Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Ja denna info hittade jag på macforumet så ser ut att kunna leverera en del ström med.
Förstår att det inte går att jämföra med en amp men borde finnas en uppsjö av nice lurar som inte är 150-200 ohm och låter bra.

When you connect headphones with an impedance of less than 150 ohms, the headphone jack provides up to 1.25 volts RMS. For headphones with an impedance of 150 to 1k ohms, the headphone jack delivers 3 volts RMS

Det säger något om spänningen men ingenting om strömmen. Med det sagt: det funkar säkert helt ok direkt från macen.

EDIT: Jag var nog lite för snabb här. Lurarna är på 13 ohm. U/R=I, så 1,25/13=0,096 Ampere. Utifrån det bör det gå att beräkna hur högt de går att driva.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ah. Hörlurar i den klassen utan separat förstärkare... nja.. :/

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Förslag på lätt drivna schyssta lurar som jag ska använda med min macbook pro 14 tum.
Nytt ljudkort i denna så söker ett par trevliga lurar för att kunna njuta av bra musik. Har inga direkta preferenser men är en allätare på musik lyssnar på allt mellan rock till ballader 😂.
Så vill gärna ha lite breda lurar. Kikade på dessa DAN CLARK AUDIO AEON CLOSED X.
Skulle velat ha lånat hem lurar och provat mig fram.
Smärtgränsen är mellan 4000-10000 gärna under det. Ska givetvis vara lättdrivna då jag ska köra utan amp/dac
Samt föredrar slutna lurar framför öppna iaf till musik. Vill ej att det läcka ut så mycket vad jag lyssnar på.

Kanske något ur Denons serie? Jag har ett par AH-D7200 och de är väldigt lättdrivna. Man kanske kan få ut lite mer med en förstärkare men det är inte särskilt mycket.

Här är instegsmodellen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4747588

Den tror jag kan vara ett bra alternativ. Om du vill ha något mer portabelt så kan du kolla på deras MM400, men jag tror det finns mer prisvärda alternativ i den kategorin.

Edit: tog bort en lite vild svordom.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Förslag på lätt drivna schyssta lurar som jag ska använda med min macbook pro 14 tum.
Nytt ljudkort i denna så söker ett par trevliga lurar för att kunna njuta av bra musik. Har inga direkta preferenser men är en allätare på musik lyssnar på allt mellan rock till ballader 😂.
Så vill gärna ha lite breda lurar. Kikade på dessa DAN CLARK AUDIO AEON CLOSED X.
Smärtgränsen är mellan 4000-10000 gärna under det. Ska givetvis vara lättdrivna då jag ska köra utan amp/dac
Samt föredrar slutna lurar framför öppna iaf till musik. Vill ej att det läcka ut så mycket vad jag lyssnar på.

Skrivet av hundburgaren:

Kanske något ur Denons serie? Jag har ett par AH-D7200 och de är väldigt lättdrivna. Man kanske kan få ut lite mer med en förstärkare men det är inte särskilt mycket.

Här är instegsmodellen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4747588

Den tror jag kan vara ett bra alternativ. Om du vill ha något mer portabelt så kan du kolla på deras MM400, men jag tror det finns mer prisvärda alternativ i den kategorin.

Edit: tog bort en lite vild svordom.

Jag skulle också kunna med rekommendera Denon AH-D serien. Har ett par AH-D2000 spelandes helt ok från hörlursuttaget på stationära datorn. Ligger ett par Denon AH-D2000 på hifitorget, fast rätt gammal annons inte säkert de är kvar. https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_ah_d2000_140959.htm

Permalänk
Medlem

D2000 fann jag för mörk men inte dålig. 7200 är mer i min smak men fick stryk av magni

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ah. Hörlurar i den klassen utan separat förstärkare... nja.. :/

Varför? En Macbook har både helt OK hörlursförstärkare och bra DAC. Har man lättdrivna lurar är det inga konstigheter. Jag kör lurar för 5k direkt ur min MBA och det låter utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varför? En Macbook har både helt OK hörlursförstärkare och bra DAC. Har man lättdrivna lurar är det inga konstigheter. Jag kör lurar för 5k direkt ur min MBA och det låter utmärkt.

Ah ok. Visste inte det! Cool!

