Den stora trĂ„den om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av JonkenPonken:

Är vĂ€l bara vĂ€ga de och jĂ€mföra?

Vikt pÄ Panasonics batterier lÀr inte vara svÄrt att hitta bara man offrar 5 min.

Jag har ju gamla IKEA LADDA 900mAh som jag kan jÀmföra.

PermalÀnk
●
Skrivet av anon333222:

Jag har ju gamla IKEA LADDA 900mAh som jag kan jÀmföra.

KvÀllen rÀddad

PermalÀnk
Inaktiv
●

@xxargs Vad tror du om Conrad energy? Var ju ett riktigt fynd pÄ laddaren.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag köpte en bunt NiMh-batterier av Conrads egna varumÀrke i samband voltakraftladdaren för ett antal Är sedan - det var riktigt usla och nÄgra tom börja rosta runt kanten vid +-polen redan inom ett par Är och det var dags för Ätervinningen för dem - inget jag gör om. hur deras batterier Àr idag har jag ingen aning om.

jag skulle hÄlla mig kvar vid japantillverkade FDK-batterier som ikeas 'LADDA'

PermalÀnk
Medlem
●

https://www.varta-consumer.se/sv-se/products/chargers/overvie...

Köpte min hos Clas Ohlson, fungerar bra men jag har inte tagit mig tiden att se efter om det var den bÀsta affÀren jag kunde gjort.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

PermalÀnk
●
Skrivet av Luminous:

https://www.varta-consumer.se/sv-se/products/chargers/overvie...

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h93/hfe/67892234223646.jpg

Köpte min hos Clas Ohlson, fungerar bra men jag har inte tagit mig tiden att se efter om det var den bÀsta affÀren jag kunde gjort.

NÀ vad spelar det för roll egentligen dÄ du Àr nöjd med ditt inköp.

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av xxargs:

Jag köpte en bunt NiMh-batterier av Conrads egna varumÀrke i samband voltakraftladdaren för ett antal Är sedan - det var riktigt usla och nÄgra tom börja rosta runt kanten vid +-polen redan inom ett par Är och det var dags för Ätervinningen för dem - inget jag gör om. hur deras batterier Àr idag har jag ingen aning om.

jag skulle hÄlla mig kvar vid japantillverkade FDK-batterier som ikeas 'LADDA'

Men laddaren Àr du helt nöjd med?

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÀstan helt nöjd - en Voltacraft IPC-1, det börja dock vara rejÀlt tungtryckt i knapparna innan det 'tar' nu efter ett antal Är sÄ det Àr sÀkert oxider (lÀs billigaste möjliga materialval i kontakten) och nu sakta bildas upp - har inte öppnat och kikat den Ànnu i vad för kontakter de anvÀnder...

Det fina Àr att man kan se polspÀnningsvÀrden under laddning pÄ 4 celler samtidigt, och vÀxla till ström, laddtid och antalet laddade mAh. och att man kan stÀlla laddström 0.2, 0.5, 0.7, 1.0 och 1.5 Ampere (bara 2 celler samtidigt vid 1.5 ampere) och alla fack Àr individuella och kan ha olika val i program samtidigt.

dock inte sÄ avancerad att det kan plotta laddkurvor eller rÀkna ut inre resistans eller nÄgon annan löpande loggning - det finns sÄdana laddare ocksÄ som via BT kan prata med app i telefonen.

sedan finns urladdningstest, cykling (dock bara en gÄng med urladdning och sedan laddning), testlÀge dÀr man laddar, laddar ur och sedan ladda igen för att se hur mÄnga mAh i urladdning batteriet klararar.

Kör man 2-3 cyklingar för batterier som legat vÀldigt lÀnge, dÀrefter test för att se antal mAh - Àr det betydligt lÀgre Àn förvÀntat, kör 2-3 cyklingar till om man inte gjort det innan, annars typ en cykling till och det inte blir bÀttre efter en test igen sÄ Àr batterierna inte mycket att ha lÀngre. Jag kör 1 A laddning och 500 mA urladdning (urladdningen alltid halva instÀllda strömmen) för R6 och 500 mA och 250 mA urladddning för R03.

Man skall inte mÀta med för lÄg urladdningsström om man Àr intresserade av att hitta batterier med högre inre resistans och dÀrmed ger lÄg urladda vÀrde i antalet mAh - vilket Àr den klassiska Älderstecknet pÄ NiMh som nÀrmar sig end of life och Àr en process som gÄr ganska fort nÀr det vÀl börjat.

Modellen finns dock inte att köpa sedan lÀnge och nu Àr motsvarande VoltaCraft IPC-3 som gÀller och Àven klarar 18650 LiIon-batterier.

Observera att 'Voltacraft' Àr Conrads egna varumÀrke och samma laddare finns under flera olika varunamn och kanske smÄdetaljer i skillnad pÄ dess firmware.

PS: klickade faktiskt hem en Voltacraft IPC-3 399:- + frakt - dels för LiIon-mÀtningen men ocksÄ att jag har ingen lust att börja mickla med befintliga IPC-1 med allt mickligare knappar och försöka hitta hitta ersÀttningskontakter för dem... - det gÄr sÀkert, men orka...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

Denna verkar bra, speciellt med att du kan koppla den till en PC och fÄ ut grafer:
https://eu.nkon.nl/skyrc-mc3000.html

Den hÀr har jag och anvÀnder den till att testa batterier:
https://www.conrad.se/p/voltcraft-charge-manager-cm2016-batte...
Den har ocksÄ USB-utgÄng för PC-anslutning och jag fÄr ut grafer pÄ urladdning mm:
http://www.anivision.se/images/PKC-AA2600_2570.jpg

Jag har ocksÄ testat bÄde Eneloop och ikea-batterier och kan sÀga att karakteristiken pÄ dom jag testade var i det nÀrmsta identiska (fyra av varje sort), sÄ det talar för att det Àr samma batterier.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

PermalÀnk
●

Kör allt med laddbara nu, fjÀrkontrollrar, klockor, möss, tangentbord, handkontroller till Xbox osv. AnvÀnder IKEA 2450 och 1900 AA samt 900 och 750 AAA. Testade LIDL batterier bÄde AA och AAA, mÀrker ingen skillnad pÄ dessa och IKEA nÀr det gÀller hÄllbarhet men kanske skillnad i livslÀngd. Dock sÄ kostar 4st 39:- vilket betyder att om de har mer Àn halva livslÀngden sÄ vinner man pÄ det. Laddar i en lite Àldre GP snabbladdare med 4 platser, 2 kanaler. Laddar pÄ max 45 minuter. Annars har jag tidigare kört med Varta i blixt och batterigrepp och varit nöjd.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brÀnnare. Fractal design r6 tg.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlÀckman:

Denna verkar bra, speciellt med att du kan koppla den till en PC och fÄ ut grafer:
https://eu.nkon.nl/skyrc-mc3000.html

Den hÀr har jag och anvÀnder den till att testa batterier:
https://www.conrad.se/p/voltcraft-charge-manager-cm2016-batte...
Den har ocksÄ USB-utgÄng för PC-anslutning och jag fÄr ut grafer pÄ urladdning mm:
http://www.anivision.se/images/PKC-AA2600_2570.jpg

Jag har ocksÄ testat bÄde Eneloop och ikea-batterier och kan sÀga att karakteristiken pÄ dom jag testade var i det nÀrmsta identiska (fyra av varje sort), sÄ det talar för att det Àr samma batterier.

Tack för tipset.
Dock börjat priserna springa ivĂ€g hĂ€r kĂ€nner jag 😅
Men tack som sagt 👍

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av xxargs:

NÀstan helt nöjd - en Voltacraft IPC-1, det börja dock vara rejÀlt tungtryckt i knapparna innan det 'tar' nu efter ett antal Är sÄ det Àr sÀkert oxider (lÀs billigaste möjliga materialval i kontakten) och nu sakta bildas upp - har inte öppnat och kikat den Ànnu i vad för kontakter de anvÀnder...

