Permalänk
Medlem

Fråga kring Lagring

Hej,
Jag har lagt en beställning på Sweclockers Vinterdator, där moderkortet som ingår är:
https://www.komplett.se/product/1177056/datorutrustning/datorkomponenter/moderkort/amd-socket/tuf-gaming-b550-pro-moderkort#technical-details

Jag kan inte riktigt utläsa att ifall jag vill lägga till lite lagring, vad kan jag lägga till?
Mitt behov ligger nog uppemot max 2 TB, i dagsläget sitter en SSD på 1 TB.

https://www.komplett.se/product/1121774/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/wd-black-sn750-1tb-m2-ssd

Om jag ska lägga till något, vad kan jag lägga till?
Kan jag lägga till en likadan SSD (dvs, min fråga är nog om det finns en M2-plats till)?
Borde jag lägga till en "vanlig" hårddisk? Finns det några som är rejält tysta (största anledningen till att jag skulle vilja ha en SSD).
Är det dumt att ha "vanlig" lagring på SSD, bortsett från att det kostar mer att sätta in en till SSD än en vanlig disk (per TB).

Tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska lagra.
Bilder, videos och annars som du inte använder så är en normal hårddisk billigast per TB.
SSD om du tex tänkt installera program eller spel på disken.
Vanlig SATA SSD går bra för långsamt saker, medans m.2 (nvme) är bättre för de program som kräver mer.

Går alltid att köpa en snabbare disk än du behöver, men är lite slöseri om du vet att du aldrig kommer behöva högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Beror på vad du ska lagra.
Bilder, videos och annars som du inte använder så är en normal hårddisk billigast per TB.
SSD om du tex tänkt installera program eller spel på disken.
Vanlig SATA SSD går bra för långsamt saker, medans m.2 (nvme) är bättre för de program som kräver mer.

Går alltid att köpa en snabbare disk än du behöver, men är lite slöseri om du vet att du aldrig kommer behöva högre hastighet.

Jag skulle säga att det kommer att vara vanlig lagring, bilder etc.
Då kanske jag ska nöja mig med en vanlig SATA SSD i sådana fall eftersom att jag har en 1 TB m.2 nvme disk för spel och program.
Eller finns det några fördelar med att köpa en exakt likadan som ingår (tänkte ifall man kan köra någon RAID-konfiguration för backup eller liknande).

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej,
Jag har lagt en beställning på Sweclockers Vinterdator, där moderkortet som ingår är:
https://www.komplett.se/product/1177056/datorutrustning/datorkomponenter/moderkort/amd-socket/tuf-gaming-b550-pro-moderkort#technical-details

Jag kan inte riktigt utläsa att ifall jag vill lägga till lite lagring, vad kan jag lägga till?
Mitt behov ligger nog uppemot max 2 TB, i dagsläget sitter en SSD på 1 TB.

https://www.komplett.se/product/1121774/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/wd-black-sn750-1tb-m2-ssd

Om jag ska lägga till något, vad kan jag lägga till?
Kan jag lägga till en likadan SSD (dvs, min fråga är nog om det finns en M2-plats till)?
Borde jag lägga till en "vanlig" hårddisk? Finns det några som är rejält tysta (största anledningen till att jag skulle vilja ha en SSD).
Är det dumt att ha "vanlig" lagring på SSD, bortsett från att det kostar mer att sätta in en till SSD än en vanlig disk (per TB).

Jag hade nog valt att ta en 2TB M.2 disk direkt, då det idag inte är nämnvärt dyrare per GB.
Moderkortet har 2 m.2 platser, en PCIe 4.0 & en PCIe 3.0, diskar som stödjer 4.0 är lite för dyra idag tycker jag, så spara den platsen till framtiden, en 3.0 duger gott.
Livslängden på en SSD är kortare än en HDD, annars finns det egentligen ingen anledning att skaffa HDD idag.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag hade också valt en större disk på en gång, med möjligt till expansion senare.
Tänkte även nämna att Raid inte är backup.
Om du får bitfel på en fil så kan Raid hjälpa dig.
Skulle dock den andra disken gå sönder så kan bitfel inte korrigeras, har du otur så klagar raiden och vill inte återställa raiden med ny disk. (Gäller främst Raid 5/6).
Bättre med riktig backup, köra filen till en annan disk så den finns två gånger. Gärna på en annan dator.
Plus om du använder filsystem som upptäcker bitfel, tex btrfs.