Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk

Då kommer det tillverkas utbytes batteri som kommer påverka miljö.
Visst, det tillverkas batteri för utbyte nu, men det kommer öppna upp för betydligt fler tillverkare av batteri än idag.

Och tycker % på enhet som enligt dom byttes för att batteru är dåligt såg rätt hög ut.
Jag har under alla år, aldrig bytt telefon pga det. Men då laddar jag den väl som man ”bör”.
Högtalare och att den är slö däremot har gjort att man bytt 7 av 10 gånger.
Men gör dom det möjligt att man lätt kan byta högtalare, batt, skärm, skärmram, laddport och sådant till normala pris och samtidigt hålla på ev garanti (tveksamt) och damm tät. Så är ju detta guld!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Att inte kunna byta batteri i mobilen är absolut inte värt att den blir några millimeter smalare. Jag har med fasa sett hur ALLA mobiltillverkare slutat erbjuda modeller med utbytbara batterier och hatar den utvecklingen.

Fast... om nu tillräckligt många kunder tyckte som du skulle den mobilen finnas, det är så markandsekonomi funkar.
Enda sättet runt det är reglering i lagen, som diskuterats här, men då gör man alltså en reglering i lagen för att tillgodoså ett behov hos konsumenten som inte finns...
Ska intre regeringar agera i sin befolknings intressen istället?

Permalänk
Medlem

Gut! Jag brukar använda min telefon 2-3 år sedan pensionerar jag den till bekanta som behöver ny. Att då enkelt kunna byta batteri så den håller mer än en dag är ju strålande.
Apple etc kommer ju att kvida och hävda att det är jätteproblematiskt att telefonen inte blir IP-1000klassad längre isf. Vi klarade oss dock bra utan den klassningen på den tiden man kunde byta batteri själv så det är ju bara bs. Är man så klantig att man tappar sin telefon i en pool eller dasset så kanske man ska gå tillbaka till sin fisher-price?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zippeer:

Det stämmer, "Problemet" nu är ju att eftersom telefonerna är ihoplimmade så kan du inte göra så längre, Och problemet med det settet att testa IP klassning är ju att telefonen inte är igång så det finns ingen "logg" som påvisar att det var just den telefonen du testade

Synd, det är hade ju varit bra (om än ineffektivt för tillverkaren) för oss kunder

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ett sånt här krav måste givetvis kombineras med kravet att tillverkarna skall uppdatera sina mobiler under en längre tid annars så är det hyfsat verkningslöst för majoriteten av mobilerna. Ingen idé att byta ut batteriet på en mobil som inte ens får säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

... Vi klarade oss dock bra utan den klassningen på den tiden man kunde byta batteri själv så det är ju bara bs.

Min T28 med lätt utbytbart batteri var suverän tyckte jag då, hade 3 olika batterier till den, alla tre ganska dåliga.
Det är ett extremt dåligt skäl att använda argumentet "det var bättre förr", det var det nämligen inte. Telefonerna har utvecklats mycket sen dess. Till det bättre

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Fast... om nu tillräckligt många kunder tyckte som du skulle den mobilen finnas, det är så markandsekonomi funkar.
Enda sättet runt det är reglering i lagen, som diskuterats här, men då gör man alltså en reglering i lagen för att tillgodoså ett behov hos konsumenten som inte finns...
Ska intre regeringar agera i sin befolknings intressen istället?

😁
Det är så man lär ut att marknadsekonomi fungerar. Problemet är bara att det inte är med sanningen överensstämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Köp inte deras produkter då.

Men nu är du ju larvig. Så om jag vill ha en smartphone men med möjligheten att kunna byta batteriet själv till ett med mer kapacitet eller när batteriet är slut vart ska jag vända mig då?? Ingen av dom stora tillverkarna erbjuder just detta.
Det handlar om principen att DIY, Istället för att behöva betala massor av pengar på något som inte kostar så mycket. Med det sagt så är ju inte allt svart eller vitt. Dom skulle ju kunna erbjuda modeller som är DIY vänliga och modeller som inte är. Tillverkarna erbjuder ju redan rader av modeller..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Mikrofon och högtalare. Är dom också inkapslad? Hur kan då telefonen vara vatten tålig med dom hålen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hahha har du sett hur det "Vanliga repairshops" sätter ihop en telefon?

De bemödar sig med att försöka få tag i original delar för att sedan limma ihop telefonen med en limpistol eller nått istället för att försöka få tag i original tejperna

Därför jag aldrig skulle lämna in min telefon än hos apple, räcker med vad som dyker upp på swec och andra forum o man kan snabbt läsa att dom lämnat in telefonen på nån random service ställe o icke cert eller original.,

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

😁
Det är så man lär ut att marknadsekonomi fungerar. Problemet är bara att det inte är med sanningen överensstämmande.

Sant, företagen har egna intressen också, som att alla glödlampor hade en satt tid när de skulle gå sönder.
Men antalet som vill ha utbytbara batterier som förr är idag en mikroskopisk minioritet. Telefoner med utbytbara batterier finns fortfarande, Fairphone och Samsung säljer fortfarande några modeller.
Har haft ett antal telefoner med batterilucka men skulle aldrig köpa en idag, värdelöst skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

😁
Det är så man lär ut att marknadsekonomi fungerar. Problemet är bara att det inte är med sanningen överensstämmande.

Du menar att det finns ett stort behov at denna produkt men Apple, Samsung, Huawei, Sony, Xiaomi, Google och Motorola har haft ett hemligt möte där de enats om att inte bygga denna produkt? Det kallas kartellbildning är olagligt och slår ut spelreglerna i en marknadsekonomi och definitivt sådant som EU ska jobba på att förhindra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

What!? Är det så billigt?
Vad är det då folk klagar på? Hade förväntat mig att det kostade det dubbla hos Apple. Kan ju inte vara mycket billigare med tanke på att batteriet kostar en del också.

Apple blev stämda när de blev påkommen med att sänka prestandan allteftersom telefonerna åldrades. Apples försvar var att de gjorde så för att bevara batteritiden. Kraftigt sänkta kostnader för batteribyten blev en av konsekvenserna av stämningen.

Permalänk
Medlem

Ja tack! Batterierna är under all kritik idag.

På min bara 6 månader gamla lur är det otroligt märkbart hur batteriprestandan har sjunkit. Värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Ja tack! Batterierna är under all kritik idag.

På min bara 6 månader gamla lur är det otroligt märkbart hur batteriprestandan har sjunkit. Värdelöst.

Det är till 95% chans inget fel på batteriet, Det är så enormt mycket folk som tror att batteriet är dåligt bara när det oftast handlar om hur man använder telefonen eller så är det någon app som ligger och drar onödigt mycket ström i bakrunden.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Viking
Skrivet av Johan.ka:

Apple blev stämda när de blev påkommen med att sänka prestandan allteftersom telefonerna åldrades. Apples försvar var att de gjorde så för att bevara batteritiden. Kraftigt sänkta kostnader för batteribyten blev en av konsekvenserna av stämningen.

Vad bra! 👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kommer bli dyrt och miljövidrigt om jag ska byta mobil varje gång jag får för mig att ta ett bad med mobilen om batterierna ska vara lätta att byta ut.
Mitt batteri i Galaxy S7 höll längre än säkerhetsuppdateringarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Väldigt bra, hoppas det införs krav på standardiserade batterier inom alla områden, inte bara elektronik och verktyg utan även för elfordon.
Och det är inga direkta problem att bygga vattentäta telefoner med utbytbara batterier, det är inte ens svårt att göra dem så att man kan byta batteriet under vatten.
Att limma ihop allt handlar bara om att bygga billigt och hoppas att folk byter ut hela enheten io stället för bara byter batteriet och kombineras det här m,ed krav på att inget får överges på mjukvarunivå så komemr livslängden på telefoner att kunna bli mycket längre, de borde snarare ha minst 10 år som normal livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

What!? Är det så billigt?
Vad är det då folk klagar på? Hade förväntat mig att det kostade det dubbla hos Apple. Kan ju inte vara mycket billigare med tanke på att batteriet kostar en del också.

(Inlägget ovan svarade på kostnaden för batteribyte hos Apple.)

Det brukade kosta mycket mer. När hela sagan med batteriproblem på 6S utspelade sig (där de inte kunde leverera tillräckligt hög ström, och Apple därför begränsade max turbo innan de backade och gjorde det valfritt att begränsa max turbo) bjöd Apple på batteribyte ett tag. Efter det återinförde de kostnaden, men priset var mycket lägre.

Skrivet av Mangee75:

Mycket bra, nu kan dom ta bort glaset på baksidan också! Detta fyller ingen funktion förutom mer pengar i kassan för företagen.

Glasskivan på baksidan är inte direkt nån stor del av budgeten för en telefon. Det är ett design-element - de vill inte ha metall på baksidan eftersom det ger en sämre mottagning, och då tycker de att glas är snyggare än plast. YMMV.

Skrivet av Beltet:

Det behövs ju inte. Det finns andra lösningar som medför ett enklare batteribyte.
Var det inte iPhone 4 som hade två skruvar nertill som man lossade på och kunde sen ta loss baksidan.

De flesta iPhones har varit rimligt lätta att byta batteri på. Det är skruvar till det mesta - knäppa jävla pentalobe och trianglar och allt vad det är, men det är skruv. Det som är dyrt att byta är glaset på framsidan, eftersom det lamineras till skärmen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Min T28 med lätt utbytbart batteri var suverän tyckte jag då, hade 3 olika batterier till den, alla tre ganska dåliga.
Det är ett extremt dåligt skäl att använda argumentet "det var bättre förr", det var det nämligen inte. Telefonerna har utvecklats mycket sen dess. Till det bättre

Jo det var bättre förr, man kunde byta batterier

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

1. Man kan byta batteri på ALLA mobiler idag vad jag vet.
2. De flesta, allra allra flesta byter inte mobil på grund av batteriet.
3. Om det är någon som har kvar en mobil längre än 3-4 år kommer de strax få veta att bankID och bankappar inte fungerar på äldre modeller.
Dessa appar är "ganska" kritiska så då byter man mobil.

Detta är som vanligt ett hjärnspöke ett gäng stofiler med knapptelefoner suttit och fantiserat ihop utan att ha ett spår av verklighetsförankring i ämnet.
Hoppas VERKLIGEN inte detta går igenom för det hade belastat miljön otroligt mycket mer. Istället för ett tillverkat batteri per mobil kommer många ha 2-3 bara för att slippa ladda så mycket som möjligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Apple blev stämda när de blev påkommen med att sänka prestandan allteftersom telefonerna åldrades. Apples försvar var att de gjorde så för att bevara batteritiden.

Nej, det var inte alls deras försvar. Batterierna klarade inte av att leverera tillräcklig ström, vilket ledde till att telefonen kraschade. Apples reaktion var att begränsa maximal ström som SoCn kunde dra. Hade det varit en PC hade vi sagt att de sänkte power limit (PL4 eller PPT för Intel respektive AMD). Detta ledde naturligtvis till att max turbo begränsades, vilket allt liv handlade om. Apple införde därför en inställning där man kunde ta bort den funktionen. Den finns kvar, om du har en sån telefon. Det enda som händer är att telefonen kraschar, men vill du att den skall göra det så har du alternativet.

Citat:

Kraftigt sänkta kostnader för batteribyten blev en av konsekvenserna av stämningen.

Nja, de gjorde det av PR-skäl innan de ens blev stämda - det var t.o.m gratis ett tag - men OK, om dummer att det var en konsekvens av hela affären så OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Apple får så mkt skit här. Deras batterier är ju bland dem enklaste att byta bland moderna mobiler.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, har längtat och hoppats på detta under lika många år som jag haft manicker med inbyggda batterier. Började störa mig på det redan med min första batteridrivna rakapparat för hundra år sedan.

Hoppas verkligen att det blir av!

Krokodiltårar från diverse tillverkare skulle bli mycket underhållande att skratta åt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Apple Store i Täby hade sönder min iPhone 6S när de skulle byta batteriet. Jag vandrade alltså ut därifrån med ett sproilans nytt exemplar (eller en refurb, svårt att veta). Tycker väl de borde sikta på att bytet ska vara lätt nog så att åtminstone erfarna tekniker klarar av det. Tror de tycker likadant.

En bokstavlig lucka känns dock lite onödig. Liksom måste telefonen skruvas isär för att byta så föredrar jag det framför att behöva kompromissa batteristorleken. Vattentäthet ligger personligen ganska långt ner i prioriteringsordningen. Lägg den i ris liksom

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, det var inte alls deras försvar. Batterierna klarade inte av att leverera tillräcklig ström, vilket ledde till att telefonen kraschade. Apples reaktion var att begränsa maximal ström som SoCn kunde dra. Hade det varit en PC hade vi sagt att de sänkte power limit (PL4 eller PPT för Intel respektive AMD). Detta ledde naturligtvis till att max turbo begränsades, vilket allt liv handlade om. Apple införde därför en inställning där man kunde ta bort den funktionen. Den finns kvar, om du har en sån telefon. Det enda som händer är att telefonen kraschar, men vill du att den skall göra det så har du alternativet.

Nja, de gjorde det av PR-skäl innan de ens blev stämda - det var t.o.m gratis ett tag - men OK, om dummer att det var en konsekvens av hela affären så OK.

Och vad händer när man sänker power limit?... Just det prestandan går ner.

Sen så mina jag inte om de gjorde de innan en grupp talan påbörjades vilket i USA brukar ske bara ett par dagar efter "skandaler" upptäcks. Om du menar innan domen föll så definitivt så stämmer det.

Permalänk
Medlem

Underbart. Jag varken badar eller duschar med mina telefoner så för mig räcker det att den håller att prata med när det regnar.
Och att göra "luckan" så tät är verkligen inget problem. Det har vi haft förr och mer därtill.
Vill du dyka med din telefon? Köp en specialmodell då.

Att kunna byta batteri lätt själv och få OS uppdateringar i minst tre år är inte mycket begärt.

Jag håller med vad som skrivits tidigare i tråden.
Detta är en större fråga än bara telefoner. Vi går mot att el är allt vi har.
Då MÅSTE vi kunna byta batterier. Det är helt sjukt att allt från telefoner till bilar skrotas för det är för dyrt med batteribyte.
Helt jävla galet är det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Ja tack! Batterierna är under all kritik idag.

På min bara 6 månader gamla lur är det otroligt märkbart hur batteriprestandan har sjunkit. Värdelöst.

Det är inte batteriet som är dåligt, utan hur det behandlas. Li-Ion gillar inte att vara varma, trots det används ibland packen som någon form av värmedump för processorn som ligger precis intill. Li-Ion gillar inte att bli fulladdade, trots det så finns det ingen inbyggd funktion i OSet att sätta en laddgräns eller hur fort telefonen ska ladda.

Batterierna är bättre än någonsin, men hur det behandlas är fortfarande kvar tjugo år i det förgångna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte behöver byta batteri ofta hoppas jag de inte gör regleringar som gör produkterna sämre. Däremot tycker jag att det ska gå att i alla fall kunna skicka/lämna in mobilen och få batteriet bytt till ett vettigt pris.

Skulle inte ha något emot att betala 500:- efter 2 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vad bra! Samma sak borde gälla i elbilar, där det idag kan medföra enorma kostnader att byta batteriet - vilket leder til att hela bilen skrotas i förtid. Och att ha bilar som inte lever längre än sitt batteri är ju knappast miljövänligt.

.

Byta batteri på enbil är inte super komplecerat i allfall inte på teslorna dock så är det inget man kan göra hemma om inte har bil lyft och det verktygen som behövs. Batterina i teslorna är också uppbygda i flera olika moduler så oftast så behöver man bara byta ut några och och inte alla som folk tror.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO