Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem

Hade tur i oturen.

Skulle köpa 12600k därifrån, men det försvann medans jag valde moderkort.

Tänkte ok och kollade på i7 istället och skulle se om det var värt pengarna. Så köptes det också upp haha.

Lyckades knipa 12600k från Inet för swec exclusive för 2490kr och det är nice.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Fick mail från Inet idag att CPU-kylaren kommer preliminärt först den 25e...
dvs Corsair iCUE H150i Elite LCD.

Fick just uppdatering på min order om försenad inleverans, inget nytt datum än, men Corsairs skruvar där händer det saker, Shipping soon nu ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Fick just uppdatering på min order om försenad inleverans, inget nytt datum än, men Corsairs skruvar där händer det saker, Shipping soon nu ...

Står försenad leverans på min med….

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Står försenad leverans på min med….

Chattade med Inet, tydligen får de in väldigt små leveranser av den just nu som inte räcker till alla ordrar, men hoppas kunna fylla nuvarande under december, de var lite trist, samtidigt är skruvarna på väg som gör jag kan använda den nuvarande modellen Corsair H150i Elite Capellix som jag fått hem redan, (tänkte lämna tillbaka den annars, ) den är ju billigare också , får se vad som anländer hem först, vad jag förstår är performance wise väldigt liten skillnad mellan de två kylarna o basen är 56x56 på båda dvs större än basen på cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Chattade med Inet, tydligen får de in väldigt små leveranser av den just nu som inte räcker till alla ordrar, men hoppas kunna fylla nuvarande under december, de var lite trist, samtidigt är skruvarna på väg som gör jag kan använda den nuvarande modellen Corsair H150i Elite Capellix som jag fått hem redan, (tänkte lämna tillbaka den annars, ) den är ju billigare också , får se vad som anländer hem först, vad jag förstår är performance wise väldigt liten skillnad mellan de två kylarna o basen är 56x56 på båda dvs större än basen på cpun

Jag chattade med Webhallen, har beställt kylaren därifrån också.
De får en leverans den 1a dec och jag kommer få tilldelning från den batchen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag chattade med Webhallen, har beställt kylaren därifrån också.
De får en leverans den 1a dec och jag kommer få tilldelning från den batchen.

Oki ja det borde man ju gjort i efterklokhetens tecken, samtidigt verkar Corsair sänt mina skruvar så jag kan använda föregångaren om nu DHL lyckas leverera dem nu nästa vecka och jag köpte om Capelixen nu igår på BF så blir 1599 mot 2999 nu också, tycker iofs lite coolt med LCD på pumpen men känns inte så viktigt samtidigt, vill mest kunna använda min nya dator, visst kunnat spara typ 1100 kr på att returnera och köpa om lite saker på BF men hade hellre velat ha igång allt för tre veckor sen .

Edit Fick just mail från DHL att skruvarna är på Arlanda just nu (Corsair verkar använda något riktigt snik-system hos DHL där paketen köas till de fyller en viss sändning innan allt sänds, heter Express men verkar bevisligen ta längre än vanligt brev )

Permalänk
Medlem

Fick igång mitt system i helgen, skruven kom fram redan på lördagen efter lunch, sjukt nöjd såhär långt, oroade mig för minnena skulle strula verkar vara en del som haft trubbel med DDR5 men de gjorde de inte, 1a booten tog rejält med tid men sen var de bara flasha bios till senaste o aktivera XMP profilen så lira de på perfekt även med den, sjukt nöjd såhär långt, lite sur över bara att 3d mark inte klarar av Alderlake vad det verkar så inga bra siffror på performance, (den ger 0 som score XD ) men systemet är jävligt rappt, idle ligger på typ 1% av cpu, med allt igång, icue mm, de är galet bra, och boot tiden är 2.5 sekunder (nu sitter ju iofs en 980 Pro sticka som läser 7.1 gb/s enligt mätning, så snabb disk har jag inte på 9900K systemet där var de en 780 evo ) men han blir rejält varm den här proppen om man vevar på, 78c har jag fått upp den till ..

Permalänk
Medlem

Cooling issues with Intel’s Alder Lake – Problems with the LGA-1700 socket and a possible workaround

https://www.igorslab.de/en/bad-cooling-at-alder-lake-problems...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Fick igång mitt system i helgen, skruven kom fram redan på lördagen efter lunch, sjukt nöjd såhär långt, oroade mig för minnena skulle strula verkar vara en del som haft trubbel med DDR5 men de gjorde de inte, 1a booten tog rejält med tid men sen var de bara flasha bios till senaste o aktivera XMP profilen så lira de på perfekt även med den, sjukt nöjd såhär långt, lite sur över bara att 3d mark inte klarar av Alderlake vad det verkar så inga bra siffror på performance, (den ger 0 som score XD ) men systemet är jävligt rappt, idle ligger på typ 1% av cpu, med allt igång, icue mm, de är galet bra, och boot tiden är 2.5 sekunder (nu sitter ju iofs en 980 Pro sticka som läser 7.1 gb/s enligt mätning, så snabb disk har jag inte på 9900K systemet där var de en 780 evo ) men han blir rejält varm den här proppen om man vevar på, 78c har jag fått upp den till ..