Det fina Àr att man kan se polspÀnningsvÀrden under laddning pÄ 4 celler samtidigt, och vÀxla till ström, laddtid och antalet laddade mAh. och att man kan stÀlla laddström 0.2, 0.5, 0.7, 1.0 och 1.5 Ampere (bara 2 celler samtidigt vid 1.5 ampere) och alla fack Àr individuella och kan ha olika val i program samtidigt.

dock inte sÄ avancerad att det kan plotta laddkurvor eller rÀkna ut inre resistans eller nÄgon annan löpande loggning - det finns sÄdana laddare ocksÄ som via BT kan prata med app i telefonen.

sedan finns urladdningstest, cykling (dock bara en gÄng med urladdning och sedan laddning), testlÀge dÀr man laddar, laddar ur och sedan ladda igen för att se hur mÄnga mAh i urladdning batteriet klararar.

Kör man 2-3 cyklingar för batterier som legat vÀldigt lÀnge, dÀrefter test för att se antal mAh - Àr det betydligt lÀgre Àn förvÀntat, kör 2-3 cyklingar till om man inte gjort det innan, annars typ en cykling till och det inte blir bÀttre efter en test igen sÄ Àr batterierna inte mycket att ha lÀngre. Jag kör 1 A laddning och 500 mA urladdning (urladdningen alltid halva instÀllda strömmen) för R6 och 500 mA och 250 mA urladddning för R03.

Man skall inte mÀta med för lÄg urladdningsström om man Àr intresserade av att hitta batterier med högre inre resistans och dÀrmed ger lÄg urladda vÀrde i antalet mAh - vilket Àr den klassiska Älderstecknet pÄ NiMh som nÀrmar sig end of life och Àr en process som gÄr ganska fort nÀr det vÀl börjat.

Modellen finns dock inte att köpa sedan lÀnge och nu Àr motsvarande VoltaCraft IPC-3 som gÀller och Àven klarar 18650 LiIon-batterier.

Observera att 'Voltacraft' Àr Conrads egna varumÀrke och samma laddare finns under flera olika varunamn och kanske smÄdetaljer i skillnad pÄ dess firmware.

PS: klickade faktiskt hem en Voltacraft IPC-3 399:- + frakt - dels för LiIon-mÀtningen men ocksÄ att jag har ingen lust att börja mickla med befintliga IPC-1 med allt mickligare knappar och försöka hitta hitta ersÀttningskontakter för dem... - det gÄr sÀkert, men orka...

Blev 3 stycken, en hemma, en i reserv och en pÄ jobbet. Har en hel drös med gamla laddningsbara batterier sÄ ska testas och sen slÀnga de som inte hÄller mÄttet. Fick 50kr rabatt .

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av donald1963:

Kör allt med laddbara nu, fjÀrkontrollrar, klockor, möss, tangentbord, handkontroller till Xbox osv. AnvÀnder IKEA 2450 och 1900 AA samt 900 och 750 AAA. Testade LIDL batterier bÄde AA och AAA, mÀrker ingen skillnad pÄ dessa och IKEA nÀr det gÀller hÄllbarhet men kanske skillnad i livslÀngd. Dock sÄ kostar 4st 39:- vilket betyder att om de har mer Àn halva livslÀngden sÄ vinner man pÄ det. Laddar i en lite Àldre GP snabbladdare med 4 platser, 2 kanaler. Laddar pÄ max 45 minuter. Annars har jag tidigare kört med Varta i blixt och batterigrepp och varit nöjd.

Finns LIDL batterier fortfarande i butik eller har jag missat dealen?