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Fyndjägare

Denon ah-d5200 kan vara intressant också. 4300kr just nu men billigare ibland. Bör gå bra ur ett ok hörlursuttag.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Beror på vilken årsmodell, dom hade några år i slutet på 2010-talet med usla hörlursuttag. Dom skall dock vara ok numera.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Beror på vilken årsmodell, dom hade några år i slutet på 2010-talet med usla hörlursuttag. Dom skall dock vara ok numera.

Jaså, det visste jag inte. Både min late 2013 MBP och min late 2020 MBA låter utmärkt direkt ur uttaget. De nya MBP ska vara än bättre tydligen om man har trögdrivna lurar.

Permalänk
Medlem

HD 599 se Refurb finns för 721 kr hos Sennheiser igen. Jag köpte ett par och gav bort i julklapp. Trevlig instegsmodell enligt mig (Jag har extremt begränsad erfarenhet och kunskap inom området, så ta det med en nypa salt).

https://eu.shop.sennheiser.com/sv/collections/outlet/products...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

HD 599 se Refurb finns för 721 kr hos Sennheiser igen. Jag köpte ett par och gav bort i julklapp. Trevlig instegsmodell enligt mig (Jag har extremt begränsad erfarenhet och kunskap inom området, så ta det med en nypa salt).

Tack, beställde ett par då jag aldrig testat 500-serien och det här skall ju vara toppmodellen. Är inte deras nya Studiolur baserad på denna? Eller var det 560S?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Tack, beställde ett par då jag aldrig testat 500-serien och det här skall ju vara toppmodellen. Är inte deras nya Studiolur baserad på denna? Eller var det 560S?

560s blev någon dyrare studio-hörlur fast det är exakt samma produkt egentligen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Det kan man nog säga. Duger utmärkt till nästan alla som inte nöjer sig med annat än hi end. Fantastiskt pris!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det kan man nog säga. Duger utmärkt till nästan alla som inte nöjer sig med annat än hi end. Fantastiskt pris!

Ja, priset är det inget fel på, jämförbart med Pilips X2HR för 695Kr på Amazon under Black Friday. Denna lur skall vara aningen mer neutral, alltså lite mer "HiFi"(X2HR är klassisk midscooped "popsound"), och lika lättdriven dvs går att driva med en potatis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag spontanköpte ett par Sennheiser HD599 SE på tipset ovan (tack!) eftersom jag ville ha ett par öppna lurar att koppla till PS5-handkontrollen för att spela med. Men börjar läsa runt och undrar om Sennheiser HD 560S eller kanske Philips Fidelio X3 hade varit bättre alternativ. Priset är inte avgörande. Vad tycker ni övriga hörlursgalningar i tråden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För priset ovan är det ingen diskussion för mig.
Antagligen är skillnaden knapp mot HD560S och Fidelo X2 och X3 har jag uppfattat som en kraftigt överprisad lur som knappt var värda sina pengar runt 650 kr - i synnerhet inte mot 720ish för HD 599.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag spontanköpte ett par Sennheiser HD599 SE på tipset ovan (tack!) eftersom jag ville ha ett par öppna lurar att koppla till PS5-handkontrollen för att spela med. Men börjar läsa runt och undrar om Sennheiser HD 560S eller kanske Philips Fidelio X3 hade varit bättre alternativ. Priset är inte avgörande. Vad tycker ni övriga hörlursgalningar i tråden?

Jag tror inte du behöver vara orolig över ditt köp. Det är ett jättebra pris och det verkar vara riktigt bra lurar. Jag hade själv slagit till om det var den snygga färgvarianten på dem, vilka jag redan väntar på ska bli nedsatta i pris. Jag tycker om att ha många lurar.

Jag är relativt diskantkänslig och har själv uteslutit HD560S för personlig del, pga hur dess tuning i diskanten beskrivits. För din del, om du ska driva den (120 ohm men 110 dB/mW) från en PS-kontroll tycker jag att den kanske är lite tungdriven. Men jag kan egentligen för lite om PS-kontroller för att göra annat än att gissa.

Fidelio X3 kanske hade varit något, men den kostar å andra sidan det dubbla. Med HD 599 får du bra ljud för dina pengar, och jag tror att du kommer bli nöjd.

