Snabbkoll: När använde du ett USB-minne senast?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: När använde du ett USB-minne senast?

Ett USB-minne kan vara praktiskt för allt från att installera operativsystem till att lagra filer på. När använde du ett senast?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder de relativt ofta i jobbet när man återställer datorer så åtminstone några gånger i månaden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vid senaste Windows-installationen i somras borde det ha varit, och innan dess vette tusan, säkert vid näst senaste Windows installationen...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Bildexpert

Väldigt ofta, senast nu i helgen. Brukar som hastigast lägga över tittkopior av masterfiler för att spela upp på Oppon.

Permalänk
Medlem

Används dagligen i jobbet.
Privat så var det när jag installerade om en burk för ett par veckor sen. Men det sker sällan numera

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Installerar om datorn typ 1 gång om året. Blir alltid så mycket skräp på min dator som jag inte orkar städa och tål de inte. Känns som ett smutsigt hem, så då blir det en total städning.

Permalänk
Lego Master

När jag installerade om Windows efter plattformsbytet till Z690 i dec-21. Men före det... jävla oklart.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ganska ofta på jobbet för Windows-installationer och BIOS-uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Använde ett USB-minne när jag uppdaterade UEFI BIOS för kanske en månad sedan. Annars använder jag bara USB-minne vid Windows-installationer.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag använder det när jag ska installera ett OS och när jag ska flasha BIOS. Jag "litar" mer på att ha BIOS-filen på ett USB-minne än något live update tjofräs

Permalänk
Medlem

Har tre stycken, en som har en Windows installation, en som har en Ubuntu live usb och en som just nu har crucial ssd kloningsmjukvara tror jag (används ibland till memtest och andra verktyg, det varierar). Har inte använd dem mycket senaste par år men har åtminstone använd dem. Traditionellt datalagring/överföring har däremot varit många år sen man använde.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Installerade W10 på gamla burken igår faktiskt så det var väldigt nyligen jag använde ett, kul sammanträffande att frågan dök upp just nu xD

Annars är det inte många ggr på ett år jag använder ett i vanliga fall

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har detta som USB minne.
Icy Box External Type-C enclosure for M.2
Crucial P2 M.2 2280 1TB

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Någon vecka sen när jag fipplade med min raspberry.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Antingen till OS installationer eller filer till 3d-skrivaren.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

En gång 2021 typ. Användes till windows-installation.
Annars har jag en extern SSD jag använder för snabb lagring. 550MB/s extern lagring är nice.
För er intresserade är det en vanlig 250GB Sata SSD jag satt in i en 2.5" kabinett med USB 3.0 (https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Sist var nog när jag bytte SSD och behövde installera Windows Annars rätt sällan. Molntjänster har till stor del ersatt det som jag annars använde USB-minnen för, dvs snabbt föra över enstaka filer, ofta dokument eller dylikt.

Permalänk
Medlem

8 månader sedan ungefär, behövde uppdatera GPSen i bilen med nya kartor, och det var tydligen enda sättet (BMW -15).

Permalänk
Medlem

Använder när jag;
1. Installerar Windows (installationsmedia)
2. Uppdaterar BIOS
3. När jag snabbt vill överföra en fil från en dator till en annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan, typ enbart när. TVn, bilen eller datorn ska uppdateras.

Permalänk
Medlem

I mellandagarna, när jag installerade W10 på en gammal dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fick göra en ominstallation av Win 10 på min HTPC i somras. Då var det bra med Usb-minne.

Har ett på nyckelknippan som jag använde ofta förr, men det är oftast lättare att bara ladda upp på en molntjänst nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Kör en RPi3B+ från USB som är backup-NAS för mobilbilder.
Så det är ju dagligen.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Jag vill påstå att jag har tillhört en av storförbrukarna av USB minne. Mitt första USB minne var jag inte jättetidig med, då jag körde så mycket usb hdd. Men jag tror det var år 2002, jag minns inte om det var 128MB eller mer.
I vilket fall när jag tog med denna till skolan så skrattade folk i datateknikprogrammet hur dumt vad det var. De körde med disketter och sa att de alltid kommer fortsätta med dessa floppy drive och de ser ingen mening med usb minne som bara är omsändigt med drivers. Jag har inte pratat med dem idag, men jag gissar de fortfarande sitter med floppys och ej ser någon mening med bättre.

Jag var inte supertidigt, men jag var iallafall så tidigt så jag frågade de på skolan om lov före om man fick plugga in dessa.
Sedan har jag köpt usb minne utan bara den tusan. Många minnen för långt över 1000kr st, detta för att få maximal storlek och prestanda. När jag slutade att använda usb minne, så använder jag dem än idag för olika saker. Men inte för att flytta arbetsfiler med.
Om man går tillbaka till 2014 eller liknande så hade jag runt 15st 64GB usbminnen med mig i väskan hela tiden. Detta var att på den tiden så hade de flesta laptops endast 500GB ssd som typ inte räckte till något.

Det jag tycker har hänt är att utvecklingen har stagnerat. Ser man i de stora butikerna så har de typ inga bra usb minne. De usb minen som de har, ja det är såna som jag köpte för 5år sedan eller så. Då med avseende hastighet och storlek.
Btw. Runt 200 MB/s bör man upp i på usb minnen för att kunna köra en Windows Vm med flyt. Jag pratar då inte om något exotiska saker, ufan helt vanligt jobb. Och kollar man på de vanliga usb minnena idag så är det inte många som klarar detta.

*edit*
Jag gick snabbt över till usb ssd. Där dessa ser ut som ett klumpigt usb minne. Och vops har man runt 500 MB/s och de går att arbeta på. Jag tillhör nog den som har köpt bland flest usb ssd också. Fast då i storlek 1/2TB st.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För er intresserade är det en vanlig 250GB Sata SSD jag satt in i en 2.5" kabinett med USB 3.0 (https://www.inet.se/produkt/4903164/hd-kabinett-2-5-sata-6gb-...)

Är man intresserad av extern SSD och inte har en disk ligger hemma så är det bättre att köpa en komplett dock.
T ex Samsung T7. 500 GB, c:a 1000 MB/s för runt 800 kr.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5373589

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Installerade Linux nyligen så då kom det till hands, men är nog mer "någon gång per år" annars

Permalänk

Igår, min musik dator är inte kopplad till nätverket och när jag är klar med något musikprojekt eller behöver feedback osv så lägger jag det på ett usb och för över till min andra dator

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är man intresserad av extern SSD och inte har en disk ligger hemma så är det bättre att köpa en komplett dock.
T ex Samsung T7. 500 GB, c:a 1000 MB/s för runt 800 kr.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5373589

Låter rimligt faktiskt! Men för mig som hade en extra 250GB disk så var det en kostnad på 99kr (var på rea när jg köpte kabinetten). Sen är Samsung T7 USB-C medan min är vanlig USB 3 vilket underlättar en hel del. Min PC har tex inte ens USB-C portar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Häromdagen då jag ska installera om Windows på en av mina datorer ganska snart så behövde en uppdaterad windows-installation.

Innan dess var det bra längesen!

Permalänk
Medlem

Nästan varje dag på jobbet för att skapa och testa installationsmedia