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av RVX:

Tack för tipset.
Dock börjat priserna springa ivĂ€g hĂ€r kĂ€nner jag 😅
Men tack som sagt 👍

Bor du i Stockholm sÄ kan du ju hugga en Voltkraft IPC-3 av mig nÀr jag har fÄtt hem dem. Behöver ju inte 3 stycken egentligen. Skicka PM om du Àr intresserad.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Lidl hade 8st fÀrgglada AA, 2500mAh eller AAA, 1000mAh för 80:- förra veckan sÄ det kan kanske ta ett par mÄnader till nÀsta gÄng=vecka de har uppladdningsbara igen. Vanligen Àr det 4-pack för 40:-.
Deras batterier kommer förresten frÄn Eures Gmbh.
https://www.eures-gmbh.de/

PermalÀnk
●
Skrivet av BlÀckman:

Denna verkar bra, speciellt med att du kan koppla den till en PC och fÄ ut grafer:
https://eu.nkon.nl/skyrc-mc3000.html

Den hÀr har jag och anvÀnder den till att testa batterier:
https://www.conrad.se/p/voltcraft-charge-manager-cm2016-batte...
Den har ocksÄ USB-utgÄng för PC-anslutning och jag fÄr ut grafer pÄ urladdning mm:
http://www.anivision.se/images/PKC-AA2600_2570.jpg

Jag har ocksÄ testat bÄde Eneloop och ikea-batterier och kan sÀga att karakteristiken pÄ dom jag testade var i det nÀrmsta identiska (fyra av varje sort), sÄ det talar för att det Àr samma batterier.

DÄ borde de vÀga rÀtt sÄ lika med.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon333222:

Finns LIDL batterier fortfarande i butik eller har jag missat dealen?

Det var 8 för 80 denna eller förra veckan tror jag

Edit: verkar ha varit förra veckan

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon333222:

Bor du i Stockholm sÄ kan du ju hugga en Voltkraft IPC-3 av mig nÀr jag har fÄtt hem dem. Behöver ju inte 3 stycken egentligen. Skicka PM om du Àr intresserad.

Är det denna du har köpt https://www.conrad.se/p/voltcraft-ipc-3-batteriladdare-liion-... ? KĂ€nns som ett rĂ€tt bra deal annars?

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av RVX:

Är det denna du har köpt https://www.conrad.se/p/voltcraft-ipc-3-batteriladdare-liion-... ? KĂ€nns som ett rĂ€tt bra deal annars?

Japp. Det Àr en sÄn, eller 3 sÄna.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon333222:

Japp. Det Àr en sÄn, eller 3 sÄna.

FÄr man frÄga varför du köpt 3st?

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av RVX:

FÄr man frÄga varför du köpt 3st?

Ville ha fri frakt och fÄ in nÄn rabattkod. NÄn vill sÀkert ha nÄn och det var bra pris. Tror inte att de sjunker i dessa inflationstider.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon333222:

Ville ha fri frakt och fÄ in nÄn rabattkod. NÄn vill sÀkert ha nÄn och det var bra pris. Tror inte att de sjunker i dessa inflationstider.

I see.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av xxargs:

Borde inte vara sÄ men en intressant iakttagelse - vad Àr det för generation av batterier - de lite Àldre vita 'LADDA' eller de senaste med ljusare grÄ (R6 1900 mAh och R03 750 mAh) eller lite mörkare grÄ nyans (2450 mAh) ?? och vad för liggetid pratar vi om?.

Det Àr inte sÄ att det Àr laddaren som inte laddar dom ordentligt ??

- FDK-batterier (som Ikeas Àr om det stÄ 'made in japan' pÄ dem) Àr mer eller mindre berömda för att vara de batterier som sjÀlvurladdar sig minst av alla de olika tillverkarna som finns och de vita 'ladda' som jag provade nyligen var verkligen inte tomma pÄ nÄgot sÀtt trots över halvÄrs liggetid. Ofta brukar sifforna vara > 80% kvar pÄ 1 Är och bÀttre Àn 70% kvar efter 3 Är - dock har de legat sÄ lÀnge som 3 Är behöver de sannolikt cyklas med full laddning och full urladdning till 0.9 Volt slutspÀnning nÄgra gÄnger innan de ÄterfÄr full kapacitet igen.

