Permalänk

Inget internet utan VPN

Hej har ett problem som dök upp för några veckor sedan, jag kan inte ansluta till mitt wifi om inte min VPN är i gång. Detta är sjukt irriterande då jag inte kommer in på vissa hemsidor exempelvis flashback. Detta skedde i samband med att jag uppdaterade till Windows 11

Det står "DNS probe finished NO internet"

Windows felsökaren säger att brandväggen blockerar

Tacksam för hjälp, råkade dessutom logga ut från VPN så nu kmr jag inte ens in på den för jag saknar internet

Permalänk
Rekordmedlem

Du är ju uppenbarligen ansluten för annars funkar inte heller vpn, det är kanske så att det i själva verket är vpnklienten som strular och stoppar trafiken om vpn inte är aktivt, är klienten kompatibel med win 11 och har du installerat om den efter uppdateringen till win 11 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giggelingbear:

Hej har ett problem som dök upp för några veckor sedan, jag kan inte ansluta till mitt wifi om inte min VPN är i gång. Detta är sjukt irriterande då jag inte kommer in på vissa hemsidor exempelvis flashback. Detta skedde i samband med att jag uppdaterade till Windows 11

Det står "DNS probe finished NO internet"

Windows felsökaren säger att brandväggen blockerar

Tacksam för hjälp, råkade dessutom logga ut från VPN så nu kmr jag inte ens in på den för jag saknar internet

Använder du en app som VPN leverantören står för? Många har en inbyggd killswitch som dödar all nätverkstraffik ut på WAN om VPN går ner för att blockera läckage.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem efter uppgraderingen till Win11
Behövde installera om OVPN samt deaktivera/aktivera nätverksadaptrarna.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av anon297462:

Använder du en app som VPN leverantören står för? Många har en inbyggd killswitch som dödar all nätverkstraffik ut på WAN om VPN går ner för att blockera läckage.

Yes använder en app, kör surfshark

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Hade liknande problem efter uppgraderingen till Win11
Behövde installera om OVPN samt deaktivera/aktivera nätverksadaptrarna.

Du menar reboota routern eller?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du är ju uppenbarligen ansluten för annars funkar inte heller vpn, det är kanske så att det i själva verket är vpnklienten som strular och stoppar trafiken om vpn inte är aktivt, är klienten kompatibel med win 11 och har du installerat om den efter uppdateringen till win 11 ?

Tror du är på rätt spår hittade en reddit tråd om exakt mitt problem https://www.reddit.com/r/surfshark/comments/qjhm5l/windows_11_surfshark/

Ska pröva när jag kmr hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

Du menar reboota routern eller?

Nej, nätverksadaptern i windows, ”drivrutinen”
Finns för trådat, trådlöst och VPN skapar en egen.

Testa ipconfig /release sen /renew med annars

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk

löste det! hade en gammal version av surfshark så följde reddit tråden och uppdaterade appen så nu funkar det