CES 2022

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker Geforce RTX 3090 Ti på CES 2022

Grafikjätten toppar laget med Geforce RTX 3090 Ti, vars prestanda anges till dryga 12 procent högre än dagens RTX 3090.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Samsung Sverige

Tur att det finns avbetalningsplaner och njurar att sälja

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ett kort som kanske går att köpa.... men bara på grund utav att det kommer vara så förbenat dyrt 🤑

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Med lite extra turbo kliver det nog över en halv kilowatt också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tur att det finns avbetalningsplaner och njurar att sälja

//Pontus

Rätt säker på att man behöver en njure för att överleva, annars har du nog inte mycket nytta av kortet.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jaaay2k:

Rätt säker på att man behöver en njure för att överleva, annars har du nog inte mycket nytta av kortet.

Nåväl, ibland får man offra sig lite

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

350W är redan för mycket, jag sitter och svettas även nu på vintern när jag spelar pga mitt förbaskade 3090 (hade ett 250W-kort tidigare.)

Nu är 12% uppsving inte värt uppgraderingen hursomhelst, men den största dealbreakern för mig är 450W.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ganska stort *gäsp* på den.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tur att det finns avbetalningsplaner och njurar att sälja

//Pontus

Vet inte hur det ser ut för dig men jag börjar få slut på njurar vid det här laget!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet som bara Linus och massa andra får tag på genom att räcka ut sin hand.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Oljefyllt element 500W: https://www.clasohlson.com/se/Oljefyllt-element-500-W/p/36-56...

Vem behöver det när nya 3090 Ti med 450W "lanseras"? Gejma och värm dig samtidigt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hoppas alla framtida grafikkort har LHR så att vanliga människor kan köpa dom

Permalänk
Skrivet av backfeed:

350W är redan för mycket, jag sitter och svettas även nu på vintern när jag spelar pga mitt förbaskade 3090 (hade ett 250W-kort tidigare.)

Nu är 12% uppsving inte värt uppgraderingen hursomhelst, men den största dealbreakern för mig är 450W.

Din Januarifaktura kommer bli rolig!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Stan Carley:

Hoppas alla framtida grafikkort har LHR så att vanliga människor kan köpa dom

För ett 3090 Ti är ju riktat åt vanliga människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Oljefyllt element 500W: https://www.clasohlson.com/se/Oljefyllt-element-500-W/p/36-56...

Vem behöver det när nya 3090 Ti med 450W "lanseras"? Gejma och värm dig samtidigt!

Kör GTX 580 3-Way SLI för att värma upp lägenheten!

😎

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Säger *gäsp* till detta kort. Inväntar istället GeForce 4090 och AMD 7900XT.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Rätt säker på att man behöver en njure för att överleva, annars har du nog inte mycket nytta av kortet.

Riktiga män kör med dialys!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Hahah, det här var dagens garv.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Testpilot

Tror det är lite missuppfattning om vad detta kort är till för, det är inte direkt spelande törs jag påstå.

Både RTX 3090 och numera 3090 Ti är primärt ämnade för saker som 3D-modellering och skapande i allmänhet med sina 24 GB VRAM. De hamrade rätt hårt under CES-presentationen på just skapande-delen i bland annat Blender och deras egna Nvidia Studio. Och här kan jag definitivt se att RTX 3090 Ti har en plats då dessa typer applikationer ställer andra krav helt och hållet på hårdvaran.

För "vanliga konsumenter" är fortsatt 3080 respektive 3080 Ti grafikkorten som blicken bör riktas mot

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig. Jag vill ha ett 3060 kort för max 3500kr tack.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tur att det finns avbetalningsplaner och njurar att sälja

//Pontus

Skrivet av Jaaay2k:

Rätt säker på att man behöver en njure för att överleva, annars har du nog inte mycket nytta av kortet.

Jo men andra människor behöver inte sina för att jag ska kunna gejma...

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Nätokraten:

Säger *gäsp* till detta kort. Inväntar istället GeForce 4090 och AMD 7900XT.

