Tjejen behöver ny stationär
Min tjej ska köpa sig sin första stationära och den ska duga till lite spelande. I nuläget kör hon väl mest Skyrim, något märkligt hästspel och Sims på sin bärbara men det beror kanske på att alternativen till spel på bärbar inte är så många. Hade hon en dator som duger så skulle säkert mer krävande spel locka, men tanke på skyrim tänker jag mig att red dead redemption 2 skulle passa och de är väl ganska krävande. När det ska investeras i ny dator känner väl jag i alla fall att det inte är någon idé att köpa något som är för dåligt för att klara sig i nutid och något år framöver.
Budget ligger på ca 10-17000 men går väl att justera vid behov.
Hon skickade dessa två till mig men jag känner spontant att man inte köper något färdigbyggt från Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
Men jag märker att jag inte är uppdaterat i utbudet av komponenter, jag har byggt min egen dator två-tre gånger men utvecklingen går så snabbt så jag har noll koll på vilka komponenter man "ska ha" nu för tiden. Grafikkortsmarknaden är sprängd om jag förstått det rätt? Lite där jag tänkte att vissa färdigbyggda har lämpliga grafikkort monterade som är prisvärda och som är slut på den vanliga marknaden, istället för att köpa överprissatt löst grafikkort om marknaden nu är som jag hört.
Jag har inga problem att bygga ihop den åt henne om det är bättre att köpa komponenter istället för färdigt.
Egentligen behöver hon bildskärm, tangentbord, mus osv men jag har mina gamla att låna ut som får duga tillsvidare.
Kollade snabbt vad jag hade i min i enhetshanteraren och det monterades för några år sedan, känner väl att något likvärdigt iaf är minimum. Hon brukar stå och tråna när jag kör skyrim.
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Intel Processor i7-6700k
SSD som huvudhårddisk måste det vara. Det är dator från grunden som gäller så behövs fläktar, chassi, psu osv. Om budgeten inte räcker tänker jag mig att jag kanske offra någon del från min dator och köpa nytt själv men känns lite omständligt, är väl typ grafikkort som är lätt att switcha, inte så sugen på att sitta och byta typ processorkylning och sådant.
Kanske luddig fråga men om någon i alla fall kan säga om elgigantenförslagen är skräp så hjälper det en del i alla fall. Kollade bara snabbt och tyckte den ena med PSU på 400w lät väldigt lite så blev orolig om det är saker som det snålats in på.