(För övrigt tycker jag fortfarande att X3 får oförtjänt dåligt rykte. Definitivt min favoritlur av de jag har eller har prövat. Har både X3 och X2HR, men X3 är så mycket bättre på allting jag vill att den ska vara bättre på. X2HR luktar bättre, men X3 har trevligare diskant och mycket bättre baston. Pga dess mindre aggressiva diskant kan den ta mer kräm än X2HR och kan därför spelas på högre volymer. Därför blir det även 'mer' bas än X2HR totalt, trots att det är något som X2HR har på samma volymer. Vill jag ha mycket bas kör jag på mina stängda oavsett )

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JoBBi:

Beroende på vem som svarar kommer du få varierande svar. De där 4 har väl olika ljudkaraktär. Köp, testa, returnera eller sälj vidare. Behåll dom du gillar bäst ur ps5 handkontrollen. Jag har hört x2 och HD599 av dom du nämner, båda har sina styrkor och svagheter. 599 mot X2 där X2 är mer v-formad med mer baskvantitet, sitter skönare på mitt huvud och har större soundstage (har jag för mig). 599 mer korrekt och bättre mellanregister. HD599SE verkar vara en bra ingång för den som vill ha den äldre Sennheiser tuningen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55 även om det bara finns subjektiva svar så hjälper det mig, jag vet ju själv vad jag brukar gilla. Så det var väldigt värdefullt att höra om era erfarenheter. Utifrån var du skriver så passar HD 599 mig bättre än X2. Och @Tigerhamster - jag är själv diskantkänslig samt värderar tight bas över mycket bas så det står mellan X3 och HD 599. Men det är dubbla priset. Ska se om jag har möjlighet att provlyssna X3:orna och jämföra. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JoBBi:

@Mumu55 även om det bara finns subjektiva svar så hjälper det mig, jag vet ju själv vad jag brukar gilla. Så det var väldigt värdefullt att höra om era erfarenheter. Utifrån var du skriver så passar HD 599 mig bättre än X2. Och @tetrisGOAT - jag är själv diskantkänslig samt värderar tight bas över mycket bas så det står mellan X3 och HD 599. Men det är dubbla priset. Ska se om jag har möjlighet att provlyssna X3:orna och jämföra. Tack för hjälpen!

Låter bra. Kul att förhoppningsvis kunna hjälpa till. Vad spelar du på ps5:an? Har ju viss påverkan vid hörlursval, fokus på fotsteg eller magisk inlevelse i cutscenes 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Låter bra. Kul att förhoppningsvis kunna hjälpa till. Vad spelar du på ps5:an? Har ju viss påverkan vid hörlursval, fokus på fotsteg eller magisk inlevelse i cutscenes 😄

Det är det! Jag var lite inne på X2 som många verkar gilla, men har hört en del rapporter om odefinierad bas nu, så jag skippar den.

Jag spelar för upplevelsen till största del: God of War, The Last of Us, Ghost of Tsushima osv. Är man en tävlingsinriktad gamer kan det vara viktigare med att diskanten inte är avrullad för att höra fotsteg bättre, så i så fall hade nog HD560S varit ett bättre alternativ. Kanske även Fidelio X3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv både ett par fidelo x3 (sedan något år tillbaka) och ett par HD599SE (sedan några veckor) som jag växlar mellan. Kan säga att jag föredrar x3, både i komfort och ljudbild. Jag gav nästan 2000:- för x3 och endast 725:- för HD599SE, så sett ur i hur prisvärda de varit för mig så vinner Sennheiser.
Använder just nu HD599 mest för serietittande i sängen innan läggdags då de är mer bekväma i horisontalläge på kudde än x3, men i övrigt använder jag mestadels x3:orna.

Permalänk
Medlem

Det var inte länge HD 599 se Refurb fanns

Permalänk
Medlem

Jag satt än en gång med PXC 550 II i kundkorgen och velade och så försvann dem. Nästa gång kniper jag ett par..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

(För övrigt tycker jag fortfarande att X3 får oförtjänt dåligt rykte. Definitivt min favoritlur av de jag har eller har prövat. Har både X3 och X2HR, men X3 är så mycket bättre på allting jag vill att den ska vara bättre på. X2HR luktar bättre, men X3 har trevligare diskant och mycket bättre baston. Pga dess mindre aggressiva diskant kan den ta mer kräm än X2HR och kan därför spelas på högre volymer. Därför blir det även 'mer' bas än X2HR totalt, trots att det är något som X2HR har på samma volymer. Vill jag ha mycket bas kör jag på mina stängda oavsett )

