En bra Gamepad för SamsungTV ihop med SteamLINK

Permalänk
Medlem

En bra Gamepad för SamsungTV ihop med SteamLINK

Hej,

Jag har installerat SteamLINK på min Samsung TV och kan därmed köra spel från datorn så den kan funka typ som en konsol. Nu vill jag ha en bra GamePad för detta och några låter som de är anpassade för SteamLINK medan några menar att man kan köra med en PS4 kontroll ex.

Vad rekommenderar ni för kontroll till detta. Det är ganska lång avstånd till datorn så helst vill man ju att TVn pockar upp signalerna från GamePAD om det ens är möjligt - för hur långt räcker en GamePad ungefär?

Om ni har andra tillägg för att få till en bättre PC till TV lösning får ni gärna skriva det också.

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en fysisk SteamLink till min tv och jag använder ps4-kontroller trådlöst.

Till samsung-appen står det dock så här

SteamLINK Samsung app support
Inmatningsmetoder/kontroller som stöds
Samsung TV-appen stöder för närvarande följande kontroller:

Steam Controller
Xbox 360 (trådlös/kabelansluten)
Xbox One (kabelansluten)
Logitech F510 / F710

Permalänk
Moderator
Forumledare

@KnugZ: Jag kör både Xbox-one samt steams egen kontroller (som är klart underskattad).

I princip alla spel har folk bidragit med jättebra settings till olika kontroller så oftast är det bara att ställa in vilket schema man vill ha till vilken kontroll och sen köra.

Dock skulle jag våga påstå att Xbox one-kontrollen är överrepresenterad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Mina Samsung The Frame (2017 och 2018) med One Connect box hanterar inte Xbox Series X controllerna trådlöst. Jag kör Xbox One controllers, och de buggar ur lite ibland så jag måste koppla in med USB, och sen koppla ur direkt och då funkar det fin fint.

USB Wireless adapter fungerar inte på TVn, men fungerar på Steam HW. Steam HW klarar dock av Xbox One controllerna felfritt, men klarar inte Xbox Series X annat än trådat. - Samma som TV apparaterna kan inte Steam HW ansluta via Bluetooth korrekt med controllern. Oklart varför, kanske gammalt BT protokoll etc.

Det finns 3 generationer av Xbox One controllers, den första fungerar bara trådlöst med dongel/adapter, medan de andra 2 har Bluetooth - Bägge dem fungerar med mina Samsung TVs, men buggar som sagt ur lite ibland, då pluggar man bara in den trådat en gång så funkar den sen, tills man stänger av, så det buggar aldrig ur under spelande, vilket är helt acceptabelt.

Det finns en 8bit-Do adapter som låtsas att den är trådad, som torde funka lysande även i samsung TV (och alla andra), men den kan inte prata med Series X contorllers, iallafall inte för 1 år sedan, kanske kommit en ny uppdaterad version. Dongeln kostar typ 150 spänn, så är nog lätt värt det om man har problem, har dock inte provat själv

Permalänk

har ingen steamlink men kör xbox one kontroll när jag kör spel med handkontroll.

+ ganska bekväm.
+ stort sett full kompabilitet med spel på steam
+ batteri inte inbyggt. ( bytbart utan att behöva öppna upp kontrollen)

- laddbart batteri måste köpas till ~200:- för 3e part (dubbla AAA laddbara NiMh laddas via usb i kittet jag köpte), ~500:- för orginal (li-ion laddas med usbporten på kontrollen)
- lite quirky att använda i steam big picture mode (men tror de e generellt för alla kontroller dock, svårt att se att märke på kontrollen skulle göra större skillnad)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag kör med xbox360 kontroller och en billig usb-dongel från ebay på min ks8005.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Kör Steam link appen på min The Frame, har två 8Bitdo SN30 Pro SN Edition Gamepads kopplade till min dator mha en billig bluetooth adapter. Detta funkar fint, men funkar nog fint för att min PC och TV är i samma rum.

Funderar själv på att uppgradera och fixa en Nvidia shield, men samtidigt är inte mina spelkrav så höga, Steam link klarar av spelen jag testat hittills, inklusive Rocket League från Epic store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.mario:

Kör Steam link appen på min The Frame, har två 8Bitdo SN30 Pro SN Edition Gamepads kopplade till min dator mha en billig bluetooth adapter. Detta funkar fint, men funkar nog fint för att min PC och TV är i samma rum.

Funderar själv på att uppgradera och fixa en Nvidia shield, men samtidigt är inte mina spelkrav så höga, Steam link klarar av spelen jag testat hittills, inklusive Rocket League från Epic store.

"min PC och TV är i samma rum"
Varför har du inte en HDMI-kabel mellan tv och dator då och slipper allt runtomkring?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"min PC och TV är i samma rum"
Varför har du inte en HDMI-kabel mellan tv och dator då och slipper allt runtomkring?

Steamlink funkar lika bra! Märker ej av någon fördröjning eller lag

Permalänk
Medlem

Stort tack för all hjälp. Det blev att låna brorsans PS4 kontroll och köpa en BT-mottagare som sattes i datorn och STEAMLINK hittar kontrollen utan problem.

Än så länge funkar allt som det ska och varit riktigt najs.