Boot-tiden idag består i regel av POST. Har man fast-boot går det på runt 2-4sek dock. Men fast-boot är inte att rekommendera om du ska pilla med inställningar/överklocka.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Fick igång mitt system i helgen, skruven kom fram redan på lördagen efter lunch, sjukt nöjd såhär långt, oroade mig för minnena skulle strula verkar vara en del som haft trubbel med DDR5 men de gjorde de inte, 1a booten tog rejält med tid men sen var de bara flasha bios till senaste o aktivera XMP profilen så lira de på perfekt även med den, sjukt nöjd såhär långt, lite sur över bara att 3d mark inte klarar av Alderlake vad det verkar så inga bra siffror på performance, (den ger 0 som score XD ) men systemet är jävligt rappt, idle ligger på typ 1% av cpu, med allt igång, icue mm, de är galet bra, och boot tiden är 2.5 sekunder (nu sitter ju iofs en 980 Pro sticka som läser 7.1 gb/s enligt mätning, så snabb disk har jag inte på 9900K systemet där var de en 780 evo ) men han blir rejält varm den här proppen om man vevar på, 78c har jag fått upp den till ..

Det där undrar jag över,jag har 12900k,Asus maximus Hero,nvme 980 PRO jag med,men tycker min botar ”långsamt”20-30 sekunder med fast boot.?Vad Khan jag ha missat?Jag har inte samsung magican installerat.

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Boot-tiden idag består i regel av POST. Har man fast-boot går det på runt 2-4sek dock. Men fast-boot är inte att rekommendera om du ska pilla med inställningar/överklocka.

Ja precis, med fastboot, annars tar det runt 15 sekunder,

Permalänk
Medlem

XMP verkar helt trasigt på kingston fury beast 5200 + asus strix gaming wifi F?
Den lämnar båda DRAM spänningarna på auto, ratio på auto, och blåskärmar. Dessutom verkar mina minnen kräva lite mer spänning än vad som anges. Kingston har bara listat en spänning på paketet, 1.25V. Mina kingston fury beast är micron-minnen, som skall ha 1.25V VDD och 1.35V VDDQ enligt vad jag hittar.

"The recommended voltage baselines for different brands of memory modules are as follows: 1.25v VDD and VDDQ for Hynix, 1.25 VDD 1.35 VDDQ for Micron, 1.35 VDD 1.35 VDD for Samsung." - hittar inte källan för det hos micron men sätter jag manuellt 1.25V VDD och 1.35V VDDQ så fungerar det som det skall.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/11618410?baselin...
Bonus singlecore score >2000 med 5200RAM och ingen överklockning utöver asus MCE.

(Edit: Detta var med ett gammalt bios- asus armory crate software ljög och sade att det inte finns nyare bios men det fanns det. med nytt bios fungerar xmp och sätter värden korrekt som de skall, ger även bättre prestanda: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/11628064 )

Permalänk
Medlem

Intel completely disables AVX-512 on Alder Lake after all – Questionable interpretation of “efficiency”
https://www.igorslab.de/en/intel-deactivated-avx-512-on-alder...

Permalänk
Medlem

Intel kommer att inaktivera stödet för AVX-512 på Alder Lake-processorer.

Med en ny mikrokod verkar Intel inaktivera och ta bort AVX-512-funktioner från Alder Lake-processorer. AVX-512 stöds för närvarande endast på Alder Lake med hjälp av en lösning.
intel marknadsför inte AVX-512 för Alder Lake, trots att instruktionsuppsättningen var kraftigt marknadsförd för ett par av dess tidigare generations klientsegment-CPU:er, särskilt 11:e generationens Rocket Lake och 10:e generationens Cascade Lake-X HEDT-processorer. AVX-512 kommer sannolikt att vara en funktion som skiljer företagets nästa generations HEDT-processorer baserade på Sapphire Rapids, dess framtida företagsmikroarkitektur. Även om AVX-512 inte officiellt stöds på Alder Lake-processorer, kan programvara som kräver dessa instruktioner kanske fungera på vissa 12:e generationens Core-processorer när de används tillsammans med äldre versioner av Intel ME-firmware.

Utöver energieffektivitetsproblem, kunde Intels beslut att avskriva de få AVX-512-instruktioner som finns tillgängliga för Core-processorer ha drivits av bristen på entusiasm som visades av klientapplikationsförfattarna för instruktionerna. I högpresterande dator- och molnberäkningsindustrier är detta kommando mer lämpligt än för allmänheten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

12900KS 5,5GHz

Intel har tagit till Twitter för att visa upp en kommande 12: e generationens Alder Lake-processor som kan nå 5,5 GHz boostklocka. Även om vi inte vet den exakta modellen av chipet, överensstämmer siffrorna med de ryktade specifikationerna för Core i9-12900KS.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

5 GHz all core bost är inte fel det heller

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)