Lite andra intryck från mig: när jag bytte från mina gamla slitna X2 (inte HR) till X3 så upplevde jag det som diskanten gick upp med X3 snarare än ner...
Men det beror kanske på var i registret vi är nånstans: jag hör inte mycket över ca 13Khz längre
Men jag är rätt säker på att X3 är vassare och högre i volym runt 7khz och sannolikt även runt 10khz: "Essigheten" är klart förstärskt på X3 i jämförelse.
Basen på X3 är kontrollerad men påtagligt lägre - jag har svårt att se att den är i närheten även om man skulle volymmatcha på diskanten.
(Reservation: det kan ju vara så att X2HR är starkare i diskanten än mina gamla X2 icke HR...)

Nu har jag vant mig vid X3 så är väl rätt tillfreds, men ska prova ett varv till mot mina gamla X2 nångång när jag orkar för att se vilka jag uppskattar mest (fick tag på ett par billiga X2HR som jag kan byta till isåfall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite andra intryck från mig: när jag bytte från mina gamla slitna X2 (inte HR) till X3 så upplevde jag det som diskanten gick upp med X3 snarare än ner...
Men det beror kanske på var i registret vi är nånstans: jag hör inte mycket över ca 13Khz längre
Men jag är rätt säker på att X3 är vassare och högre i volym runt 7khz och sannolikt även runt 10khz: "Essigheten" är klart förstärskt på X3 i jämförelse.
Basen på X3 är kontrollerad men påtagligt lägre - jag har svårt att se att den är i närheten även om man skulle volymmatcha på diskanten.
(Reservation: det kan ju vara så att X2HR är starkare i diskanten än mina gamla X2 icke HR...)

Nu har jag vant mig vid X3 så är väl rätt tillfreds, men ska prova ett varv till mot mina gamla X2 nångång när jag orkar för att se vilka jag uppskattar mest (fick tag på ett par billiga X2HR som jag kan byta till isåfall)

Fler intryck gör en rikare värld. Kul!
Jag har haft X3 i ett halvår och X2HR i en vecka. Det kanske spelar in (pun intended), jag vet inte. (men jag lånade ett par X2HR när det var dags att välja en av dem, och det var nästan samma upplevelse - kanske att kuddarna var mer invanda och det spelar nog lite roll)

Jag vill däremot prata, snarare än argumentera, vidare om mina upplevelser. Med reservation för att allas öron är olika.
X3 är sibilant, men ändå inte. Vanligtvis brukar s-, tj-, k-ljud osv vara störande. Här är de snarare uttalade, men tar inte över. I kontrast tycker jag att X2HR är aggressivt sibilant. Här blir det jobbigt. Inte lika jobbigt som jag tyckte att DT 990 (600 ohm) var, så jag behövde inte gömma mig och leva i skräck över att frekvenserna kommer, men ändå att vissa låtar blir jobbiga. Prat i sportsändningar kan X2HR också bli för sibilanta, beroende på vilket headset den som pratar har.
X3 har definitivt en diskant-topp någonstans, men jag tycker inte att den är så motbjudande. Just den tog det nog lite invänjning vid. Däremot tycker jag att X2HR har toppar lite överallt och generellt känns lite slarvig i de flesta register.
Generellt sett så tycker jag att X3 har en ganska tämjd diskant i jämförelse mot X2HRs aggressiva "i ditt ansikte". Spännande att våra upplevelser skiljer sig så pass mycket här.

