Den stora tråden om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

Permalänk
Medlem

Den stora tråden om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

Frågan har säkert ställts förut, eller har i alla fall sett en del tillverkares modeller diskuteras. Främst IKEA's respektive Panasonics diton.
Men...vilken laddare rekommenderas i dagens läge? Kikat en del på GP Batteries alternativ https://www.inet.se/produkt/2218323/gp-recyko-laddstation-spe..., samt den med plats för 8st batterier. Vill ha en laddare som klarar av både AA samt AAA, sett att alla modeller inte klarar det. I dagsläget har jag just en gammal GP som endast tar AA.
Rekommendationer? Sett att Panasonics och Eneloop rekommenderas, men det finns säkert fler.

Tips uppskattas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kör bara på IKEAs batterier och deras laddare, funkar hur bra som helst och har gjort i 6-7 år nu. Ser ingen mening med snabbladdare för dessa batterier, har ju alltid fulladdade liggande som jag direkt byter ut om det behövs, så pengar på snabbladdare känns bortkastat.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hemma kör jag fullt ut på IKEA:s Ladda i AA och AAA (vill minnas att även de nya gråa är ombrandade Panasonic Eneloop) ihop med deras laddare Tjugo. Tyvärr har den sistnämnda drabbats av rätt stora leveransproblem under pandemin.

Vi kör även på dessa i studion på kontoret och som en anekdot är det uteslutande IKEA Ladda jag sett i andra studios vi besökt i Stockholm (för att driva trådlösa mikrofonsystem då).

Permalänk
Medlem

Visste att IKEA's modeller, eller modell? rekommenderas ofta. Men då är ju frågan...vad skiljer en sån pjäs från ex den jag länkade från GP, eller Panasonics diton? Byggkvalité, snabbladdning? Sistnämnda är inget direkt nödvändigt.
Men nån skillna måste det vara antar jag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Kör både IKEA Storhögen och Tjugo. Den stora skillnaden är att man inte kan se status på ett individuellt batteri på Tjugo. Kan man leva utan det så kör på den. Storhögen går tyvärr inte att få tag på längre.

Snabbladdning sliter mer på batterierna än långsammare laddning. Detta beror på att batterierna blir varmare ju snabbare du laddar. Kan du undvika snabbladdning så gör det.

Jag fotograferar en del och använder uppladdningsbara batterier till min blixt. Efter att ett antal GP-batterier gett upp för mig så har jag nu avvecklat dem helt. IKEAs batterier har dessutom ett pris som gör att man kan köra runt många fler för samma peng, vilket är en stor fördel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kör både IKEA Storhögen och Tjugo. Den stora skillnaden är att man inte kan se status på ett individuellt batteri på Tjugo. Kan man leva utan det så kör på den. Storhögen går tyvärr inte att få tag på längre.

Snabbladdning sliter mer på batterierna än långsammare laddning. Detta beror på att batterierna blir varmare ju snabbare du laddar. Kan du undvika snabbladdning så gör det.

Jag fotograferar en del och använder uppladdningsbara batterier till min blixt. Efter att ett antal GP-batterier gett upp för mig så har jag nu avvecklat dem helt. IKEAs batterier har dessutom ett pris som gör att man kan köra runt många fler för samma peng, vilket är en stor fördel.

Och Panasonic....eller Eneloop. Vad är deras fördelar? Finns det nån fördel med att köpa Eneloop rakt av istället för IKEA's skulle ni säga?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker Lidls batterier är bra för 40:-/4 AAoAAA, 2500resp1000 mAh, och IKEAs 79:-/4, AA 2450 mAh.

Duger gott med IKEAs laddare för 69:-, men köp 2 st och ha alltid en uppsättning färdigladdade batterier att byta med.
De har en laddare för 169:- som tar 8st batterier också.

Permalänk
Medlem

När jag frågade detta för några år sedan fick jag rekommendationen att köpa IKEAs batterier och laddare och det gjorde jag och kör dem fortfarande, fungerar kanon. Varit väldigt nöjd med dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Och Panasonic....eller Eneloop. Vad är deras fördelar? Finns det nån fördel med att köpa Eneloop rakt av istället för IKEA's skulle ni säga?

Panasonic Eneloop Pro är med stor sannolikhet samma batteri som IKEA säljer. De har båda kännetecken från att ha tillverkats i samma fabrik och har väldigt lika karaktäristik vid test. Varför skulle du vilja köpa de dyrare Eneloop?

Edit: Intressant nog så finns även Panasonic Eneloop som har 1900mAh, exakt samma som IKEAs billigare AA-batterier nu fått. Eneloop Pro har 2450mAh, samma som IKEAs dyrare AA-batterier.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kör bara Ikeas batterier. Laddare köpte jag på Amazon för några år sedan.. nog något noname. Men trevligt med skärm där man kan se spänning, refresh funktion och även 12v sladd så man kan ladda med bilen i nödläge.

Hade även en lite dyrare laddare från Kjelle som slutade fungera efter 6 månader. Fick en ny på garantin som också gick sönder sen slängde jag den. Verkar inte finnas kvar i sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Panasonic Eneloop Pro är med stor sannolikhet samma batteri som IKEA säljer. De har båda kännetecken från att ha tillverkats i samma fabrik och har väldigt lika karaktäristik vid test. Varför skulle du vilja köpa de dyrare Eneloop?

Edit: Intressant nog så finns även Panasonic Eneloop som har 1900mAh, exakt samma som IKEAs billigare AA-batterier nu fått. Eneloop Pro har 2450mAh, samma som IKEAs dyrare AA-batterier.

Vill inte köpa dom dyrare, men intresserad av vilka eventuella skillnader som finns. Om några.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alla tester jag tittat på verkar tyda på att Ikeas är typ samma som Eneloop om de är "made in Japan".
Eneloop ska väll ses som "de bästa i batchen" typ, dvs du kanske får 5% mer ur de gentemot Ikeas men kostar väll 3-4x mer.

Vet inte hur många cykler IKEAs ladda är klassade för, Eneloop Pro är upp till 600 gånger och Eneloop upp till 2000.

Jag håller på att byta ut alla mina batterier till Eneloop så jag har en Panasonic laddare som kan ladda vare batteri för sig. Tror det var lite lätt brist på ladda när jag började så valde Eneloop iallafall även om de är ca 3x dyrare.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Ikeas LADDA serie har väl dessutom vunnit bästa köpet från Råd&Rön för ett tag sedan. Var endast ett märke som var bättre (minns tyvärr inte vilket), men det rörde sig om en högst marginellt högre kapacitet för mer än dubbla priset då.

Och de kan jag gå i god för själv också. Har använt Ikeas sedan cirka 2008-2009 och det är först nu ett par stycken har börjat ge upp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Verkar som att IKEA is the way to go då. Får bege mig till närmsta och kika vad dom har, om nåt. Den @JonasT länkade till var ju slutsåld. Ska kolla hemsidan efter fler varianter också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ikeas 'LADDA' är FDK-batterier - fd. Sanyo och hör till de bästa som finns inom R6, R03-NiMh-batteriområdet

Panasonic har också FDK-batterier i deras lite mer premium-modeller men ser man inte upp så kan det också vara 'utspädd' med kina-batterier och är inte av samma klass.

Mao. köper man Panasonic-batterier utan att kolla noga så är det inte alls säkert att det är FDK-batterier man får i handen... men köper man Ikeas batterier de senaste åren (årtiondet?) så har det hittills varit rätt säkert kort att det är FDK-batterier.

Permalänk
Medlem

Bra att ha en digital batteritestare också. Både för uppladdningsbara och andra batterier.
Har en Varta jag köpte på Hornbach för 79:- som jag tycker är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Verkar som att IKEA is the way to go då. Får bege mig till närmsta och kika vad dom har, om nåt. Den @JonasT länkade till var ju slutsåld. Ska kolla hemsidan efter fler varianter också.

