Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter otroligt billigt för ditt nätabonnemang. Bor du i SE1 eller 2?

Jag bor i SE3. Jag vet inte om jag har så billigt nätabonnemang, vad tycker du är rimligt pris?

Jag betalar 350 kr mån + 24.8 öre/kWhr (inkl moms).

Skatten tillkommer givetvis med 45 öre/kWhr (inkl moms).

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag bor i SE3. Jag vet inte om jag har så billigt nätabonnemang, vad tycker du är rimligt pris?

Kan du dela upp kostnaderna för ditt elnätsfaktura här? Ska kolla om det verkligen är billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan du dela upp kostnaderna för ditt elnätsfaktura här? Ska kolla om det verkligen är billigt.

Se inlägget ovan. Min fasta kostnad för nätet motsvarar runt 23 öre/kWhr med min förbrukning.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Se inlägget ovan. Min fasta kostnad för nätet motsvarar runt 23 öre/kWhr med min förbrukning.

Det kan ju inte stämma tar du 23 öre x 1200kWh blir det bara 276kr. Du skrev ju 800kr för elnätsfakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det kan ju inte stämma tar du 23 öre x 1200kWh blir det bara 276kr. Du skrev ju 800kr för elnätsfakturan.

Nej det har jag inte skrivit.

Edit:
Jag förstår inte hur du räknar heller. Säg att jag hade haft 1200 kWhr i förbrukning. Då hade min elnätfaktura landat på:
350 kr + 1200 x 0.248 kr/kWhr + 1200 x 0.45 kr/kWhr = 1187.6 kr.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Nej det har jag inte skrivit.

Edit:
Jag förstår inte hur du räknar heller. Säg att jag hade haft 1200 kWhr i förbrukning. Då hade min elnätfaktura landat på:
350 kr + 1200 x 0.248 kr/kWhr + 1200 x 0.45 kr/kWhr = 1187.6 kr.

Min fråga var ställd till zarkov som jag också citerade. Det var han som betalade 800kr för 1200kWh för elnätsdelen vilket är löjligt billigt. Han måste bo i SE1 eller 2.

Ignorera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Problemet vi befinner i oss nu är knappast övergående utan lär fortsätta under resten av 2020-talet åtminstone då kraftverk inte byggs på en eftermiddag och lär krävas en stor insats för att få ordning på situationen. Elpriset är trots allt "lågt" hör uppe, men klart vi gör av med mer kWh än i varmare länder så totala smällen känns värre.
Vi har en situation i Europa där vi skall göra elen tillgänglig för alla länder men ingen har ansvar för helheten. Vi har därför skapat en situation där en diktator (Putin) styr vår utrikespolitik, folk fryser i sina hem, företagen flyttar jobben osv...
Kommer bli jobbigt för många av oss så skulle inte förundra mig om EU sjösätter en "el-bidragsfond" för att rädda sig själva kvar vid makten (självklart betalar vi skattebetalare). Jämför med vad som just hände i Kazakstan, inget vi vill se här i Europa va?

Under tiden får väl folk bygga ut med solceller och isolera äldre hus, frågan är bara hur det är tänkt i de fallen där folk inte har råd med elen idag. Inte direkt så de kan casha in större investeringar eller ens få lån på dem även om pay-back på solceller måste vara väldigt kort om man har taket i gynnsam riktning.

Fick monterat solceller i november. Payback på 8 år med elpris på 40 öre..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

…så här gör länder som tar hand om sina invånare:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEXrrM/stoere-og-vedum-...

Ogillar den idén starkt för Sveriges del. Dra ner på statens inkomster som gör att skattebetalarna får betala för det på andra sätt istället? Vi är statens primära inkomst. Ska vi dra ner på den, så får vi betala för det på ett eller annat sätt. Populistiskt förslag utan att det löser något i längden i största grandiosa form. De extra inkomsterna som skatterna inbringar bör återinvesteras i energiproduktion. Det är den bästa och långsiktiga lösningen.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ogillar den idén starkt för Sveriges del. Dra ner på statens inkomster som gör att skattebetalarna får betala för det på andra sätt istället? Vi är statens primära inkomst. Ska vi dra ner på den, så får vi betala för det på ett eller annat sätt. Populistiskt förslag utan att det löser något i längden i största grandiosa form. De extra inkomsterna som skatterna inbringar bör återinvesteras i energiproduktion. Det är den bästa och långsiktiga lösningen.

Tänk va bra det vore om vi hade haft de där 150 miljarder Löfven stal från svenska folket för att ge till andra länders medborgare så de kunde gå i pension 10 år i förtid samt få högre pension. Vi hade behövt de pengarna nu för att hjälpa alla våra medborgare som knappt har råd att bo kvar.

Permalänk

Nu imorgon måndag kommer elpriset vara rekorddyrt igen. Det finns inget slut på denna pina!

Vilka är vinnarna egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu imorgon måndag kommer elpriset vara rekorddyrt igen. Det finns inget slut på denna pina!

Vilka är vinnarna egentligen?

Aktieägare, elbolag i allmänhet oavsett vilket land de befinner sig i, mutade tjänstemän och politiker som fortsätter att propagera för denna typ av elmarknad, Vattenfalls VD och styrelse, bland annat.

Det är bara att gilla läget, inget kommer förändras, det är en aldrig sinande källa av pengar och rikedom för de som har möjlighet att göra något så därför låter de bli.

Ganska intressant film från förra seklet, de flesta människor i Sverige har glömt bort vår historia.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu imorgon måndag kommer elpriset vara rekorddyrt igen. Det finns inget slut på denna pina!

Du får nog kolla dina källor lite bättre. Det kommer inte vara nytt rekordpris i morgon. Årets dyraste pris däremot tror jag att det är.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Nu imorgon måndag kommer elpriset vara rekorddyrt igen. Det finns inget slut på denna pina!

Vilka är vinnarna egentligen?

Får hoppas folk börjat snåla efter dessa två räkningar. Men tveksamt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet och min räkning hopade upp med ca 150:-, eller om detta skulle hålla i sig runt 1500:- /år. Känner mig lyckligt lottad när man läser om andra som fått mer än dubblerade räkningar....usch.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu imorgon måndag kommer elpriset vara rekorddyrt igen. Det finns inget slut på denna pina!

Vilka är vinnarna egentligen?

De med tillgångar som vanligt…, De med tillgångar ställer om, installerar solpaneler, bergvärme o.s.v. i år, kanske köper de nya bostäder till bra pris från de som inser att de inte kommer klara nästa vinter och inte har råd att ställa om och därför säljer och flyttar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Förr tiden var det väl elen oftast billigare på kvällen natt stämmer det fortfarande ?

Jodå, det stämmer fortfarande, vanligtvis. Du kan kika historiska priser samt en dag framåt på https://www.nordpoolgroup.com/.

Sen om du inte har timpris från ditt elbolag tror jag det inte gör någon skillnad om du använder el på dagen eller natten. För du har redan ditt pris.

Skaffar du timpris kan du styra om din elförbrukning när det är som billigast och säkert spara en del kronor.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

De med tillgångar som vanligt…, De med tillgångar ställer om, installerar solpaneler, bergvärme o.s.v. i år, kanske köper de nya bostäder till bra pris från de som inser att de inte kommer klara nästa vinter och inte har råd att ställa om och därför säljer och flyttar.

Alla bor inte i villor och kan installera solpaneler. De verkar ju snarare vara förlorarna denna vinter.

Permalänk
Medlem

Vi och vår villa värmer både inomhusluften och varmvattnet med pellets. Sedan finns det vedugn i vardagsrummet som komplement. Så vi gjorde av med 233 KwH i december

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Tibbers reklamfilmer ger ju lite tips om hur man sparar el i vinter.
https://gentlemannaguiden.com/henrik-schyffert-reklamfilm/

Förslagsvis går några samman och hyr en tankbil som åker ner på kontinenten, tankar billig diesel för ”privat bruk” som vi kör våra dieselaggregat på likt Schyffert!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min fråga var ställd till zarkov som jag också citerade. Det var han som betalade 800kr för 1200kWh för elnätsdelen vilket är löjligt billigt. Han måste bo i SE1 eller 2.

Ignorera!

Nej, jag bor i norra Halland, strax norr om gränsen mellan SE3 och SE4. Jag visste inte att elnätskostnaden varierade med elområdena? När jag jämför med Ellevios priser i Mölndal där vi bodde tidigare så ser jag dock att det är ganska mycket billigare här än där, både abonnemangskostnad och överföringsavgift.

Jag har inte fått min elnätsfaktura för december än men så här såg november ut:

Elförbrukningen i december var 1225 kWh så räknat på samma sätt blir elnätsfakturan för december (2684/365*31+(0,116+0,36)*1225)*1,25=1014 kr inkl moms. (800 kr var ex moms men totalsumman stämmer med vad jag skrev tidigare, drygt 1500 kr inkl moms)

Elhandelsfaktura för december:

Sa jag att jag har bundet elpris?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, jag bor i norra Halland, strax norr om gränsen mellan SE3 och SE4. Jag visste inte att elnätskostnaden varierade med elområdena? När jag jämför med Ellevios priser i Mölndal där vi bodde tidigare så ser jag dock att det är ganska mycket billigare här än där, både abonnemangskostnad och överföringsavgift.

Jag har inte fått min elnätsfaktura för december än men så här såg november ut:
https://www.bildtagg.se/file/v9ers8mlszrmvcu7fuxmsrz
Elförbrukningen i december var 1225 kWh så räknat på samma sätt blir elnätsfakturan för december (2684/365*31+(0,116+0,36)*1225)*1,25=1014 kr inkl moms. (800 kr var ex moms men totalsumman stämmer med vad jag skrev tidigare, drygt 1500 kr inkl moms)

Elhandelsfaktura för december:
https://www.bildtagg.se/file/pklatf0b557cf9ms6bl28ld

Sa jag att jag har bundet elpris?

Nu förstår jag bättre! Jag förbrukade 115kWh vad hade min elnätsfaktura blivit om jag haft ditt elnätsbolag?

Elhandelsfakturan var väldigt svårtydd. Vet du hur man bakar in årsavgiften eller månadskostanden i kWh priset? 33,6 öre exkl moms är ju 42 öre inkl moms men sen har vi ju fast kostnad, hur lägger man in den i kWh kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu förstår jag bättre! Jag förbrukade 115kWh vad hade min elnätsfaktura blivit om jag haft ditt elnätsbolag?

Elhandelsfakturan var väldigt svårtydd. Vet du hur man bakar in årsavgiften eller månadskostanden i kWh priset? 33,6 öre exkl moms är ju 42 öre inkl moms men sen har vi ju fast kostnad, hur lägger man in den i kWh kostnaden?

Ungefär 353 kr.

Lättast är väl att ta månadsavgiften (eller 1/12 av årskostnaden) och dela med förbrukningen. Tyvärr kommer den ju att variera med förbrukningen men det går inte att göra något åt. Tar man ett genomsnitt över ett år blir det nog hyfsat stabilt så länge man inte börjar mina bitcoin eller odla cannabis...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Ungefär 353 kr.

Lättast är väl att ta månadsavgiften (eller 1/12 av årskostnaden) och dela med förbrukningen. Tyvärr kommer den ju att variera med förbrukningen men det går inte att göra något åt. Tar man ett genomsnitt över ett år blir det nog hyfsat stabilt så länge man inte börjar mina bitcoin eller odla cannabis...

Okej då var elnätetspriset väldigt dyrt.

Kan man inte ta 555,26kr / 1225kWh = 45,32öre/kWh? Har jag räknat ut rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej då var elnätetspriset väldigt dyrt.

Kan man inte ta 555,26kr / 1225kWh = 45,32öre/kWh? Har jag räknat ut rätt?

Ja, om du inte räknar in nätägarens överföringsavgift i ditt pris. Men det är samma sak där, påslaget per kWh kommer variera med förbrukningen.

Nästa månad är min förbrukning kanske 1000 kWh, då blir påslaget per kWh högre än i december. Bäst (stabilast) är nog att ta årsavgiften delat med årsförbrukningen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

btw, en kanske lite orelevant fråga men shoot.
Hur tar man enklast reda på nätavgiftskostnaden? Sitter som säkert 1000-talet andra runt om i landet nu och kikar på om det kan vara värt att byta och eventuellt komma lite billigare undan. Många bäckar små liksom.
Men varje leverantör verkar det som skriver inte ut kostnaden för nätavgiften, är alltid nån liten notering under i stil med: * Nätavgiftskostnad tillkommer
Men som sagt, hur tar man enklast reda på det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

btw, en kanske lite orelevant fråga men shoot.
Hur tar man enklast reda på nätavgiftskostnaden? Sitter som säkert 1000-talet andra runt om i landet nu och kikar på om det kan vara värt att byta och eventuellt komma lite billigare undan. Många bäckar små liksom.
Men varje leverantör verkar det som skriver inte ut kostnaden för nätavgiften, är alltid nån liten notering under i stil med: * Nätavgiftskostnad tillkommer
Men som sagt, hur tar man enklast reda på det?

Står väl på din faktura men inget du kan påverka (monopol) mer än att flytta till ett annat ställe där någon annan äger nätet.

Läs mer här:
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Vad du kan påverka är vad du betalar för själva förbrukningen, enklast görs via någon jämförelsesite som elskling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Står väl på din faktura men inget du kan påverka (monopol) mer än att flytta till ett annat ställe där någon annan äger nätet.

Läs mer här:
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

Vad du kan påverka är vad du betalar för själva förbrukningen, enklast görs via någon jämförelsesite som elskling.

Är det denna?

Går jag in på mina avtal hos E-ON i det här fallet, så står det följande Abonnemangsavgift
71.25 kr/månad
Under elnätsavtal. Det måste vara den då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är det denna? https://i.imgur.com/L4aDrnE.png
Går jag in på mina avtal hos E-ON i det här fallet, så står det följande Abonnemangsavgift
71.25 kr/månad
Under elnätsavtal. Det måste vara den då?

Nej, raden under, "elöverföring".

Abonnemangsavgiften är samma oavsett vad du gör av med.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Får kika vidare och se om det finns pengar att spara här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, tack. Får kika vidare och se om det finns pengar att spara här.

När deg gäller elöverföringen finns det två sätt att spara pengar:
- använd mindre el
- flytta till ett ställe med lägre avgift