Gällande basen! Jag spelar elbas (inte professionellt), och jag tycker mycket bättre om X3. Det här gör mig inte till en ledande expert på något vis, men X2HR känns lite överallt och leverar bas på ett "ja" vis snarare än att jag kan identifiera och replikera basgångar. Jag kan inte så mycket om att kommunicera om register i språk, så ni får ursäkta där.
När jag A/B-lyssnade på EDM så måste jag stå fast vid mitt påstående att det gick att dra på så pass mycket mer med X3 att jag fick mer volym på basen, men jag förstår samtidigt vad du menar. "Bas? Ja." infann sig här igen, och det kanske är mitt basist-öra som lurar mig, för jag slutar höra bas när allting låter likadant, och jag kanske inte "pratar rätt" om det, men min upplevelse är att jag hör mer av det när jag hör skillnad på det, vilket egentligen kommer av hur tight basen är och hur representativ den är.
Med klassisk musik var det totalt omöjligt att skilja bläckblås, träblås, sträng och trumma i basregister med X2HR. Det är bas. I X3 kan du skilja på dem och plocka isär det.
I den här gamla och därför inte jättebra inspelade metal-låten kan jag utan problem följa basslingan genom hela låten med X3 och reproducera den. Med X2HR så finns det bas ibland, och ibland kan du följa de mer diskanta bastonerna.
I Red Hot Chili Peppers Throw Away Your Television så försvinner basen (instrumentet) i mitten av låten med X2HR, och den förvandlas till en trum-låt istället. Inte min favorit.

Mitt stora problem med X3 är något du är inne och tassar vid: otillgängligheten av bra ersättningskuddar. Tänk vad fint det hade kunnat vara om vi hade kunnat köpa på oss ett lager och njuta av våra favoritlurar i all evighet. Ack.

Om du (eller någon annan) kan peka ut någon låt som jag mer specifikt kan A/B-lyssna på för att höra vad ni hör i X2HRs storhet så lyssnar jag gärna. Jag letar efter en anledning att behålla X2HR, och hittills har jag hittat en enda låt, i en genre jag inte lyssnar så mycket på, som jag tyckte att det gick att höra fördelar alls med X2HR över X3, men jag kan inte säga att den är rakt av bättre med dem. (och den lät trots detta bättre på mina slutna. Shrug)

Jag har ingen känsla för styckesindelning eller kommatecken. Jag försökte göra det läsligt. Lycka till.
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

... dvs går att driva med en potatis.

Blir det dansband då?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag vill däremot prata, snarare än argumentera, vidare om mina upplevelser. Med reservation för att allas öron är olika.
X3 är sibilant, men ändå inte. Vanligtvis brukar s-, tj-, k-ljud osv vara störande. Här är de snarare uttalade, men tar inte över. I kontrast tycker jag att X2HR är aggressivt sibilant. Här blir det jobbigt. Inte lika jobbigt som jag tyckte att DT 990 (600 ohm) var, så jag behövde inte gömma mig och leva i skräck över att frekvenserna kommer, men ändå att vissa låtar blir jobbiga. Prat i sportsändningar kan X2HR också bli för sibilanta, beroende på vilket headset den som pratar har.

Spännande - jag får nog återkomma när jag gjort en färsk jämförelse med mina gamla X2 och mina färska X2HR om jag packar upp dem. (återigen så kan ju HR vara vassare)
Ett exempel där jag direkt reagerade på essigheten när jag skaffade X3 var Audislave - Shape of things to come. (studioversionen)
Rösten i S-ljud och vissa F-ljud är obehagligt övertydliga - det skär verkligen och på ett sätt jag inte kan minnas var lika tydligt på X2. Ska jämföra den sen igen

Skrivet av Tigerhamster:

Gällande basen! Jag spelar elbas (inte professionellt), och jag tycker mycket bättre om X3. Det här gör mig inte till en ledande expert på något vis, men X2HR känns lite överallt och leverar bas på ett "ja" vis snarare än att jag kan identifiera och replikera basgångar. Jag kan inte så mycket om att kommunicera om register i språk, så ni får ursäkta där.

Jo tror du är inne på något där: tendensen är nog att X2 låter "mer" och X3 låter tydligare (mindre dist osv)
Men för mig blir X3 utan EQ så mutad i basen så att visa basgitarrer mm tenderar att nästan försvinna i sämsta fall, eller iallafall att jag inte kan få "känslan" av tyngd i bästa fall.

Det är ju lite personligt och individuellt också i och för sig: för mig är harman-kardon kurvan för hörlurar nog minimum i bashöjning för vad jag skulle betrakta som "neutralt" för min smak
(en faktor kan tex vara att jag har glasögon innanför kåporna så får inte lika bra förslutning som vissa som kör utan)

Ska testa dina exempel sen när jag kommer mig för att koppla in X2 igen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Det var inte länge HD 599 se Refurb fanns

De var ca 3 veckor sedan de låg uppe sist, så håll lite utkik så dyker de nog snart upp igen.