DÀremot batterier som GP recyco och Ànnu vÀrre batterier med företagsegna namn som conrad, kjell, biltema, etc. kan var hur hemska som helst fast det stÄr low self dishcarge, ready2 use etc. som indikerar lÄng lagringstid laddade och Àr inte mycket att hoppas pÄ ett halvÄr senare, och priset tror jag togs av Varta-batterierna nu som heller inte klarade speciellt mÄnga Är i Äldring innan dess inre resistans sprang ivÀg (vilket Àr en indikation att batteriet har nÄtt Àndan av sin livslÀngd)...

Det Àr de vita och sÄ har jag nÄgra grönsilvriga. De Àr inte helt urladdade men mer urladdade Àn vad jag Àr van vid frÄn andra batterier-.
De ligger vÀl nÄgra mÄnad (upp till 6) har inte kollat sÄ noga och nÀr jag sÀtter i dem i Ikea eller Nitecore laddare sÄ visar de 50% eller lÀgre. Dubbelkollade med Nitecore och den kan visa exakt spÀnning och dÄ va det 1.34v sÄ inte sÄ dÄligt som laddningsindikatorn visar (den som ser ut som ett batteri), i Ikea laddaren sÄ visade den 1 streck av 4 sÄ 25%, sÄ man ska kanske inte titta sÄ noga pÄ den.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det batteriindikatorn i tex. möss och tangentbord sĂ„ Ă€r de ofta anpassade för torrbatterier och med NiMh istĂ€llet sĂ„ Ă€r det alltid visad ganska dĂ„ligt med soppa i batteriet utom kanske precis direkt efter laddningen - Ă„ andra sidan hĂ„ller sig det kvar dĂ€r vĂ€ldigt lĂ€nge innan 'röd' nivĂ„ - och det Ă€r detta som de 0.05 - 0.1 V spĂ€nningsskillnad i kemierna mellan FDK-batterier och 'noname' kan vara avgörande - FDK hĂ„ller sig över 10% visning eller vad det nu Ă€r för grĂ€ns som gör att det poppar hela tiden larm för lĂ„g batteri - större delen av batterikapaciteten, medans mĂ„nga av noname Ă€r under den och det börja spamma varningar redan innan 1/3-del av kapaciteten Ă€r förbrukad och somliga enheter forcerar avstĂ€ngning i förtid (kameror pĂ„ den tiden de hade R6-batterier, GPS-mottagare med flera) och det dumma Ă€r att de flesta av dem gĂ„r inte att flytta skala och larmpunkterna anpassad för NiMh eller alkaline-batterier trots att slutspĂ€nningen nĂ€r det slutar att fungera Ă€ndĂ„ ligger pĂ„ 0.9 Volt för bĂ„da i de flesta fallen...

Har du gjort kapacitets-test, nÄgra cyklingar med full urladdning och laddning (med lÀgre ström för att verkligen gÄ ned ordentligt rent kemiskt laddmÀssigt) och sedan kapacitetstestat igen pÄ dessa Ikea-batterier ?? - hur mÄnga Är gamla Àr dom, lÄter som rÀtt gammalt om du pratar om grönsilvriga...

Även eneloop börja bli ojĂ€mna och börja ha svĂ„rt att ge ström för full kapacitet vid 500 mA (R6) och ojĂ€mnt mellan cellerna (för att vara helt sanslöst lika nĂ€r de Ă€r nya) nĂ€r den nĂ€rma sig 10 Ă„r och den försĂ€mringen kommer fort, dĂ„ skall Ă€ndĂ„ sĂ€gas att de visar betydligt lĂ€ngre hĂ„llbarhet, ja uppemot dubbla anvĂ€ndbara tiden Ă€n Varta, Conrads egna, biltema, GP-recyklo - ja allihopa i jĂ€mförelse med ungefĂ€r samma köpdatum...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag kör nÀstan nÀstan uteslutande med Kentli laddbara Lithium-ion för AA och AAA just för att fÄ 1.5v som laddbara batterier vanligen ej ger.
https://www.amazon.com/Constant-1180mWh-Lithium-ion-Rechargea...
fungerat utmÀrkt i flera Är för nÀstan alla former av enheter. tips Àr dock att inte köra dom pÄ dörrlÄs. (jobbigt nÀr man lÄser och sedan Àr batteriet slut direkt i stÀllet för att varna i 2 veckor)

Visa signatur

Om du lÀr dig Àlska din smÀrta kommer du kÀnna dig Àlskad var dag.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har slutat anvÀnda uppladdningsbara AA och AAA-batterier och kör billigaste engÄngsbatteriet som gÄr att hitta, funkar alldeles utmÀrkt, blir billigare och hÄller lÀngre mellan batteribyte Àn vad uppladdningsbara batterier gör.
GÄr ofta att hitta 8-pack för 15kr.
Ett tips Ă€r att inte köpa ”longlasting” batterier, det enda som Ă€r longlasting Ă€r att de kan lagras lĂ€ngre innan anvĂ€ndning, de innehĂ„ller inte mer ström.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dem8n:

Har slutat anvÀnda uppladdningsbara AA och AAA-batterier och kör billigaste engÄngsbatteriet som gÄr att hitta, funkar alldeles utmÀrkt, blir billigare och hÄller lÀngre mellan batteribyte Àn vad uppladdningsbara batterier gör.
GÄr ofta att hitta 8-pack för 15kr.
Ett tips Ă€r att inte köpa ”longlasting” batterier, det enda som Ă€r longlasting Ă€r att de kan lagras lĂ€ngre innan anvĂ€ndning, de innehĂ„ller inte mer ström.

Det lÄter inte som du har provat R6 och R03 batterier eller som de heter i USA AA och AAA med lÄg sjÀlvurladdning. De hÄller lÀnge men inte lika lÄg sjÀlvurladdning som alkaliska. Beror helt klart pÄ vad man ska ha batterierna till. En brandvarnare eller en klocka pÄ vÀggen som drar extremt lite ström kan gott ha alkaliska batterier som kan driva klockan i mÄnga Är. Men dÀremot i babyvakten, transistorradion, trÄdlösa musen osv som drar lite mer ström, dÀr Àr laddbara batterier med lÄg sjÀlvurladdning överlÀgsna skulle jag vilja pÄstÄ.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Förresten, Àr det nÄgon mer Storhögen-laddar-Àgare Àn mig som ofta har problem med att lite Àldre batterier inte accepteras och inte gÄr att ladda, det blir ett X pÄ displayen. Batteriet Àr inte alls som nytt i kapacitet men gÄr fortfarande att anvÀnda till exempelvis en fjÀrrkontroll i nÄgot halvÄr om man lyckas ladda det dvs. Jag fÄr ladda dessa i en Àldre typ av laddare med timer.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ett alternativ, som jag börja byta till frÄn Ikea och Biltemas RTU batterier Àr Ansman Industrial. De ska tydligen ha en högre klassning och de verkar dessutom tÄla fler laddcykler Àn tidigare nÀmnda batterier.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av stoffe_83:

Förresten, Àr det nÄgon mer Storhögen-laddar-Àgare Àn mig som ofta har problem med att lite Àldre batterier inte accepteras och inte gÄr att ladda, det blir ett X pÄ displayen. Batteriet Àr inte alls som nytt i kapacitet men gÄr fortfarande att anvÀnda till exempelvis en fjÀrrkontroll i nÄgot halvÄr om man lyckas ladda det dvs. Jag fÄr ladda dessa i en Àldre typ av laddare med timer.

troligen problem för att batterierna har ett för högt inre resistans - vilket Àr en typisk Älderstecken för NiMh-batterier, skall man mjölka ur det sista som gÄr Àr det att anvÀnda lÄgström (100 - 200 mA) dumma 14-16 timmars timer-styrda laddare som inte bryr sÄ mycket vad som sitter i batterifacket