Omöjligt att ladda ner windows 7

Permalänk

Omöjligt att ladda ner windows 7

Tja behöver hjälp med vad F** som pågår. Hur krångligt ska det vara att ladda ner Windows 7?

Har laddat ner ISO filen för W7 på ***bort/mod***
Har testat att överföra och boota ifrån USB vilket leder till en del Info koder som såg ut ungefär såhär

UEFI v2. 70 (INSYDE Corp, . 0x59474014)
LENOVO FSCN14W
LENOVO 82B1
Secure Boot status: Enable
Disconnecting potentially blocking drivers
Searching for target partition on boot disk:
PciRoot(0x0)/Pci(0x8, 0x1)/Pcibla bla bla bla
Found NTFS target partition:
PciRoot(0x0) bla bla bla bla
Checking if target partition needs NTFS service
starting
Failed

Testade på 2 olika datorer att bara köra setup filen och köra installationen direkt och då kommer jag till vilken disk jag vill installera w7 på och alla olika förslag är på skärmen. Men väljer jag vilken som kan jag inte klicka på Next.... Klickar jag sedan på refresh drivers så försvinner alla diskar o det står No signed device drivers were found. Make sure that the installation media contains the correct drivers, and then click OK.

Detta är provat på två datorer med samma problem, har kollat på alla youtube guider med folk ifrån indien med hardcore techno som bakgrunds musik och gör exakt som dem.

Permalänk
Medlem

Hur förde du över filen till USB-minnet? Man kan inte bara kopiera över ISO-filen uta ndet måste göras på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Prova med Rufus. Det kan både ladda ner ISO:n och få över den på korrekt sätt till USB åt dig.

https://rufus.ie/sv/

Permalänk
Skrivet av Pake:

Hur förde du över filen till USB-minnet? Man kan inte bara kopiera över ISO-filen uta ndet måste göras på rätt sätt.

Skrivet av m4gnify:

Prova med Rufus. Det kan både ladda ner ISO:n och få över den på korrekt sätt till USB åt dig.

https://rufus.ie/sv/

Redan gjort det det var då felkoderna kom upp när jag bootade ifrån det.

Permalänk
Sötast

Ser ju inte ut att vara felmeddelande från windows utan från datorn.
Kanske Secure boot?

Permalänk
Medlem

Det där felet är ett otyg. Pröva annat USB-minne.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Det där felet är ett otyg. Pröva annat USB-minne.

Samma fel kod ändå.... SUCK!

Permalänk
Medlem

Om det är en för ny dator så är det inte säkert du kan köra Windows 7. Det hänger ihop med UEFI, först från Windows 8 finns fullständigt stöd för UEFI.

Permalänk
Skrivet av Robortic:

Om det är en för ny dator så är det inte säkert du kan köra Windows 7. Det hänger ihop med UEFI, först från Windows 8 finns fullständigt stöd för UEFI.

Så det är helt omöjligt? Det går inte att bypassa på något sätt?

Permalänk
Medlem

Du kör ett UEFI BIOS med "Secure Boot" enabled. Kommer vara rejält knivigt att få in ett uråldrigt OS på den burken.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1149074-uefi-boot-med-...

Kolla om du kan köra "Compatibility Support Module" aka "CSM" på enabled.

Det är förövrigt en fruktansvärt dålig ide att försöka dig på att köra Windows 7, förmodligen har inte din hårdvara stöd för ett så gammalt OS alls och det får inte uppdateringar sedan 2 år tillbaka.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Du kör ett UEFI BIOS med "Secure Boot" enabled. Kommer vara rejält knivigt att få in ett uråldrigt OS på den burken.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1149074-uefi-boot-med-...

Kolla om du kan köra "Compatibility Support Module" aka "CSM" på enabled.

Det är förövrigt en fruktansvärt dålig ide att försöka dig på att köra Windows 7, förmodligen har inte din hårdvara stöd för ett så gammalt OS alls och det får inte uppdateringar sedan 2 år tillbaka.

Kommer nu åt installationen men kan bara välja att installera den på min SSD (som jag kör w10 och har alla program som jag vill ha kvar) varför kan jag inte välja min andra helt tomma hårddisk på 1.8TB och använda den och dualboota med? Den tillåter mej bara gå vidare med installationen på SSD:n vilket är jävligt märkligt.

Permalänk
Medlem

Tror man måste modda installationen lite för att kunna installera UEFI versionen av W7:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1141959-guide-installe...

Permalänk
Medlem

Varför inte köra W10?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Är du säker på källan? Kan vara infekterad med virus / maleware då det inte är en .iso fil nedladdad från Microsofts hemsida. Dessutom är det olagligt att ladda ner ifrån icke officiella källor fastän du har en köpt nyckel då du enligt svensk lag inte får ladda ner material som lagts upp utan upphovsmännens tillstånd.

Att använda sig av utdaterade OS, som dessutom inte längre tillhandahåller säkerhetsuppdateringar rekommenderas inte.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atego:

Varför inte köra W10?

För att Win 7 äger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

För att Win 7 äger!

Fram till dess att man upptäcker en trojan, då äger det inte längre lika fett.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Fram till dess att man upptäcker en trojan, då äger det inte längre lika fett.

Har själv ingen koll, men finns det inte antivirus idag?
Och hur äger man fett?

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Har själv ingen koll, men finns det inte antivirus idag?
Och hur äger man fett?

Man är 15 år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Man är 15 år

Eller P12 som det sas på Lunarstorm tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Har själv ingen koll, men finns det inte antivirus idag?
Och hur äger man fett?

Då Windows 7 inte längre får några officiella säkerhetsuppdateringar så finns det bakdörrar i operativsystemet som står öppna för olika virus att ta sig in, bl.a ransomeware som är den vanliga typen av maleware som förekommer på äldre OS och vad jag vet så finns det inga antivirus applikationer som kan täcka upp och identifiera dessa bakdörrar.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Eller P12 som det sas på Lunarstorm tiden

Ok, hade inte en aning om detta. Kanske beror på att jag aldrig var på Lunarstorm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Då Windows 7 inte längre får några officiella säkerhetsuppdateringar så finns det bakdörrar i operativsystemet som står öppna för olika virus att ta sig in, bl.a ransomeware som är den vanliga typen av maleware som förekommer på äldre OS och vad jag vet så finns det inga antivirus applikationer som kan täcka upp och identifiera dessa hot.

Du menar typ dessa bakdörrar som bland annat Avast, TotalAV, McAfee, Norton tar hand om? Några av dem är till och med gratis och fortsätter rulla ut skydd åt oss som vill stanna kvar.

EDIT: Bara för att Microshit har tagit beslutet att strunta i Win 7, så betyder det inte att resten av världen gör det

Permalänk
Medlem

Installera nyare Windows eller Linux, därefter Virtualbox. Under Virtualbox är det extremt enkelt att installera Windows 7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Kommer nu åt installationen men kan bara välja att installera den på min SSD (som jag kör w10 och har alla program som jag vill ha kvar) varför kan jag inte välja min andra helt tomma hårddisk på 1.8TB och använda den och dualboota med? Den tillåter mej bara gå vidare med installationen på SSD:n vilket är jävligt märkligt.

Kan den vara ansluten till en annan s-ata kontroller? Eller ser du båda diskarna? Då kan det vara att den är formaterad som gpt istället för mbr

Permalänk
Medlem

Har du kollat om denna guide funkar?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Du menar typ dessa bakdörrar som bland annat Avast, TotalAV, McAfee, Norton tar hand om? Några av dem är till och med gratis och fortsätter rulla ut skydd åt oss som vill stanna kvar.

EDIT: Bara för att Microshit har tagit beslutet att strunta i Win 7, så betyder det inte att resten av världen gör det

En antivirus applikation upptäcker ju hot efter att det tagit sig in i ditt system, har du öppna bakdörrar så utsätter du ditt system fram till dess att antivirus applikationen upptäcker hotet och då kan det i vissa fall vara för sent. Det är ju därför man vill ha de senaste säkerhetsuppdateringarna för att förhindra i första hand att virus tar sig in i systemet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Yes följt step by step, får inte välja vilken disk jag ska installera w7 på av nån anledning

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kan den vara ansluten till en annan s-ata kontroller? Eller ser du båda diskarna? Då kan det vara att den är formaterad som gpt istället för mbr

Yes main SSD och gammal hederlig hårddisk som jag aldrig använt med 1,8tb. Får kolla på det imorgon, tänkte plocka ut SSDn och testa boots ifrån usbt med ISO filen på och se om det funkar att dualboota efter det

Permalänk
Skrivet av Irre:

Installera nyare Windows eller Linux, därefter Virtualbox. Under Virtualbox är det extremt enkelt att installera Windows 7!

Yes har redan grävt där men det jag ska göra funkar inte med virtual machine

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

En antivirus applikation upptäcker ju hot efter att det tagit sig in i ditt system, har du öppna bakdörrar så utsätter du ditt system fram till dess att antivirus applikationen upptäcker hotet och då kan det i vissa fall vara för sent. Det är ju därför man vill ha de senaste säkerhetsuppdateringarna för att förhindra i första hand att virus tar sig in i systemet.

Så du tror att Microshits Defender gör något annat?
Har du ens läst av vilka typer av hot Microsoft läser av jämfört med andra?