Tror RTX 2090 och RTX 2090 Ti kommer ut före..

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

GPU:n du vill ha, men aldrig kommer rättfärdiga...tänker högt här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Yatagarasu:

Tror det är lite missuppfattning om vad detta kort är till för, det är inte direkt spelande törs jag påstå.

Både RTX 3090 och numera 3090 Ti är primärt ämnade för saker som 3D-modellering och skapande i allmänhet med sina 24 GB VRAM. De hamrade rätt hårt under CES-presentationen på just skapande-delen i bland annat Blender och deras egna Nvidia Studio. Och här kan jag definitivt se att RTX 3090 Ti har en plats då dessa typer applikationer ställer andra krav helt och hållet på hårdvaran.

För "vanliga konsumenter" är fortsatt 3080 respektive 3080 Ti grafikkorten som blicken bör riktas mot

Min framerate i cyberpunk säger mig att jag behöver det här för att spela spel dock. Oavsett vad Nvidia menar att det är till för. 😬

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

350W är redan för mycket, jag sitter och svettas även nu på vintern när jag spelar pga mitt förbaskade 3090 (hade ett 250W-kort tidigare.)

Nu är 12% uppsving inte värt uppgraderingen hursomhelst, men den största dealbreakern för mig är 450W.

Samma här.

När jag satt och spelade (och jag bor även i en villa med 3 våningar) blev det så hett att jag inte märkte av att pellets förrådet (veckoförrådet) tog slut, ingen värme kom från radiatorn, men jag hade 25c där jag satt och spelade medan resten av husets värme sank till 14c

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta kortet, alla som spenderade 25k på ett 3090 och tror de är så överlägsna blir nu känslomässigt krossade när 3090ti släpps med 4% mer prestanda

Permalänk
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Min framerate i cyberpunk säger mig att jag behöver det här för att spela spel dock. Oavsett vad Nvidia menar att det är till för. 😬

Det spelet är dock bortom räddning oavsett grafikkort haha.. En polare kör med ett RTX 3090 och har problem med att hålla stadiga 60 FPS i 1440p med DLSS satt på Quality.

Har själv lyckats få det att fungera någorlunda i 1080p/DLSS Quality på ett RTX 3070. Men det är mer än en ändring i diverse .ini-filer och inställningar som beror bland annat densitet på NPC:s och rendering av objekt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ned:

Jag gillar detta kortet, alla som spenderade 25k på ett 3090 och tror de är så överlägsna blir nu känslomässigt krossade när 3090ti släpps med 4% mer prestanda

Tror snarare att de som köpt 3090 är antingen fortsatt nöjda eller att de säljer sitt kort för nästan nypris och köper det nya eftersom de ändå inte är en så pass priskänslig grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tur att det finns avbetalningsplaner och njurar att sälja

//Pontus

Tyvärr är det inte lagligt att sälja organ i Sverige, annars hade jag nog saknat en njure redan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ned:

Jag gillar detta kortet, alla som spenderade 25k på ett 3090 och tror de är så överlägsna blir nu känslomässigt krossade när 3090ti släpps med 4% mer prestanda

Alla som lider av "Måste ha störst, bäst och mest"-syndromet lär gråta tsunamis men resterande lär vara rätt nöjda om de lyckades roffa åt sig korten till relativt "utropspris".

Jag är en av de med extrem röta som fick tag på ett 3090 för cirka 18 lax varav samma kort idag - där det finns kvar - går av på minst 26 lax nu. Ser att det finns i lager för "bara" 41 lax hos en ÅF.

Absolut inte billigt på något vis men relativt billigt så här i efterhand då jag inte ser att prisnivåerna kommer att hamna på "utropspris" igen någonsin.

Vad lär 3090 Slipps prisbild hamna på? Garanterat minst 30 lax tror jag. Så en prisökning på cirka 17% när prestandalyftet bara ligger på 4%? Jag är nöjd trots det sinnessjuka priset. Kommer inte bli "normalt" igen på flera år, minst!

(Slipps = Tie = hur folk uttalar Ti just nu)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |