Skrivet av Roger W:
Lite andra intryck från mig: när jag bytte från mina gamla slitna X2 (inte HR) till X3 så upplevde jag det som diskanten gick upp med X3 snarare än ner...
Men det beror kanske på var i registret vi är nånstans: jag hör inte mycket över ca 13Khz längre
Men jag är rätt säker på att X3 är vassare och högre i volym runt 7khz och sannolikt även runt 10khz: "Essigheten" är klart förstärskt på X3 i jämförelse.
Basen på X3 är kontrollerad men påtagligt lägre - jag har svårt att se att den är i närheten även om man skulle volymmatcha på diskanten.
(Reservation: det kan ju vara så att X2HR är starkare i diskanten än mina gamla X2 icke HR...)
Nu har jag vant mig vid X3 så är väl rätt tillfreds, men ska prova ett varv till mot mina gamla X2 nångång när jag orkar för att se vilka jag uppskattar mest (fick tag på ett par billiga X2HR som jag kan byta till isåfall)
Fler intryck gör en rikare värld. Kul!
Jag har haft X3 i ett halvår och X2HR i en vecka. Det kanske spelar in (pun intended), jag vet inte. (men jag lånade ett par X2HR när det var dags att välja en av dem, och det var nästan samma upplevelse - kanske att kuddarna var mer invanda och det spelar nog lite roll)
Jag vill däremot prata, snarare än argumentera, vidare om mina upplevelser. Med reservation för att allas öron är olika.
X3 är sibilant, men ändå inte. Vanligtvis brukar s-, tj-, k-ljud osv vara störande. Här är de snarare uttalade, men tar inte över. I kontrast tycker jag att X2HR är aggressivt sibilant. Här blir det jobbigt. Inte lika jobbigt som jag tyckte att DT 990 (600 ohm) var, så jag behövde inte gömma mig och leva i skräck över att frekvenserna kommer, men ändå att vissa låtar blir jobbiga. Prat i sportsändningar kan X2HR också bli för sibilanta, beroende på vilket headset den som pratar har.
X3 har definitivt en diskant-topp någonstans, men jag tycker inte att den är så motbjudande. Just den tog det nog lite invänjning vid. Däremot tycker jag att X2HR har toppar lite överallt och generellt känns lite slarvig i de flesta register.
Generellt sett så tycker jag att X3 har en ganska tämjd diskant i jämförelse mot X2HRs aggressiva "i ditt ansikte". Spännande att våra upplevelser skiljer sig så pass mycket här.
Gällande basen! Jag spelar elbas (inte professionellt), och jag tycker mycket bättre om X3. Det här gör mig inte till en ledande expert på något vis, men X2HR känns lite överallt och leverar bas på ett "ja" vis snarare än att jag kan identifiera och replikera basgångar. Jag kan inte så mycket om att kommunicera om register i språk, så ni får ursäkta där.
När jag A/B-lyssnade på EDM så måste jag stå fast vid mitt påstående att det gick att dra på så pass mycket mer med X3 att jag fick mer volym på basen, men jag förstår samtidigt vad du menar. "Bas? Ja." infann sig här igen, och det kanske är mitt basist-öra som lurar mig, för jag slutar höra bas när allting låter likadant, och jag kanske inte "pratar rätt" om det, men min upplevelse är att jag hör mer av det när jag hör skillnad på det, vilket egentligen kommer av hur tight basen är och hur representativ den är.
Med klassisk musik var det totalt omöjligt att skilja bläckblås, träblås, sträng och trumma i basregister med X2HR. Det är bas. I X3 kan du skilja på dem och plocka isär det.
I den här gamla och därför inte jättebra inspelade metal-låten kan jag utan problem följa basslingan genom hela låten med X3 och reproducera den. Med X2HR så finns det bas ibland, och ibland kan du följa de mer diskanta bastonerna.
I Red Hot Chili Peppers Throw Away Your Television så försvinner basen (instrumentet) i mitten av låten med X2HR, och den förvandlas till en trum-låt istället. Inte min favorit.
Mitt stora problem med X3 är något du är inne och tassar vid: otillgängligheten av bra ersättningskuddar. Tänk vad fint det hade kunnat vara om vi hade kunnat köpa på oss ett lager och njuta av våra favoritlurar i all evighet. Ack.
Om du (eller någon annan) kan peka ut någon låt som jag mer specifikt kan A/B-lyssna på för att höra vad ni hör i X2HRs storhet så lyssnar jag gärna. Jag letar efter en anledning att behålla X2HR, och hittills har jag hittat en enda låt, i en genre jag inte lyssnar så mycket på, som jag tyckte att det gick att höra fördelar alls med X2HR över X3, men jag kan inte säga att den är rakt av bättre med dem. (och den lät trots detta bättre på mina slutna. Shrug)