Har själv en ikea Tjugo och är lite bitter att jag inte fick tag på en storhögen innan de slutade tillverkas. Anledningen är att man inte kan se laddningsstatus för varje batteri.

Mina kriterier för nästa laddare är.
Individuell laddning för varje batteri
Övergång till underhållsladdning när de är klara
Individuell övervakning av batteristatus
(och så klart att de klarar de batterityperna jag ska ladda...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har själv en ikea Tjugo och är lite bitter att jag inte fick tag på en storhögen innan de slutade tillverkas. Anledningen är att man inte kan se laddningsstatus för varje batteri.

Mina kriterier för nästa laddare är.
Individuell laddning för varje batteri
Övergång till underhållsladdning när de är klara
Individuell övervakning av batteristatus
(och så klart att de klarar de batterityperna jag ska ladda...)

Sist jag kollade så uppfyllde alla ikeas laddare de två förstnämnda kriterierna.

Just indikationer, eller status för varje batteri är nåt som vore trevligt. Vilket var anledningen till kollade på GP Recyko.
Finns det nån laddare so m uppfyller alla kriterier? Egentligen så är inte priset det avgörande för mig, spenderar hellre lite mer på nåt riktigt bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min Eneloop laddare har status när den laddar, röd, gul,grön och sen verkar den stänga av sig.
Jag har denna https://eneloop.panasonic.com/en/products/charger-bq-cc55.htm...

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Just indikationer, eller status för varje batteri är nåt som vore trevligt.

Vet inte om IKEA säljer den här laddaren jag köpte då (STORHÖGEN) längre men den visar det så här:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har panasonics laddare från japan som en kompis köpte till mig när hon var där. tycker den laddar bra. köpte även enelop och ikea batterier till den. märker ingen skillnad på batterierna så ikea verkar vara bra batterier.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batteriladdare/... denna jag har och det är även en snabbladdare, dyr men bra. batteri indikator över varje batteri som visar ladd status med färg: röd, orange och grön

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Köpte för länge sedan en Voltacraft IPC-1 https://www.conrad.se/p/voltcraft-ipc-1-powerbank-pb-14-batte... (finns/fanns under andra varumärken med i stort sett samma funktioner då dess fysikaliska utformning är exakt lika, dock med olika strömförmågor så läs noga i databladet)

Med denna går det att ställa laddström , se hur många mAh som har laddats, polspänning under laddning mm.

dessutom har den testlägen med inställbart olika urladdninsgströmmar (alltid halva inställda laddströmmen) för att tex. mäta hur många mAh batteriet har - vilket kan vara bra för att kolla äldre batteriers skick, att cykla/motionera batteriet med en urladdnings och laddnings-cykel. NiMh-batterier som legat länge kan ha tappat uppemot 30% av sin fulla kapacitet och kan behöva 2-5 cykler med urladdning och laddning innan det får tillbaka sin fulla kapacitet igen.

Med andra ord kapacitetsbedömningen skall inte göras förrän efter ett flertal i och urladdnings-cykler och testet skall göras med högsta urladdningsströmmen för att inte råka på batterier med hög inre resistans som vid låg ström ändå har bra kapacitet.

- Detta med att kapaciteten inte är full efter lång lagringstid är inget nytt för NiCd/NiMh utan det är en formering-process som behöver göras igen med upprepande laddning/urladdning precis som vid tillverkning av cellen en gång i tiden för att all kemi-material skall bli aktivt igen och vid lång förvaring gör att en del av det går tillbaka igen i den formen som var innan formeringen vid tillverkning.

tillägg:

Om man ser i @lambdan:s bild några inlägg tidigare med 'storhögen' och tittar på 3'e-batterier nedifrån räknat på höger sidan så ser man svagt en prägling på skarven av skyddstejpen runt batterier. Detta och att batteriet har vit disk på pluspolen är en signum att det är äkta FDK-batteri tillverkad i Japan

- är disken vid pluspolen svart och denna nummer-prägling vid tejp-skarven saknas så är det en counterfeit eller kinesbatteri som försöker säljas till högre pris än vad den är värd med sin funktion och innehåll. - och ja - det finns förfalskade eneloop-batterier från Panasonic eller att man har fördelat tillverkningsbatcharna fel då kinesversioner av batterierna säljs främst inom Asien medans det som går till EU och USA försöker man se till att det är FDK-batterier i alla fall för premium-versionerna av batterierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vet inte om IKEA säljer den här laddaren jag köpte då (STORHÖGEN) längre men den visar det så här:

https://lambdan.se/img/MintcreamImpressiveCorydorascatfish.JPG

Precis nåt sånt vore trevligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

....

tillägg:

Om man ser i @lambdan:s bild några inlägg tidigare med 'storhögen' och tittar på 3'e-batterier nedifrån räknat på höger sidan så ser man svagt en prägling på skarven av skyddstejpen runt batterier. Detta och att batteriet har vit disk på pluspolen är en signum att det är äkta FDK-batteri tillverkad i Japan

- är disken vid pluspolen svart och denna nummer-prägling vid tejp-skarven saknas så är det en counterfeit eller kinesbatteri som försöker säljas till högre pris än vad den är värd med sin funktion och innehåll. - och ja - det finns förfalskade eneloop-batterier från Panasonic eller att man har fördelat tillverkningsbatcharna fel då kinesversioner av batterierna säljs främst inom Asien medans det som går till EU och USA försöker man se till att det är FDK-batterier i alla fall för premium-versionerna av batterierna.

Thx, vet man vad man ska hålla utkik efter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ikeas 'Tjugo' finns i Sortimentet men verkar ha leveransproblem - komponentbristen börja bli allt mer synlig, det är inte bara de stora avancerade chipen som det är bekymmer med - utan också småkrafs som kraft-halvledare modell kostar nästan ingenting som heller inte finns i stora lager som förr och brist på detta nu bokstavligen stoppar produktionerna helt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ikeas 'Tjugo' finns i Sortimentet men verkar ha leveransproblem - komponentbristen börja bli allt mer synlig, det är inte bara de stora avancerade chipen som det är bekymmer med - utan också småkrafs som kraft-halvledare modell kostar nästan ingenting som heller inte finns i stora lager som förr och brist på detta nu bokstavligen stoppar produktionerna helt...

Ja...såg det. Säg det det inte är brist på snart i den här världen.
Backloggarna fylls på och på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag köpte GP ReCyko med AA batteri. Och dessa batterierna var tjockare än normala AA och fick inte plats med 3x av dessa bredvid varandra i enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan säga att jag köpte GP ReCyko med AA batteri. Och dessa batterierna var tjockare än normala AA och fick inte plats med 3x av dessa bredvid varandra i enhet.

Åh fan. Kommer du ihåg vilka batterier exakt det var? Dom gröna eller svarta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Åh fan. Kommer du ihåg vilka batterier exakt det var? Dom gröna eller svarta?

Köpte 2x av dessa när Inet hade erbjudande för 99kr https://www.inet.se/produkt/2217012/gp-recyko-overnattenladda...
Men var samma med alla batterier i detta packet iaf för mig.

Kanske bara otur eller något med mina 2 paket.
Men kommer inte köpa mer från GP iaf

Köpte Ikeas ladda och är nöjd med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Köpte 2x av dessa när Inet hade erbjudande för 99kr https://www.inet.se/produkt/2217012/gp-recyko-overnattenladda...
Men var samma med alla batterier i detta packet iaf för mig.

Kanske bara otur eller något med mina 2 paket.
Men kommer inte köpa mer från GP iaf

Köpte Ikeas ladda och är nöjd med dom.

Och dom passade alltså inte i laddaren mer än 3st?
Nej förstår det 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X